Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.770.2016.1.MMA
z 8 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 1 sierpnia 2016 r. (data otrzymania 9 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą komandytariuszowi wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) w części dotyczącej:

  • ustalenia źródła przychodu z tytułu otrzymania tego wynagrodzenia jest prawidłowe,
  • ustalenia podstawy prawnej do poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą komandytariuszowi wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką komandytową, w której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Komandytariuszami Spółki są osoby fizyczne. Spółka prowadzi działalność związaną z produkcją specjalistycznego oprogramowania. W najbliższym czasie Spółka zamierza podjąć współpracę z jednym z komandytariuszy na podstawie umowy zlecenia. Przedmiotem umowy będzie prowadzenie prac na rzecz realizowanego przez Spółkę projektu naukowo-badawczego, który uzyskał dofinansowanie ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ramach tej umowy komandytariusz nie będzie prowadził spraw Spółki.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy otrzymanie powyższego wynagrodzenia mieści się w kategorii przychodu podatkowego dla tego komandytariusza? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, u wspólnika zatrudnionego w Spółce na podstawie umowy zlecenia, wypłacane z tego tytułu przez Spółkę należności stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto wspólnik podlega z tego tytułu obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu na takich samych zasadach jak inne osoby zatrudnione. W rezultacie spółka osobowa, w związku z zatrudnieniem wspólnika, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne. Oznacza to, że Spółka musi obliczać, potrącać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne, stosownie do przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy dotyczącą wyłącznie podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą komandytariuszowi wynagrodzenia na podstawie umowy zlecenia. Natomiast w zakresie skutków podatkowych jakie dla wspólników spółki komandytowej powstaną w związku z podjęciem przez tę spółkę współpracy z jednym z jej komandytariuszy oraz w zakresie obowiązku poboru składek na ubezpieczenie zdrowotne wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący spółką komandytową zamierza zawrzeć z jednym z komandytariuszy będącym osobą fizyczną umowę zlecenie dotyczącą prowadzenia prac na rzecz realizowanego przez Spółkę projektu naukowo-badawczego. W ramach tej umowy komandytariusz nie będzie prowadził spraw Spółki. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia na rzecz komandytariusza wykonującego obowiązki wynikające z zawartej z nim umowy zlecenia.

W celu określenia źródła przychodów dla uzyskanego przez komandytariusza wynagrodzenia należy odnieść się do katalogu źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak w myśl postanowień art. 13 pkt 8 ww. ustawy – za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

– z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że skoro wynagrodzenie komandytariusza w związku z prowadzeniem przez niego prac na rzecz realizowanego przez Spółkę projektu naukowo-badawczego wypłacone będzie na podstawie umowy zlecenia i w ramach tej umowy komandytariusz nie będzie prowadził spraw Spółki, przychód ten zakwalifikować należy do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli do działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W tym miejscu wskazać należy, że myli się Wnioskodawca twierdząc, że podstawa prawną do poboru przez niego zaliczek na podatek są przepisy art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż przepisy te dotyczą poboru zaliczek z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłat z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Podstawą prawną do poboru zaliczek są w omawianej sprawie przepisy art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, przychody uzyskiwane przez komandytariusza na podstawie opisanej we wniosku umowy zlecenia będą kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1, a nie jak błędnie wskazał na podstawie art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy oraz przekazania kwoty pobranych zaliczek na rachunek urzędu skarbowego.

Stanowiska Wnioskodawcy nie można było zatem w całości uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj