Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-589/16-2/AO
z 4 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.z2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz.643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający wimieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni - przedstawione wewniosku z 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do usługi montażu moskitier plisowanych zewnętrznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 sierpnia 2016 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do usługi montażu moskitier plisowanych zewnętrznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Pytanie dotyczy montażu moskitier plisowanych przesuwnych zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w których powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone byłyby usługi stanowiące przedmiot pytania nie przekraczałaby 150 m ², natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekraczałaby 300 m².


Podstawową funkcją moskitiery jest ograniczenie ilości wpadających owadów dopomieszczenia. Jednak w zależności od rodzaju siatki użytej do montażu moskitier możemy uzyskać nowe funkcjonalności w tym:

  • w przypadku montażu moskitiery z siatką odbijającą promienie słoneczne możemy zmniejszyć ilość energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury w obiekcie w okresie letnim.
  • w przypadku montażu moskitiery z siatką antyalergiczną zapobiegniemy wpadaniu 4podstawowych pyłków do pomieszczenia.


Montaż moskitier plisowanych przesuwnych polega na trwałym przymocowaniu ich do węgarka i nadpróża okiennego. Mocowanie listew bocznych do ościeżnicy uzależnione jest odkonkretnego montażu. Moskitiery mogą być montowane za pomocą wkrętów, bądźwprzypadku montażu do muru za pomocą kołków rozporowych. Usunięcie moskitier, spowoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie ww. elementów.

Na wykonanie usługi montażu moskitier zawierana byłaby jedna umowa obejmująca: dostawę towaru i jego montaż. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową zawieraną pomiędzy firmą aklientem byłoby wykonanie obmiaru z natury, zakup elementów zlecenia, ew.konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania wrazzprzygotowaniem miejsca do instalacji. Na wykonaną usługę wystawiona byłaby jedna faktura. Skutkiem montażu moskitier nie jest zatem wyłącznie wzbogacenie obiektów ododatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą możliwości zastosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT do usługi montażu moskitier plisowanych zewnętrznych przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.


Stanowisko Wnioskodawczyni,


Według oceny Wnioskodawczyni instalacyjne usługi budowlane, w których skład wchodzi instalacja moskitier zewnętrznych będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie. Obiekty, których dotyczą wykonywane usługi, uzyskują nowe parametry użytkowe oraz techniczne, zostaną unowocześnione i usprawnione a ich wartość zostanie podwyższona. Zatemzastosowanie 8% stawki jest zasadne analogicznie jak w przypadku usługi montażu rolet zewnętrznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów iusług podlegają odpłatna dostawa towarów iodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, októrej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy towary to rzeczy oraz ich części, atakże wszelkie postacie energii.

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, októrym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów wrozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, zzastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.1.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie odpodatku.


I tak, stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów iusług, wymienionych wzałączniku nr3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, zzastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1.


Przy tym należy wskazać, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 cyt. ustawy w okresie od dnia 1stycznia 2011r. dodnia 31 grudnia 2016r., zzastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr3 do ustawy, wynosi 8%.


Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku, októrej mowa wust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lubprzebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - stosownie do art. 41 ust.12a ww. ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, zwyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne wbudynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych wPolskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wdziale 12, atakże obiekty sklasyfikowane wPolskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wklasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania zopieką lekarską ipielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych iniepełnosprawnych, zzastrzeżeniem ust.12b.


Art. 41 ust. 12b cyt. ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego wust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl ust. 12c ww. artykułu wprzypadku budownictwa mieszkaniowego opowierzchni przekraczającej limity określone wust. 12b stawkę podatku, októrej mowa wust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym wcałkowitej powierzchni użytkowej.


W świetle art. 2 pkt 12 ww. ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane wPolskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wdziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

W myśl art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że przedmiot wniosku dotyczy montażu moskitier plisowanych przesuwnych zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o podatku odtowarów i usług, w których powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych, w których świadczone byłyby usługi stanowiące przedmiot pytania nie przekraczałaby 150 m², natomiast powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych nie przekraczałaby 300 m². Wnioskodawczyni wskazuje, że podstawową funkcją moskitiery jest ograniczenie ilości wpadających owadów dopomieszczenia. Jednak w zależności od rodzaju siatki użytej do montażu moskitier możemy uzyskać nowe funkcjonalności. W przypadku montażu moskitiery z siatką odbijającą promienie słoneczne można zmniejszyć ilość energii zużywanej na utrzymanie niskiej temperatury wobiekcie w okresie letnim. Natomiast w przypadku montażu moskitiery z siatką antyalergiczną zapobiegniemy wpadaniu 4podstawowych pyłków do pomieszczenia. Montaż moskitier plisowanych przesuwnych polega na trwałym przymocowaniu ich do węgarka i nadpróża okiennego. Mocowanie listew bocznych do ościeżnicy uzależnione jest odkonkretnego montażu. Moskitiery mogą być montowane za pomocą wkrętów, bądźwprzypadku montażu do muru zapomocą kołków rozporowych. Usunięcie moskitier, spowoduje trwałe i nieodwracalne uszkodzenie ww. elementów. Na wykonanie usługi montażu moskitier zawierana byłaby jedna umowa obejmująca: dostawę towaru i jego montaż. Przedmiotem sprzedaży zgodnie z umową zawieraną pomiędzy firmą aklientem byłoby wykonanie obmiaru z natury, zakup elementów zlecenia, ew.konfekcjonowanie elementów w siedzibie firmy, transport oraz usługa zamontowania wrazzprzygotowaniem miejsca do instalacji. Na wykonaną usługę wystawiona byłaby jedna faktura. Skutkiem montażu moskitier nie jest zatem wyłącznie wzbogacenie obiektów o dodatkowe elementy wyposażenia, ale trwałe połączenie z budynkiem materiałów/elementów.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą zastosowania obniżonej stawki podatku VAT wwysokości 8% do usługi montażu moskitier plisowanych zewnętrznych.


Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze - zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie - budynki lubich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że czynność nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

W ww. przepisie ustawodawca wymienił czynności oraz wskazał, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust.12 ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych. Natomiast, jak już zaznaczono, przy definiowaniu ww. obiektów w jakich wykonywane są usługi ustawodawca, co do zasady, odwołuje się do klasyfikacji statystycznych (PKOB), jednakże kwestia ta wanalizowanych okolicznościach nie budzi wątpliwości. Wnioskodawczyni, jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego podała, że usługa opisana we wniosku dotyczy obiektów budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym określonym w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma, cojest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeliprzedmiotem sprzedaży jest montaż moskitier obejmujący obmiar, zakup elementów zlecenia, transport i usługę zamontowania wówczas niemożna z przedmiotu tego wyłączyć poszczególnych elementów, kosztów doodrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się nawykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności należy zatem zbadać, czy świadczona przez Wnioskodawczynię kompleksowa usługa montażu moskitier z zakupionych materiałów mieści się w pojęciu modernizacji w rozumieniu art. 41 ust.12 ustawy o VAT.

Rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w tym pojęcie modernizacji), których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nieodesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, wszczególności w Prawie budowlanym. Taki zabieg byłby zresztą wątpliwy z uwagi nakonieczność autonomicznego traktowania przepisów o podatku od towarów i usług zewzględu na potrzebę ich harmonizacji na poziomie wspólnotowym. Dlatego też należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. W takim znaczeniu modernizacja oznacza unowocześnienie, ulepszenie, udoskonalenie, podniesienie standardu obiektu budowlanego lub jego części.

W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, żedlawykonywanej przez Wnioskodawczynię czynności montażu moskitier plisowanych zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku od towarów i usług. Ww. produkt stanowi wyposażenie budynku (lokalu), a w wyniku montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Z uwagi na rodzaj materiałów, zktórych wykonywane są moskitiery, nie mogą one pełnić funkcji ochrony i izolacji samego budynku. Jak wskazał WSA w Gdańsku w wyroku z 8 października 2013 r. o sygn. I SA/Gd 1022/13 „montaż elementów wyposażenia może wprawdzie wpłynąć na poprawę wrażenia estetycznego, a w pewnych przypadkach nieznacznie zmienić nawet parametry techniczne obiektu budowlanego. (…) Niemniej jednak, nie można zapominać o charakterze tych zmian, którenie dotyczą ściśle obiektu budowlanego lub jego części”. Skoro montaż moskitier niedotyczy obiektu budowlanego to wykonywana przez Wnioskodawczynię usługa nie mieści się w pojęciu modernizacji tj. w zakresie czynności wymienionej w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Czynności te będą jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu) welementy wyposażenia – naindywidualne zamówienie klienta - niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. Zatemmontaż moskitier dotyczy nie obiektu budowlanego, lecz jego wyposażenia. Sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako modernizacja. Rodzaj montowanego towaru ma podstawowe znaczenie, albowiem tylko takie roboty montażowe, których przedmiotem są elementy obiektu budownictwa mieszkaniowego objęte społecznym programem mieszkaniowym (a nie montaż składników wyposażenia, w jakie zwyczajowo wyposaża się lokale), uprawniają do zastosowania 8% stawki VAT wodniesieniu doświadczonej usługi. Wkontekście właściwości takiego stanowiska należy wskazać, żewświetle wyrażonego przez NSA wwyroku z 1 października 2015 r. sygn.IFSK 907/14 stanowiska, dostawa zmontażem moskitier dotyczy wyposażenia obiektu budowlanego. Moskitiery pełnią bowiem funkcję zbliżoną do firan i zasłon, co do których oczywistym jest, żenie mogą korzystać zobniżonej stawki podatkowej.

Należy podkreślić, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy iniepodlegają aniwykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia pozawykładnię literalną jest niedopuszczalna. Zatem uznać trzeba, że stawki te powinny mieć zastosowanie dotowarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów iusług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku odtowarów i usług, ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych dobudownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów. Jak już wskazano, otym, czy jest to usługa modernizacji budynku w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, decyduje rodzaj towaru i charakter wykonywanych czynności.

Wkonsekwencji, dla usługi montażu moskitier plisowanych zewnętrznych wykonywanych wobiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym w art. 41 ust. 12a ustawy opodatku od towarów i usług Wnioskodawczyni niebędzie mogła stosować preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Montaż moskitier niestanowi modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT zatem Wnioskodawczyni zobowiązana będzie stosować stawkę podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw.z art. 146a pkt 1 tej ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię istanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu napiśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30sierpnia2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi nawezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww.ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj