Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-410/16-1/MN
z 9 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 1 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymanej dotacji przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych w związku z realizowanym projektem oraz braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuwzględnienia w podstawie opodatkowania otrzymanej dotacji przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych w związku z realizowanym projektem oraz braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu „xxxx”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 24 sierpnia 2016 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – xxxx jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w 2015 r., w Urzędzie Skarbowym. Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest „xxxx”. (§ 3 pkt 3 Statutu Spółki). Do podstawowych zadań Spółki należy min: prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych wspierających szybką realizację inwestycji oraz promocję xxx – stolicy Województwa xxx.


Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej „xxx”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014–2020, Priorytet „Pxxx”, Działanie „xxx”, poddziałanie „xxx”. Realizacja projektu obejmuje okres od 1 lutego 2016 r. do 31 stycznia 2019 r.

Projekt jest realizowany przez Lidera: M. S.A. i Partnerów: Wnioskodawcę i K.Sp. z o.o. Każdy z partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, dostosowany do zaplanowanych zadań w projekcie. Partnerzy indywidualnie realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielne wydatki związane z realizacją tych zadań. Dofinansowanie, w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych jest przekazywane Partnerowi projektu (Wnioskodawcy) w formie refundacji. 85% dofinansowania projektu stanowią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zaś pozostałe 15% stanowią środki własne Spółki.

Realizacja projektu ma na celu rozwój i wzmocnienie firm z sektora mikro i MŚP dzięki kompleksowym i wielokierunkowym działaniom, promocji potencjału sektora przedsiębiorstw, wzrost inwestycji zewnętrznych oraz kompleksową, globalną promocję regionalnego potencjału gospodarczego, w kontekście Inteligentnych Specjalizacji, przemysłów regionalnej szansy oraz analizy trendów w skali międzynarodowej.

Projekt zakłada wykonanie następujących działań dla realizacji głównych celów, działań promujących obszar Województwa na arenie międzynarodowej poprzez (m.in.):

  1. Dostarczenie kompleksowej informacji o ofercie (potencjale) gospodarczym w międzynarodowym środowisku gospodarczym w trakcie wydarzeń targowych.
  2. Wzmocnienie obecności na arenie międzynarodowej MŚP przez nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz wzmocnienie rozpoznawalności regionalnej marki gospodarczej.
  3. Wzmocnienie wizerunku marki gospodarczej regionu w środowisku MŚP poprzez kompleksową kampanię informacyjną.
  4. Wzrost wiedzy na temat aktualnych trendów w obszarze wsparcia inwestycji i promocji gospodarczej.
  5. Wzrost świadomości na temat oferty inwestycyjnej poprzez dystrybucję informacji oraz nawiązanie kontaktów z potencjalnymi Inwestorami podczas międzynarodowych wydarzeń targowych o charakterze inwestycyjnym.
  6. Wzrost wiedzy na temat potencjału inwestycyjnego poprzez opracowanie i dystrybucję materiałów analitycznych, informacyjnych i promocyjnych wśród potencjalnych inwestorów/kooperantów.

Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych dochodów. Wnioskodawca w ramach projektu „xxx” nie świadczy i nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Dofinansowanie w ramach projektu „xxx” ma charakter kosztowy. W całości zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy i polegają na uczestnictwie w targach, rozprowadzaniu ulotek informacyjnych, reklamie projektu. W związku z powyższymi działaniami Wnioskodawca dokonuje zakupu powierzchni wystawienniczej na targach, zakupu usługi reklamy, zakup ulotek i innych materiałów reklamowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania, i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1) Dofinansowanie otrzymane w ramach projektu „xxx” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014–2020, pokrywa część kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy stanowi wypełnianie misji statutowej, oraz nie generuje i nie będzie generował przychodów. Działania wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy, a zatem nie stanowią odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Ponadto nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dlatego należy uznać, iż otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w świetle art. 29a ust. ustawy o podatku od towarów i usług, i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2) W świetle art. 86 ust. 1 ustawy nie ma bezpośredniego związku pomiędzy zakupami, których zapłata została sfinansowana dofinansowaniem, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu powoduje, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest „xxx” (§ 3 pkt 3 Statutu Spółki). Do podstawowych zadań Spółki należy m.in. prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych wspierających szybką realizację inwestycji oraz promocję xxx – stolicy Województwa xxx.

Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej „xxx”. Realizacja projektu obejmuje okres od 1 lutego 2016 r. do 31 stycznia 2019 r. Projekt jest realizowany przez Lidera i dwóch Partnerów – Wnioskodawca jest jednym z Partnerów. Każdy z partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, dostosowany do zaplanowanych zadań w projekcie. Partnerzy indywidualnie realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania, ponosząc samodzielne wydatki związane z realizacją tych zadań. Dofinansowanie, w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych jest przekazywane Partnerowi projektu (Wnioskodawcy) w formie refundacji. 85% dofinansowania projektu stanowią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zaś pozostałe 15% stanowią środki własne Spółki.

Projekt zakłada wykonanie następujących działań dla realizacji głównych celów, działań promujących obszar Województwa na arenie międzynarodowej poprzez (m.in.):

  1. Dostarczenie kompleksowej informacji o ofercie (potencjale) gospodarczym w międzynarodowym środowisku gospodarczym w trakcie wydarzeń targowych.
  2. Wzmocnienie obecności na arenie międzynarodowej MŚP przez nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz wzmocnienie rozpoznawalności regionalnej marki gospodarczej.
  3. Wzmocnienie wizerunku marki gospodarczej regionu w środowisku MŚP poprzez kompleksową kampanię informacyjną.
  4. Wzrost wiedzy na temat aktualnych trendów w obszarze wsparcia inwestycji i promocji gospodarczej.
  5. Wzrost świadomości na temat oferty inwestycyjnej poprzez dystrybucję informacji oraz nawiązanie kontaktów z potencjalnymi Inwestorami podczas międzynarodowych wydarzeń targowych o charakterze inwestycyjnym.
  6. Wzrost wiedzy na temat potencjału inwestycyjnego poprzez opracowanie i dystrybucję materiałów analitycznych, informacyjnych i promocyjnych wśród potencjalnych inwestorów/kooperantów.

Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych dochodów. Wnioskodawca w ramach ww. projektu nie świadczy i nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Dofinansowanie w ramach ww. projektu ma charakter kosztowy. W całości zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu.

Z uwagi na powyższe okoliczności należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano – dotacja ta przeznaczona jest ściśle na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

W konsekwencji otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na realizację ww. zadania nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotową dotację nie należy uwzględniać w podstawie opodatkowania, jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych dochodów. Wnioskodawca w ramach projektu „xxx” nie świadczy i nie będzie świadczyć usług ani wykonywać dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w tej części, jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj