Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-452/16-2/WN
z 14 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 10 sierpnia 2016 r. (data wpływu 18 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla udostępnienia torów i obuwia do gry w kręgle oraz wypożyczenia rakiet i okularów oraz wstęp na kort squash-a,
  • jest nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla udostępnienia stołu bilardowego.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2016r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT m.in. dla udostępnienia torów i obuwia do gry w kręgle, wypożyczenia rakiet i okularów, wstępu na kort squash-a oraz udostępnienia stołu bilardowego.

Wniosek został uzupełniony pismem z 10 sierpnia 2016r. (data wpływu 18 sierpnia 2016r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 sierpnia 2016 r. znak: IBPP2/4512-452/16-1/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Powiat (dalej Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem i płatnikiem podatku VAT, który co miesiąc składa deklaracje podatkowe.

W 2011 r. został oddany do użytkowania budynek krytej pływalni, który wybudował Powiat i użytkuje go zgodnie z przeznaczeniem. Kryta pływalnia funkcjonuje jako wydział Starostwa Powiatowego tj. Wydział Obsługi Obiektów Rekreacyjno-Sportowych. Pływalnia oferuje:

  • basen sportowy (wymiary 25 x 12,5, 2/1,8 m) 6 torów pływackich, wyposażony w podnośnik fotelikowy dla niepełnosprawnych,
  • basen szkolno-rekreacyjny (wymiary 12,5 m x 6,5 m o głębokości 0,8-1,2 m), kaskada, podwójny wąskostrumieniowy natrysk do masażu, masaż ścienny 3-dyszowy, gejzer powietrzny, leżanka powietrzna,
  • basen brodzik dla dzieci młodszych (wymiary ok. 12 m2, głębokość od 0,10 m - 0,40 m), grzybek wodny,
  • basen SPA (jacuzzi) okrągły i basen SPA (jacuzzi) 5-kątny narożny, z ławeczkami dla 6 osób siedzących, 8 dysz masażu wodno-powietrznego, masaż powietrzny perełkowy,
  • zjeżdżalnia wodna rynnowa o długości 50 m, samodzielna wanna hamowania.

Wszystkie ww. usługi objęte są stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT załącznik nr 3 (poz. 179 symbol PKWiU 2008 - 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych).

Jednocześnie kryta pływalnia świadczy usługi związane z rekreacją sportową takie jak:

  1. udostępnienie torów i obuwia do gry w kręgle,
  2. wypożyczenie rakiet i okularów oraz wstęp na kort squash-a,
  3. wstęp do łaźni parowej i sauny fińskiej,
  4. udostępnienie stołu bilardowego.

Usługi wymienione od 1-4 zostały opodatkowane stawką w wysokości 23%.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego informując:

  1. udostępnianie torów i obuwia do gry w kręgle – PKWiU 93.11.10.0
  2. wypożyczenie rakiet i okularów oraz wstęp na kort squash-a - PKWiU 93.11.10.0
  3. wstęp do łaźni parowej i łaźni fińskiej – PKWiU 96.04.10.0,
  4. udostępnienie stołu bilardowego – PKWiU 93.29.19.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat postąpi słusznie w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki 8% w podatku od towarów i usług dla opodatkowania sprzedaży następujących usług tj. udostępnienie torów i obuwia do gry w kręgle, wypożyczenia rakiet i okularów oraz wstęp na kort squash-a, wstępu do łaźni parowej i łaźni fińskiej, udostępnienie stołu bilardowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie usługi wymienione w pozycji od 1-4 podlegają opodatkowaniu według obniżonej stawki podatku od towarów i usług wynika to z Interpretacji Ministra Finansów (nr PT1/033/32/354/LJU/14 z dnia 2 grudnia 2014 r.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Podstawowa stawka VAT - od stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. wynosi 23%.

Towary i usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT można sprzedawać z obniżoną stawką 8%. Dotyczy to m. in.:

  • poz. 179 - usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0),
  • poz. 186 - pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

Usługi świadczone przez krytą pływalnię w postaci wstępu na kręgielnię, na kort squash-a, wstęp do łaźni fińskiej i sauny parowej jak również udostępnienie stoły bilardowego świadczone są w budynku zaprojektowanym według standardów przewidzianych dla obiektów sportowych, dlatego można je sklasyfikować jako: usługi związane z działalnością obiektów sportowych, tj. PKWiU 93.11.10.0 (załącznik nr 3 do ustawy o VAT poz. 179). Wnioskodawca uważa również, iż zarówno wypożyczenie butów do gry w kręgle, jak i wypożyczenie rakiet i okularów do gry w squash-a winny być opodatkowane stawką VAT w wysokości 8% gdyż jest to usługa pomocnicza, która służy wyłącznie wykonaniu usługi głównej jaką jest gra w kręgle lub squash-a, samoistnie nie ma "sensu ekonomicznego" w związku z tym należy ją objąć taką samą stawką jak usługa główna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego:

  • jest prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla udostępnienia torów i obuwia do gry w kręgle oraz wypożyczenia rakiet i okularów oraz wstępu na kort squash-a,
  • jest nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla udostępnienia stołu bilardowego.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia częstokroć odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (…).

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją”, mieszczącym się w sekcji R, wymienione zostały:

I.93.1 Usługi związane ze sportem,

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jako wydział Starostwa Powiatowego tj. Wydział Obsługi Obiektów Rekreacyjno-Sportowych, świadczy m.in. usługi związane z rekreacją sportową takie jak:

  • udostępnianie torów i obuwia do gry w kręgle – PKWiU 91.11.10.0
  • wypożyczenie rakiet i okularów oraz wstęp na kort squasha’a - PKWiU 91.11.10.0
  • udostępnienie stołu bilardowego – PKWiU 93.29.19.0.

Mając na uwadze powołane wcześniej przepisy prawa, jak też okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że dla prawidłowego opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma ich klasyfikacja statystyczna jak tez fakt czy usługi te są świadczone w ramach wstępu. Fakt zidentyfikowania przez Wnioskodawcę usług w zakresie udostępniania torów i obuwia do gry w kręgle jak również w zakresie wypożyczenia rakiet i okularów oraz wstępu na kort squasha’a jako usług związanych z działalnością obiektów sportowych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 powoduje, że usługi te będą opodatkowane preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania sprzedaży usług udostępnienia torów i obuwia do gry w kręgle, a także wypożyczenia rakiet i okularów oraz wstęp na kort squash-a, jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usługi udostępniania stołu bilardowego, które jak wskazał Wnioskodawca związane są z rekreacją sportową i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 93.29.19.0, należy wskazać, że jak wynika z cyt. wyżej przepisów obniżoną stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się dla usług związanych z rekreacją, jednak wyłącznie w zakresie wstępu. Z opisu sprawy nie wynika, aby ww. usługa udostępnienia stołu bilardowego była świadczona przez Wnioskodawcę w ramach usługi wstępu, jednocześnie ustawodawca dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 93.29.19.0 nie przewidział w obowiązujących przepisach opodatkowania stawką obniżoną, zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w tym zakresie podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 tej ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie opodatkowania sprzedaży następujących usług tj. udostępnienie torów i obuwia do gry w kręgle, wypożyczenie rakiet i okularów i wstęp na kort squash-a oraz udostępnienie stołu bilardowego, natomiast objęte zapytaniem Wnioskodawcy kwestie opodatkowania wstępu do łaźni parowej i sauny fińskiej będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Nadmienić należy, że nie są przedmiotem interpretacji inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte zakresem zapytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj