Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4510.328.2016.1.EN
z 12 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2016 r. (wpływ do tut. Biura 6 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji:

  • gdy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa oraz oświatowa – współpraca z towarzystwami naukowymi, uczelniami, instytutami i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą) - jest prawidłowe,
  • gdy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe niewymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pozostała działalność statutowa Wnioskodawcy) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2016 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją zawodową farmaceutów i działa w oparciu o ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t.j. Dz.U. z 2016 poz. 1496), która nadała jej osobowość prawną. Nie posiada odrębnego statutu, gdyż zadania statutowe zostały określone w ww. ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, zadaniem samorządu aptekarskiego jest w szczególności:

    1. reprezentowanie zawodu aptekarza i obrona jego interesów;
    2. troska o zachowanie godności i niezależności zawodu;
    3. kodyfikowanie, krzewienie i strzeżenie zasad etyki i deontologii zawodowej;
    4. integracja środowiska zawodowego;
    5. sprawowanie pieczy i nadzoru nad wykonywaniem zawodu;
    6. współdziałanie z organami administracji publicznej, związkami zawodowymi i samorządami zawodowymi oraz innymi organizacjami społecznymi w sprawach związanych z wykonywaniem zawodu i innych dotyczących farmacji, a mających wpływ na ochronę zdrowia publicznego;
    7. współpraca z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą;
    8. prowadzenie działalności samopomocowej oraz innych form pomocy materialnej dla członków samorządu i ich rodzin;
    9. zajmowanie stanowiska w sprawach organizacji ochrony zdrowia i gospodarki produktami leczniczymi;
    9a udzielanie informacji dotyczących zasad wykonywania zawodu, zasad etyki zawodowej, przepisów dotyczących ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych;
    10. wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, zadania te samorząd aptekarski wykonuje w szczególności przez:

  1. stwierdzenie prawa wykonywania zawodu aptekarza;
  2. prowadzenie rejestru farmaceutów;
  3. współdziałanie w sprawach specjalizacji zawodowej;
  4. udział w komisjach konkursowych na stanowiska określone w odrębnych przepisach;
  5. opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących produktów leczniczych, aptek i wykonywania zawodu aptekarza oraz występowanie z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej;
  6. wydawanie opinii w sprawach udzielania lub cofania zezwoleń na prowadzenie aptek lub hurtowni;
  7. opiniowanie i wnioskowanie w sprawach kształcenia przed- i podyplomowego farmaceutów i techników farmaceutycznych;
  8. prowadzenie badań dotyczących służb farmaceutycznych i wykonywania zawodu aptekarza;
  9. występowanie w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków izb aptekarskich;
  10. sprawowanie sądownictwa dyscyplinarnego w zakresie odpowiedzialności zawodowej aptekarzy oraz sądownictwa polubownego;
  11. prowadzenie działalności gospodarczej, wydawniczej i zarządzanie majątkiem izby.

Samorząd aptekarski realizuje również szereg zadań związanych ze szkoleniami i rozwojem kwalifikacji zawodowych farmaceutów.

Przepis art. 107zf ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. 2008 Nr 45, poz. 271 ze zm.), definiuje obowiązek podnoszenia kwalifikacji zawodowych farmaceutów w ciągłym szkoleniu, w celu aktualizacji posiadanego zasobu wiedzy oraz stałego dokształcania się w zakresie nowych osiągnięć nauk farmaceutycznych.

Zgodnie z art. 22 ustawy o izbach aptekarskich, członkowie samorządu aptekarskiego mają prawo korzystać m.in. z pomocy izb aptekarskich w zakresie rozwijania kwalifikacji zawodowych oraz zapewnienia właściwych warunków wykonywania zawodu, a także korzystać z ochrony i pomocy prawnej organów izb aptekarskich oraz ze świadczeń instytucji izb aptekarskich.

Izba aptekarska bierze udział w organizacji konferencji i szkoleń zawodowych dla aptekarzy, współpracując przy tym często z ośrodkami naukowymi. Dotychczas udział Wnioskodawcy w tych szkoleniach miał charakter symboliczny, tj. akcji informacyjnej o konferencjach i szkoleniach, objęcia patronatem, udziałem członków organów samorządowych w tych szkoleniach itp.

Izba aptekarska zobowiązana jest także do ewidencji i rozliczania godzin szkoleniowych farmaceutów.

Zgodnie z § 7 i 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie ciągłych szkoleń farmaceutów zatrudnionych w aptekach i hurtowniach farmaceutycznych (Dz.U. Nr 132, poz. 1238), okręgowa izba aptekarska wydaje kartę ciągłego szkolenia osobie rozpoczynającej ciągłe szkolenie i potwierdza w karcie ciągłego szkolenia uzyskanie właściwej liczby punktów edukacyjnych zgodnie z ramowym programem szkolenia ciągłego.

Dotychczas Wnioskodawca uzyskiwał przychody jedynie ze składek członkowskich i z dotacji z budżetu państwa na pokrycie kosztów, otrzymywanych na podstawie art. 65 ww. ustawy, pochodzących ze środków publicznych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 oraz pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawy o CIT”).

Aktualnie Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć zakres działalności o pozyskiwanie przychodów z działalności gospodarczej obejmującej m.in.:

  • Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
  • Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),
  • Reklamę (PKD 73.1).

Izba aptekarska zamierza uzyskiwać przychody z organizacji konferencji i szkoleń zawodowych farmaceutów od uczestników oraz od producentów i dystrybutorów produktów farmaceutycznych m.in. za :

  • udział w konferencji,
  • najem powierzchni na stoisko produktowe podczas konferencji,
  • tworzenie stoisk produktowych na konferencji,
  • umieszczenie reklam na konferencji,
  • przeprowadzenie prezentacji produktowej,
  • kolportaż i dystrybucję materiałów informacyjnych drogą tradycyjną i elektroniczną.

Działalność gospodarcza nie będzie obejmować uzyskiwania dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT.

Wnioskodawca zamierza przeznaczać uzyskiwane w ten sposób dochody na swoją działalność statutową, głównie w zakresie działalności naukowej i oświatowej, tj. na organizację przedmiotowych konferencji i szkoleń zawodowych dla farmaceutów, ale mogą to być również inne zadania statutowe realizowane przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, w części przeznaczonej na cele statutowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochodów z działalności gospodarczej, w części przeznaczonej na cele statutowe.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zwolnione od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Wnioskodawca nie jest podmiotem wyłączonym z tego zwolnienia określonym w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Działalność gospodarcza nie będzie także obejmować uzyskiwania dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1 a ustawy o CIT.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Zwolnieniu podlegają więc dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu zarówno do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie ochrony zdrowia, bądź też wspierają, czy przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia. Zwolnienie to obejmuje również działalność naukową, oświatową, kulturalną i sportową.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia ochrony zdrowia. W takim przypadku należy odwołać się do ujęcia słownikowego. Encyklopedia Powszechna PWN ochronę zdrowia definiuje jako wszelką społeczną działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno-społeczna nad ludźmi upośledzonymi fizycznie i psychicznie, opieka nad nieuleczalnie chorymi.

Należy podkreślić, ze biorąc pod uwagę szeroki katalog zadań ustawowych, których realizacja została nałożona na Wnioskodawcę, można stwierdzić, że cele statutowe działalności Izby praktycznie w pełnym zakresie pokrywają się z rodzajami działalności jakie dają podstawy do uznania, że przychody z działalności gospodarczej przez niego prowadzonej dają podstawy do zwolnienia od podatku w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Realizowane przez Wnioskodawcę cele statutowe mieszczą się w szeroko rozumianej działalności z zakresu ochrony zdrowia. Izba aptekarska jest organizacją zawodową farmaceutów, a wykonywanie zawodu farmaceutów ma na celu ochronę zdrowia publicznego, co wynika wprost z art. 2a ustawy o izbach aptekarskich. Zadania samorządu aptekarskiego określone w art. 7 ust. 1 ustawy o izbach aptekarskich również odwołują się literalnie do ochrony zdrowia w pkt 6 i 9, a punkty 1-5, 8, 9a i 10 wiążą się z ochroną interesów zawodu aptekarza realizującego cele ochrony zdrowia.

Cele statutowe działalności Wnioskodawcy obejmują również działalność oświatową i naukową.

Są to zadania określone w pkt 3, 5, 7, 9a i 10 art. 7 ust. 1 ustawy o izbach aptekarskich, tj:

  • kodyfikowanie, krzewienie i strzeżenie zasad etyki i deontologii zawodowej - m.in. poprzez organizację konferencji i szkoleń zawodowych dla farmaceutów,
  • sprawowanie pieczy i nadzoru nad wykonywaniem zawodu - m.in. poprzez ewidencję i rozliczanie godzin szkoleniowych farmaceutów,
  • współpraca z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą;
  • udzielanie informacji dotyczących zasad wykonywania zawodu, zasad etyki zawodowej, przepisów dotyczących ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych;
  • wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami - m.in, poprzez ewidencję i rozliczanie godzin szkoleniowych farmaceutów oraz organizację konferencji i szkoleń zawodowych farmaceutów.

Przez działalność statutową Wnioskodawcy o charakterze kulturalno-sportowej należy uznać realizowanie zadań w zakresie integracji środowiska zawodowego - wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o izbach aptekarskich

Tym samym można przyjąć, że cele statutowe Wnioskodawcy obejmują zarówno ochronę zdrowia, jaki i działalność naukową, oświatową, kulturalną i sportową.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy spełnione zostały przesłanki ustawowe, przysługuje mu zwolnienie z podatku określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888, dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…).

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust. 1b ustawy o CIT stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

    1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
    2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, tj.:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie ww. zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wskazać należy, że organ wydający interpretację indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły niebudzący wątpliwości tak by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między „celem działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby ich osiągnięcia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją zawodową farmaceutów i działa w oparciu o ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich, która nadała jej osobowość prawną. Nie posiada odrębnego statutu, gdyż zadania statutowego zostały określone w ww. ustawie. Dotychczas Wnioskodawca uzyskiwał przychody jedynie ze składek członkowskich i z dotacji z budżetu państwa na pokrycie kosztów, otrzymywanych na podstawie art. 65 ww. ustawy, pochodzących ze środków publicznych. Aktualnie Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć zakres działalności o pozyskiwanie przychodów z działalności gospodarczej obejmującej m.in. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi oraz reklamę. Izba aptekarska zamierza uzyskiwać przychody z organizacji konferencji i szkoleń zawodowych farmaceutów od uczestników oraz od producentów i dystrybutorów produktów farmaceutycznych. Działalność gospodarcza nie będzie obejmować uzyskiwania dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT. Wnioskodawca zamierza przeznaczać uzyskiwane w ten sposób dochody na swoją działalność statutową, głównie w zakresie działalności naukowej i oświatowej, tj. na organizację przedmiotowych konferencji i szkoleń zawodowych dla farmaceutów, ale mogą to być również inne zadania statutowe realizowane przez Wnioskodawcę.

Odnosząc powyższe na grunt przepisów prawa stwierdzić należy, że dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest ustalenie zakresu pojęć stosowanych w tym przepisie, odnoszących się do rodzaju działalności statutowej w nim wymienionej. Mając zatem na względzie, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie, uzasadnione jest posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tych pojęć.

Zatem, przez:

  • oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa,
  • naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości,
  • kształcenie należy rozumieć zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że wskazane w opisie zdarzenia przyszłego zadania wynikające z ustawy o izbach aptekarskich (jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie posiada odrębnego statutu, gdyż jego zadania zostały określone w tej ustawie), dotyczące współpracy z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą, pokrywają się z celami statutowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa i oświatowa w tym również polegająca na kształceniu studentów). Omawiane zwolnienie stanowi o celu statutowym, który musi jednoznacznie wynikać ze statutu (w niniejszej sprawie - z art. 7 ust. 1 ustawy o izbach aptekarskich). Odnosząc się natomiast do pojęcia „ochrona zdrowia” to również w tym wypadku uzasadnione jest sięgnięcie do reguł wykładni gramatycznej. Powołując się zatem na językowe znaczenie (Słownik Języka Polskiego PWN) „zdrowie” to stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo; Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła zdrowie jako stan pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko jako brak choroby lub zniedołężnienia. Definicja ta została uzupełniona o sprawność do prowadzenia produktywnego życia społecznego i ekonomicznego. Natomiast „ochrona” to zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym. Z przedstawionych we wniosku zadań nie wynika wprost, że Izba Aptekarska realizuje działania w zakresie ochrony zdrowia. Z pewnością swoimi działaniami dąży do realizacji tego celu, lecz są to tylko sposoby jego osiągnięcia. Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że realizuje cele statutowe w sferze ochrony zdrowia. Za nieprawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że do jego celów statutowych zalicza się działalność kulturalno-sportowa. Zadań związanych z integrowaniem środowiska zawodowego nie można utożsamiać z działalnością kulturalno-sportową.

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej, powszechności i równości podatkowej – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

W świetle powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji:

  • gdy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (działalność naukowa oraz oświatowa – współpraca z towarzystwami naukowymi, uczelniami, instytutami i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą) - jest prawidłowe,
  • gdy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe niewymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pozostała działalność statutowa Wnioskodawcy) - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skargę na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj