Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.678.2016.2.AR
z 8 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 2 września 2016 r. (data wpływu 6 września 2016 r.), uzupełnionym poprzez uiszczenie 24 listopada 2016 r. dodatkowej wpłaty, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT rolnika ryczałtowego przy jednoczesnym świadczeniu usług pozarolniczych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieruchomości i jej wyposażenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT rolnika ryczałtowego przy jednoczesnym świadczeniu usług pozarolniczych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieruchomości i jej wyposażenia.

Wniosek został uzupełniony poprzez uiszczenie 24 listopada 2016 r. dodatkowej wpłaty zgodnie z wezwaniem znak: 2461-IBPP1.4512.678.2016.1.AR z 15 listopada 2016 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne od 1982 roku, a od 1990 roku gospodarstwo rolne specjalistyczne w zakresie hodowli drobiu (brojlery). Od ww. działalności rolniczej Wnioskodawca opłaca składki do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Na gruncie podatku od towarów i usług w zakresie opisanej działalności rolniczej Wnioskodawca ma status rolnika ryczałtowego i dokonuje dostaw produktów rolnych zwolnionych od podatku VAT, otrzymując tzw. zryczałtowany zwrot podatku w wysokości 7%, na podstawie faktur VAT RR.

Natomiast na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca opłaca podatek na zasadach norm szacunkowych dochodu rocznego.

Aktualnie Wnioskodawca zastanawia się nad zakupem lokalu apartamentowego położonego w Ś. przy ul. U. wraz z wyposażeniem tego lokalu. Nieruchomość ta jest obecnie w budowie.

Na okoliczność zakupu podpisana zostałaby umowa przedwstępna, zgodnie z którą Wnioskodawca musiałby w określonych terminach dokonywać wpłat zaliczek na konto dewelopera, który wystawiałby Wnioskodawcy faktury zaliczkowe.

Po wybudowaniu i oddaniu nieruchomości do użytkowania zostałby podpisany akt notarialny przenoszący własność ww. nieruchomości do małżeńskiego ustroju majątkowego. Jednocześnie Wnioskodawca wynająłby nieruchomość operatorowi zajmującemu się działalnością hotelową na podstawie podpisanej długoterminowej umowy cywilnoprawnej, bo taka zostałaby zawarta z operatorem.

W tym kontekście Wnioskodawca zastanawia się na rejestracją do podatku od towarów i usług, jako czynny podatnik VAT w zakresie świadczenia usług najmu. Świadczenie najmu rozpoczęłoby się od lipca 2017 i byłoby opodatkowane podatkiem VAT, według stawki podstawowej podatku od towarów i usług. Jednocześnie na etapie zakupu Wnioskodawca odliczyłby podatek VAT od faktur otrzymanych od dewelopera.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy rejestracja Wnioskodawcy do podatku VAT, jako czynnego podatnika tego podatku wpływa na status Wnioskodawcy jako rolnika ryczałtowego, czy też Wnioskodawca może jednocześnie posiadać status osoby fizycznej świadczącej usługi najmu opodatkowanego podatkiem VAT oraz status rolnika ryczałtowego w ramach działalności rolniczej?
  2. Czy uzyskując status czynnego podatnika VAT w zakresie świadczenia usług najmu Wnioskodawca ma prawo odliczyć naliczony podatek VAT od zakupu nieruchomości w Ś. i wyposażenia tej nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca ma prawo posiadać status rolnika ryczałtowego z tytułu dostaw produktów rolnych w ramach prowadzonej działalności rolniczej. Jednocześnie w zakresie świadczenia usług najmu nieruchomości Wnioskodawca ma prawo być czynnym podatnikiem VAT. Stałoby się to poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w którym Wnioskodawca zaznaczyłby, że chcę pozostać rolnikiem ryczałtowym i jednocześnie zrezygnowałby ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie innym niż rolnictwo (świadczenie usług najmu). Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca może wskazać interpretację podatkową wydaną 3 sierpnia 2016 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, znak: ITPP1/4512-471/16/BS.

Ad. 2

Uzyskując status czynnego podatnika VAT w zakresie świadczenia usług najmu opodatkowanego podstawową stawka podatku VAT i realizując te usługi w przyszłości Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku VAT od zakupu nieruchomości i jej wyposażenia.

W myśl generalnej zasady zgodnie z którą, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, jeżeli te towary czy usługi mają związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi. Przy zakupach związanych z czynnościami zwolnionymi z VAT prawo do odliczenia nie przysługuje. Natomiast w odniesieniu do zakupów, które są związane zarówno z czynnościami zwolnionymi z VAT, jak i opodatkowanymi, podatnik może odliczyć VAT tylko w tej części, w jakiej odnoszą się one do czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca jeszcze raz podkreśla, że skoro zakup nieruchomości i wyposażenia będzie służył świadczeniu przez Wnioskodawcę usług najmu opodatkowanego VAT-em, zatem Wnioskodawca uważa, ze ma prawo odliczyć podatek VAT w całości od nabycia ww. towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin: „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego i drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, to towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Zwolnieni od podatku są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Oznacza to, że:

  • świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu,
  • innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

W art. 43 ust. 3 ustawy postanowiono, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jednocześnie należy wskazać, że w rozdziale ustawy odnoszącym się do szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych, w art. 117 ustawy zostało wskazane, że rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

  1. wystawiania faktur;
  2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
  3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1.
  4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, który stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 (…).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne od 1982 roku, a od 1990 roku gospodarstwo rolne specjalistyczne w zakresie hodowli drobiu (brojlery). Na gruncie podatku od towarów i usług w zakresie opisanej działalności rolniczej Wnioskodawca ma status rolnika ryczałtowego i dokonuje dostaw produktów rolnych zwolnionych od podatku VAT, otrzymując tzw. zryczałtowany zwrot podatku w wysokości 7%, na podstawie faktur VAT RR.

Aktualnie Wnioskodawca zastanawia się nad zakupem lokalu apartamentowego położonego w Ś. przy ul. U. wraz z wyposażeniem tego lokalu. Nieruchomość ta jest obecnie w budowie.

Na okoliczność zakupu podpisana zostałaby umowa przedwstępna, zgodnie z którą Wnioskodawca musiałby w określonych terminach dokonywać wpłat zaliczek na konto dewelopera, który wystawiałby Wnioskodawcy faktury zaliczkowe.

Po wybudowaniu i oddaniu nieruchomości do użytkowania zostałby podpisany akt notarialny przenoszący własność ww. nieruchomości do małżeńskiego ustroju majątkowego. Jednocześnie Wnioskodawca wynająłby nieruchomość operatorowi zajmującemu się działalnością hotelową na podstawie podpisanej długoterminowej umowy cywilnoprawnej, bo taka zostałaby zawarta z operatorem.

Świadczenie usług najmu rozpoczęłoby się od lipca 2017 r. i byłoby opodatkowane wg stawki podstawowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii, czy rejestracja Wnioskodawcy do podatku VAT, jako czynnego podatnika tego podatku z tytułu usług najmu wpływa na status Wnioskodawcy jako rolnika ryczałtowego, czy też Wnioskodawca może jednocześnie posiadać status osoby fizycznej świadczącej usługi najmu opodatkowanego podatkiem VAT oraz status rolnika ryczałtowego w ramach działalności rolniczej.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że co do zasady jeżeli podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT czynny to opodatkowaniu podatkiem VAT podlega cała jego działalność, wszystkie wykonywanie przez niego czynności.

Wyjątkiem jest natomiast sytuacja, gdy w ramach działalności gospodarczej podatnik prowadzi działalność rolniczą oraz inną niż rolnicza.

W takim bowiem przypadku podatnik może mieć status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej i jednocześnie w zakresie działalności rolniczej może korzystać ze zwolnienia.

Ze wskazanych przepisów wynika bowiem, że działalność rolnicza jest co do zasady zwolniona od podatku VAT niezależnie od wysokości obrotu jaki osiągany jest z tytułu jej prowadzenia, zaś rolnika korzystającego z tego zwolnienia określa się mianem rolnika ryczałtowego. Jednocześnie rolnik ryczałtowy ma prawo zrezygnować ze zwolnienia i opłacać podatek VAT od sprzedaży produktów rolnych.

Z kolei działalność gospodarcza inna niż rolnicza podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku jeśli nie przekracza obrotu uprawniającego do tego zwolnienia oraz gdy nie wykonuje czynności wykluczających zwolnienie. Jednocześnie podatnik korzystający ze zwolnienia ze względu na niskie obroty z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej również może z tego zwolnienia zrezygnować i uzyskać status podatnika VAT czynnego.

Jeżeli zatem Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą i z tytułu tej działalności ma status rolnika ryczałtowego, czyli korzysta ze zwolnienia od podatku, i zamierza dodatkowo rozpocząć inną działalność gospodarczą, tj. najem, i w zakresie tej działalności chce zrezygnować ze zwolnienia, to zarejestrowanie się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego z tytułu najmu nie spowoduje utraty zwolnienia z działalności rolniczej.

Tym samym, stwierdzić należy, że słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawca ma prawo posiadać status rolnika ryczałtowego z tytułu dostaw produktów rolnych w ramach prowadzonej działalności rolniczej. Jednocześnie w zakresie świadczenia usług najmu nieruchomości Wnioskodawca ma prawo być czynnym podatnikiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieruchomości i jej wyposażenia.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz nabyte towary i usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

Cytowane wyżej przepisy normują kwestie dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy rozliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, z faktury, którą za nabyte towary lub usługi wystawił inny podatnik VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeśli Wnioskodawca będzie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz nabyty lokal apartamentowy będzie w przyszłości wykorzystywał w całości wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wówczas będzie mu przysługiwało w momencie nabycia na podstawie otrzymanej faktury prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Dalsze przepisy art. 86 ustawy o VAT wskazują terminy w jakich należy dokonać odliczenia.

Przy czym prawo do odliczenia będzie przysługiwało gdy dokonana na rzecz Wnioskodawcy dostawa lokalu apartamentowego będzie dostawą opodatkowaną podatkiem VAT, tj. nie będzie to dostawa objęta zwolnieniem od podatku.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że uzyskując status czynnego podatnika VAT w zakresie świadczenia usług najmu opodatkowanego podstawową stawką podatku VAT i realizując te usługi w przyszłości Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku VAT od zakupu nieruchomości i jej wyposażenia, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zaistniałym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w części dotyczącej zdarzenia przyszłego.

Na marginesie należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj