Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP3.4512.633.2016.1.MZ
z 4 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku naliczonego według ustalonej proporcji w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku naliczonego według ustalonej proporcji w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Centrum Kultury realizowało projekt pn. „...”, który był dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 poddziałanie 2.1.6 - Infrastruktura kultury. Zakres przedmiotowy obejmował roboty budowlane - remont elewacji budynku, zakup i montaż podestów unoszących widownię na sali widowiskowej, zakup i montaż kina 2D, zakup i montaż nagłośnienia koncertowego na sali widowiskowej, zakup sprzętu czyszcząco - dezynfekcyjnego salę widowiskową. Powyższe działania służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT jak również sprzedaży zwolnionej.

Podstawowym celem zrealizowanego zadania była poprawa i wzrost konkurencyjności poprzez wzbogacenie oferty skierowanej do mieszkańców i turystów, poprawa jakości oferty kulturalnej i turystycznej. Realizacja projektu poprawiła dostęp do instytucji kultury osobom niepełnosprawnym, wzmocniła potencjał turystyczny i gospodarczy Centrum oraz miasta E. Centrum Kultury jest instytucją upowszechniania kultury działającą zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Centrum realizuje działalność statutową - usługi kulturalne, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku, jak również dodatkowe zadania, które z mocy ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu (wynajem pomieszczeń, kostiumów, sprzedaż biletów do kina, na koncerty, spektakle).

Centrum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od stycznia 1998 r. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT uprawniającą do odliczenia podatku w całości, jak również sprzedaż tzw. mieszaną tj. opodatkowaną i zwolnioną. Część dokonanych zakupów jest w stanie przyporządkować do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, natomiast część zakupów związana jest ze sprzedażą mieszaną.

W celu określenia kwoty podatku naliczonego od towarów i usług podlegającego odliczeniu ustalono wskaźnik proporcji. Wskaźnik ten ustalono, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, którym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jak również czynności, którym takie prawo nie przysługuje. Przy czym roczny obrót dotyczy roku poprzedzającego rok podatkowy. Wskaźnik za rok poprzedzający rok złożenia wniosku o dofinansowanie projektu tj. 2009 r. wyniósł 79%. W związku z tym, że realizowany projekt dotyczy sprzedaży tzw. mieszanej Centrum nie ma jednoznacznej możliwości przyporządkowania wydatków do sprzedaży opodatkowanej bądź zwolnionej. Skorzystano z przysługującego prawa do odliczenia podatku naliczonego w proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku pozostałych 21% nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące zrealizowanego projektu, który był związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną były realizowane wyłącznie w 2011 r. i dlatego przy odliczaniu podatku VAT posłużono się wskaźnikiem w wysokości 75% ustalonym w niżej podany sposób.

Centrum Kultury w 2011 r. dokonując, w trakcie realizacji projektu, zakupów towarów oraz usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną dokonał rozliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług tj. wg proporcji stanowiącej udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Wysokość tego wskaźnika ustalonego na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2010 r., wynosił 75%. W takiej proporcji VAT naliczony był odliczany od zakupów towarów i usług w zrealizowanym projekcie związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. W 2012 roku dokonano korekty podatku naliczonego za rok ubiegły w wysokości 70% zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Centrum ma obowiązek dostarczenia do Urzędu Marszałkowskiego pisemnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej, że miało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu służących zarówno do sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej. Interpretacja winna być złożona na zakończenie projektu (wraz z wnioskiem o płatność końcową), którą Centrum złożyło (interpretacja indywidualna ...) oraz na koniec trwałości projektu. Zatem konieczne jest ponowne wystąpienie z wnioskiem o interpretację. Poniesione wydatki udokumentowane są fakturami wystawionymi na Centrum, co było niezbędnym warunkiem rozliczenia projektu przez Instytucję Zarządzającą.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od zakupów związanych z realizacją projektu, służących zarówno do sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej, Centrum miało prawo odliczenia podatku naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, Centrum miało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy usług i towarów w związku z realizowanym projektem służących zarówno sprzedaży opodatkowanej jak również sprzedaży zwolnionej w części odpowiadającej wysokości ustalonego wskaźnika z kilku względów: jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności opodatkowane, a zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz zwolnionych. Centrum wskazało, że nie mając możliwości jednoznacznego przyporządkowania poniesionych wydatków do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych, zastosowało odliczenie podatku naliczonego wg wyliczonej proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.,), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Powyższy przepis do dnia 31 grudnia 2013 r. miał brzmienie:

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl ust. 3 cytowanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do ust. 4 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).


Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:


  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Powyższy przepis do dnia 31 grudnia 2013 r. miał brzmienie:

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.


Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8 ustawy).

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Na mocy art., 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.


W świetle art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:


  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Stosownie do treści art. 91 ust. 1 po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Centrum, będące zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, realizuje projekt finansowany z funduszy europejskich. Planowany zakres przedsięwzięcia obejmuje remont elewacji budynku, zakup i montaż podestów unoszących widownię, zakup kina 2D, nagłośnienia koncertowego, sprzętu czyszcząco-dezynfekcyjnego. W ramach działalności statutowej Centrum świadczy usługi kulturalne objęte zwolnieniem od podatku, jak również usługi opodatkowane (wynajem pomieszczeń, kostiumów, sprzedaż biletów do kina, na koncerty, spektakle). Jedynie część dokonanych zakupów jest w stanie przyporządkować do działalności opodatkowanej. W celu określenia kwoty podatku podlegającego odliczeniu ustaliło wskaźnik proporcji za 2010 r. w wysokości 75%, wg którego dokonało odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w 2011 r. w związku z realizacją przedmiotowego projektu, służących zarówno sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej. Natomiast w 2012 r. dokonano korekty podatku naliczonego za rok ubiegły w wysokości 70%, w trybie art. 91 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro efekty realizowanego projektu służą zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku, a Centrum nie jest w stanie przyporządkować poniesionych wydatków do konkretnej sprzedaży, to prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w trakcie realizacji przedmiotowego projektu, przysługiwało w części, w jakiej zakupy te były/są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo zastrzega się, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku czynności wykonywanych przez Centrum Kultury w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie. Dlatego też zwolnienie od podatku, z którego korzysta Wnioskodawca w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego sprawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj