Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-674/16-3/ES
z 3 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (zwany dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała na mocy wpisu z dnia 13 marca 2015 roku w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Miasta, Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Zgodnie z aktem założycielskim Spółki działa ona na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jak również poza jej granicami. Spółka może tworzyć oddziały, zakłady, biura, przedstawicielstwa i inne jednostki, a także może uczestniczyć w innych spółkach i przedsięwzięciach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami z zachowaniem obowiązujących przepisów. Czas trwania Spółki nie jest ograniczony. Przedmiotem działalności Spółki jest w szczególności kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania, działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów, wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi i inne. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 1.000.000,00 zł (słownie: jeden milion złotych 00/100) i dzieli się na 10.000 (słownie: dziesięć tysięcy) udziałów po 100,00 zł (słownie: sto złotych 00/100) każdy udział. Udziały są równe i niepodzielne. Każdy ze wspólników może posiadać więcej niż jeden udział. Udziały mogą być pokrywane wkładami pieniężnymi i niepieniężnymi. Wspólnicy objęli udziały w kapitale zakładowym Spółki w następujący sposób: A. Spółka akcyjna objęła 10.000 udziałów o wartości łącznej 1.000.000,00 zł, co stanowi 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Podwyższenie kapitału zakładowego spółki do wysokości 30.000.000,00 zł (słownie: trzydzieści milionów złotych 00/100) w terminie najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 roku może nastąpić w drodze uchwały Zgromadzenia Wspólników i nie wymaga zmiany aktu założycielskiego Spółki. Dotychczasowi wspólnicy mają prawo pierwszeństwa w objęciu nowych udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki proporcjonalnie do ilości posiadanych udziałów w Spółce, chyba że uchwała Zgromadzenia Wspólników o podwyższeniu kapitału stanowi inaczej. Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki następuje poprzez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych udziałów. Udział może być umorzony za zgodą wspólnika w drodze jego nabycia przez Spółkę (umorzenie dobrowolne) albo bez zgody wspólnika (umorzenie przymusowe). Przesłanką umorzenia przymusowego udziałów jest zajście w stosunku do wspólnika jednej z następujących okoliczności: zajęcie udziałów wspólnika w Spółce w trybie egzekucyjnym lub wszczęcie egzekucji wobec wspólnika, ogłoszenie upadłości wspólnika, śmierć lub likwidacja albo jego rozwiązanie (w przypadku osoby prawnej), niewywiązywanie się przez wspólnika z obowiązku powtarzających się świadczeń niepieniężnych związanych z udziałem. Umorzenie udziału wymaga uchwały Zgromadzenia Wspólników, która powinna określać podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział zaś w przypadku umorzenia przymusowego również uzasadnienie. Za pisemną zgodą wspólnika umorzenie udziału może nastąpić bez wynagrodzenia.

Udziały mogą być umarzane zarówno z czystego zysku, jak i poprzez obniżenie kapitału zakładowego Spółki. Umorzenie udziału z czystego zysku nie wymaga obniżenia kapitału zakładowego. Organami Spółki są: Zarząd, Rada Nadzorcza i Zgromadzenie Wspólników. Zarząd prowadzi sprawy Spółki i reprezentuje Spółkę we wszystkich czynnościach sądowych i pozasądowych. Wszelkie sprawy związane z prowadzeniem spraw Spółki, nie zastrzeżone przepisami prawa lub postanowieniami aktu założycielskiego Spółki dla Zgromadzenia Wspólników lub Rady Nadzorczej należą do kompetencji Zarządu. Każdy Członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Spółki. Zarząd prowadzi sprawy Spółki w celu wzrostu jej wartości, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami aktu założycielskiego (umowy) Spółki i ewentualnymi innymi umowami i porozumieniami, jak np. umowami inwestycyjnymi oraz umowami o współpracy w ramach grupy kapitałowej. Zarząd Spółki składa się z 1 do 3 członków, w tym Prezesa Zarządu. Liczbę Członków Zarządu danej kadencji określa organ powołujący Zarząd. Członków Zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza. Każdy z Członków Zarządu może być odwołany lub zawieszony w czynnościach przez Radę Nadzorczą lub Zgromadzenie Wspólników. Mandat Członka Zarządu powołanego przed upływem danej kadencji zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych Członków Zarządu. W przypadku Zarządu wieloosobowego oświadczenia woli w imieniu Spółki składa dwóch członków Zarządu łącznie lub jeden członek Zarządu łącznie z prokurentem. W przypadku Zarządu jednoosobowego, do składania oświadczeń woli w imieniu Spółki uprawniony jest jeden Członek Zarządu lub prokurent (w przypadku prokury samoistnej). Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. W ramach stałego nadzoru Rada Nadzorcza monitoruje i kontroluje istotne dla Spółki decyzje oraz efekty pracy Zarządu Spółki, ocenia sytuację ekonomiczno-finansową Spółki jak również aktywnie uczestniczy w budowaniu strategii działania Spółki w celu wzrostu jej wartości. Rada Nadzorcza składa się z 3 do 5 członków, powoływanych i odwoływanych przez Zgromadzenie Wspólników. Członek Rady Nadzorczej może być odwołany przez Zgromadzenie Wspólników w każdym czasie. Kadencja członków Rady Nadzorczej jest wspólna i trwa trzy lata. Mandaty Członków Rady Nadzorczej wygasają najpóźniej z dniem odbycia Zgromadzenia Wspólników zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji. Mandat Członka Rady Nadzorczej powołanego przed upływem kadencji Rady Nadzorczej wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady Nadzorczej. Członkowie Rady Nadzorczej na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza. Rada Nadzorcza może odwołać z pełnionej funkcji Przewodniczącego lub Sekretarza z jednoczesnym powierzeniem tej funkcji innemu Członkowi Rady Nadzorczej. Posiedzenia Rady Nadzorczej prowadzi jej Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Sekretarz lub inna osoba wskazana przez Przewodniczącego. Oświadczenia kierowane do Rady Nadzorczej pomiędzy posiedzeniami dokonywane są wobec Przewodniczącego Rady, a gdy jest to niemożliwe wobec Sekretarza. Rada Nadzorcza może ze swojego grona oraz innych osób powoływać wyspecjalizowane komitety oraz powierzać im wykonywanie zadań pomocniczych dla Rady Nadzorczej. Komitet działa pod przewodnictwem wyznaczonego przez Radę Nadzorczą Członka Rady Nadzorczej. Rada Nadzorcza wykonuje swoje funkcje kolegialnie. Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje prawa i obowiązki osobiście. Rada Nadzorcza powołuje uchwały, jeśli na posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa jej członków a wszyscy członkowie Rady Nadzorczej zostali prawidłowo zaproszeni. Zgromadzenie Wspólników obraduje jako zwyczajne lub nadzwyczajne. Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników zwołuje corocznie Zarząd . Spółki. Powinno ono odbyć się w terminie 6 miesięcy po zakończeniu roku obrotowego. Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników w terminie, prawo jego powołania przysługuje Radzie Nadzorczej. Zgromadzenia Wspólników odbywają się w siedzibie Spółki lub w innym miejscu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wszyscy wspólnicy wyrażą na to zgodę na piśmie. Zgromadzenie Wspólników podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), zwanej dalej: „Ksh”. Sposób przeznaczenia czystego zysku określi uchwałą Zgromadzenie Wspólników. Wymagane ogłoszenia publikowane są w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Z przyczyn przewidzianych przepisami prawa Spółka ulega rozwiązaniu. Rozwiązanie Spółki następuje po przeprowadzeniu likwidacji. Likwidację Spółki prowadzi się pod firmą Spółki z dodatkiem słów „w likwidacji”. Likwidatorami Spółki są Członkowie Zarządu, chyba Ze uchwała Zgromadzenia Wspólników stanowi inaczej.

Wnioskodawca planuje zawrzeć Umowę o zarządzanie Spółką (zwaną dalej: „Umową o zarządzanie”) z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie w szczególności 70.22.Z. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Osoba fizyczna, z którą zawrze Umowę o zarządzanie Wnioskodawca, będzie w dacie zawarcia umowy pełniła funkcję członka zarządu Spółki, na podstawie odpowiedniej czynności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), zwanej dalej: „Ksh”). Osoba, z którą zawarta zostanie Umowa o zarządzanie Spółką (zwana dalej: „Zarządzającym”) nie świadczyła nigdy pracy na rzecz Wnioskodawcy jako pracownik w ramach stosunku pracy. W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nawiąże współpracę z Zarządzającym, będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, powołaną na stanowisko członka zarządu Spółki, w ramach Umowy o zarządzanie. W Umowie o zarządzanie Strony wprost wskażą, że Zarządzający został powołany do pełnienia funkcji członka zarządu, jak również iż jest on przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą obejmującą między innymi usługi zarządzania przedsiębiorstwami i doradztwo w zakresie zarządzania. Przedmiotem Umowy o zarządzanie będzie powierzenie przez Wnioskodawcę i przyjęcie przez Zarządzającego do wykonywania usług zarządzania polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Wnioskodawcy przypisanymi do funkcji Zarządzającego w zarządzie Wnioskodawcy. Zarządzający na podstawie Umowy o zarządzanie zobowiąże się do prowadzenia spraw Wnioskodawcy i reprezentowania go z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności. W zdarzeniu przyszłym Zarządzający będzie otrzymywał od Wnioskodawcy na podstawie Umowy o zarządzanie wynagrodzenie w odstępach comiesięcznych, płatne z dołu na podstawie faktury VAT wystawionej przez Zarządzającego w ramach jego działalności gospodarczej. Wnioskodawca posiada wiedzę, że Zarządzający w zdarzeniu przyszłym planuje zawarcie, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, odrębnych umów cywilnoprawnych w zakresie usług doradczych i szeroko pojętego konsultingu biznesowego z podmiotami trzecimi, innymi niż Wnioskodawca („Umowy o świadczenie usług doradczych”). Należy przy tym podkreślić, że Zarządzający zamierza kontynuować prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług doradztwa. W zamian za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy specjalistycznych usług zarządzania Zarządzający będzie otrzymywał wynagrodzenie, płatne w odstępach comiesięcznych, na podstawie faktury VAT wystawionej w ramach działalności gospodarczej Zarządzającego Spółce na podstawie Umowy o zarządzanie. W zdarzeniu przyszłym Zarządzający będzie zatem równocześnie stroną więcej, niż jednej umowy cywilnoprawnej: Umowy o zarządzanie zawartej z Wnioskodawcą i Umów o świadczenie usług doradczych zawartych z innymi, niż Wnioskodawca podmiotami.

Wnioskodawca posiada wiedzę, że w zdarzeniu przyszłym Zarządzający, w związku z rozpoczęciem świadczenia usług zarządzania Spółką i usług doradczych na rzecz podmiotów trzecich, planuje złożenie do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej Zarządzającego z tytułu Umowy o zarządzanie i Umów o świadczenie usług doradczych stawką liniową. Zarządzający, jako członek zarządu Spółki, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie w szczególności usług zarządzania, po zawarciu z Wnioskodawcą Umowy o zarządzanie będzie świadczył usługi na rzecz Wnioskodawcy w w/w zakresie, jak również będzie świadczył na rzecz innych, niż Wnioskodawca, podmiotów usługi doradcze i wsparcia biznesowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na podstawie zawieranych w tym celu odrębnych Umów o świadczenie usług doradczych. Zatem Zarządzający będzie stroną odrębnych umów cywilnoprawnych: zawartej z Wnioskodawcą, jako jego członek zarządu, Umowy o zarządzanie Spółką oraz Umów o usługi doradcze z podmiotami innymi, niż Wnioskodawca (umowy cywilnoprawne o świadczenie usług doradczych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wynagrodzenie, które Zarządzający ma otrzymywać na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej z Wnioskodawcą może zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust.1 pkt 3 ustawy o PIT i czy w związku z tym Zarządzający ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach! wskazanych w art. 30c w/w ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług doradczych i wówczas nie powstaje obowiązek pobrania przez Wnioskodawcę - jako płatnika - zaliczek na podatek dochodowy? W zdarzeniu przyszłym Zarządzający pełni przedmiotowe usługi zarządcze na rzecz Wnioskodawcy na podstawie wskazanej Umowy o zarządzanie oraz pełni usługi doradcze na rzecz innych, niż Wnioskodawca podmiotów na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych o usługi doradcze.
  2. Czy wynagrodzenie, które Zarządzający ma otrzymywać na podstawie Umów o świadczenie usług doradczych zawartych z podmiotami innymi, niż Spółka, której jest członkiem zarządu i z którą wiąże go Umowa o zarządzanie, może zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust.1 pkt 3 ustawy o PIT i czy w związku z tym Zarządzający ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 30c w/w ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług doradczych w sytuacji, gdy Zarządzający pełni przedmiotowe usługi na rzecz innych, niż Wnioskodawca podmiotów na podstawie zawieranych Umów o świadczenie usług doradczych przy czym otrzymuje on także, niezależnie od przychodu z tytułu Umów o świadczenie usług doradczych, wynagrodzenie od Wnioskodawcy na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej ze Wnioskodawcą, którego pozostaje członkiem zarządu?

Odpowiedź na pytanie Nr 1 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 2 zostanie udzielona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Zarządzającego z tytułu zawartej Umowy o zarządzanie zawartej z Wnioskodawcą mogą zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i w związku z tym Zarządzający ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 30c w/w ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług zarządczych w sytuacji, gdy Zarządzający pełni przedmiotowe usługi zarządzania na rzecz Wnioskodawcy na podstawie) wskazanej Umowy oraz równolegle, niezależnie od powyższego, otrzymuje dochody z tytułu pełnionych usług doradczych na rzecz innych, niż Spółka podmiotów na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych o usługi doradcze. Przychody uzyskiwane przez Zarządzającego nie stanowią zatem przychodów z działalności wykonywanej osobiście i nie powstaje wówczas obowiązek pobrania przez Wnioskodawcę - jako płatnika - zaliczek na podatek dochodowy. Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowią przychody z tytułu prowadzonej przez Zarządzającego działalności gospodarczej gdyż Umowa o zarządzanie została zawarta w ramach prowadzonej przez Zarządzającego zarejestrowanej w odpowiednim państwowym rejestrze, pozarolniczej działalności gospodarczej. W szczególności przychody te| nie są przychodami z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Ponadto Zarządzający w stanie faktycznym otrzymywać będzie przychody także z innych źródeł, tj. nie tylko wynagrodzenie od Wnioskodawcy z tytułu Umowy o zarządzanie lecz również od innych, niż Wnioskodawca, podmiotów ną podstawie Umów oświadczenie usług doradczych. Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT „podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.”.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 9a ust 2 przedmiotowej ustawy „podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej". W związku z powyższym w zdarzeniu przyszłym wobec złożenia przez Zarządzającego oświadczenia aktualizującego o wyborze sposobu opodatkowania stawką liniową zgodnie z w/w przepisem i brakiem przesłanek wyłączających możliwość zastosowania liniowej stawki podatku dochód Zarządzającego uzyskany z tytułu świadczenia usług zarządzania na rzecz Spółki na podstawie Umowy o zarządzanie będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT. Zdaniem Wnioskodawcy, działalność w zakresie usług zarządzania, którą zamierza wykonywać Zarządzający w ramach Umowy o zarządzanie Spółką, podlega definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, tj. za pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową; polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż; polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, która prowadzoną jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do przychodów z innych źródeł wymienionych w ustawie o PIT. Jak wskazuje się w doktrynie prawa: „Jeśli podmiot osiągać będzie w sposób stały i zorganizowany przychody, które można będzie zaklasyfikować do innego źródła przychodów, niż gdyby były osiągane w sposób incydentalny, wówczas ta stałość i zorganizowanie mogą mieć rozstrzygające znaczenie dla uznania, iż dany przychód pochodzi z działalności gospodarczej. (...) W konsekwencji należy uznać, że jeśli dana osoba prowadzi w sposób zorganizowany i ciągły pewną aktywność zarobkową, to - choćby nawet przychody uzyskiwane w następstwie tych działań dawały się zaliczyć do innych źródeł przychodu, gdyby nie właśnie owo zorganizowanie i ciągłość działań - uzyskiwane przez nią przychody powinny być zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej.” (por. Bartosiewicz Adam, PIT. Komentarz, wyd. V, LEX 2015). W szczególności w opinii Wnioskodawcy nie można zaliczyć przychodów uzyskiwanych na podstawie Umowy o zarządzanie przez Zarządzającego do kategorii „przychodów z działalności wykonywanej osobiście” gdyż kategoria ta została wyczerpująco uregulowana w przepisie art. 13 pkt 2 - 9 ustawy o PIT. Można z całą pewnością wykluczyć w/w przychody z kategorii przychodów pochodzących z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, oraz z uprawiania sportu, stypendiów sportowych przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów oraz przychodów sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych; przychodów z działalności duchownych, osiąganych z innego tytułu niż umowa o pracę; przychodów z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi; przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek; przychodów osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychodów biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychodów z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (por. art. 13 ust. 2-6 ustawy o PIT). Odnosząc się natomiast do kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście uregulowanej przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, tj. „przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych” - Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Umowa o zarządzanie jest odrębnym od aktu powołania, w rozumieniu przepisów Ksh, do pełnienia funkcji członka zarządu spółki kapitałowej prawa handlowego, tytułem kreującym stosunek z Zarządzającym - umową cywilnoprawną o świadczenie usług zarządzania.

Przychody te nie będą również należeć do kategorii wskazanej w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, tj. przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwanych wyłącznie od: osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej - gdyż wspomniany przepis statuuje wyjątek w postaci sytuacji uzyskiwania przychodów na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy przychody osiągane na podstawie Umowy o świadczenie usług zarządczych przez Zarządzającego nie będą także kategorią określoną jako „uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej”, tj. art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Z uwagi na powyższe w opinii Wnioskodawcy przychody uzyskane na podstawie zawarcia w przyszłości (zdarzenie przyszłe) przez Zarządzającego z Wnioskodawcą Umowy o zarządzanie nie będą podlegały zakwalifikowaniu jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ani też wskazane w art. 13 pkt 7 ani art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Przychody tę, zdaniem Wnioskodawcy, stanowią przychody pochodzące z pozarolniczej działalności gospodarczej Zarządzającego na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. W związku z powyższym będą mogły one podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 30c ustawy o PIT. Nie zmienia to charakteru w/w przychodów ani zakresu działalności gospodarczej Zarządzającego] którym jest, zgodnie z przedmiotem działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) ujawnionym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej 70.22.Z. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Ponadto zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie zaś z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy - co do zasady - dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Podatnicy, których wolą jest wybór przedmiotowego sposobu opodatkowania, zobowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia,na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu [skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jak zostało wskazane w ramach pytania 1/ o zdarzenie przyszłe Zarządzający planuje złożyć wobec Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego przedmiotowe oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu zarządczych na rzecz Wnioskodawcy podatkiem liniowym.

Jak zostało wskazane w ramach pytania 1/ o zdarzenie przyszłe Zarządzający planuje złożyć wobec Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego przedmiotowe oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu zarządczych na rzecz Wnioskodawcy podatkiem liniowym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w ramach zdarzenia przyszłego wskazanego w pytaniu Zarządzający świadczy na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umowy o zarządzanie usługi zarządcze, to uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą być opodatkowane „podatkiem liniowym”, tj. na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych toteż obowiązek odprowadzania zaliczek na poczet podatku z tego tytułu nie obciąża Wnioskodawcy jako płatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści wyżej cytowanego przepisu wynika, iż wyłączenie określonych czynności z pozarolniczej działalności gospodarczej może nastąpić tylko w przypadku, gdy spełnione są wszystkie trzy przesłanki w nim wymienione, a więc nieziszczenie się któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż nie jest możliwym uznanie, że czynność nie została wykonana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje zawrzeć Umowę o zarządzanie Spółką z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie w szczególności 70.22.Z. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Z uwagi na bezspornie osobisty charakter usług zarządzania lub umów o podobnym charakterze, ustawodawca zawarł w treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulację szczególną, stanowiącą, iż przychody z tego tytułu są przychodami z osobiście wykonywanej działalności, nawet gdy umowy te zawierane są przez autonomiczne podmioty gospodarcze, tj. osobę fizyczną prowadzącą działalność, spółkę cywilną, czy spółkę komandytową.

Z tych powodów usługi i działalność dotycząca zarządzania czy kontraktów menedżerskich – nawet wówczas, kiedy umowy zawierane są z osobami fizycznymi występującymi jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorcami prowadzącymi zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej nie tracą osobistego charakteru.


W związku z powyższym brak jest możliwości zaliczenia przychodów z usług zarządzania wykonywanych przez podatnika (przedsiębiorcę) do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Konsekwencją traktowania przychodów z tytułu świadczenia usług zarządzania jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – Wnioskodawcy (Spółki), na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązane, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, płatnicy o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść ww. przepisów prawa należy stwierdzić, iż przychód z umowy o zarządzanie zawartej z Wnioskodawcą nie będzie zaliczony do przychodu z działalności gospodarczej a to oznacza, że Wnioskodawca będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu wypłacanego przedsiębiorcy wynagrodzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj