Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-1-1/4510-248/16-1/MJ
z 22 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 18 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania tym podatkiem dochodu z otrzymanej dywidendy z tytułu uczestnictwa w podziale zysku spółki komunalnej oraz ustalenia, czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek złożenia tej spółce oświadczenia o korzystaniu ze zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania tym podatkiem dochodu z otrzymanej dywidendy z tytułu uczestnictwa w podziale zysku spółki komunalnej oraz ustalenia, czy na Wnioskodawcy ciąży obowiązek złożenia tej spółce oświadczenia o korzystaniu ze zwolnienia.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina, jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, prowadzącą działalność w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446) oraz na podstawie innych stosownych ustaw. Wnioskodawca posiada 100% udziałów w komunalnej spółce kapitałowej o nazwie Z sp. z o.o., która wykonuje zadania własne gminy w zakresie gospodarki komunalnej.

Istotne elementy zdarzenia przyszłego zawarto również w pytaniu, gdzie wskazano, że Wnioskodawca otrzyma dywidendę z tytułu uczestnictwa w podziale zysku spółki komunalnej, a także we własnym stanowisku Wnioskodawcy w sprawie, gdzie wskazano, że dochód z dywidendy jest dochodem własnym Gminy z tytułu dochodów z majątku gminy, wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2015 r., poz. 513).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Wnioskodawcy otrzymany z dywidendy z tytułu uczestnictwa w podziale zysku spółki komunalnej korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, a także czy ciąży na nim obowiązek złożenia do spółki wypłacającej dywidendę (i będącej płatnikiem ewentualnego podatku) oświadczenia o zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „ podatku CIT”) lub udokumentowaniu go w inny sposób?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina powinna otrzymać dywidendę od spółki komunalnej w kwocie brutto (niepomniejszonej o podatek CIT), z uwagi na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że brak jest po jego stronie obowiązków dokumentacyjnych w tym zakresie. Dochody z tytułu otrzymanej dywidendy powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm.). W przypadku gdy dywidenda jest wypłacana podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek złożenia do spółki oświadczenia o zwolnieniu od podatku lub w inny sposób dokumentowania płatnikowi podstawy zastosowania zwolnienia od poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód z dywidendy jest dochodem własnym Gminy z tytułu dochodów z majątku miasta zapisanych w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2015 r. poz. 513).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „UPDOP”) uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Zawarta w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału. Przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda.

Natomiast art. 22 ust. 1 UPDOP stanowi, iż podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 UPDOP, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada 100 % udziałów w Spółce z o.o., która wykonuje zadania własne gminy w zakresie gospodarki komunalnej. Odbiorcą dywidendy będzie udziałowiec ww. Spółki – Gmina. Płatnikiem zryczałtowanego podatku jest natomiast Spółka z o.o.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 198), źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

W związku z tym, że Wnioskodawca posiada udziały w Spółce z o.o., uzyskane przez Gminę na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy w świetle wyżej powołanych przepisów stanowią dochód z majątku Gminy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 UPDOP, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, stwierdzić należy, że dochód z otrzymanej dywidendy jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie cyt. wyżej art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy.

W sytuacji, gdy dywidenda wypłacana jest podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek złożenia do spółki oświadczenia o zwolnieniu od podatku lub dokumentowania w inny sposób podstawy zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj