Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-673/16-3/ES
z 3 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (zwany dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca planuje zawrzeć Umowę o zarządzanie Spółką (zwaną dalej: „Umową o zarządzanie”) z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie w szczególności 70.22.Z. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Osoba fizyczna, z którą zawrze Umowę o zarządzanie Wnioskodawca, będzie w dacie zawarcia umowy pełniła funkcję członka zarządu Spółki, na podstawie odpowiedniej czynności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), zwanej dalej: „Ksh”). Osoba, z którą zawarta zostanie Umowa o zarządzanie Spółką (zwana dalej: „Zarządzającym”) nie świadczyła nigdy pracy na rzecz Wnioskodawcy jako pracownik w ramach stosunku pracy. W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nawiąże współpracę z Zarządzającym, będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, powołaną na stanowisko członka zarządu Spółki, w ramach Umowy o zarządzanie. W Umowie o zarządzanie Strony wprost wskażą, że Zarządzający został powołany do pełnienia funkcji członka zarządu, jak również iż jest on przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą obejmującą między innymi usługi zarządzania przedsiębiorstwami i doradztwo w zakresie zarządzania. Przedmiotem Umowy o zarządzanie będzie powierzenie przez Wnioskodawcę i przyjęcie przez Zarządzającego do wykonywania usług zarządzania polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Wnioskodawcy przypisanymi do funkcji Zarządzającego w zarządzie Wnioskodawcy. Zarządzający na podstawie Umowy o zarządzanie zobowiąże się do prowadzenia spraw Wnioskodawcy i reprezentowania go z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności. W zdarzeniu przyszłym Zarządzający będzie otrzymywał od Wnioskodawcy na podstawie Umowy o zarządzanie wynagrodzenie w odstępach comiesięcznych, płatne z dołu na podstawie faktury VAT wystawionej przez Zarządzającego w ramach jego działalności gospodarczej. W zamian za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy specjalistycznych usług zarządzania Zarządzający będzie otrzymywał wynagrodzenie, płatne w odstępach comiesięcznych, na podstawie faktury VAT wystawionej w ramach działalności gospodarczej Zarządzającego Wnioskodawcy na podstawie Umowy o zarządzanie. Zarządzający planuje, w związku z rozpoczęciem świadczenia usług zarządczych rzecz Wnioskodawcy, złożenie do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej Zarządzającego z tytułu Umowy o zarządzanie stawką liniową.

Zarządzający, jako członek zarządu Wnioskodawcy, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie w szczególności usług zarządzania, po zawarciu z Wnioskodawcą Umowy o zarządzanie, będzie świadczył usługi zarządzania Spółką na podstawie zawartej Umowy o zarządzanie i nie będzie świadczył usług na rzecz podmiotów innych, niż Wnioskodawca - jedynym źródłem przychodów Zarządzającego będzie, co do zasady, Umowa o zarządzanie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenie, które Zarządzający ma otrzymywać na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej z Wnioskodawcą może zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej: „ustawa o PIT”, i czy w związku z tym Zarządzający ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 30c w/w ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług zarządczych i wówczas nie powstaje obowiązek pobrania przez Wnioskodawcę - jako płatnika - zaliczek na podatek dochodowy w sytuacji, gdy Zarządzający pełni przedmiotowe usługi jedynie na rzecz Wnioskodawcy na podstawie wskazanej Umowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Zarządzającego z tytułu świadczenia usług zarządzania na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej ze Wnioskodawcą będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT „podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.”. Natomiast zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 przedmiotowej ustawy „podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej”. W związku z powyższym w zdarzeniu, przyszłym wobec złożenia przez Zarządzającego oświadczenia aktualizującego o wyborze sposobu opodatkowania stawką liniową zgodnie z w/w przepisem i brakiem przesłanek wyłączających możliwość zastosowania liniowej stawki podatku dochód Zarządzającego uzyskany z tytułu świadczenia usług zarządzania na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT. Wnioskodawca podkreśla, że działalność, którą zamierza wykonywać Zarządzający w ramach Umowy o zarządzanie na rzecz Wnioskodawcy, podlega definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, tj. za pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową; polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż; polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, która prowadzoną jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do przychodów z innych źródeł wymienionych w ustawie o PIT. Jak wskazuje się w doktrynie prawa: „Jeśli podmiot osiągać pędzie w sposób stały i zorganizowany przychody, które można będzie zaklasyfikować do innego źródła przychodów, niż gdyby były osiągane w sposób incydentalny, wówczas ta stałość i zorganizowanie mogą mieć rozstrzygające znaczenie dla uznania, iż dany przychód pochodzi z działalności gospodarczej. (...) W konsekwencji należy uznać, że jeśli dana osoba prowadzi w sposób zorganizowany i ciągły pewną aktywność zarobkową, to - choćby nawet przychody uzyskiwane w następstwie tych działań dawały się zaliczyć do innych źródeł przychodu, gdyby nie właśnie owo zorganizowanie i ciągłość działań - uzyskiwane przez nią przychody powinny być zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej.” (por. Bartosiewicz Adam, PIT. Komentarz, wyd. V, LEX 2015). Zarządzający prowadzić będzie działalność gospodarczą w zakresie usług zarządzania samodzielnie, nie jest w tym zakresie i nie będzie wspólnikiem spółki prawa handlowego. Przychody osiągane przez Zarządzającego nie będą także zaliczane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT. Nie będą one bowiem przychodami pochodzący mrze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty; z działów specjalnych produkcji rolnej; z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, w tym również dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą; z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, w tym odpłatnego zbycia praw majątkowych innych, niż nieruchomości tub ich części, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego i prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, działalności zagranicznej spółki kontrolowanej ani z innych źródeł. W szczególności w opinii Wnioskodawcy nie można zaliczyć przychodów uzyskiwanych na podstawie Umowy o zarządzanie do kategorii „przychodów z działalności wykonywanej osobiście” gdyż kategoria ta została wyczerpująco uregulowana w przepisie art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT. Można z całą pewnością wykluczyć w/w przychody z kategorii przychodów pochodzących z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, oraz z uprawiania sportu, stypendiów sportowych przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów oraz przychodów sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych; przychodów z działalności duchownych, osiąganych z innego tytułu niż umowa o pracę; przychodów z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi; przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek; przychodów osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychodów biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychodów z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (por. art. 13 ust. 2-6 ustawy o PIT). Odnosząc się natomiast do kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście uregulowanej przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, tj. „przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych” - zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu Umowy o zarządzanie nie wchodzą w zakres w/w kategorii. Przychody te nie będą również należeć do kategorii wskazanej w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT. Z uwagi na powyższe w opinii Wnioskodawcy przychody uzyskane na podstawie zawarcia w przyszłości (zdarzenie przyszłe) z Wnioskodawcą Umowy o zarządzanie nie będą podlegały zakwalifikowaniu jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, wskazane w art. 10 ust.1 pkt 2 ustawy o PIT ani też wskazane w art. 13 pkt 7 ani art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Przychody te zdaniem Wnioskodawcy stanowią przychody Zarządzającego pochodzące z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. W związku z powyższym będą mogły one podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 30c ustawy o PIT.


Nie ma tutaj znaczenia, zdaniem Wnioskodawcy, fakt, że przychody z działalności w zakresie zarządzania osiągał będzie Zarządzający jedynie od Wnioskodawcy w oparciu o Umowę o zarządzanie.


Nie zmienia to charakteru w/w przychodów ani zakresu działalności gospodarczej Zarządzającego, którym jest, zgodnie z przedmiotem działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) ujawnionym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Ponadto zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ną zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie zaś z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT podatek dochodowy od Dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy - co do zasady - dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Podatnicy, których wolą jest wybór przedmiotowego sposobu opodatkowania, zobowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia. 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jak zostało wskazane w ramach pytania o zdarzenie przyszłe Zarządzający planuje złożyć wobec Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego przedmiotowe oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu usług zarządzania na rzecz Wnioskodawcy podatkiem liniowym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w ramach zdarzenia przyszłego wskazanego w pytaniu Zarządzający świadczy na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy o zarządzanie usługi zarządcze, to uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą być opodatkowane „podatkiem liniowym”, tj. na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wówczas nie powstaje obowiązek pobrania przez Wnioskodawcę - jako płatnika - zaliczek na podatek dochodowy. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, że Zarządzający nie świadczy usług innego rodzaju na rzecz innych podmiotów, tj. że co do zasady przychody z tytułu Umowy o zarządzanie są jedynym przychodem Zarządzającego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści wyżej cytowanego przepisu wynika, iż wyłączenie określonych czynności z pozarolniczej działalności gospodarczej może nastąpić tylko w przypadku, gdy spełnione są wszystkie trzy przesłanki w nim wymienione, a więc nieziszczenie się któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż nie jest możliwym uznanie, że czynność nie została wykonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje zawrzeć Umowę o zarządzanie Spółką z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie w szczególności 70.22.Z. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter usług zarządzania lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Z tych powodów usługi i działalność dotycząca zarządzania czy kontraktów menedżerskich – nawet wówczas, kiedy umowy zawierane są z osobami fizycznymi występującymi jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorcami prowadzącymi zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie tracą osobistego charakteru.


W związku z powyższym brak jest możliwości zaliczenia przychodów z usług zarządzania wykonywanych przez podatnika (przedsiębiorcę) do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Konsekwencją traktowania przychodów z tytułu świadczenia usług zarządzania jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – Wnioskodawcy (Spółki), na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, płatnicy o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść ww. przepisów prawa należy stwierdzić, iż przychód z umowy o zarządzanie zawartej z Wnioskodawcą nie będzie zaliczony do przychodu z działalności gospodarczej a to oznacza, że Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu wypłacanego przedsiębiorcy wynagrodzenia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj