Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP2.4512.617.2016.1.RS
z 24 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia z dnia 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług transmisji danych telekomunikacyjnych i braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową infrastruktury służącej do ww. transmisji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług transmisji danych telekomunikacyjnych i braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową infrastruktury służącej do ww. transmisji.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Gmina W. (dalej: „Gmina" lub „Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT"). W latach 2012-2013 zrealizowała inwestycję „B." (dalej: „Inwestycja"). Wartość początkowa środków trwałych, które powstały w ramach Inwestycji przekracza każdorazowo 15.000 zł netto.

Ponoszone przez Gminę wydatki związane z realizacją Inwestycji były dokumentowane otrzymanymi od kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Gmina nie odliczała dotychczas podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w tym zakresie.

Gmina otrzymała na realizację Inwestycji dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. VAT stanowił koszt kwalifikowany, tj. był objęty dofinansowaniem ze środków zewnętrznych.

Wytworzone w ramach Inwestycji środki trwałe na moment złożenia wniosku nie były/nie są wykorzystywane przez Gminę w odpłatny sposób. Majątek Inwestycji od momentu przyjęcia do użytkowania w 2013 r. służy/służył bowiem Urzędowi Miejskiemu w miejscowości W. (dalej: Urząd) i jednostkom organizacyjnym Gminy, w szczególności szkołom i Ośrodkowi Pomocy Społecznej w miejscowości W., w celu transmisji danych internetowych do tych jednostek oraz na terenie Gminy, m. in. za pomocą nieodpłatnych otwartych punktów dostępu umożliwiających połączenie z Internetem (tzw. hotspoty).

Z uwagi na fakt, że środki trwałe powstałe w ramach Inwestycji pod względem technicznym umożliwiają Gminie ich udostępnienie w pewnym zakresie także dla celów transmisji danych telekomunikacyjnych przez podmioty trzecie, w 2015 r. Gmina, po konsultacji z instytucją współfinansującą Inwestycję, podjęła decyzję o modyfikacji obecnego systemu wykorzystywania majątku Inwestycji. Gmina rozważa mianowicie wprowadzenie - obok dalszego wykorzystywania w pewnym zakresie majątku Inwestycji na potrzeby Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy - rozwiązania polegającego na świadczeniu dodatkowo przez Gminę na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, w szczególności przedsiębiorców telekomunikacyjnych (dalej: „Operatorzy") odpłatnej usługi transmisji (przesyłu) danych telekomunikacyjnych z wykorzystaniem majątku Inwestycji. Przedmiotowe rozwiązanie polegałoby na pozostawieniu majątku Inwestycji w posiadaniu/własności Gminy i jednoczesnym świadczeniu przez nią we własnym imieniu i na własny rachunek na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z Operatorami odpłatnej usługi transmisji danych telekomunikacyjnych na rzecz Operatorów przy wykorzystaniu majątku Inwestycji. Po wdrożeniu usługi transmisji danych z wykorzystaniem majątku Inwestycji, Gmina będzie obciążała Operatorów kwotami wynagrodzenia za świadczoną usługę, dokumentowaną wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Wartość netto wraz z należnym podatkiem z tytułu świadczenia usługi transmisji danych na rzecz Operatorów będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7.

Wskazane rozwiązanie, przewidujące świadczenie usługi transmisji danych przez Gminę na rzecz Operatorów z wykorzystaniem majątku Inwestycji, ma na celu zapewnienie Gminie regularnych przychodów, które w pewnym stopniu zminimalizowałyby koszty ponoszone przez nią na funkcjonowanie Inwestycji.


W związku z powyższym, po wprowadzeniu przez Gminę modyfikacji obecnego systemu wykorzystywania majątku Inwestycji, Inwestycja będzie wykorzystywana przez nią w dwojaki sposób, tj.:


  • w dalszym ciągu nieodpłatnie dla potrzeb Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy w celu transmisji danych internetowych do tych jednostek oraz na terenie Gminy za pośrednictwem ogólnodostępnych tzw. hotspotów oraz
  • dodatkowo odpłatnie w celu świadczenia przez Gminę na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej odpłatnej usługi transmisji danych telekomunikacyjnych na rzecz Operatorów.


Gmina wskazuje, że na moment realizacji Inwestycji, a także od momentu przyjęcia jej do użytkowania w 2013 r. i następnie do 2015 r. (tj. do czasu podjęcia decyzji o możliwej zmianie sposobu wykorzystywania Inwestycji) nie przewidywała wykorzystywania majątku Inwestycji do odpłatnej działalności.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy wskazana w opisie zdarzenia przyszłego usługa transmisji danych telekomunikacyjnych, świadczona przez Gminę na rzecz Operatorów z wykorzystaniem majątku Inwestycji, będzie podlegała opodatkowaniu VAT?
  2. Czy w przypadku wdrożenia przez Gminę rozwiązania wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego w odniesieniu do majątku Inwestycji, tj. po rozpoczęciu świadczenia przez nią odpłatnej usługi transmisji danych telekomunikacyjnych z wykorzystaniem majątku Inwestycji na rzecz Operatorów oraz jednoczesnym dalszym nieodpłatnym wykorzystywaniem majątku Inwestycji na potrzeby Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. wskazana w opisie zdarzenia przyszłego usługa transmisji danych telekomunikacyjnych, świadczona na rzecz Operatorów z wykorzystaniem majątku Inwestycji, będzie podlegała opodatkowaniu VAT i jednocześnie nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.
  2. w przypadku wdrożenia rozwiązania wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego w odniesieniu do majątku Inwestycji, tj. po rozpoczęciu świadczenia odpłatnej usługi transmisji danych telekomunikacyjnych z wykorzystaniem majątku Inwestycji na rzecz Operatorów oraz jednoczesnym dalszym nieodpłatnym wykorzystywaniem majątku Inwestycji na potrzeby Urzędu oraz jednostek organizacyjnych, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT „dokumentujących na realizację Inwestycji”.


Ad 1. Opodatkowanie VAT usługi transmisji danych wykonywanej przez Gminę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność transmisji danych telekomunikacyjnych nie stanowi dostawy towarów (nie dochodzi w jej ramach bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), należy uznać przedmiotową czynność za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji należy uznać, że w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej w wykonaniu świadczenia usług, będzie działała ona w charakterze podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa na świadczenie usług transmisji (przesyłu) danych telekomunikacyjnych będzie stanowiła na gruncie przepisów prawa cywilnego nienazwaną umowę cywilnoprawną, na podstawie której Gmina (jako usługodawca) będzie wykonywała na rzecz Operatorów (usługobiorców) czynności w zakresie transmisji danych telekomunikacyjnych z wykorzystaniem majątku Inwestycji, w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowych czynności będzie działała w roli podatnika VAT.

Mając na uwadze, że Gmina będzie wykonywała usługę transmisji danych telekomunikacyjnych za wynagrodzeniem i będzie działała jednocześnie w roli podatnika VAT, przedmiotowa czynność (stanowiąca świadczenie usług w VAT) będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy, przedmiotowa czynność nie będzie również korzystała ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Powyższe stanowisko Gminy w odniesieniu do usługi przesyłu znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2014 r., sygn. ILPP1/443-921/13-2/AI, w której organ uznał, że „świadczenie przez Gminę opisanych odpłatnych czynności przesyłu wody i ścieków na rzecz ZWiK będzie stanowiło po stronie Gminy usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT".

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy, wskazana w opisie zdarzenia przyszłego usługa transmisji danych telekomunikacyjnych, świadczona przez nią na rzecz Operatorów z wykorzystaniem majątku Inwestycji, będzie podlegała opodatkowaniu VAT i jednocześnie nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.


Ad. 2. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, to jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, że przymiot podatnika VAT przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Samodzielność w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Zatem należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Analiza przywołanych powyżej regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Gmina nabywając towary i usługi celem realizacji Inwestycji nie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o VAT, a tym samym nie działała w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji, nie spełniła wymaganej przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego. W ocenie Gminy, nie miała zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację Inwestycji.

W myśl art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Jednocześnie jak stanowi art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Stosownie natomiast do ust. 3 ww. artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, ustawodawca określił, że gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. W takim przypadku, jak stanowi ust. 5 powołanego artykułu, podatnik powinien dokonać takiej korekty jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż bądź w stosunku do towarów opodatkowanych zgodnie z art. 14 ustawy o VAT w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.


W myśl art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:


  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.


Przepisy art. 91 ust. 1-6 stosuje się również, w świetle art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Z przywołanych powyżej przepisów art. 91 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanych przez siebie towarów lub usług i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku.

Jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego, środki trwałe wytworzone w ramach Inwestycji (po jej przyjęciu do użytkowania w 2013 r.) służyły/służą Urzędowi Miejskiemu w miejscowości W. i jednostkom organizacyjnym Gminy w celu transmisji danych internetowych do tych jednostek oraz na terenie Gminy za pomocą nieodpłatnych otwartych punktów tzw. hotspot. Od mementu przyjęcia do użytkowania majątku Inwestycji aż do chwili obecnej jest on wykorzystywany przez Gminę wyłącznie nieodpłatnie.

Dopiero w trakcie funkcjonowania Inwestycji Gmina podjęła w 2015 r. decyzję o zmianie obecnego systemu zarządzania jej majątkiem i wprowadzenie dodatkowego rozwiązania polegającego na świadczeniu przez nią na rzecz Operatorów odpłatnej usługi transmisji danych telekomunikacyjnych z wykorzystaniem majątku Inwestycji. Opłaty za przedmiotową usługę będzie opodatkowywać odpowiednią stawką VAT i wykazywać w deklaracjach VAT Gminy.

Z powyższego wynika, że nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji nie miało związku z działalnością gospodarczą Gminy, gdyż zarówno na etapie realizacji Inwestycji, a także od momentu jej przyjęcia do użytkowania aż do chwili obecnej, wybudowana infrastruktura do transmisji danych nie była wykorzystywana przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Oznacza to, że w chwili nabycia towarów i usług w trakcie realizacji Inwestycji, Gmina nie działała w charakterze podatnika VAT. W świetle powyższego, planowana zmiana sposobu wykorzystywania przez Gminę majątku Inwestycji (świadczenie usługi transmisji danych na rzecz Operatorów) nie spowodowuje powstania po stronie Gminy prawa do odliczenia podatku naliczonego do wydatków na realizację Inwestycji.

Przepisy art. 91 ustawy o VAT, regulujące kwestię korekt podatku naliczonego, nie przyznają bowiem prawa do odliczenia, ani nie zmieniają podatku naliczonego związanego pierwotnie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT w podatek podlegający odliczeniu.

Zatem skoro już na etapie realizacji Inwestycji, majątek powstały w jej wyniku Gmina wyłączyła poza regulacje objęte przepisami ustawy o VAT, to nawet planowane włączenie efektów tej Inwestycji do działalności gospodarczej poprzez przeznaczenie do czynności opodatkowanych VAT, nie daje prawa do korekty podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług służących jej realizacji. Gmina nie nabyła bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tymi zakupami, a zatem nie istnieje podatek, który można odliczyć poprzez dokonanie korekty.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 listopada 2015 r., nr ITPP3/4512-459/15/BJ, w której organ uznał, że: „skoro już na etapie realizacji inwestycji, polegającej na budowie/przebudowie Inwestycji Gmina wyłączyła ją poza regulacje objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, to nawet późniejsze włączenie efektów tej inwestycji do działalności gospodarczej poprzez przeznaczenie do czynności opodatkowanych, nie daje prawa do korekty podatku naliczonego związanego z jej realizacją. Gmina nie nabyła bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją tej Inwestycji, a zatem nie istnieje podatek, który można odliczyć poprzez dokonanie korekty. (...) w niniejszym zakresie nie znajdą zastosowania przepisy art. 91 ustawy. (...) w związku z planowanym rozwiązaniem, tj. zawarciem umowy cywilnoprawnej na świadczenie usługi przesyłu wody i ścieków komunalnych z wykorzystaniem Inwestycji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zastosowania korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy i odliczenia odpowiedniej części podatku od wydatków inwestycyjnych, bowiem nigdy nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową/przebudową Inwestycji. Gmina przekazała majątek Inwestycji (bezpośrednio po jego wybudowaniu/modernizacji) w nieodpłatne użytkowanie na rzecz Spółki na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych PT".

W związku z powyższym, w ocenie Gminy, w przypadku wdrożenia przez nią rozwiązania wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego w odniesieniu do majątku Inwestycji, tj. po rozpoczęciu świadczenia przez Gminę odpłatnej usługi transmisji danych telekomunikacyjnych z wykorzystaniem majątku Inwestycji na rzecz Operatorów oraz jednoczesnym dalszym nieodpłatnym wykorzystywaniem majątku Inwestycji na potrzeby Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy, nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących na realizację Inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj