Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-708/16-2/KS1
z 9 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r, poz 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych przeznaczonego na zakup gruntu i budowę domu w części wykorzystywanej na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych przeznaczonego na spłatę kredytów zaciągniętych na zakup gruntu i budowę domu w części wykorzystywanej na własne cele mieszkaniowe – jest prawidłowe,
  • ustalenia kosztów uzyskania przychodów sprzedawanych lokali mieszkalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych, ustalenia przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych oraz ustalenia kosztów uzyskania przychodów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie własnej kancelarii prawniczej, a także poprzez udziały w spółce partnerskiej będącej również kancelarią prawniczą. Poza zakresem wskazanej powyżej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zakupił w 2014 r. grunt z myślą o wybudowaniu na tym gruncie domu mieszkalnego dla siebie i swojej rodziny. Zakup gruntu został w całości sfinansowany kredytem bankowym w banku mającym siedzibę na terenie Polski, zaciągniętym przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną (tj. kredyt nie jest związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy).

Wnioskodawca planuje rozpoczęcie prac budowlanych na zakupionym gruncie. Przy czym w związku z tym, że rozmiar działki budowlanej przekracza potrzeby własne Wnioskodawcy (tj. Wnioskodawca doszedł do wniosku, że dla jego potrzeb wystarczające jest korzystanie tylko z części działki), aktualny plan zakłada budowę domu mieszkalnego złożonego z dwóch budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej, w którym w jednej części zostaną wyodrębnione dwa odrębne lokale mieszkalne, natomiast druga część - obejmująca około 40% powierzchni całego domu - zostanie przeznaczona na własne potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy i będzie stanowiła własność Wnioskodawcy (planowany jest podział geodezyjny działki wzdłuż ściany dzielącej obie części domu). Z kolei dwa pozostałe lokale mieszkalne podlegałyby sprzedaży w celu częściowego sfinansowania kosztów budowy części domu przeznaczonej do zamieszkania przez Wnioskodawcę. Koszty budowy domu zostaną w znacznej części, przekraczającej prawdopodobnie 50%, sfinansowane kredytem bankowym zaciągniętym w banku mającym siedzibę na terenie Polski przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną (tj. kredyt nie będzie związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy).

Planowane przez Wnioskodawcę do poniesienia koszty budowy domu obejmują również koszty przygotowania terenu pod prace budowlane, w tym projekt architektoniczny, koszty związane z wycinką drzew oraz uprzątnięciem terenu, koszty prac geodezyjnych, koszty przyłączenia odpowiednich mediów (gaz, prąd, woda, kanalizacja). Ponadto, część kosztów budowy będzie bezpośrednio dotyczyła poszczególnych wydzielonych lokali mieszkalnych, a pozostałe koszty będą miały charakter wspólny dla budowy całego domu (np. koszty zakupu gruntu, koszty przygotowania terenu, koszty fundamentów, ścian zewnętrznych i ścian nośnych, koszty zadaszenia).

Przychody uzyskane z ww. sprzedaży dwóch wyodrębnionych lokali mieszkalnych Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na spłatę (całkowitą lub częściową) kredytów bankowych uzyskanych na zakup gruntu oraz na budowę całego domu. W tym celu przy zawarciu w umowie/umowach sprzedaży przedmiotowych lokali znajdzie się zapis co do zapłaty należnej ceny sprzedaży (w części lub całości) na wskazany rachunek danego banku celem spłaty ww. wierzytelności kredytowych. Planowana budowa domu z wyodrębnionymi dwoma lokalami mieszkalnymi oraz drugą częścią stanowiącą docelowo odrębną nieruchomość (po planowanym podziale geodezyjnym) będzie miała charakter jednorazowy tj. Wnioskodawca nie planuje prowadzić w sposób zorganizowany i ciągły działalności gospodarczej związanej z działalnością deweloperską na rynku nieruchomości.

W związku z kredytem bankowym na zakup gruntu oraz planowanym kredytem bankowym i wydatkami na budowę domu, Wnioskodawca nie korzystał i nie zamierza korzystać z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku przeznaczenia przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych, w okresie od dnia zbycia przedmiotowych lokali mieszkalnych do dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło to zbycie, na spłatę kredytu bankowego na zakup gruntu oraz kredytu na budowę domu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („ustawa o PDOF”), w części dotyczącej przychodu wydatkowanego na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy?
  2. Czy przychodem ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych wydatkowanym na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy, o którym mowa w pytaniu nr 1, będzie ta część spłaconego kredytu na sfinansowanie nabycia gruntu oraz kredytu na budowę nowego domu, którą przypisać można proporcjonalnie do części gruntu i domu (tj. powierzchni gruntu i domu) wykorzystywanej na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy i jego rodziny?
  3. Czy do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych, w zakresie w jakim Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF, Wnioskodawca może zaliczyć - oprócz kosztów budowy bezpośrednio dotyczących każdego z lokali - również takie koszty budowy wspólne dla całego domu, które zostały udokumentowane zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy i zostały wyodrębnione proporcjonalnie na podstawę powierzchni każdego ze sprzedawanych lokali mieszkalnych?
  4. Czy sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ą co za tym idzie Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z budową domu w części dotyczącej sprzedawanych lokali mieszkalnych, ustalonej według proporcji najbardziej odpowiadającej specyfice dokonanych nabyć towarów i usług?

Odpowiedź na pytania Nr 1, 2, 3 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 4 zostanie udzielona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy


Ad. 1


W przypadku sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych i przeznaczenia przychodu ze sprzedaży na spłatę kredytu bankowego zaciągniętego przez Wnioskodawcę na zakup gruntu budowlanego oraz kredytu bankowego zaciągniętego przez Wnioskodawcę na budowę domu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 131 ustawy o PDOF, przy czym zwolnienie ma zastosowanie do tej części dochodu ze zbycia przedmiotowych nieruchomości, która odpowiada części przychodu ze zbycia nieruchomości wydatkowanego na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy w okresie od dnia zbycia przedmiotowych lokali mieszkalnych do dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed, upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Stąd, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, wówczas zbycie to stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PDOF. Ponadto, przychód ze zbycia przedmiotowych lokali mieszkalnych nie będzie związany ze źródłem przychodu z wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej dla rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca przewiduje odpłatne zbycie dwóch wyodrębnionych lokali mieszkalnych po zakończeniu budowy domu, a więc w przewidywanym terminie krótszym niż po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie działki. Zatem uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze zbycia przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie stanowić źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PDOF, zasadniczo podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 30e ust. 1 ww. ustawy o PDOF, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, określonego w art. 10 ust 1 pkt 8 lit. a), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia. Jednak zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada, iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy. Stosownie więc do art. 21 ust. 25 pkt 2 ww. ustawy - za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się m.in. wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, na cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, obejmujące nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz budowę własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.

Stąd zdaniem Wnioskodawcy, dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131. ustawy o PDOF znaczenie będzie miało przeznaczenie wydatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy - w tym przeznaczenie na spłatę kredytu bankowego na cele mieszkaniowe. a także dokonanie takich wydatków w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie ma natomiast znaczenia, jakie było przeznaczenie zbywanej nieruchomości, w szczególności zaś, czy zbywana nieruchomość była wykorzystywana na własne cele mieszkaniowe.

W omawianym stanie faktycznym, Wnioskodawca zamierza zbyć wydzieloną część wybudowanego domu w celu sfinansowania kosztów budowy i przeznaczyć przychód ze zbycia nieruchomości na spłatę kredytów bankowych zaciągniętych na zakup gruntu i budowę domu. Stąd w omawianej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF w części, w jakiej przychody ze sprzedaży nieruchomości w ciągu dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym dokonano zbycia, zostaną wydatkowane na własne cele mieszkaniowe podatnika tj. na spłatę kredytów bankowych związanych z częścią domu, w którym Wnioskodawca zamierza mieszkać i którego część (stanowiąca mniej więcej 40% powierzchni całego domu) będzie własnością Wnioskodawcy.

Stąd zdaniem Wnioskodawcy, w części w jakiej ww. kredyty zostały zaciągnięte na zakup gruntu i budowę części domu, stanowiącej docelowo własność Wnioskodawcy i miejsce zamieszkania Wnioskodawcy, ich spłata będzie stanowiła poniesienie wydatków na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF. Przy czym warunkiem zaliczenia wydatków na spłatę części kredytów bankowych do wydatków na własne cele mieszkaniowe będzie dokonanie spłaty w okresie od dnia odpłatnego zbycia do dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło uzyskanie przychodu ze zbycia nieruchomości w postaci wyodrębnionych lokali mieszkalnych.


Ad 2.


Przychodem ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych wydatkowanym na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy, o którym mowa w pytaniu nr l będzie ta część spłaconego kredytu bankowego zaciągniętego przez Wnioskodawcę na sfinansowanie nabycia gruntu oraz kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę na budowę nowego domu, którą przypisać można proporcjonalnie do części gruntu i domu (tj. powierzchni działki budowlanej i domu) wykorzystywanej na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy i jego rodziny.

W orzecznictwie przyjmuje się, że własny cel mieszkaniowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF, wiąże się z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych podatnika, który o ulgę się ubiega. Przykładowo, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 20 października 2014. r. (sygn. akt I SA/Łd 908/14, orzeczenie nieprawomocne) podkreślił, że skorzystanie ze zwolnienia odnosi się tylko i wyłącznie do takiego nabywania nieruchomości, które służy określonym celom tj. zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych.


Podstawowym warunkiem dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest więc realizowanie przez podatnika swoich celów mieszkaniowych czyli własnych potrzeb mieszkaniowych.


W przedstawionym stanie faktycznym budowa domu, który w części będzie wykorzystywany do zamieszkania przez Wnioskodawcę (tj. Wnioskodawca zamierza przeprowadzić się i zamieszkać w tej części domu po jego wbudowaniu), niewątpliwie spełnia przesłankę realizowania własnych potrzeb mieszkaniowych. Stąd dodatkowy fakt sprzedaży wyodrębnionej pozostałej części domu, celem sfinansowania wydatków na budowę domu, nie zmienia kwalifikacji co do realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych przez Wnioskodawcę. W rezultacie, dla prawidłowego zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF do ustalenia pozostaje, w jakiej proporcji budowa przedmiotowego domu dotyczyła realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 21 ust. 29 ww. ustawy - w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 ustawy oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 ustawy.

Stąd też zdaniem Wnioskodawcy uprawnione jest przyjęcie, iż za wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na własne cele mieszkaniowe należy uznać wydatki poniesione na spłatę kredytu bankowego na zakup gruntu oraz kredytu bankowego na budowę domu, który proporcjonalnie przypada na część domu przeznaczoną do zamieszkania przez Wnioskodawcę przy czym proporcja może zostać ustalona w oparciu o powierzchnię działki oraz powierzchnię domu będących własnością Wnioskodawcy i wykorzystywanych do własnych celów mieszkaniowych przez Wnioskodawcę, co stanowi obiektywną miarę części obiektu mieszkalnego planowanego do wykorzystania na własne potrzeby mieszkaniowe.


Możliwość zastosowania proporcji wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w oparciu o powierzchnię nieruchomości wykorzystywanej do własnych potrzeb mieszkaniowych - dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF - została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora toby Skarbowej w Warszawie 21 stycznia 2016 r. (sygn. IPPB4/4511-1311/15-2/JK2).


Ad 3.


Do kosztów uzyskania przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych, w zakresie w jakim Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21: ust. 1 pkt 131 ustawy o PDOF, Wnioskodawca może zaliczyć - oprócz kosztów budowy bezpośrednio dotyczących każdego z lokali - również takie koszty budowy wspólne dla całego domu, które udokumentowane zostały zgodnie z art. 22 ust. 6e przedmiotowej ustawy i zostały wyodrębnione proporcjonalnie do powierzchni każdego ze sprzedawanych lokali mieszkalnych.

Na podstawie art. 30e ust. 1 ww. ustawy o PDOF od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy, podatek dochodowy wynosi 19% podstawy jego obliczenia. Z kolei zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o PDOF, podstawy obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6C i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości.

Przy czym przychodem z odpłatnego, zbycia nieruchomości, co wynika z treści art. 19 ust. 1 ustawy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 6c powołanej ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawę faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych. Przy czym w omawianym stanie faktycznym, sprzedaż dotyczyć będzie wyodrębnionej części domu w postaci wydzielonych dwóch lokali mieszkalnych. Z kolei udokumentowane zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o PDOF koszty nabycia gruntu i budowy domu dotyczą całej działki budowlanej oraz w części mogą dotyczyć budowy całego domu. Stąd zdaniem Wnioskodawcy, w omawianej sytuacji, do kosztów uzyskania przychodów ze zbycia przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie można zaliczyć - oprócz kosztów budowy bezpośrednio dotyczących każdego z lokali - również takie koszty udokumentowane zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, które stanowią koszty budowy wspólne dla całego domu oraz związane są z budową zbywanych nieruchomości na podstawie proporcji powierzchni zbywanych lokali do całkowitej powierzchni domu.

Stąd jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku ze zbycia przedmiotowych lokali mieszkalnych będzie dochód, stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia lokali mieszkalnych określonym zgodnie z art. 19 ustawy (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o PDOF tj. - oprócz kosztów budowy bezpośrednio dotyczących każdego z lokali - również udokumentowanymi kosztami wspólnymi wytworzenia (budowy) domu w proporcji do powierzchni przypadającej na sprzedawane lokale mieszkalne. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych przeznaczonego na zakup gruntu i budowę domu w części wykorzystywanej na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawcy – jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży wyodrębnionych lokali mieszkalnych przeznaczonego na spłatę kredytów zaciągniętych na zakup gruntu i budowę domu w części wykorzystywanej na własne cele mieszkaniowe – jest prawidłowe,
  • ustalenia kosztów uzyskania przychodów sprzedawanych lokali mieszkalnych – jest prawidłowe.

Ad. 1, 2 i 3


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo – odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wskazać należy, że rozstrzygnięcia te dotyczyły tylko konkretnych spraw podatnika osądzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, oraz sądów administracyjnych to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Powoływane interpretacja indywidualna oraz wyrok sądu administracyjnego dotyczyły tylko konkretnych spraw wydanych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj