Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/4511-502/16-2/WM
z 9 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynagradzania konsumentów nagrodami w organizowanym programie lojalnościowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wynagradzania konsumentów nagrodami w organizowanym programie lojalnościowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w celu zwiększenia przychodów, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu między innymi usług mycia pojazdów ciężarowych (TIR) i cystern, zamierza wprowadzić specjalny program lojalnościowy, skierowany do kierowców samochodów, korzystających z jego myjni (zwany dalej Programem).

Program ten ma na celu skłonienie atrakcyjnymi nagrodami (bonusami) kierowców do tego, aby przyjeżdżali na myjnię Wnioskodawcy. Po każdym skorzystaniu z usług myjni Wnioskodawcy dzięki temu, że dany kierowca wybrał właśnie tę myjnię, na specjalnej karcie będą odwzorowywane specjalne pieczątki lub też przyklejane nalepki - punkty. Po uzyskaniu określonej ilości punktów, posiadacz karty będzie mógł wymienić je na określoną nagrodę.

Zasady uczestnictwa w Programie zostaną określone w regulaminie, który zostanie wprowadzony, zaś każdy uczestnik Programu, przystępując do niego, będzie akceptował warunki regulaminu.

Nagrody w ramach Programu będą dwojakiego rodzaju. Mianowicie, Wnioskodawca planuje wprowadzenie nagród rzeczowych (dla przykładu - akcesoriów samochodowych, kubków termicznych, bluz z polaru, środków czystości do samochodów) oraz bonów zakupowych do sieci hipermarketu.

Zakup nagród rzeczowych do Programu będzie dokumentowany fakturami, wystawianymi przez sprzedawców tychże nagród, zaś zakup bonów zakupowych do sieci hipermarketu dokumentowany będzie każdorazowo notą księgową wystawioną przez właściciela sieci hipermarketu. Zaznaczenia przy tym wymaga, iż Wnioskodawca nie zamierza na nagrodach rzeczowych umieszczać swojego logo. Rozważa natomiast umieszczanie na opakowaniach nagród specjalnych oznaczeń, iż dana nagroda pochodzi z Programu.

Zarówno nagrody rzeczowe, jak i bony, wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę wyłącznie w celach Programu. Uczestnik programu będzie każdorazowo kwitował odbiór nagrody rzeczowej lub bonu, przy wymianie punktów na daną nagrodę.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nagrody otrzymywać będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Osoby te nie uczestniczą w programie jako przedsiębiorcy. Maksymalną jednorazową nagrodą będzie bon o wartości 100 zł, pozostałe nagrody, w tym rzeczowe będą o wartości do 100 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy koszty zakupu prezentów rzeczowych (na podstawie faktur) oraz bonów (na podstawie not księgowych), na potrzeby Programu, Wnioskodawca może ująć w koszty uzyskania przychodów?
  2. Czy nagrody rzeczowe mogą, aby móc ująć je w koszty uzyskania przychodów, nie być opatrywane logo ani jakimikolwiek innymi danymi Wnioskodawcy?
  3. Czy Wnioskodawca z tytułu przyznawania zgodnie z regulaminem nagród (rzeczowych oraz bonów) będzie pełnił rolę płatnika i będzie musiał odprowadzać z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy konkretnych kierowców - uczestników Programu, jeżeli wartość jednorazowej nagrody nie będzie przekraczała kwoty 760 zł?
  4. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek przekazywać beneficjentom Programu deklaracje PIT-8C (lub jakiekolwiek inne deklaracje) w przypadku, gdy w danym roku podatkowym otrzymają oni jakiekolwiek nagrody w ramach Programu, przy założeniu, że wartość jednorazowej nagrody nie przekroczyła 760 zł?
  5. Czy w związku z otrzymywaniem nagród ich beneficjenci są zwolnieni z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeśli wartość danej nagrody nie będzie przekraczała kwoty 760 zł?


Przedmiotem interpretacji indywidualnej, jest odpowiedź na pytanie od trzeciego do piątego. W zakresie pozostałych pytań, wniosek został rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie ww. pytań:


Ad. 3. Wnioskodawca z tytułu przyznawania nagród (rzeczowych oraz bonów) zgodnie z regulaminem Programu nie będzie pełnił roli płatnika i nie będzie musiał odprowadzać z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy konkretnych kierowców - uczestników Programu, jeśli wartość nagrody nie będzie przekraczała kwoty 760 zł.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zastosowanie w sprawie znajdzie przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród w programie sprzedaży premiowej, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł.

W orzecznictwie wypowiedziano się, iż sprzedaż usług podlega takim samym regułom w zakresie sprzedaży premiowej, jak sprzedaż towarów (dla przykładu: Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 r. w sprawie o sygnaturze akt II FSK 2758/14). Jeśli natomiast, przy założeniu, że wartości nagrody nie przekracza kwoty 760 zł, dochód z tego tytułu nie jest opodatkowany, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczania i odprowadzania jakichkolwiek zaliczek na podatek dochodowy beneficjentów Programu.

Ad. 4. Wnioskodawca nie będzie musiał przekazywać beneficjentom Programu deklaracji PIT-8C (ani jakiejkolwiek innej), jeśli w danym roku podatkowym beneficjenci Programu otrzymają nagrody, jeśli wartość każdej z nagród nie przekroczy kwoty 760 zł.

Z tych samych względów i przy takich samych założeniach, jakie opisano w uzasadnieniu odpowiedzi na pytanie 3, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania i wydawania deklaracji PIT-8C (ani jakiejkolwiek innej) beneficjentom Programu.

Ad. 5. W związku z otrzymywaniem nagród ich beneficjenci będą traktowani jako podatnicy zwolnieni od podatku dochodowego, o ile wartość nagrody nie będzie przekraczała kwoty 760 zł.

Z tych samych względów i przy takich samych założeniach, jakie opisano w uzasadnieniu odpowiedzi na pytanie 3, beneficjenci Programu będą traktowani jako podatnicy zwolnieni od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8C).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;


Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:


  • nagroda otrzymana przez klienta (konsumenta) była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana przez klienta (konsumenta) w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.


Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług myjni pojazdów ciężarowych (TIR) i cystern. Wnioskodawca rozważa wdrożenie programu lojalnościowego (dalej: Program), który służyć będzie budowaniu lojalności klientów względem Wnioskodawcy. Program zostanie skierowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby te nie uczestniczą w programie jako przedsiębiorcy. Maksymalną jednorazową nagrodą będzie bon o wartości 100 zł, pozostałe nagrody, w tym rzeczowe będą o wartości do 100 zł.

Mechanizm nagradzania lojalności kierowców oparty będzie na wynagradzaniu kierowców z tytułu korzystania z usług oferowanych przez Wnioskodawcę. Z tytułu nabywania usług oferowanych przez firmę Wnioskodawcę, przyzna On punkty w odpowiedniej ilości wyliczonej zgodnie z regulaminem Programu.

Program, który zamierza wprowadzić Wnioskodawca, ma na celu skłonienie kierowców, aby pojazdy kierowali do mycia w myjni Wnioskodawcy. Programy lojalnościowe, stosowane powszechnie w Polsce, są standardowym elementem konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami i mają na celu zwiększenie obrotu, a więc pośrednio - zysku przedsiębiorstwa. Regulamin będzie uzależniał przyznanie nagrody od ilości punktów, co oznacza, iż wartość nagrody będzie uzależniona od tego, jaki przychód dla Wnioskodawcy wygenerował dany beneficjent Programu.

Biorąc powyższe pod uwagę, do oferowanych przez Wnioskodawcę nagród rzeczowych oraz bonów zakupowych związanych ze sprzedażą premiową usług myjni będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

Skoro zatem, jednorazowa wartość nagrody – tak jak wskazano we wniosku - nie przekroczy kwoty 760 zł, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonywania funkcji płatnika z tego tytułu, nie jest również zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Biorąc powyższe pod uwagę należało stanowisko Wnioskodawcy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nie jest ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe (stan faktyczny) jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania dowodowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj