Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-554/16-6/RR
z 17 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 22 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 29 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczonym w dniu 2 września 2016 r.) oraz pismem nadanym w dniu 10 października 2016 r. (data wpływu 11 października 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 27 września 2016 r. (skutecznie doręczonym w dniu 4 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2016 r. w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 29 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczonym w dniu 2 września 2016 r.) oraz pismem nadanym w dniu 10 października 2016 r. (data wpływu 11 października 2016 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 27 września 2016 r. (skutecznie doręczonym w dniu 4 października 2016 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
PKWiU 10.31.14.0 „Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane”.


W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, że:

  1. Wnioskodawca dokonuje dostawy produktów.
  2. Towary o symbolu PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie są ekstraktami słodowymi i produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %.
    Są to:
    • pyzy ziemniaczane z mięsem gotowane, chłodzone nadające się do spożycia po obróbce termicznej,
    • knedle z truskawkami gotowane, chłodzone, nadające się do spożycia po obróbce termicznej,
    • knedle ze śliwkami gotowane chłodzone, nadające się do spożycia po obróbce termicznej.
  3. Towary o symbolu PKWiU 10.31.14.0 „Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie są produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.
    Są to:
    • pyzy ziemniaczane z mięsem gotowane, chłodzone nadające się do spożycia po obróbce termicznej,
    • knedle z truskawkami gotowane, chłodzone, nadające się do spożycia po obróbce termicznej,
    • knedle ze śliwkami gotowane chłodzone, nadające się do spożycia po obróbce termicznej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


PKWiU 10.89.19.0 jaki podatek 5% czy 8%?


PKWiU 10.31.14.0 jaki podatek 5% czy 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sprecyzowane w uzupełnieniu do złożonego wniosku):

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W objaśnieniach do załącznika nr 3 do ustawy wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


W poz. poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 2008 – ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”, a w poz. 48 tego załącznika - towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 – „Pozostałe rożne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.


Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.


Pod poz. 19 tego załącznika wymienione zostały towary zgrupowane pod symbolem PKWiU – ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane – wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0)”.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.


Tym samym wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.


W omawianej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia prawidłowej stawki podatku VAT dla PKWiU 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz PKWiU 10.31.14.0 „Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W niniejszej sprawie należy wskazać, że ustawodawca, w załączniku nr 10 do ustawy, pod pozycją 19 wymienił towary o symbolu PKWiU ex 10.3 do których ma zastosowanie obniżona stawka w wysokości 5% i są to Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane wyłącznie ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0), soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32), warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0), owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0).

W przedstawionej sprawie wskazane przez Wnioskodawcę „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz „Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane” posiadają klasyfikację inną niż wymienioną w poz. 19 załącznika nr 10 do ustawy oraz w pozostałych pozycjach tego załącznika. Stawka 5% nie ma zastosowania do innych towarów niż wskazane w załączniku nr 10 do ustawy. Zatem wskazane przez Wnioskodawcę „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane” o symbolu PKWiU 10.89.19.0 oraz „Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane” o symbolu PKWiU 10.31.14.0 nie podlegają opodatkowaniu stawką 5%, ale jako wymienione pod poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy – PKWiU 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” oraz w poz. 48 tego załącznika - towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 10.89.19.0 – „Pozostałe rożne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%” - podlega opodatkowaniu stawką 8%.

Zatem „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane” o symbolu PKWiU 10.89.19.0, które jak wynika opisu sprawy nie są ekstraktami słodowymi i produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz „Ziemniaki przetworzone lub zakonserwowane, gdzie indziej niesklasyfikowane” o symbolu PKWiU 10.31.14.0, które nie są produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2% - nie korzystają z opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT wynoszącą 5%, lecz na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku 8%.

Należy zaznaczyć, że brak zastosowania obniżonej stawki 5% podatku dla wskazanych przez Wnioskodawcę towarów wynika bezpośrednio z przepisu ustawy o podatku od towarów i usług, oraz wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji towarów. Należy wskazać, że w zakresie opodatkowania towarów i usług podatkiem VAT kluczową rolę odgrywają klasyfikacje statystyczne, jeżeli przepisy podatkowe powołują klasyfikacje dla tych towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie, w której dla ustalenia stawek podatku dla omawianych produktów przepis ustawy identyfikuje towary wskazując oznaczenie klasyfikacyjne nie ma możliwości opodatkowania towaru stawką znajdującą zastosowanie dla towaru inaczej sklasyfikowanego. Ustawodawca krajowy przyjął, że jednoznaczna klasyfikacja możliwa jest przez odwołanie się do klasyfikacji statystycznych, które klasyfikują towary i usługi w przyjętym układzie klasyfikacyjnym. Przy czym Organ interpretacyjny nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji wskazanej przez Spółkę klasyfikacji. Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku, kiedy przepis określa stawkę podatkową poprzez opis towaru (np. owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane) i zarazem wskazuje symbol klasyfikacyjny (np. 10.3), przy czym symbol poprzedza „ex”, wówczas dana stawka podatku znajduje zastosowanie wyłącznie do bardzo zawężonej grupy towarów, tj. wyłącznie do ziemniaków zamrożonych o numerze klasyfikacyjnym PKWiU 10.31.11.0. Stąd też różnorodność klasyfikacji towarów prowadzi do zastosowania różnych stawek podatku. Nie jest natomiast rolą organu podatkowego klasyfikowanie towaru, dla którego ma być zastosowana stawka podatku, jeżeli przepis ustawowy lub wykonawczy wskazuje sklasyfikowany w PKWiU.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w omawianym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj