Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.741.2016.2.SJ
z 10 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

(Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2016 r. (data wpływu 3 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.) oraz pismem z dnia 28 października 2016 r. (data wpływu 2 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży entomofagów oraz owadów karmowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Pismem z dnia 22 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data wpływu do tutejszego Organu 29 sierpnia 2016 r.)

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 20 października 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.741.2016.1.SJ, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 20 października 2016 r. (data doręczenia 24 października 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 28 października 2016 r. (data wpływu 2 listopada 2016 r.), nadanym dnia 28 października 2016 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza w przyszłości prowadzić działalność, której przedmiotem będzie sprzedaż owadów karmowych takich jak: świerszcze, karaczany, mączniki, drewnojady, szarańcze, a także zwierząt egzotycznych w postaci ptaszników, czy jaszczurek (gekonów). Zwierzęta te będą wyhodowane w ramach własnej działalności Wnioskodawcy, tj. nie zostały wcześniej nabyte w celu odsprzedaży.

Gekony oraz ptaszniki zaliczane są do entomofagów, jednakże w przypadku ich hodowli nie występuje powierzchnia upraw roślin żywicielskich, będąca podstawą ustalenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu działów specjalnych produkcji rolnej. Wnioskodawca używa do hodowli owadów i zwierząt egzotycznych takich środków jak: akwaria, klatki, pojemniki plastikowe, a zwierzęta egzotyczne i owady karmione są otrębami pszennymi i żytnimi, jabłkami i peletami. Wnioskodawca nie stosuje do hodowli żadnych roślin żywicielskich. Wnioskodawca nie posiada 1 ha przeliczeniowego ziemi, w konsekwencji czego nie jest zarejestrowany jako rolnik w KRUS. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi ksiąg rachunkowych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 października 2016 r. Wnioskodawca dodał, że:

  1. zamierza rozpocząć hodowlę entomofagów oraz owadów karmowych w 2016 r.,
  2. cel hodowli będzie zarobkowy,
  3. powierzchnia pod hodowlę entomofagów wyniesie około 80 m2, a w przyszłości wyniesie nawet do 300 m2,
  4. zamierza sprzedawać wyhodowane entomofagi w ilości mniej więcej 500 kg miesięcznie, przy czym niektóre owady sprzedawane są na litry, a inne na sztuki w zależności od zapotrzebowania klienta,
  5. zamierza sprzedawać entomofagi klientom w celach hodowlanych lub na paszę - zarówno prowadzącym jak i nieprowadzącym działalności gospodarczej,
  6. pozyska klientów na giełdzie zoologicznej/wystawach oraz przez internet,
  7. na żądanie klientów będzie wystawiać rachunki potwierdzające sprzedaż entomofagów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca, dokonując dostawy wyhodowanych przez siebie owadów karmowych oraz zwierząt egzotycznych w ramach prowadzonej działalności jest rolnikiem ryczałtowym, w konsekwencji czego dokonywana przez Niego dostawa owadów karmowych oraz zwierząt egzotycznych opisanych wyżej jest zwolniona przedmiotowo z podatku od towarów i usług?
  2. Czy dochody uzyskiwane z opisanej wyżej działalności (sprzedaż owadów karmowych oraz zwierząt egzotycznych) Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy Wnioskodawca powinien rejestrować dostawę owadów karmowych oraz zwierząt egzotycznych przy użyciu kasy rejestrującej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. Odnośnie pytań Nr 1 i Nr 3, w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług, wydana została odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej: „updof”) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, za wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 updof, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca m.in na wytwarzaniu produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych hodowli lub chowu. Z kolei art. 2 ust. 3 updof do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza hodowlę entomofagów.

Z ww. przepisów wynika, że sprzedaż produktów zwierzęcych pochodzących z własnej hodowli (o ile hodowla nie stanowi działów specjalnych produkcji rolnej) nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi hodowlę owadów karmowych jw., co stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 updof, nienależącą jednocześnie do działów specjalnych produkcji rolnej. W konsekwencji, do dochodów uzyskanych z tej działalności nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód, jaki Wnioskodawca uzyska ze sprzedaży zwierząt wyklutych w prowadzonej przez Niego hodowli, będzie wyłączony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku entomofagów, dochody z ich hodowli są opodatkowane na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej.

Sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie; chodzi tu o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2). Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów - a także gekonów i ptaszników. Reasumując, sprzedaż owadów karmowych, takich jak świerszcze, karaczany, mączniki, drewnojady, szarańcze jako działalność rolnicza nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, sprzedaż gekonów i ptaszników, jako sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich. Jeżeli podatnik nie stosuje żadnych roślin żywicielskich dla hodowli entomofagów, ustawa nie daje podstaw do obliczenia stawki podatku według innego kryterium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą, np. przepisy art. 180 i 191 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Należy podkreślić, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj