Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-479/16-2/ES
z 29 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 18 września 2016 r. (data wpływu 22 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług geodezyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego w przypadku świadczenia usług geodezyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 września 2016 r. (data wpływu 22 września 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 7 września 2016 r. znak: IBPP1/4512-479/16-1/ES.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od dnia 7 lipca 2016 r. Wnioskodawca zmierza prowadzić własną działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług geodezyjnych.

W trakcie składania wniosku o rejestrację działalności gospodarczej działalność ta została sklasyfikowana zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności w podklasie - 71.12.1, tj. jako działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Co do zasady wykonawstwo geodezyjne nie polega na świadczeniu usług o charakterze doradztwa. Jednakże dla działalności tej nie ma możliwości zastosowania innego kodu PKD, który nie zawierałby w swej nazwie ww. określenia.

W zamierzeniu świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegać będą wyłącznie na czynnościach technicznych dotyczących prac geodezyjnych obejmujących pomiar w terenie oraz opracowanie dokumentacji kameralnej celem sporządzenia ostatecznych map wynikowych. Usługi te nie mają cech, które można traktować jako odpłatne udzielanie fachowych porad lub zaleceń.

Jako osoba rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej Wnioskodawca posiada w uzyskaniu interpretacji indywidualnej - niewątpliwy interes prawny - z uwagi na liczne niejasności związane ze stosowaniem i interpretacją w odniesieniu do czynności geodezyjnych art. 113 ust. 1 i 9 w związku z ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto w dniu 17 czerwca br. od Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) właściwego ds. ewidencji podatników, Wnioskodawca otrzymał wezwanie do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Konieczność rejestracji VAT budzi jednak wątpliwości Wnioskodawcy. Dlatego uzyskanie stanowiska organu w przedmiotowej sprawie, winno zapewnić Wnioskodawcy w przyszłości ochronę prawną, o której mowa w art. 14k ustawy Ordynacja podatkowa.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej świadczenie usług geodezyjnych Wnioskodawca nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU) pod symbolami 71.12.34 tj. usługi polegające na wykonywaniu pomiarów geodezyjnych oraz 71.12.35 tj. usługi sporządzania map.

Reasumując w zamierzeniu świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegać będą wyłącznie na czynnościach technicznych dotyczących prac geodezyjnych obejmujących pomiar w terenie oraz opracowanie dokumentacji kameralnej celem sporządzenia ostatecznych map wynikowych. Usługi te nie mają charakteru usług wymienionych w art. 113. ust 13 i nie obejmują czynności związanych z doradztwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako podatnik prowadzący indywidualną działalność gospodarczą Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, do wysokości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, prowadząc działalność w charakterze usług geodezyjnych i nie świadcząc usług doradczych, pomimo wskazanego zakresu działalności w CEiDG PKD 71.12 Z?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Ustawa „Prawo geodezyjne i kartograficzne” z dnia 17 maja 1989 r. - tj. Dz.U. z 14 kwietnia 2015 r. poz. 520 z późn. zmianami - przez prace geodezyjne rozumie się:

  1. projektowanie i wykonywanie pomiarów: geodezyjnych, grawimetrycznych, magnetycznych oraz astronomicznych, w związku z:
    • realizacją zadań określonych w ustawie,
    • opracowaniem dokumentacji geodezyjnej dotyczącej nieruchomości na potrzeby postępowań administracyjnych lub sądowych oraz czynności cywilnoprawnych,
    • wykonywaniem opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych na potrzeby budownictwa,
  2. projektowanie i wykonywanie zobrazowań lotniczych oraz zobrazowań satelitarnych w związku z realizacją zadań określonych w ustawie tub na potrzeby pomiarów i opracowań, o których mowa w lit. a,
  3. obliczanie lub przetwarzanie wyników pomiarów, opracowań i zobrazowań, o których mowa w lit. a i b,
  4. tworzenie określonych w ustawie zbiorów danych, ortofotomapy oraz dokumentacji geodezyjnej na potrzeby postępowań administracyjnych, postępowań sądowych oraz czynności cywilnoprawnych związanych z nieruchomościami, a także wykonywanie opracowań geodezyjno-kartograficznych na potrzeby budownictwa; projektowanie, wykonywanie pomiarów geodezyjnych, wykonywanie zdjęć lotniczych, dokonywanie obliczeń, sporządzanie i przetwarzanie dokumentacji geodezyjnej, a także zakładanie i aktualizowanie baz danych, pomiary i opracowania fotogrametryczne, grawimetryczne, magnetyczne i astronomiczne z wiązane z realizacją zadań w dziedzinie geodezji i kartografii oraz krajowego systemu informacji w terenie.


Wskazany w ustawie katalog robót składających się na wykonawstwo geodezyjne generalnie nie obejmuje usług w zakresie doradztwa. Również prowadzona przez Wnioskodawcę w zamierzeniu działalność gospodarcza obejmować będzie wyłącznie realizację prac geodezyjnych wynikających z uprawnień zawodowych wymienionych w art. 43 pkt 1 i 2 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne polegających na geodezyjnych pomiarach sytuacyjno- wysokościowych, realizacyjnych i inwentaryzacyjnych oraz sporządzaniu podziałów, rozgraniczeń nieruchomości oraz stosownej dokumentacji.

Według opinii Wnioskodawcy zastosowany dla ww. działalności kod PKD nie może determinować zakresu prowadzonej działalności i nie oznacza automatycznie, że wśród świadczonych usług będą się znajdować usługi w zakresie doradztwa.

Ponieważ ani ustawa o VAT ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwa” rozumiane przez Wnioskodawcę znaczenie powyższego terminu wynika wprost ze znaczenia językowego słowa „doradzać” - które oznacza udzielać porad, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Zgodnie z tym rozumieniem planowana przez Wnioskodawcę działalność z całą pewnością nie będzie obejmować świadczenia tego typu usług.

W podsumowaniu Wnioskodawca stoi na stanowisku iż:

Ponieważ w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług doradztwa ani innych wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług VAT Wnioskodawca uważa, iż nie przekraczając kwoty określonej przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, nie ma obowiązku płacić podatku VAT z chwilą rozpoczęcia działalności, a tym samym składać zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – zgodnie z art. 8 ust. 1 – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
  3. - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  4. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


W myśl art. 113 ust. 4 tej ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust.10 ww. ustawy).

W myśl art. 113 ust. 11 tej ustawy, 11. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie;

W świetle powołanego przepisu, podatnik świadczący usługi m.in. w zakresie doradztwa nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „doradztwo”. W potocznym rozumieniu termin ten obejmuje szereg usług doradczych, np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego PWN (Warszawa 1994), „doradzać” znaczy: udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Odwołując się do wykładni językowej przedstawionej w Słowniku Języka Polskiego PWN „doradca” to „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl wskazanego Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. Nr 193, poz. 520, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) pracach geodezyjnych – rozumie się przez to:

  1. projektowanie i wykonywanie pomiarów geodezyjnych, grawimetrycznych, magnetycznych oraz astronomicznych, w związku z:

    • realizacją zadań określonych w ustawie,
    • opracowaniem dokumentacji geodezyjnej dotyczącej nieruchomości na potrzeby postępowań administracyjnych lub sądowych oraz czynności cywilnoprawnych,
    • wykonywaniem opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych na potrzeby budownictwa,

  2. projektowanie i wykonywanie zobrazowań lotniczych oraz zobrazowań satelitarnych w związku z realizacją zadań określonych w ustawie lub na potrzeby pomiarów i opracowań, o których mowa w lit. a,
  3. obliczanie lub przetwarzanie wyników pomiarów, opracowań i zobrazowań, o których mowa w lit. a i b,
  4. tworzenie określonych w ustawie zbiorów danych, ortofotomapy oraz dokumentacji geodezyjnej na potrzeby postępowań administracyjnych, postępowań sądowych oraz czynności cywilnoprawnych związanych z nieruchomościami, a także wykonywanie opracowań geodezyjno-kartograficznych na potrzeby budownictwa.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu usług geodezyjnych. W ramach wykonywanych czynności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w zakresie doradztwa. Nadto, Wnioskodawca nie będzie wykonywał jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, że skoro w ramach rozpoczynanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie wykonywał jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w tym doradczych, to Wnioskodawca będzie miał prawo korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 tej ustawy.

Odnośnie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że w myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ww. ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Art. 96 ust. 5 ustawy stanowi, że jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży,
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa,
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4,
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca rozpoczynający działalność gospodarczą i zamierzający korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zgodnie z art. 96 ust. 3 tej ustawy może ale nie musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne (VAT-R). Jeśli zatem Wnioskodawca zamierza korzystać ze zwolnienia podmiotowego, brak jest podstaw do składania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj