Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-71/16/MG
z 27 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2016 r. (data wpływu 29 stycznia 2015 r.) uzupełnionym pismem z 11 kwietnia 2016 r. (data wpływu 15 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym – jest prawidłowe,
  • określenia podstawy opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym oraz określenia podstawy opodatkowania tej dostawy.

Wniosek został uzupełniony pismem z 11 kwietnia 2016 r. (data wpływu 15 kwietnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 kwietnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym za cenę rynkową ustaloną jako wartość kosztorysowa pomniejszona o obciążenia hipoteczne. Z posiadanych informacji wynika, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z podatku od towarów i usług, a zatem na podstawie art. 2 ust. 4pkt b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlega opodatkowaniu PCC. Jednakże zastosowanie tej formy opodatkowania stosownie do treści art. 6 ust. 2 (bez odliczenia długów i ciężarów) spowoduje, że podatek wielokrotnie przekroczy rzeczywistą wartość rynkową nieruchomości (obliczoną dla transakcji jako wartość kosztorysowa minus obciążenia). W tym stanie rzeczy spółka sprzedająca zamierza po myśli art. 43 ust. 10 ustawy o VAT zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT i wybrać opodatkowanie sprzedaży nieruchomości podatkiem VAT w drodze złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego.

Sprzedający i nabywca są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

Obciążenie istniejące na przedmiotowej nieruchomości nie zostało ustanowione przez Sprzedającego. Sprzedający nabył tę nieruchomość już obciążoną hipotekami. Jest więc tylko i wyłącznie dłużnikiem hipotecznym tj. z racji bycia właścicielem nieruchomości obciążonej hipotecznie, a nie na podstawie ustanowienia hipoteki dla zabezpieczenia zaciągniętego przez siebie długu.

Nabywca nieruchomości zabudowanej przedmiotowym pawilonem z mocy prawa – art. 65 ust. 1, 74, 75 Ustawy o księgach wieczystych i hipotece (t.j. Dz.U. 2013 poz. 707 ze zm.) – przejmie hipotekę obciążającą przedmiotową nieruchomość.

Obciążenia hipoteczne dotyczące nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym, a będącej przedmiotem sprzedaży nie zostaną uregulowane.

Pawilon handlowy, którego dotyczy transakcja – w rozumieniu przepisów Prawo budowlane (Dz.U. 2013 poz. 1409 ze zm.) jest budynkiem. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. z 1999, Nr 112 poz. 1316 ze zm.) został sklasyfikowany jako budynek handlowo-usługowy – PKOB 1230.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nieruchomość zabudowana pawilonem handlowym została nabyta 3 grudnia 2007 r. na podstawie Aktu Notarialnego Repertorium
  2. Wykaz hipotek obciążających nieruchomość jest uwidoczniona w Księdze Wieczystej
  3. Zobowiązanym do spłaty długu zabezpieczonego hipoteką są podmioty wyszczególnione w Księdze Wieczystej
  4. Nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę wraz z obciążeniem hipotecznym oznacza, że w przypadku zaprzestania przez dłużnika spłaty długu zabezpieczonego tą hipoteką Wierzyciel może zaspokoić się z przedmiotowej nieruchomości. Wynika to bezpośrednio z mocy prawa art. 65 ust. 1, 74, 75 Ustawy o Księgach Wieczystych i Hipotece (t.j. Dz.U. 2013 poz. 707 ze zm.).
  5. Sposób zapłaty z tytułu sprzedaży nieruchomości zostanie określony jako gotówka.
  6. Wnioskodawca w zakresie w jakim jest wyłącznie dłużnikiem hipotecznym, zostaje zwolniony z długów, gdyż obciążają one wyłącznie nieruchomość, natomiast długi powstałe po dacie nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę obciążają dłużnika, jednakże Wierzyciel może się również zaspokoić z sprzedanej nieruchomości.
  7. Wnioskodawca i nabywca złożą przed dokonaniem sprzedaży właściwemu dla nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w konkretnej sytuacji Sprzedający może na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT w drodze oświadczenia o wyborze opodatkowania zastosować podatek VAT, mimo iż sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu od tego podatku i zastosować opodatkowanie wartości wyszczególnionej na fakturze obliczonej jako wartość kosztorysowa pomniejszona o obciążenia hipoteczne co w konsekwencji spowoduje wywartościowanie nieruchomości na kwotę 1,00 (słownie: jeden złoty 00/100)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zdaniem spółki sprzedającej stosownie do treści art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie sprzedaży nieruchomości podatkiem VAT w drodze złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego i zastosować cenę odpowiadającą faktycznej wartości nieruchomości, gdyż w niniejszej sprawie podstawą opodatkowania będzie kwota otrzymana od nabywcy tj. 1,00 zł (słownie: jeden złoty 00/100) z tytułu sprzedaży tej nieruchomości.

Sprzedaż na takich warunkach nie zmieni przypisania długu, który był i pozostał długiem obciążającym tylko i wyłącznie przedmiotową nieruchomość. Sprzedający nie ustanowił hipoteki dla zabezpieczenia długu, lecz nabył tę nieruchomość już obciążoną hipoteką. Dlatego nie może być mowy o uwolnieniu się od długu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym,
  • nieprawidłowe w zakresie określenia podstawy opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle przedstawionych wyżej przepisów nieruchomość spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia rezygnacji na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT ze zwolnienia od podatku VAT określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanej i jej opodatkowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku oraz zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Podatnicy mają zatem możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Spółka planuje dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym. Z posiadanych informacji wynika, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaż nieruchomości jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Pawilon handlowy jest budynkiem. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych został sklasyfikowany jako budynek handlowo-usługowy – PKOB 1230. W tym stanie rzeczy spółka sprzedająca zamierza po myśli art. 43 ust. 10 ustawy o VAT zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT i wybrać opodatkowanie sprzedaży nieruchomości podatkiem VAT w drodze złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego. Sprzedający i nabywca są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. Wnioskodawca i nabywca złożą przed dokonaniem sprzedaży właściwemu dla nabywcy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku.

Mając na uwadze treść przywołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że jeżeli dostawa nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to w odniesieniu do dostawy tego obiektu, Wnioskodawca i nabywca – czynni podatnicy podatku VAT – mogą zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynku, składając w tym zakresie zgodne oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu miejscowo dla nabywcy nieruchomości.

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT dla dostawy budynku - pawilonu handlowego i wyboru opodatkowania dostawy budynku podatkiem VAT, dostawa tego budynku będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT dla tego towaru.

Ponieważ dla budynku niemieszkalnego (pawilonu handlowego) o symbolu PKOB 1230, w odniesieniu do którego Wnioskodawca i nabywca zamierzają poprzez zgodne oświadczenie zrezygnować ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca nie przewidział obniżonej stawki podatku od towarów i usług, jak również w wyniku rezygnacji ze zwolnienia jego dostawa nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku, dostawę budynku należy opodatkować zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT stawką w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że stosownie do treści art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT i wybrać opodatkowanie sprzedaży nieruchomości podatkiem VAT w drodze złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia określenia podstawy opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym.

Odnosząc się zatem do kwestii podstawy opodatkowania dostawy przedmiotowej nieruchomości zabudowanej należy zauważyć, że stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy o VAT podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Należy wskazać, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Zapłata może też przybrać postać mieszaną, np. w części w pieniądzu a w części jako świadczenie usługi. Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).

Z opisu sprawy wynika, że obciążenie istniejące na przedmiotowej nieruchomości nie zostało ustanowione przez Sprzedającego. Sprzedający nabył tę nieruchomość już obciążoną hipotekami. Jest więc tylko i wyłącznie dłużnikiem hipotecznym tj. z racji bycia właścicielem nieruchomości obciążonej hipotecznie, a nie na podstawie ustanowienia hipoteki dla zabezpieczenia zaciągniętego przez siebie długu. Nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę wraz z obciążeniem oznacza, że w przypadku zaprzestania przez Dłużnika spłaty długu zabezpieczonego tą hipoteką Wierzyciel może zaspokoić się z przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawca w zakresie w jakim jest wyłącznie dłużnikiem hipotecznym zostaje zwolniony z długów, gdyż obciążają one wyłącznie nieruchomość, natomiast długi powstałe po dacie nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę uwidocznione w Księdze Wieczystej obciążają dłużnika, jednakże Wierzyciel może się również zaspokoić z sprzedanej nieruchomości

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że ustawa o VAT w zakresie określenia podstawy opodatkowania nie posługuje się używanymi przez Wnioskodawcę we wniosku pojęciami: wartość kosztorysowa, faktyczna wartość nieruchomości ani wartość obciążenia. Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania będzie wszystko co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży tej nieruchomości. Należy zaznaczyć, że to strony czynności cywilnoprawnej ustalają kwotę należną z tytułu sprzedaży w zawartej przez siebie umowie. Przepisy prawa podatkowego również pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii, czy wynagrodzenie wypłacone w zamian za dostawę towarów uwzględnia podatek od towarów i usług, i stanowi kwotę brutto, czy nie uwzględnia podatku od towarów i usług, i stanowi kwotę netto.

Jak wynika z cytowanego wyżej art. 29a ust. 1 i ust. 6 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi, dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Wysokości kwoty należnej od nabywcy, czyli ceny sprzedaży, powyższy przepis, ani inne przepisy prawa podatkowego nie regulują. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, które regulują konsekwencje publiczno-prawne dokonania sprzedaży towaru lub wyświadczenia usługi – nie określają wysokości ceny ustalonej przez strony umowy cywilnej.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje, poza wyjątkiem określonym w art. 32 ustawy o VAT, w sferę podejmowania decyzji, co do sposobu określenia należności za sprzedawany towar. Ze wskazanych przepisów wynika natomiast, że podstawą opodatkowania jest wszystko co stanowi zapłatę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że podstawą opodatkowania będzie kwota otrzymana od nabywcy tj. 1,00 zł z tytułu sprzedaży tej nieruchomości, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania będzie wszystko co Wnioskodawca otrzyma lub ma otrzymać od nabywcy z tytułu sprzedaży tej nieruchomości, a zatem nie tylko otrzymana kwota pieniężna ale i wartość uwolnienia się od spłaty długu bowiem jak wskazał Wnioskodawca w zakresie w jakim jest wyłącznie dłużnikiem hipotecznym, zostaje zwolniony z długów, gdyż obciążają one wyłącznie nieruchomość.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji był art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, gdyż w zakresie interpretacji tego przepisu Wnioskodawca zadał pytanie i przedstawił własne stanowisko.

Przedmiotem tej interpretacji nie była ocena, czy planowana przez Wnioskodawcę dostawa nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska. Przedstawiona przez Wnioskodawcę w opisie sprawy informacja o zwolnieniu tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT została przyjęta przez tut. Organ jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego i nie podlegała merytorycznej ocenie co do zasadności tego stwierdzenia.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była również kwestia opodatkowania planowanej dostawy podatkiem od czynności cywilno-prawnych, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania ani nie przedstawił własnego stanowiska. Informacja ta została potraktowana jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego i również nie podlegała merytorycznej ocenie co do zasadności tego stwierdzenia.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj