Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-561/16-4/MS1
z 10 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 2 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2016 r. (data nadania 19 lipca 2016 r., data wpływu 21 lipca 2016 r.) na wezwanie Nr IPPB4/4511-561/16-2/MS1 z dnia 5 lipca 2016 r. (data nadania 6 lipca 2016 r., data doręczenia 12 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu dofinansowania pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym pracownikom oraz osobom niebędącym pracownikami Uczelni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu dofinansowania pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym pracownikom oraz osobom niebędącym pracownikami Uczelni.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest uczelnią publiczną funkcjonującą w oparciu o ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym. Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, podstawowymi zadaniami uczelni są, między innymi, kształcenie i promowanie kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, a także kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy. W zakresie tych działań, Wnioskodawca realizuje działania w ramach programu „Marie Skłodowskiej-Curie Research and lnnovation Staff Exchange (RISE)". Projekt RISE jest międzynarodowym projektem badawczo-innowacyjnym realizowanym poprzez wymianę pracowników zajmujących się badaniami i innowacjami w szczególności nauczycieli akademickich, doktorantów oraz personelu zarządzającego, administracyjnego i technicznego z instytucji sektora akademickiego i pozaakademickiego z krajów UE, krajów stowarzyszonych z programem Horyzont 2020 oraz tzw. krajów trzecich. Celem wymiany osób wyjeżdżających jest ich szkolenie, rozwój kariery zawodowej oraz wymiana wiedzy i pomysłów przynoszących rozwiązania, produkty i usługi.


Osoba wysyłana w ramach Projektu pracuje lub jest związana z daną instytucją (Wnioskodawcą) przez co najmniej 6 miesięcy przed pierwszym wyjazdem.


Zgodnie z wymaganiami projektu RISE ustalonymi przez Komisję Europejską, pracownik wyjeżdżający w ramach projektu pozostaje przez cały czas wyjazdu w stosunku pracy z Wnioskodawcą i otrzymuje nieprzerwanie z tytułu zatrudnienia wynagrodzenie wynikające z umowy

o pracę/aktu mianowania niezależnie od długości trwania wyjazdu. W ramach projektów RISE pracownik zostaje wyznaczony przez swojego pracodawcę do udziału w wyjeździe, już na etapie przygotowania wniosku konkursowego. Kierownik projektu planując poszczególne mobilności dokonuje wstępnych wyborów osób, które będą brały udział w wyjazdach. Podczas pobytu w ośrodku zagranicznym pracownik wykonuje określone przez pracodawcę zadania, jakimi jest udział w projekcie badawczo-innowacyjnym i prowadzenie badań przez określony czas poza stałym miejscem zatrudnienia.

Doktoranci biorący udział w projekcie planowani są na etapie przygotowania wniosku. Prowadzone przez nich podczas pobytów w ośrodkach zagranicznych działania w ramach projektu badawczo-innowacyjnego pozostają w ścisłym związku z realizacją celów Uczelni. Doktoranci wyjeżdżający w ramach projektu będą podpisywać z Uczelnią umowę określającą w szczególności zadania, które muszą zrealizować w ramach wyjazdu.


Okres pobytu za granicą może wynieść od 1 do 12 miesięcy.


Wyjazdy mogą być dzielone na krótsze okresy, przy czym łącznie najkrótszy pobyt osoby wyjeżdżającej w danej instytucji powinien wynieść 1 miesiąc.

Dofinansowanie projektu RISE jest obliczane na podstawie tzw. kosztów jednostkowych (stałej kwoty za osobomiesiąc ustalonej przez Komisję Europejską w zasadach konkursu).


Komisja Europejska przewiduje dofinansowanie kosztów podróży, hotelu i utrzymania dla osób wyjeżdżających na poziomie 2000 EURO miesięcznie.


Ponieważ ryczałt przyznany w ramach projektu nie pokrywa pełnych kosztów wyjazdu Uczelnia w miarę posiadanych środków będzie dofinansowywała wyjazdy.


Osobom realizującym wyjazd zagraniczny, w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, Wnioskodawca wystawia delegację w celu odbycia podróży służbowej.

Wyjeżdżający zobowiązani są do rozliczenia kosztów wyjazdu w terminie do 14 dni od dnia zakończenia wyjazdu. Do rozliczenia kosztów podróży osoba wyjeżdżająca ma obowiązek przedstawić oryginały dokumentów opisane zgodnie z zasadami obowiązującymi w Uczelni (faktury, rachunki, bilety), potwierdzające poniesione wydatki za wyjątkiem diet oraz wydatków określonych ryczałtami na podstawie odrębnych przepisów krajowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych ma obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od kwot wypłacanych osobom wyjeżdżającym za granicę w ramach programu RISE, które to kwoty przeznaczone będą na sfinansowanie pobytu w ośrodku zagranicznym ?


Zdaniem Wnioskodawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako płatnik nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób .fizycznych od kwot wypłacanych osobom wyjeżdżającym za granicę w ramach programu RISE , ponieważ kwoty te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie środków finansowych przeznaczonych na sfinansowanie wyjazdu pracownika od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy, wynika z faktu, że pracownik zostaje wyznaczony przez pracodawcę do udziału w programie RISE do realizowania zadań wynikających z zakresu obowiązków pracowniczych, a w przypadku nauczyciela akademickiego, określonych również w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, poza miejscem stałego zatrudnienia tzn. przebywa w podróży służbowej.

Natomiast w przypadku zwolnienia środków finansowych przeznaczonych na sfinansowanie wyjazdu doktoranta, od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzasadnieniem jest fakt, że wyjazd ten traktowany jest jako podróż odbywana na zasadzie podróży służbowej, gdyż pomiędzy uczelnią a doktorantem będzie zawiera umowa, w której zostaną określone zadania, które doktorant w trakcie wyjazdu ma zrealizować, wynikające z projektu i służące realizacji celów Uczelni.


Ponadto poniesione przez doktoranta koszty nie zostaną zaliczone w jego koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 21 ust. 13 ww. ustawy.


W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od środków finansowych przeznaczonych na sfinansowanie pobytu w ośrodku zagranicznym w ramach programu RISE.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy, wolne od podatku są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.


Stosownie do przepisu art. 21 ust. 13 ww. ustawy przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Wskazać przy tym należy, że zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów:
  3. przejazdów,
  4. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
  5. noclegów,
  6. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Stosownie do § 4 ust. 1 pow. rozporządzenia pracownikowi, który w czasie podróży krajowej lub podróży zagranicznej poniósł inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą, określone lub uznane przez pracodawcę, zwraca się je w udokumentowanej wysokości.


W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia pracownik dokonuje rozliczenia kosztów podróży krajowej lub podróży zagranicznej nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia tej podróży.


Do rozliczenia kosztów podróży, o których mowa w ust. 1, pracownik załącza dokumenty, w szczególności rachunki, faktury lub bilety potwierdzające poszczególne wydatki; nie dotyczy to diet oraz wydatków objętych ryczałtami. Jeżeli przedstawienie dokumentu nie jest możliwe, pracownik składa pisemne oświadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

W uzasadnionych przypadkach pracownik składa pisemne oświadczenie o okolicznościach mających wpływ na prawo do diet, ryczałtów, zwrot innych kosztów podróży lub ich wysokość (§ 5 ust. 3 rozporządzenia).

Należy wskazać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. W przypadku pracowników zwolnieniem objęte są wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej, natomiast u osób niebędących pracownikami mowa jest o tego rodzaju świadczeniach otrzymanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy.

Dla obu grup podatników, tj. dla pracowników i osób nie będących pracownikami omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).

Należy zaznaczyć jednak, że ww. zwolnienie ma zastosowanie jedynie do dochodów (diet i innych należności) otrzymywanych za czas podróży, a więc takich należności, które pozostają w bezpośrednim związku z podróżą, a nie np. związanych z realizacją celu podróży - prowadzeniem pracy badawczej i naukowej.

W złożonym wniosku wskazano, że osobom realizującym wyjazd zagraniczny, w oparciu o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej Wnioskodawca wystawia delegację w celu odbycia podróży służbowej. Natomiast doktoranci wyjeżdżający w ramach projektu będą podpisywać z uczelnią umowę określającą w szczególności zadania, które muszą zrealizować w ramach wyjazdu. Prowadzone przez nich podczas pobytów w ośrodkach zagranicznych działania w ramach projektu badawczo-innowacyjnego pozostają w ścisłym związku z realizacją celów Uczelni.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że diety i inne należności otrzymywane przez pracowników biorących udział w w projekcie i przebywających za granicą w ramach podróży służbowej, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto ze zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt b) ww. ustawy, korzystają diety i inne należności otrzymane przez osoby niebędące pracownikami Wnioskodawcy tj. doktorantów, pod warunkiem jednak, że nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Zatem Wnioskodawca jako płatnik nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od kwot wypłacanych osobom wyjeżdżającym za granicę w ramach projektu RISE, przeznaczonych na sfinansowanie pobytu w ośrodkach zagranicznych.

Zaznaczenia wymaga jednak fakt, że omawiane w art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Ewentualna nadwyżka sfinansowanych świadczeń, tj. ponad limity określone we wskazanym powyżej rozporządzeniu, spowoduje konieczność ich opodatkowania w tej części, a Wnioskodawca zobowiązany będzie do odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj