Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-389/16-2/JF
z 25 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu korekty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz korekty podatku naliczonego od zakupów krajowych po otrzymaniu rabatu/premii pieniężnej za realizację określonego obrotu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu korekty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz korekty podatku naliczonego od zakupów krajowych po otrzymaniu rabatu/premii pieniężnej za realizację określonego obrotu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka jest firmą handlową zajmującą się głównie hurtową sprzedażą wyrobów stalowych, Spółka prowadzi również sprzedaż elementów do wykonania konstrukcji stalowych. Spółka należy do Grypy kapitałowej, w której jednostką dominującą najwyższego szczebla jest spółka austriacka.

Spółka dokonuje zakupów towarów handlowych (przeznaczonych do dalszej odsprzedaży) m.in. w przeważającej części u producentów: zarówno z krajów Unii Europejskiej, stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów oraz spoza UE podlegających odprawie celnej, a także z polskich hut (zakup krajowy ze stawką VAT podstawową).

Od kontrahentów zagranicznych i krajowych po zakończeniu roku (podatkowego zgodnego z kalendarzowym) Spółka otrzymuje tzw. bonusy. Są to rabaty/premie pieniężne otrzymywane za zrealizowanie określonego obrotu. Są obliczane w różny sposób od różnych dostawców. Najczęściej wielkość obrotu (zakupów dokonanych za dany rok) uprawniająca do otrzymania bonusu określona jest w tonach. Z reguły też wysokość bonusu jest kalkulowana wg skali, tzn. po przekroczeniu 1. progu przysługuje mniejszy bonus, po przekroczeniu drugiego większy, po przekroczeniu następnego jeszcze inny itd. Przy czym dla celów obliczenia osiągnięcia danego tonażu obrotów (i przekroczenia kolejnego progu) brane są pod uwagę obroty całej Grupy, tj. Spółki i wszystkich firm powiązanych ze Spółką posiadających siedziby w rożnych krajach UE. Kwota bonusu, który Spółka otrzymuje liczony jest tylko od obrotu wykonanego przez Spółkę, jednakże przy użyciu korzystniejszego współczynnika wynikającego z sumy obrotów całej Grupy.

Bonus liczony jest w różny sposób w zależności od dostawcy: niektórzy liczą jako określony procent od wartości dokonanych zakupów, inni dostawcy liczą bonus jako kwotę EUR za tonę. Niektórzy dostawcy naliczają bonus od całości osiągniętego obrotu; niektórzy liczą bonus wg innych kryteriów dla różnych grup towarowych; niektórzy liczą tylko od określonego asortymentu.

Na potwierdzenie kwoty przyznanego rabatu/bonusu firmy zagraniczne wystawiają dokument Gutschrift - nota uznaniowa: niektórzy dostawcy pod datą 31. grudnia danego roku, inni z różnymi datami w następnym roku. Dostawcy krajowi wystawiają faktury korygujące (zbiorcze).

Niektóre Gutschrifty bądź faktury korygujące zawierają określone terminy płatności. Są też dokumenty (Gutschrifty) bez określonego terminu płatności, wtedy stają się wymagalne natychmiast. Tylko niewielka część tych bonusów jest regulowana poprzez dokonanie fizycznej zapłaty/przelewu środków pieniężnych przez dostawcę na rachunek bankowy Spółki. Większą część Spółka kompensuje - dokonuje potrącenia z bieżącymi płatnościami z tytułu faktur za zakupiony towar. Potrącenia te dokonywane są z reguły w terminie wskazanym przez dostawcę na dokumencie Gutschrift/faktura korygująca jako termin płatności.


W 2016 r. wpłynęły do Spółki dokumenty potwierdzające bonusy dotyczące rozliczenia za 2015 r. Spółka będzie otrzymywać również podobne bonusy w przyszłości.


Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Spółka do końca 2015 r. postępowała zgodnie z indywidualną interpretacją wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 stycznia 2013 r., sygn.. IPPB5/423-1174/12-2/RS (dokonując odpowiedniego zmniejszania kosztów w roku, w którym były zakupy; przyznany rabat nie zmieniał momentu poniesienia kosztów a jedynie jego wysokość).

W związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2016 r. Spółka zmieniła sposób rozliczania ww. opisanych bonusów. Spółka rozlicza bonusy w dacie otrzymania od dostawców zagranicznych dokumentów Gutschrift/nota uznaniowa oraz w dacie otrzymania od dostawców krajowych faktur korygujących (w dacie wpływu do Spółki). Bonusy dotyczące zakupów zrealizowanych w 2015 r. zostały rozliczone wg nowych przepisów, ponieważ dokumenty od dostawców wpłynęły do Spółki w 2016 r. Wartości wyrażone w walucie obcej Spółka wycenia ustalając tzw. kurs historyczny, tj. odpowiednio ustalając, jaka część bonusu przypada na każdą fakturę zakupu i wycenia te poszczególne części kursem z faktur pierwotnych zakupu.

Dla celów podatku od towarów i usług Spółka rozpoznaje od dostawców unijnych zakupy jako wewnątrz wspólnotowe nabycia towarów, zaś otrzymane Gutchrifty dokumentujące bonusy (rabaty) jako zmniejszenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w miesiącu otrzymania dokumentów od dostawcy unijnego. Wartość korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyrażona w walucie obcej jest przeliczana na PLN kursem średnim Narodowego Banku Polskiego z dnia poprzedzającego dzień wystawienia dokumentu przez dostawcę zagranicznego, np. bonusy udokumentowane przez dostawcę unijnego notą uznaniową wystawioną 31 grudnia 2015 r., która wpłynęła do Spółki w 2016 r. zostały rozliczone dla celów VAT w dacie wpływu w 2016 r. kursem średnim Narodowego Banku Polskiego z 30 grudnia 2015 r. Korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów spółka dokonuje - jednocześnie zmniejszając VAT należny oraz VAT naliczony (w tym samym miesiącu). Korekty zakupów krajowych Spółka dokonuje poprzez zmniejszenie VAT naliczonego w miesiącu otrzymania faktur korygujących od dostawców krajowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy spółka prawidłowo ustala moment powstania obowiązku podatkowego oraz wartość z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak również czy prawidłowo dokonuje korekty VAT naliczonego od zakupów krajowych?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W przypadkach opisanych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w których dochodzi do obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, ustawodawca w sposób wyraźny wskazał, w jakim okresie rozliczeniowym należy dokonać korekty podatku należnego. Zasady te odnoszą się do sytuacji wskazanych w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 ustawy o VAT, tj. do obniżenia podstawy opodatkowania wskutek: udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen, zwróconych towarów i opakowań, zwróconych zaliczek w przypadku gdy nie doszło do sprzedaży.


Zatem w sytuacjach, opisanych w art. 29a ust. 13 ustawy korekta obrotu następuje co do zasady w tym okresie rozliczeniowym, w którym nabywca towaru/usługi otrzymał fakturę korygującą.


Niemniej jednak powyższe zasady odnoszą się do faktur korygujących wystawianych do faktur z wykazaną kwotą podatku, a więc nie mają zastosowania m.in. do faktur rozliczanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w których sprzedawcy nie wykazują kwot podatku. Ponadto, przepisy te dotyczą warunku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, którego spełnienie umożliwia podatników (sprzedawcy) obniżenie podstawy opodatkowania. W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów korekty podstawy opodatkowania dokonuje nabywca (nie sprzedawca), dlatego warunek dotyczący uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy tej sytuacji.

W związku z tym, że nie ma żadnych szczególnych przepisów, które odnosiłyby się do sposobu rozliczania dokumentów korygujących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, Spółka stosuje rozwiązania wynikające z wyjaśnień organów podatkowych, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 2 października 2014 r., nr ILPP4/443-336/14-2/BA, który uznał, że sposób rozliczenia korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zależy od okoliczności, jakie miały wpływ na sporządzenie tej korekty.

Jeżeli korekta jest wystawiona w związku z uznaniem reklamacji czy obniżeniem ceny związanej z udzieleniem rabatu, to powinna być rozliczona w miesiącu otrzymania tej korekty. Natomiast jeśli korekta wystawiana jest w związku ze zwrotem towaru, to powinna być rozliczona w miesiącu dokonania tego zwrotu.

Z kolei w sytuacji, gdy korektę wystawiono z powodu błędów ilościowych w dostawie, należy ją rozliczyć w miesiącu rozliczenia pierwotnej transakcji. Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy korektę wystawiono z powodu błędnej ceny wykazanej w fakturze pierwotnej.


Ponieważ opisane bonusy mają charakter obniżenia ceny, Spółka rozlicza korektę wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w miesiącu otrzymania dokumentu potwierdzającego tę obniżkę ceny (Gutschriftu/noty uznaniowej).


Przepisy ustawy o VAT nie precyzują również, jaki kurs należy stosować do przeliczenia kwot wykazywanych w walucie obcej na fakturach korygujących. Zazwyczaj uznaje się, że należy tu przyjąć kurs, jaki zastosowano do przeliczenia faktury pierwotnej.


Zgodnie natomiast z interpretacją indywidualną Ministra Finansów z 25 lutego 2014 r., nr PT8/033/178/653/12/14/WCX/RD-18386, jeżeli na okoliczność przyznania rabatu do wszystkich transakcji zrealizowanych w danym okresie podatnik wystawia zbiorczą fakturę korygującą w walucie obcej, przeliczenia kwot wykazanych w tej korekcie powinien dokonać według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej korekty (lub odpowiedni kurs EBC). W ww. interpretacji Minister Finansów wyjaśnił, iż:

„(...) Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Zdaniem Ministra Finansów przyznany rabat kwotowy dotyczy wprawdzie wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych w danym okresie dla jednego odbiorcy, to jednak należy uznać, że udzielony jest on de facto w konkretnym momencie, a na potwierdzenie tego zdarzenia wystawiana jest faktura korygująca. A zatem Wnioskodawca powinien dokonać przeliczenia na złote kwoty wykazanej na zbiorczej fakturze korygującej w walucie obcej według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia tej faktury.(...)”

Analogicznie, korekta wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wynikająca z otrzymania zbiorczego rabatu (bonusu) powinna zostać przeliczona kursem średnim NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia dokumentu (Gutschriftu) przez dostawcę unijnego.

Do faktur korygujących otrzymanych od dostawców krajowych zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 19a ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym Spółka jest obowiązana do zmniejszenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym fakturę korygującą otrzymała. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługiwało, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokona tego obniżenia. Spółka dokonała obniżenia podatku VAT naliczonego w datach wpływu faktur pierwotnych w 2015 r. stąd faktury korygujące dokumentujące bonus (rabat) należy rozliczyć w dacie ich wpływu do Spółki.

Spółka obowiązana jest do zmniejszenia VAT naliczonego wynikającego z faktur korygujących otrzymanych od dostawców w wysokości dokładnie z nich wynikającej. Nawet jeśli zbiorcza faktura korygująca jest wyrażona w EUR, to podatek VAT jest zawsze wyrażony w PLN. Spółka dokonuje obniżenia VAT naliczonego zgodnie z wartością podatku VAT widniejącą na fakturze korygującej w PLN (niezależnie od tego, czy dostawca wystawił fakturę korygującą z użyciem kursów historycznych z faktur pierwotnych, czy kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio (art. 20 ust. 5 ustawy).


Stosownie do art. 30a ust. 1 ustawy - do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (...) stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6, 7, 10 i 11.


I tak, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy - w myśl którego - podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy stanowi, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.


Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie opustów, obniżki ceny (rabatu) udzielonych po dokonaniu sprzedaży. Wobec tego podstawa opodatkowania dla sprzedaży towarów (w tym - na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) obejmuje wyłącznie kwotę ostatecznie należną sprzedawcy (tzn. jaką nabywający jest obowiązany zapłacić) po uwzględnieniu określonych okoliczności, np. udzielenie opustów i obniżek cen po dokonaniu sprzedaży. Zatem dzielenie opustów i obniżek cen po dokonaniu sprzedaży zobowiązuje podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania również z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wobec tego podatnik nabywa prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów po otrzymaniu opustu/obniżki ceny udzielonych po dokonaniu sprzedaży. Z uwagi na to, że udzielenie upustu czy też obniżki ceny ma miejsce po dokonaniu sprzedaży – okoliczności mającej miejsce po dokonaniu transakcji - zatem obniżenie podstawy opodatkowania nie powinno odwoływać się do pierwotnego okresu rozliczeniowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że po zakończeniu roku (podatkowego zgodnego z kalendarzowym) Wnioskodawca od kontrahentów zagranicznych i krajowych otrzymuje rabaty/premie pieniężne za zrealizowanie określonego obrotu. Przy czym dla celów obliczenia osiągnięcia danego tonażu obrotów (i przekroczenia kolejnego progu) brane są pod uwagę obroty całej Grupy, tj. Spółki i wszystkich firm powiązanych ze Spółką posiadających siedziby w rożnych krajach UE. Na potwierdzenie kwoty przyznanego rabatu/bonusu firmy zagraniczne wystawiają dokument Gutschrift (nota uznaniowa), natomiast dostawcy krajowi wystawiają faktury korygujące (zbiorcze). Dla celów podatku od towarów i usług Spółka rozpoznaje od dostawców unijnych zakupy jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, zaś otrzymane Gutchrifty dokumentujące bonusy (rabaty) jako zmniejszenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w miesiącu otrzymania dokumentów od dostawcy unijnego.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości momentu ustalenia wartości z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów po otrzymaniu rabatu/premii pieniężnej otrzymanej za zrealizowane określonego obrotu.


Mając na uwadze to, że podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje tylko kwotę ostatecznie należną sprzedawcy (tzn. jaką nabywający jest obowiązany zapłacić) a udzielenie rabatu obniża cenę towaru - w rozpatrywanej sprawie otrzymanie rabatu/premii pieniężnej za zrealizowanie określonego obrotu uprawnia Wnioskodawcę do ujęcia w rozliczeniu podatkowym za okres, w którym Wnioskodawca może to udowodnić, tj. jest w posiadaniu dokumentu od dostawcy z kraju Unii Europejskiej – Gutschrift/noty uznaniowej.

Odnosząc się z kolei do terminu korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów od dostawców krajowych wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.


Jednocześnie zgodnie z art. 29a ust. 13 w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie do treści art. 86 ust. 19a ustawy, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami podatnik, który otrzymał fakturę korygującą, winien zmniejszyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres w którym otrzymał tę fakturę korygującą. Zatem ustawa o VAT wyraźnie nakazuje dokonać zmniejszenia odliczenia VAT w przypadku otrzymania faktury korygującej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę rabatu/premii pieniężnej za zrealizowanie określonego obrotu i otrzymania przez Wnioskodawcę faktury korygującej dokumentującej udzielenie rabatu/premii, Wnioskodawca będzie obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę korygującą, zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy.

Zatem podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje tylko kwotę ostatecznie należną sprzedawcy (tzn. jaką nabywający jest obowiązany zapłacić) po uwzględnieniu ww. okoliczności obniżających ostateczną cenę towaru - w rozpatrywanej sprawie udzielenie rabatu/premii pieniężnej otrzymanych za zrealizowanie określonego obrotu. Jednocześnie Wnioskodawca zarówno w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jak i w przypadku nabyć towarów od dostawców krajowych może ująć (w ostatecznym rozliczeniu) w deklaracji i odliczyć podatek naliczony w wysokości uwzględniającej kwoty udzielonego rabatu/premii pieniężnej od określonego obrotu.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie Spółka jest uprawniona do rozliczenia korekty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów a także nabycia towarów od kontrahentów krajowych (polskich hut) w okresie otrzymania dokumentu korygującego, na którym dostawca towarów potwierdza istnienie okoliczności powodujących konieczność korekty pierwotnie dokonanej transakcji. Obniżenie wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy jest ono skutkiem czynności mających miejsce po wystawieniu pierwotnej faktury, powinno nastąpić w dacie otrzymania dokumentu korygującego.

Odnosząc się do zastosowania kursu waluty obcej wskazać należy, że zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro.

Ze złożonego wniosku, że Spółka otrzymuje dokumenty korygujące wystawione z tytułu otrzymanych rabatów/premii pieniężnej od określonego obrotu, na których wartości wyrażone są w walucie obcej. Zatem w rozpatrywanej sprawie, skoro kwoty wynikające z otrzymanych przez Spółkę dokumenty powinny zostać rozliczone w okresie rozliczeniowym otrzymania tych dokumentów, wobec tego dniem właściwym do przeliczenia kwot w walutach obcych wykazanych na credit notach jest ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia ww. dokumentów.


Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).
Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj