Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-482/16-2/ASz
z 28 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 11 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 1 października 2016 r. (data wpływu 5 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupach związanych z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupach związanych z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…”. Wniosek uzupełniono pismem z 1 października 2016 r. (data wpływu 5 października 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 22 września 2016 r. znak: IBPP3/4512482/16-1/ASz.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z 1 października 2016 r.):

J. K. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą B. (Wnioskodawca) obecnie nie jest czynnym podatnikiem VAT gdyż korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 pkt 1.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „…” z RPO na lata 2014-2020 , działanie 10.1.2 Infrastruktura usług społecznych.


W ramach projektu odremontowany, zmodernizowany zostanie zabytkowy obiekt, który zostanie adoptowany na dom seniora dla osób w podeszłym wieku. W budynku będą świadczone usługi pomocy społecznej zapewniające całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody. W ramach usług zapewniona zostanie opieka w pokojach jedno i wieloosobowych oraz w wydzielonych 3 mieszkaniach wspieranych. W ramach dodatkowych usług dla pensjonariuszy świadczone będą również dodatkowe usługi związane z dostępem do restauracji, rehabilitacji, gabinetów kosmetycznych, obiektów kultury oraz pozostałe usługi lecznicze, rekreacyjne i edukacyjne.

Zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

W budynku będącym przedmiotem inwestycji Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wyłącznie całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia z VAT.

Realizacja opisanego projektu rozpocznie się w 2018 roku, a zakończenie planowane jest na 2020 rok.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 1 października 2016 r.):

Czy Wnioskodawca może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupach związanych z wydatkami inwestycyjnymi w ramach ww. projektu, skoro wydatki te będą związane w przyszłości z uzyskiwanymi przychodami z usług świadczonych w domu seniora oraz mieszkaniach wspieranych czyli usług pomocy społecznej, które są zwolnione z VAT. W budynku będącym przedmiotem inwestycji wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wyłącznie całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odliczyć naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu tj. od zakupów inwestycyjnych w infrastrukturę i wyposażenie obiektu pełniącego po modernizacji funkcję domu seniora wraz z mieszkaniami wspieranymi.

Warunkiem prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zgodnie z art. 86 ustawy odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe wówczas, gdy nabywane przez podatnika towary lub usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d świadczone w przyszłości usługi są zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia może dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Ustawa nie przewiduje możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Związek pomiędzy zakupem towarów i usług a wykonaniem czynności opodatkowanych jest warunkiem koniecznym dla zastosowania procedury określonej w art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, który nie jest podatnikiem VAT czynnym, gdyż korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 pkt 1 ustawy, ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „…”. W ramach projektu odremontowany, zmodernizowany zostanie zabytkowy obiekt, który zostanie adoptowany na dom seniora dla osób w podeszłym wieku. W budynku będą świadczone usługi pomocy społecznej zapewniające całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody. W budynku będącym przedmiotem inwestycji Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wyłącznie całodobowej opieki dla osób w podeszłym wieku, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia z VAT.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z wniosku – realizowany projekt nie będzie związany z wykonywaniem wyłącznie czynności, które generują podatek należny, to Wnioskodawcy – który nie jest czynnym podatnikiem VAT – nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie może on odliczyć naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu tj. od zakupów inwestycyjnych w infrastrukturę i wyposażenie obiektu pełniącego po modernizacji funkcję domu seniora wraz z mieszkaniami wspieranymi jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślenia również wymaga, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia od podatku usług całodobowej opieki nad osobami w podeszłym wieku, które zamierza świadczyć Wnioskodawca, gdyż nie było to przedmiotem wniosku – nie zadano pytania w tym zakresie.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj