Interpretacja Ministra Finansów
DD9.8220.2.203.2016.JQP
z 17 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ



Na podstawie art. 14e § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 31 lipca 2013 r. Nr IPPB2/415-424/13-3/AK, wydanej z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród otrzymanych przez uczestników konkursu będących:

  • osobami fizycznymi świadczącymi usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej (współpracownikami Spółki) - jest nieprawidłowe;
  • osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. osobami zatrudnionymi przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, osobami świadczącymi pracę na rzecz Spółki skierowania przez agencję pracy tymczasowej oraz sprzedawcami zatrudnionymi u kontrahentów Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 31 lipca 2013 r., z upoważnienia Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z przyznaniem nagród przez Wnioskodawcę i związanych z tym faktem obowiązków płatnika. Interpretacja wydana została na Sp. z o.o. z dnia z dnia 27 maja 2013 r.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że


Sp. z o.o. (dalej zwana Spółką) zamierza zorganizować konkurs (dalej zwany „Konkursem”), którego celem będzie zwiększenie poziomu sprzedaży towarów i usług oferowanych przez Spółkę. Konkurs będzie realizowany na podstawie regulaminu, który określi zasady rywalizacji pomiędzy uczestnikami (wygra osoba lub osoby, które uzyskają najlepszy wynik sprzedażowy spośród wszystkich uczestników Konkursu) oraz nagrody dla zwycięzców. Nad prawidłowym przebiegiem konkursu czuwać będzie komisja konkursowa.


W Konkursie będą mogły wziąć łącznie udział osoby, które prowadzą sprzedaż towarów i usług oferowanych przez Spółkę, to znaczy:

  • pracownicy Spółki (czyli osoby zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy o pracę),
  • zleceniobiorcy Spółki (czyli osoby zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy cywilnoprawnej),
  • pracownicy tymczasowi (czyli osoby świadczące pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. nr 166 z 2003 r., poz. 1608 z późn. zm.); zgodnie z art. 2 ww. ustawy pracownicy tymczasowi nie są pracownikami Spółki w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy,
  • współpracownicy Spółki, czyli osoby fizyczne, które świadczą usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki, to znaczy osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze będące kontrahentami Spółki, które bezpośrednio sprzedają towary i usługi Spółki w ramach wykonywanych na rzecz tych kontrahentów obowiązków służbowych.


Osoby te będą bezpośrednio rywalizować w Konkursie o te same nagrody (regulamin wprowadzi jednolite warunki rywalizacji dla wszystkich osób uczestniczących w Konkursie).


Możliwość wzięcia udziału w Konkursie nie będzie wynikać z umów o pracę, umów cywilnoprawnych lub innych umów, na podstawie których uczestnicy konkursów dokonują sprzedaży towarów i usług Spółki, ale z odrębnego regulaminu konkursu opublikowanego przez Spółkę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka jako organizator Konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 51 z 2010 r., poz. 352 z późn. zm.), dalej zwanej” Ustawą”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako organizator Konkursu będzie zobowiązana pobrać od wartości wszystkich przekazanych zwycięzcom nagród 10% zryczałtowany podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c Ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Art. 10 Ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, w ramach którego wymienia;

  • stosunek pracy,
  • działalność wykonywaną osobiście, pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • działy specjalne produkcji rolnej,
  • najem, podnajem, dzierżawę oraz umowy o podobnym charakterze,
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe,
  • odpłatne zbycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub domu, prawa wieczystego użytkowania gruntu łub innych rzeczy inne źródła.


Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy za przychody z innych źródeł uważa się, między innymi, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów z pozostałych określonych w art. 12-14 i 17 Ustawy. Oznacza to, iż nagrody uzyskane przez laureatów Konkursu zorganizowanego przez Spółkę powinny być opodatkowane na zasadach przewidzianych dla przychodów z innych źródeł, pod warunkiem, że nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych źródeł przychodów określonych w art. 10 Ustawy.

W myśl art. 12 ust. 1 Ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. Jak stwierdził w wydanej przez siebie interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (IPPB2/415-274/11-4/MG), „o tym, czy dane świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje zatem okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu (art. 12 Ustawy-dop.), czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą”.

Stosownie do art. 13 pkt 8 Ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane (między innymi) od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie kontraktów menedżerskich.

Artykuł 14 ust. 1 Ustawy stanowi, iż za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz zasady organizacji Konkursu, to znaczy:

  • równoczesne skierowanie Konkursu zarówno do pracowników, jak też zleceniobiorców, współpracowników oraz osób nie związanych ze Spółką bezpośrednio stosunkiem prawnym (pracowników tymczasowych oraz sprzedawców zatrudnionych przez kontrahentów Spółki),
  • określenia zasad przeprowadzenia Konkursu w odrębnym regulaminie,
  • brak jakichkolwiek regulacji odnoszących się do Konkursu w umowach zawartych pomiędzy Spółką, a pracownikami (umowa o pracę), zleceniobiorcami (umowa zlecenia) oraz współpracownikami (umowy, w ramach których współpracownicy świadczą usługi dla Spółki w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej).


Zdaniem Spółki nie będzie można zakwalifikować wartości uzyskanych przez laureatów Konkursów nagród do przychodów (odpowiednio) ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście lub pozarolniczej działalności gospodarczej, bowiem możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie w żaden sposób wynikała z łączącego Spółkę z laureatami Konkursu (osobami fizycznymi) stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana przy dokonaniu kwalifikacji podatkowej przekazywanych nagród odwołać się do zasad opodatkowania określonych dla przychodów z innych źródeł w art. 10 pkt 9 i art. 20 ust. 1 Ustawy.

Wśród przychodów z innych źródeł ustawodawca wymienił - między innymi - nagrody, w tym nagrody z tytułu wygranych w konkursach (art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy). Należy się zatem przede wszystkim zastanowić, czy Konkurs, który zamierza zorganizować Spółka, jest konkursem w rozumieniu powołanego wyżej przepisu Ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs” również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej wdanej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego wdanej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród. Biorąc pod uwagę powyższe definicje, można wskazać pięć przesłanek pozwalających na uznanie konkretnej akcji za konkurs, a mianowicie:


Istnienie regulaminu akcji określającego zasady wyboru zwycięzców.

  • ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą otrzymać wszyscy uczestnicy akcji),
  • wyłonienie zwycięzców na drodze wzajemnej rywalizacji,
  • wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa),
  • wydanie zwycięzcom nagród.


W opinii Spółki organizowany Konkurs spełnia wszystkie określone wyżej przesłanki, zatem przekazane zwycięzcom nagrody powinny być opodatkowane na zasadach określonych we wspomnianym wyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy.


Stosownie do brzmienia tego przepisu, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Jak stanowi art. 30 ust. 3 Ustawy, podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 Ustawy, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów nagród uzyskanych w konkursie, przy czym w przypadku, gdy przedmiotem wygranej (nagrody) nie są pieniądze - zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 Ustawy podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek), na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby płatnika.


Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 Ustawy płatnicy mają obowiązek w terminie do końca stycznia roku następnego po roku podatkowym przesłać do właściwego dla nich ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT -8AR.


W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana pobrać od wartości przekazanych w ramach Konkursu nagród (z uwzględnieniem dyspozycji art. 41 ust. 7 Ustawy) 10% zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby Spółki w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki i podatek). Ponadto, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrody w Konkursie, Spółka będzie zobowiązana przesłać do właściwego dla niej ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego roczną deklarację PIT-8AR, w której wykaże kwotę pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego.


Wydając z upoważnienia Ministra Finansów, interpretację indywidualną z dnia 31 lipca 2013 r. Nr IPPB2/415-424/13-3/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.


Interpretacja indywidualna wydana przez upoważniony organ nie jest prawidłowa.


Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) – zwana dalej „ustawą”, zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, wśród których wymienia w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą oraz w pkt 9 inne źródła.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, są opodatkowane na ogólnych zasadach określonych w art. 27 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej według 19% stawki podatku, zgodnie z art. 30c ustawy albo według form opodatkowania określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.).

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ustawy).

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy).


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Spółka) zorganizować konkurs, którego celem będzie zwiększenie poziomu sprzedaży towarów i usług oferowanych przez Spółkę. W konkursie będą mogły wziąć udział następujące grupy osób fizycznych prowadzących sprzedaż towarów i usług oferowanych przez Spółkę:

  • pracownicy Spółki (czyli osoby zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy o pracę);
  • zleceniobiorcy Spółki (czyli osoby zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy cywilnoprawnej);
  • pracownicy tymczasowi (czyli osoby świadczące pracę na rzecz Spółki na podstawie skierowania przez agencję pracy tymczasowej działającej na podstawie ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych);
  • współpracownicy Spółki, czyli osoby fizyczne, które świadczą usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej;
  • sprzedawcy zatrudnieni u kontrahentów Spółki, to znaczy osoby fizyczne zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej przez podmioty gospodarcze będące kontrahentami Spółki, które bezpośrednio sprzedają towary i usługi Spółki w ramach wykonywanych na rzecz tych kontrahentów obowiązków służbowych.


Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem "konkurs" czytamy, że jest to – "przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami". W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję "konkursu" pojawia się element "rywalizacji". Bez "rywalizacji" bowiem nie możemy dookreślić pojęcia "konkurs’. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem "rywalizować" wskazuje się, że oznacza to: "ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś" (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdza się, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować w celu osiągnięcia najlepszych wyników sprzedażowych a konkurs będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego, należy wskazać że, nagrody za najlepsze osiągnięcia związane ze sprzedażą uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w danej dziedzinie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji na Spółce, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Natomiast, nagrody otrzymane przez uczestników konkursów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. osobami zatrudnionymi przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, osobami świadczącymi pracę na rzecz Spółki skierowania przez agencję pracy tymczasowej oraz sprzedawcami zatrudnionymi u kontrahentów Spółki, stanowią dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym, stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika podatku dochodowego z tytułu opodatkowania nagród, w przypadku, gdy uczestnikami konkursu będą osoby fizyczne świadczące usługi na rzecz Spółki w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej (współpracownicy Spółki), natomiast w pozostałym zakresie jest prawidłowe.

W konsekwencji należało z urzędu, dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, gdyż stwierdzenie przez ten organ, że opisane przez Spółkę wygrane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj