Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-384/16-2/JP
z 15 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 1 września 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 września 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 30 sierpnia 2016 r. znak: IBPP3/4512-384/16-1/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 7 września 2016 r., przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 na realizację projektu pn. „…”. Obecnie trwa procedura weryfikacji dokumentów i sporządzania umowy o dofinansowanie.

Projekt zakłada stworzenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Oświatą wraz z jednostkami oświatowymi. Dzięki wdrożeniu takich modułów jak: Zarządzanie uczniem, Zarządzanie finansami i personelem, Zarządzanie majątkiem, zostanie stworzona możliwość komunikacji elektronicznej, a co za tym idzie umożliwienie użytkownikowi – petentowi załatwienie wiele spraw dzięki internetowi z poziomu przeglądarki www.

Realizacja projektu zakłada poszerzenie oferty usług publicznych, świadczonych przez jednostki oświatowe szkoły i przedszkola na terenie Gminy w sferze informacji oświatowych drogą elektroniczną, zwiększenie stopnia wykorzystywania technologii informatycznych przez mieszkańców regionu, głównie rodziców, uczniów i nauczycieli, podniesienie efektywności zarządzania wszelkimi zasobami, systemu oświaty Urzędu Gminy, podniesienie efektywności procesów decyzyjnych, przeprowadzanych przez Urząd Gminy, skrócenie czasu realizacji procedur rekrutacyjnych do szkół i przedszkoli.

Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są i będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Gmina.

Nadrzędnym celem projektu jest wsparcie rozwoju elektronicznych usług publicznych w zakresie e-administracji oraz zwiększenie dostępu obywateli do cyfrowych usług publicznych on-line.

Oprócz tego celami będą:

  1. zoptymalizowanie kosztów, ponoszonych obecnie przez Gminę, w związku z funkcjonowaniem podległej jej sieci placówek edukacyjnych.
  2. Wsparcie pracowników administracyjnych oraz dydaktycznych, zatrudnianych w poszczególnych placówkach edukacyjnych Gminy w efektywnym wykonywaniu ich obowiązków.
  3. Zagwarantowanie rodzicom uczniów, uczęszczających do sieci placówek edukacyjnych na terenie Gminy dostępu do nowoczesnego narzędzia, umożliwiającego ciągły nadzór nad edukacją ich dzieci.

Wszystkie działania ukierunkowane będą na tworzenie systemów i aplikacji przyczyniających się do zwiększenia dostępu obywateli i przedsiębiorców do cyfrowych usług publicznych, wdrażanie rozwiązań z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych ułatwiających realizację zadań publicznych oraz zintegrowanie z platformami ePUAP i SEKAP zakładając kompatybilność z innymi systemami wyższego i niższego rzędu. Działania związane z udostępnieniem e-usług obejmują elektroniczne usługi publiczne dla obywateli (usługi typu A2C). W projekcie zakłada się, iż większość cyfrowych usług publicznych będzie świadczona na 3-5 poziomu dojrzałości.

Planuje się, iż w ramach projektu zostaną wybrane dane, które będą udostępniane poprzez aplikację umożliwiającą dostęp przez interfejs użytkownika dedykowany dla urządzeń mobilnych (smartfon, palmtop, tablet) w trybie on-line. Aplikacja ta zostanie opracowana i wdrożona w sposób umożliwiający pracę w środowisku trzech podstawowych systemów operacyjnych wykorzystywanych w smartfonach: Google Android, Apple tOS oraz Microsoft Windows Phone.

Zakres rzeczowy projektu obejmować będzie realizację następujących zadań:

Zadanie 1: Przygotowanie dokumentacji

Zadanie 2: Zakup infrastruktury sprzętowej

Zadanie 3: Uruchomienie eUsług – zakup licencji i wdrożenie systemu e-Oświata

Zadanie 4: Promocja projektu

Zadanie 5: Nadzór inwestorski – Inżynier projektu

Zadanie 6: Szkolenia użytkowników i administratorów.

Zapewniona zostanie zgodność całego systemu z wymogami stawianymi przed systemami teleinformatycznymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram interoperacyjności.

Do tej pory Gmina poniosła wydatki w ramach projektu związane z: opracowaniem dokumentacji technicznej wraz z analizami ekonomicznymi i finansowymi, niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach RPO W (wartość postępowania to 17 835 zł brutto) oraz uzyskaniem licencji na aplikację PABS i ADMIN (wartość postępowania to 29 635 zł brutto).

Składając wniosek o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT, tak więc całość kosztów stanowiących dofinansowanie w ramach RPO została uznana za wydatki kwalifikowalne. Gmina, zgodnie ze złożonym oświadczeniem, nie dokonywała odliczeń podatku VAT naliczonego zarówno z wydatków w ramach dofinansowania, jak również wkładu własnego.

Pismem z 1 września 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy wskazując, że całość działań w ramach przedmiotowego projektu dotyczy zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i działalności publicznoprawnej. Gmina nie podejmuje w ramach projektu czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Realizacja przedmiotowego projektu służy wyłącznie do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Projekt jest realizowany w ramach zadania własnego Gminy dotyczącego edukacji publicznej.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę.

Do tej pory Gmina poniosła wydatki w ramach projektu związane z opracowaniem dokumentacji technicznej wraz z analizami ekonomicznymi i finansowymi, niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach RPO W. Wartość postępowania to 17 835 zł brutto. Zadanie obejmuje działania zrealizowane w ramach umowy nr BG/4/2015 z dnia 10 sierpnia 2015 r. Obecnie trwają przygotowania do wszczęcia procedury przetargowej na zakup sprzętu i oprogramowania. Okres realizacji projektu to: 10 sierpień 2015 r. – 31 grudzień 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako beneficjent środków unijnych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy (zweryfikowane w piśmie z 9 września 2016 r.):

Gmina jako beneficjent środków unijnych nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy, dokumentujących nabywane w celu realizacji ww. projektu towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że Gmina nie podejmuje w ramach projektu czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Realizacja przedmiotowego projektu służy wyłącznie do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę.

Stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. „…”, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj