Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-517/16/MPŁ
z 25 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zakwalifikowania do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej otrzymanych należności na pokrycie kosztów przesyłki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zakwalifikowania do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej otrzymanych należności na pokrycie kosztów przesyłki.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym w zakresie: sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z). Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem portali aukcyjnych. Sprzedaż tę Wnioskodawca opodatkowuje 3% zryczałtowanym podatkiem. Jednocześnie Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż w kasie rejestrującej.

Sprzedawane towary są wysyłane kupującym za pośrednictwem dostawcy. Wnioskodawca zajmuje się wyłącznie sprzedażą towarów i nie świadczy usług dostawy towarów. Wysyłka odbywa się za wykorzystaniem usług Poczty Polskiej. Po zakupie klient uiszcza na konto firmy zapłatę za towar powiększoną o koszty przesyłki. Koszty przesyłki widoczne są dla kupującego na stronie aukcji, a ich wysokość zależna jest od wybranego rodzaju przesyłki tj. list polecony priorytetowy, list polecony ekonomiczny i paczka pocztowa priorytetowa.

Kwota za przesyłkę jest często nierówna kwocie rzeczywiście zapłaconej za przesyłkę dostawcy tzn. raz jest pobrana mniejsza kwota, raz większa. Przyczyna wystąpienia tych nadwyżek czy też niedoborów po pokryciu kosztów przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego ma związek z organizacją i specyfiką procesu sprzedaży.

Przy sprzedaży na wielu aukcjach, gdzie paczka obejmuje kilka przedmiotów a co za tym idzie waga i wielkość paczki są różne i trudne do przewidzenia jednoznacznie w procesie sprzedaży, pobrane koszty przesyłki podane na aukcji zdarza się, że są niższe od tych poniesionych przez sprzedawcę. Przy pojedynczych sztukach natomiast, cena kosztu przesyłki pobieranej od kupującego z reguły jest korzystna, czyli in plus.

W kasie rejestrującej ewidencjonowana jest kwota towaru i odrębnie pobrany koszt przesyłki.

W regulaminie aukcji zawarty jest następujący zapis: „Kupujący bezpośrednio w naszym sklepie, automatycznie udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego”.

Dodatkowo w regulaminie widnieje zapis , iż koszty przesyłki ponosi kupujący. Każdy kupujący w celu sfinalizowania transakcji zakupu ma obowiązek zaakceptować regulamin aukcji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy zwrot wszystkich kosztów przesyłki towarów stanowi przychód sprzedawcy podlegający opodatkowaniu 3% zryczałtowanym podatkiem dochodowym a co za tym idzie należy go uwzględniać w podstawie opodatkowania, a tym samym czy wlicza się go do limitu uprawniającego do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego (150 tys. euro)?
  2. Czy podatnik winien tylko same nadwyżki w zwracanym koszcie przesyłki uwzględniać do przychodu a co za tym idzie w podstawie opodatkowania i do limitu uprawniającego do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy posiada On upoważnienie (pełnomocnictwo) do zawarcia jednorazowej umowy usługi doręczenia towarów w imieniu i na rachunek kupującego – to ma do czynienia ze zwrotem kosztów i kwota ta nie stanowi przychodu u sprzedawcy a co za tym idzie nie wchodzi do podstawy opodatkowania i nie wlicza się do limitu uprawniającego do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, ale tylko w przypadku gdy w całości pokrywa rzeczywiście poniesiony koszt przesyłki zapłacony dostawcy.

Jeżeli w wyniku organizacji procesu sprzedaży towaru zostanie pobrana większa kwota za przesyłkę niż rzeczywiście zapłacona dostawcy, to wówczas zdaniem podatnika nadwyżka ta jest przychodem sprzedawcy i stanowi podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym a co za tym idzie należy ją uwzględniać w limicie uprawniającym do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym – 150 tys. euro.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

    1. prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.


W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:


  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym w zakresie: sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z). Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem portali aukcyjnych. Sprzedaż tę Wnioskodawca opodatkowuje 3% zryczałtowanym podatkiem. Jednocześnie Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż w kasie rejestrującej.

Sprzedawane towary są wysyłane kupującym za pośrednictwem dostawcy. Wnioskodawca zajmuje się wyłącznie sprzedażą towarów i nie świadczy usług dostawy towarów. Wysyłka odbywa się za wykorzystaniem usług Poczty Polskiej. Po zakupie klient uiszcza na konto firmy zapłatę za towar powiększoną o koszty przesyłki. Koszty przesyłki widoczne są dla kupującego na stronie aukcji, a ich wysokość zależna jest od wybranego rodzaju przesyłki tj. list polecony priorytetowy, list polecony ekonomiczny i paczka pocztowa priorytetowa.

Kwota za przesyłkę jest często nierówna kwocie rzeczywiście zapłaconej za przesyłkę dostawcy tzn. raz jest pobrana mniejsza kwota, raz większa. Przyczyna wystąpienia tych nadwyżek czy też niedoborów po pokryciu kosztów przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego ma związek z organizacją i specyfiką procesu sprzedaży.

Przy sprzedaży na wielu aukcjach, gdzie paczka obejmuje kilka przedmiotów a co za tym idzie waga i wielkość paczki są różne i trudne do przewidzenia jednoznacznie w procesie sprzedaży, pobrane koszty przesyłki podane na aukcji zdarza się, że są niższe od tych poniesionych przez sprzedawcę. Przy pojedynczych sztukach natomiast, cena kosztu przesyłki pobieranej od kupującego z reguły jest korzystna, czyli in plus.

W kasie rejestrującej ewidencjonowana jest kwota towaru i odrębnie pobrany koszt przesyłki.

W regulaminie aukcji zawarty jest następujący zapis: „Kupujący bezpośrednio w naszym sklepie, automatycznie udziela sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego”.

Dodatkowo w regulaminie widnieje zapis, iż koszty przesyłki ponosi kupujący. Każdy kupujący w celu sfinalizowania transakcji zakupu ma obowiązek zaakceptować regulamin aukcji.

Należy tu mieć na uwadze przepisy art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 z późn zm.), regulujące kwestię przedstawicielstwa. Zgodnie z art. 95 § 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. W myśl art. 95 § 2 ww. ustawy, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W świetle powyższego, każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w regulaminie prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) zostanie wyraźnie zastrzeżone, że kupujący automatycznie udziela Wnioskodawcy pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego, to – w zakresie otrzymanych od kupującego kwot, stanowiących faktycznie poniesione koszty wysyłki towarów – nie powstanie u Wnioskodawcy przychód podatkowy w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów.

Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, Wnioskodawca zobowiązany będzie do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towaru na rzecz operatora pocztowego. Należy jednak podkreślić, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy towarów jest działanie Wnioskodawcy w imieniu i na jego rzecz (rachunek), na podstawie zawartej umowy i stosownego pełnomocnictwa udzielonego, m.in. w sposób wskazany we wniosku.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że jeżeli kwoty otrzymane od kupujących tytułem kosztów wysyłki nabytych przez nich towarów będą wyższe od faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę z tego tytułu, Wnioskodawca uzyska z tego tytułu przychód podatkowy.

Ww. przychód należy uwzględniać w podstawie opodatkowania, a tym samym wlicza się go do limitu uprawniającego do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tut. organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj