Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-751/16-5/JM
z 28 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 4 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2016 r. (data nadania 20 września 2016 r., data wpływu 22 września 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 7 września 2016 r. Nr IPPB4/4511-751/16-2/JM (data nadania 8 września 2016 r., data doręczenia 13 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od wynagrodzeń wypłacanych zagranicznym kontrahentom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz obowiązku sporządzenia informacji IFT-1/IFT-1R – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku od wynagrodzeń wypłacanych zagranicznym kontrahentom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz obowiązku sporządzenia informacji IFT-1/ IFT-1R


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 7 września 2016 r. Nr IPPB4/4511-751/16-2/JM (data nadania 8 września 2016 r., data doręczenia 13 września 2016 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.


Pismem z dnia 19 września 2016 r. (data nadania 20 września 2016 r., data wpływu 22 września 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uczelnia (zwana dalej Wnioskodawcą) będzie w przyszłości wypłacać wynagrodzenia na rzecz zagranicznych podmiotów w związku z zawieranymi obecnie umowami w zakresie pośrednictwa w rekrutacji kandydatów na studia oraz kursy językowe, znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy. Przychody z tego tytułu osiągać w przyszłości będą zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne i inne podmioty, niebędące polskimi rezydentami podatkowymi.


Do obowiązków tych zagranicznych podmiotów, w świetle postanowień przedmiotowych umów należeć będzie:

  • rekrutacja kandydatów na studia oraz kursy znajdujące się w ofercie Wnioskodawcy,
  • umieszczanie na stronie internetowej tego zagranicznego podmiotu informacji wraz z linkiem o ofercie edukacyjnej Wnioskodawcy,
  • udzielanie osobom zainteresowanym ofertą edukacyjną Wnioskodawcy szczegółowych informacji dotyczących programu studiów i warunków uczestnictwa w studiach i kursach językowych w zakresie dotyczącym wymaganych dokumentów, warunków odpłatności, itp.,
  • dokonywanie wstępnej weryfikacji dokumentów przedstawionych przez kandydatów,
  • przekazywanie Wnioskodawcy dokumentów złożonych przez kandydatów, którzy spełnili warunki formalne do podjęcia nauki w placówce Wnioskodawcy lub wskazanie kandydatom sposobu i formy ich bezpośredniego przekazania Wnioskodawcy,
  • udzielanie informacji i niezbędnej pomocy przy staraniach kandydatów o wizę, tłumaczenie dokumentów oraz pomoc w wykonywaniu innych czynności koniecznych do podjęcia nauki w Polsce,
  • przekazywanie kandydatom pełnych danych dotyczących Wnioskodawcy, sposobu oraz formy kontaktu z Wnioskodawcą i osobami odpowiedzialnymi ża rekrutację studentów zagranicznych.


Z tytułu wykonania umowy, o jakiej mowa powyżej, zagranicznym podmiotom przysługiwać będzie wynagrodzenie prowizyjne. Usługi w zakresie pośrednictwa w rekrutacji studentów oraz uczestników kursów świadczone będą zarówno w ramach wykonywanej przez te podmioty działalności gospodarczej, jak i w innych formach.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że studia oraz kursy językowe dedykowane dla zagranicznych studentów i kursantów, zrekrutowanych w ramach usług świadczonych na rzecz Uczelni przez zagraniczne podmioty, prowadzone są za odpłatnością.


Ponadto, pismem z dnia z dnia 19 września 2016 r. (data nadania 20 września 2016 r., data wpływu 22 września 2016 r.) Wnioskodawca doprecyzował, że umowy w zakresie pośrednictwa w rekrutacji kandydatów na studia oraz kursy językowe zawierane z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będą umowami cywilnoprawnymi w rozumieniu Kodeksu cywilnego, przy czym – zdaniem Wnioskodawcy – będą to umowy o świadczenie usług, do których na podstawie art. 750 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Wnioskodawcy nie zostaną przedstawione certyfikaty rezydencji potwierdzające dla celów podatkowych miejsca zamieszkania zagranicznych podmiotów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawca, dokonując wypłat należności, stanowiących przychód osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą z tytułu wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego usług, obowiązany będzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (tzw. podatek u źródła)?
  2. Czy na Wnioskodawcy, w związku z wypłatą należności będących przychodem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji IFT-1/ IFT-1R?
  3. Czy Wnioskodawca, dokonując wypłat należności, stanowiących przychód osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązany będzie pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (tzw. podatek u źródła)?
  4. Czy na Wnioskodawcy, w związku z wypłatą należności będących przychodem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji 1FT-1/ IFT-1R?
  5. Czy Wnioskodawca, dokonując wypłat należności, stanowiących przychód potencjalnych podatników podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego usług, obowiązany będzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pobrać zryczałtowany podatek dochodowy o tych wypłat (tzw. podatek u źródła)?
  6. Czy na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji IFT-2/IFT-2R?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone Nr 3 i 4. W zakresie pytań oznaczonych Nr 1, 2, 5 i 6 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad 3.


Zdaniem Wnioskodawcy, o ile właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowi inaczej, od wypłat należności stanowiących przychód osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, konieczne będzie pobranie zryczałtowanego podatku u źródła w wysokości 20% przychodu.


Uzasadnienie:


Stosownie do art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


W art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienione zostały określone przychody, których uzyskanie przez podmiot zagraniczny wiąże się z powstaniem obowiązku poboru podatku u źródła.


W przypadku wypłat należności z tytułu zawartych umów z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej należy zwrócić uwagę na przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego od przychodów uzyskanych przez nierezydentów m.in. z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 6-9 pobierany jest podatek ryczałtowy w wysokości 20% przychodu. Jak wynika z przywołanej regulacji, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, tzw. podatkiem u źródła objęte są m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście (w tym z umów zlecenia).


Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług pośrednictwa w zakresie rekrutacji zagranicznych studentów i uczestników kursów na podstawie umowy zlecenia, która nie zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, przychód tak uzyskany można zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o jakiej mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia wypłacane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, z tytułu działalności wykonywanej osobiście, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, tzw. podatkiem u źródła.

Możliwość zastosowania postanowień właściwych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, pozwalających na skorzystanie z preferencyjnych stawek podatku bądź uniknięcia opodatkowania przychodów osiąganych z wykonywanego wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze bądź innych dochodów (jeżeli właściwe umowy międzynarodowe zawierają postanowienia w tej kwestii) uzależniona będzie od posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej podatnika (art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Ad 4.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wypłat należności, stanowiących przychód osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług rekrutacji kandydatów na studia i kursy językowe, Wnioskodawca powinien sporządzić informację IFT-1/IFT-1R. Obowiązek ten będzie spoczywać na Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy w świetle postanowień właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przychód uzyskany przez nierezydenta zostanie zwolniony z opodatkowania.

Uzasadnienie:


W informacji IFT-1/IFT-1R uwzględnia się wypłaty dokonywane z tytułów określonych w art. 29-30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowy formularz obejmuje również informacje w zakresie przychodów osiąganych przez nierezydentów z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Stosownie do art. 42 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych informację IFT-1/IFT-1R sporządzają i przekazują również podmioty, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 29-30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj