Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-710/16-2/JK2
z 3 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 643, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku poborem podatku u źródła z tytułu nabycia od autorki wyłącznej licencji do przetłumaczenia na język polski, wytworzenia, sprzedaży i udostępnienia dzieła literackiego stworzonego przez autorkę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku poborem podatku u źródła z tytułu nabycia od autorki wyłącznej licencji do przetłumaczenia na język polski, wytworzenia, sprzedaży i udostępnienia dzieła literackiego stworzonego przez autorkę.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest spółką prawa handlowego. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest m. in. wydawanie książek (PKD 22.11.Z), wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych (PKD 22.13.Z) pozostała działalność wydawnicza: plakaty, karty pocztowe, materiały reklamowe (PKD 22.15.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawiera umowy z autorami. Wnioskodawca ma zawartą umowę z Martą W. (dalej zwana: Autorka), na podstawie której nabywca od Autorki wyłączną licencję do przetłumaczenia na język polski, wytworzenia, sprzedaży i udostępnienia dzieła literackiego stworzonego przez Autorkę. Autorka legitymuje się niezawierającym okresu ważności certyfikatem rezydencji wystawionym przez Kontrolera Finansów Publicznych Republiki Francuskiej w dniu 5 kwietnia 2016 r. Zgodnie z treścią certyfikatu Kontroler Finansów Publicznych we Francji zaświadcza ze Pani i Pan W., posiadają stałe miejsce zamieszkania we Francji i mają uregulowaną sytuacje podatkowa z tytułu dochodu za rok 2014. Do certyfikatu dołączony jest odpis skrócony aktu małżeństwa potwierdzający zawarcie związku małżeńskiego pomiędzy Panią Martą W., a Panem Maciejem W.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy niezawierający okresu ważności certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony w dniu 5 kwietnia 2016 r. na Autorkę i jej męża uprawnia Wnioskodawcę do pobrania podatku u źródła zgodnie ze stawką przewidzianą przez umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania w stosunku do wypłat dokonywanych na rzecz Autorki w okresie 5 kwiecień 2016 r. - 5 kwiecień 2017 r. ?


Zdaniem Wnioskodawcy, niezawierający okresu ważności certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony w dniu 5 kwietnia 2016 r. na Autorkę i jej męża uprawnia Wnioskodawcę do pobrania podatku u źródła zgodnie ze stawką przewidzianą przez umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania w stosunku do wypłat dokonywanych na rzecz autora w okresie 5 kwiecień 2016 - 5 kwiecień 2017 r. i niezastosowania stawki wynikającej z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. , poz. 361, z późn. zm., dalej PIT) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychodów z praw autorskich przez osoby fizyczne podlegające w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Zryczałtowany podatek pobierany jest za pośrednictwem płatników, jeżeli w. dochody pochodzą od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które dokonały wypłaty świadczeń wymienionych w art. 29 ust. 1 PIT.

Na podstawie art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 PIT, płatnik jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku od dokonywanych wypłat i przekazywania go w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zryczałtowany podatek na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności.

Przepis art. 29 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Z uwagi na fakt, że przepis art. 29 ust. 2 PIT przewiduje stosowanie stawek podatku zryczałtowanego wynikających z ust. 1 tego artykułu z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, możliwe są sytuacje, w których płatnik zgodnie z postanowieniami odpowiedniej umowy pobierze ten podatek przy zastosowania stawki niższej lub w ogóle go nie pobierze. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz niepobranie podatku zgodnie z taką umową, możliwe jest jednak pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego zaświadczeniem - certyfikatem rezydencji.

Certyfikat taki jest zaświadczeniem o miejscu zamieszkania za granicą dla celów podatkowych i powinien być wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika. Uzyskanie certyfikatu rezydencji dokumentującego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych osoby, która jest odbiorcą przychodów objętych regulacją art. 29 PIT jest konieczne do stosowania postanowień wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Ustawodawca nałożył obowiązek posiadania certyfikatu rezydencji, jednak nie sprecyzował jego formy ani treści.


Nie ma też powszechnie obowiązującej formy certyfikatu. Co do zasady certyfikat powinien potwierdzać, że dana osoba w określonym czasie pozostaje rezydentem podatkowym danego kraju w świetle przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Certyfikaty rezydencji wydawane są przez kraj rezydencji danej osoby, stąd mogą się od siebie różnić formatem i zakresem informacji. Stąd, jak zaznaczył WSA w Krakowie w wyroku z 10 lutego 2012 r. (sygn. I SA/KR 1869/11) „certyfikat rezydencji powinien spełniać przynajmniej następujące warunki: zostać wydany przez właściwą administrację podatkową, określać miejsce rezydencji (miejsce zamieszkania bądź siedziby) podatnika dla celów podatkowych, zawierać datę wydania certyfikatu i/lub datę, na jaką potwierdzana jest rezydencja podatkowa".

Autorka legitymuje się niezawierającym okresu ważności certyfikatem rezydencji wystawionym przez Kontrolera Finansów Publicznych Republiki Francuskiej w dniu 5 kwietnia 2016 r. Zgodnie z treścią certyfikatu Kontroler Finansów Publicznych we Francji, zaświadcza że Pani i Pan W. posiadają stałe miejsce zamieszkania we Francji i mają uregulowaną sytuację podatkową z tytułu dochodu za rok 2014. Zdaniem Wnioskodawcy, taki certyfikat wystawiony na obydwoje małżonków, daje podstawę do zastosowania stawki wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Francją i niezastosowania - stawki wynikającej z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 41 ust. 9a PIT, jeżeli miejsce zamieszkania podatnika dla celów podatkowych zostało udokumentowane certyfikatem rezydencji niezawierającym okresu jego ważności, płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy certyfikat uprawnia do zastosowania stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Francją w stosunku do wypłat dokonywanych w okresie 5 kwiecień 2016 - 5 kwiecień 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanego wyroku WSA należy stwierdzić, że wydany jest on w indywidualnej sprawie osądzonej w określonym stanie faktycznym i nie jest wiążący dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj