Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-358/16-2/KC
z 12 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2016 r. (data wpływu 2 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Funduszu za podatnika VAT, alokacji bezpośredniej wydatków oraz określenia współczynnika struktury sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Funduszu za podatnika VAT, alokacji bezpośredniej wydatków oraz określenia współczynnika struktury sprzedaży.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zamkniętym funduszem inwestycyjnym (dalej: FIZ lub Fundusz), utworzonym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. - o funduszach inwestycyjnych (tj. Dz. U. z 2014 r. poz. 157 ze zm.; dalej: ustawa o funduszach). Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o funduszach FIZ został utworzony i jest zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Statut Funduszu przewiduje, że organem zarządzającym FIZ jest S. S.A. (dalej: TFI).

Na podstawie, art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Natomiast celami inwestycyjnymi funduszu inwestycyjnego, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o funduszach, mogą być wyłącznie: ochrona realnej wartości aktywów funduszu inwestycyjnego / osiąganie przychodów z lokat netto funduszu inwestycyjnego / wzrost wartości aktywów funduszu inwestycyjnego w wyniku wzrostu wartości lokat.

Przedmiot lokat, w które może inwestować FIZ został wskazany w art. 145 ust. 1 jako m.in. papiery wartościowe, wierzytelności, z wyjątkiem wierzytelności wobec osób fizycznych, udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, a także w art. 147 ust. 1 ustawy o funduszach, jako m.in. własność lub współwłasność nieruchomości gruntowych w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości, użytkowanie wieczyste.

Obecnie Fundusz prowadzi działalność w zakresie inwestowania w udziały podmiotów realizujących projekty budowlane oraz nabywanie papierów wartościowych, takich jak obligacje oraz w wierzytelności. W związku z nabywanymi obligacjami, a także posiadanymi wierzytelnościami, Fundusz uzyskuje wynagrodzenie w postaci odsetek (dalej: Działalność nieopodatkowana).

Fundusz planuje poszerzyć zakres dotychczasowej działalności i zająć się realizacją projektów nieruchomościowych, tj. będzie zajmować się wybudowaniem nieruchomości mieszkaniowych lub komercyjnych na nieruchomościach bezpośrednio posiadanych przez Fundusz, a następnie ich sprzedażą. Fundusz będzie prowadził działalność w tym zakresie w sposób odpowiadający standardom rynkowym, tzn. (i) wybudowanie nieruchomości będzie zlecane profesjonalnym podmiotom trzecim na zasadzie umowy o generalne wykonawstwo, (ii) nadzór inwestorski nad procesem realizacji projektów budowlanych będzie wypełniany przez podmiot trzeci, (iii) nieruchomości będą sprzedawane na rzecz ostatecznych klientów również na podstawie umowy z podmiotem trzecim - na zasadzie pośrednictwa w sprzedaży (dalej: Działalność opodatkowana).

Późniejsza sprzedaż gotowych nieruchomości zasadniczo będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że Fundusz będzie zobowiązany do wykazywania VAT należnego według właściwych stawek i dokumentowania transakcji w sposób przewidziany przez ustawę o VAT.

Nabycie przez FIZ nieruchomości, może być czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, udokumentowaną fakturą VAT. W celu realizacji projektów nieruchomościowych FIZ zamierza także nabywać szereg usług lub towarów, które będą opodatkowane VAT.

W ramach swojej obecnej i planowanej działalności gospodarczej Fundusz będzie ponosił wydatki związane z (i) Działalnością nieopodatkowaną, (ii) Działalnością opodatkowaną i (iii) działalnością, w związku z którą FIZ nie jest w stanie przyporządkować wydatków bezpośrednio do Działalności nieopodatkowanej albo Działalności opodatkowanej (dalej: Działalność mieszana).


Zdaniem Funduszu, do poszczególnych działalności będzie mógł przyporządkować, m.in. następujące wydatki:

  1. Działalność nieopodatkowana:
    1. nabywanie udziałów i papierów wartościowych,
    2. usługi doradztwa podatkowego lub prawnego w zakresie działalności związanej z nabywaniem i posiadaniem udziałów oraz papierów wartościowych,
    3. usługi notarialne związane z nabywaniem udziałów i papierów wartościowych;
  2. Działalność opodatkowana:
    1. nabywanie nieruchomości,
    2. usługi notarialne związane z nabywaniem nieruchomości,
    3. usługi generalnego wykonawstwa,
    4. usługi inwestora zastępczego,
    5. usługi w zakresie prowadzenia sprzedaży nieruchomości,
    6. usługi w zakresie przygotowania wyceny nieruchomości,
    7. usługi doradztwa podatkowego lub prawnego w zakresie realizacji projektów nieruchomościowych,
    8. inne nabycia towarów i usług bezpośrednio związane z działalnością w zakresie realizacji własnych projektów nieruchomościowych;
  3. Działalność mieszana:
    1. usługi związane z działalnością banku depozytariusza,
    2. usługi audytorskie,
    3. usługi ogólnego doradztwa podatkowego lub prawnego,
    4. usługi księgowe,


Niewykluczone, że z czasem prowadzenia działalności gospodarczej będą pojawiać się kolejne rodzaje wydatków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w związku z planowaną działalnością związaną z projektami nieruchomościowymi oraz świadczeniem usług związanych z instrumentami finansowymi Fundusz będzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy Fundusz będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia VAT związanego z wykonywaniem Działalności nieopodatkowanej na zasadach alokacji bezpośredniej?
  3. Czy Fundusz będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia VAT związanego z wykonywaniem Działalności opodatkowanej na zasadach alokacji bezpośredniej?
  4. Czy Fundusz będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia VAT związanego z Działalnością mieszaną na zasadach przewidzianych w art. 90 ust. 2-3 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy;

  1. W związku z planowaną działalnością związaną z projektami nieruchomościowymi oraz świadczeniem usług związanych z instrumentami finansowymi Fundusz będzie uznany za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Fundusz nie będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia VAT związanego z wykonywaniem Działalności nieopodatkowanej na zasadach alokacji bezpośredniej.
  3. Fundusz będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia VAT związanego z wykonywaniem Działalności opodatkowanej na zasadach alokacji bezpośredniej.
  4. Fundusz będzie uprawniony do skorzystania z prawa do odliczenia VAT związanego z Działalnością mieszaną na zasadach przewidzianych w art. 90 ust. 2-3 ustawy o VAT?

Możliwość stwierdzenia, że dana czynność stanowi czynność opodatkowaną VAT wiąże się ze spełnieniem dwóch podstawowych warunków, tj.

  1. wskazana czynność znajduje się w katalogu czynności opodatkowanych wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT,
  2. czynność jest wykonywana przez podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, konieczne jest ustalenie, czy zamierzona realizacja projektów nieruchomościowych mieści się w katalogu czynności opodatkowanych i, czy w związku z ich realizacją, Wnioskodawca będzie występował jako podatnik VAT.


Wnioskodawca planuje poszerzyć zakres swojej działalności i rozpocząć realizację projektów nieruchomościowych, polegających na zlecaniu wyspecjalizowanym podmiotom projektowanie i wybudowanie budynków z lokalami mieszkalnymi lub komercyjnymi. W następnej kolejności FIZ będzie dokonywać sprzedaży wybudowanych nieruchomości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą, a także podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż wybudowanych nieruchomości wraz z prawami do gruntów, na których są usadowione nieruchomości prawdopodobnie będą objęte zakresem opodatkowania VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów,


0 której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).


Sprzedaż została zdefiniowana w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Natomiast w pkt 6 art. 2 ustawy o VAT znajduje się wyjaśnienie pojęcia towarów, które są rozumiane jako rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.; dalej: KC) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.


Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości jako odpłatna dostawa towarów będzie stanowić czynność opodatkowaną w rozumieniu ustawy o VAT.


Instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 iit. a-b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 94 ze zm.; dalej: ustawa o instrumentach finansowych) są m.in. papiery wartościowe oraz nie będące papierami wartościowymi tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania, instrumenty rynku pieniężnego. Instrumentami finansowymi są m.in. obligacje.

Świadczenia, przedmiotem których są instrumenty finansowe nie są traktowane jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowią świadczenie usług. Wynika to z brzmienia art. 8 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie, z którym przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763) [ tj. Dz.U. z 2014 poz. 94 ze zm. - przyp. Wnioskodawcy], z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie, zwalnia się z podatku.

Wnioskodawca jest zdania, że do świadczonych usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, nie będzie miało zastosowania wyłączenie ze zwolnienia wskazane w art. 43 ust. 16 pkt 5 ustawy o VAT dotyczące praw i udziałów odzwierciedlających prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W przypadku Wnioskodawcy uzyskuje on wynagrodzenie odsetkowe w związku z objętymi obligacjami. W ocenie Funduszu, takie świadczenie należy zakwalifikować, jako wynagrodzenie za usługę w rozumieniu ustawy o VAT.


Oznacza to, że również świadczenie usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe należy uznać za czynności opodatkowane. Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT korzystają one ze zwolnienia od podatku.


Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministra Finansów w wydanych


  • w dniu 19 maja 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej nr IPPP1/4512-165/15-2/BS, w której organ potwierdził, iż:


„Mając na względzie dychotomiczny podział czynności podlegających opodatkowaniu VAT, skoro przedmiotowe transakcje tj. najem Nieruchomości lub świadczenie usług, których przedmiotem są Instrumenty Finansowe, nie stanowią dostawy towarów, należy je zakwalifikować jako świadczenie usług”.


  • w dniu 22 października 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej nr IPPP1/4512-1020/15-2/IGo, w której organ potwierdził:


„Jednocześnie z uwagi na fakt, że transakcje nie mogą zostać zrealizowane poprzez świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku VAT, to nie podlegają dyspozycji art. 43 ust. 16 pkt 5 ustawy VAT. W konsekwencji, w odniesieniu do opisanych transakcji, w ocenie Banku, jest on uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl ust. 2 art. 15 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Oznacza to, że aby móc być uznanym za podatnika podatku VAT konieczne jest

  1. bycie osobą prawną/jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej / osobą fizyczną,
  2. wykonywanie samodzielnie działalności gospodarczej.

Ustawodawca nadał Funduszowi osobowość prawną, o czym stanowi art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach. Na podstawie art. 4 ust.1 ustawy o funduszach towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Oznacza to, że FIZ spełnia pierwszą przesłankę do bycia uznanym za podatnika VAT - jest osobą prawną.

Fundusz obecnie prowadzi działalność polegającą na inwestowaniu w udziały spółek oraz obejmowaniu emisji obligacji. Fundusz planuje dodatkowo wykonywać działalność, polegającą na sprzedaży nieruchomości mieszkaniowych lub komercyjnych w ramach swojej regularnej aktywności gospodarczej. FIZ prowadzi swoją działalność w sposób zorganizowany, ciągły i dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o funduszach, należy podkreślić, że fundusz nie jest podmiotem zależnym od towarzystwa, spółki zarządzającej ani od osoby posiadającej bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w radzie inwestorów, zgromadzeniu inwestorów lub zgromadzeniu uczestników.

Tym samym, Wnioskodawca uważa, że wypełni definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, należy uznać, że Fundusz w ramach planowanej działalności związanej z realizacją projektów nieruchomościowych i z działalnością związaną z usługami, których przedmiotem są instrumenty finansowe, będzie działał jako podatnik VAT.


Ad. 2


Zasadniczo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwać tylko (i) podatnikowi w rozumieniu ustawy o VAT, (ii) który te towary i usługi wykorzystuje do wykonywania, (iii) czynności opodatkowanych. Dlatego też konieczne jest przeanalizowanie właśnie tych kryteriów.


Kwestia posiadania statusu podatnika przez FIZ została już wyjaśniona przy okazji odpowiedzi na pytanie nr 1. Uwagi tam przedstawione zachowują swoją aktualność na potrzeby kolejnych pytań niniejszego wniosku.


Tym samym, zagadnieniem wymagającym wyjaśnienia jest ustalenie zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Zgodnie z powyższym, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W stosunku do wykonywania czynności zwolnionych z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, prawo do odliczenia VAT naliczonego nie przysługuje.

Oznacza to, że w związku z wydatkami ponoszonymi w bezpośrednim związku z czynnościami nieopodatkowanymi (czynnościami zwolnionymi), tj. w związku z Działalnością nieopodatkowaną, podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.


Ad.3


Należy zauważyć, że w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Tym samym, podatnik powinien dokonać w pierwszej kolejności bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego (związanego z nabywaniem towarów i usług) do czynności uprawniających do odliczenia VAT.


Czynności opodatkowane dające prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciami świadczeń będą, zdaniem Wnioskodawcy, dotyczyć realizacji projektów nieruchomościowych.


Wnioskodawca planuje złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ustawy o VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności związanej z realizacją projektów nieruchomościowych. Tym samym, Wnioskodawca spełni warunek formalny umożliwiający obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, tj. będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Innymi słowy, nie będzie miało zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia VAT wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.

Tym samym, w związku z wydatkami pozostającymi w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi, tj. Działalnością opodatkowaną, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego po dokonaniu rejestracji jako podatnik VAT czynny.


Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Ministra Finansów w wydanych


  • w dniu 19 maja 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej nr IPPP1/4512-165/15-2/BS, w której organ potwierdził:


„Oznacza to, że podatnik VAT wykonujący jednocześnie tzw. działalność mieszaną, tj. uprawniającą do odliczenia podatku VAT oraz nieuprawniającą do odliczenia podatku VAT, jest zobowiązany w pierwszej kolejności do dokonania tzw. bezpośredniej alokacji tj. zaalokowania kwot podatku VAT naliczonego do czynności uprawniających do odliczenia podatku VAT’.


  • w dniu 6 czerwca 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej nr IPPP2/443-256/13-4/MM, w której organ podatkowy stwierdził:


„(...) Wnioskodawcy po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT czynny przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości stanowiących formę lokaty kapitału, bowiem nabywanie i sprzedaż nieruchomości przez Fundusz jest działalnością opodatkowaną (o czym szerzej niżej), tzn. że w tym zakresie Fundusz działa jak zwykły podatnik, obracający nieruchomościami, a nie jak podatnik tylko zarządzający swoim portfelem inwestycyjnym”.


Ad. 4


Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Tym samym, trzecia grupa towarów i usług - związana z działalnością jednocześnie uprawniającą, jak i nie dającą prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciami tychże świadczeń, czyli Działalność mieszana, umożliwia podatnikowi odliczenie VAT za pomocą proporcji, tj. współczynnika struktury sprzedaży (dalej: WSS).


Powyższe rozumienie zastosowania proporcji zostało potwierdzone przez Ministra Finansów w wydanej w dniu 19 maja 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej nr IPPP1/4512-165/15-2/BS, w której organ wyjaśnił:


„Oznacza to, że w stosunku do podatku VAT naliczonego, związanego z nabyciem świadczeń, które są jednocześnie wykorzystywane do czynności dających prawo do odliczenia VAT (tj. np. czynności opodatkowane VAT) oraz czynności niedających takiego prawa (tj. np. świadczenie usług zwolnionych od podatku VAT), podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT za pomocą proporcji, tj. współczynnika struktury sprzedaży”.

Na podstawie art. 90 ust. 3-4 ustawy o VAT proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Przy czym, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. WSS oblicza się z zastrzeżeniem art. 90 ust. 5-6 ustawy o VAT.


Z powyższego wynika, że proporcję oblicza się zgodnie z następującym wzorem:


WSS = X/X+Y * 100%


Gdzie:


X - oznacza wartość rocznej sprzedaży z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia VAT naliczonego, czyli Działalność opodatkowana

Y - oznacza wartość rocznej sprzedaży z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego (nie uwzględnia się wartości czynności niepodlegających opodatkowaniu), czyli Działalność nieopodatkowana.


Prawidłowość takiego ustalania współczynnika struktury sprzedaży została potwierdzona przez Ministra Finansów w wydanej w dniu 17 grudnia 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretacji indywidualnej nr ILPP2/4512-1-733/15-2/RW, w której organ wyjaśnił:

„Zatem, w liczniku tak ustalonej proporcji uwzględnia się obrót z czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, tzn. wartości transakcji, od których -zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W mianowniku natomiast uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwoty z licznika) oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje to prawo, a wiec czynności zwolnionych od podatku (czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, tak więc nie uwzględnia się ich w proporcji)”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj