Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.92.2016.1.MC
z 14 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 15 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uprawnienia do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podmiotem zajmującym się magazynowaniem oraz przeładunkiem paliw płynnych. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność poprzez sieć baz paliw, stanowiących składy podatkowe, w których magazynowane są usługowo wyroby akcyzowe należące do podmiotów trzecich.

Z dniem 1 sierpnia 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, wprowadzając tzw. „pakiet paliwowy”. Zawiera ona szereg zmian mających na celu ograniczenie szarej strefy w obrocie paliwami silnikowymi. Jedno z wprowadzanych rozwiązań dotyczy doprecyzowania warunków, które muszą zostać spełnione, aby podmiot prowadzący skład podatkowy mógł dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz innego podmiotu. Zgodnie z nowymi przepisami podmiot, na rzecz którego nabywane są paliwa powinien, między innymi, posiadać na terenie kraju siedzibę, miejsce zamieszkania albo oddział oraz powinien nabywać paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe, do których będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowe na rzecz innych podmiotów. Podmiotami tymi są przedsiębiorcy z siedzibą/miejscem zamieszkania na terenie kraju bądź oddziały przedsiębiorców zagranicznych w Polsce działające zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Część z paliw nabywanych przez Wnioskodawcę na rzecz tych podmiotów po przyjęciu do składu podatkowego na terenie kraju oraz pobraniu i odprowadzeniu przez Wnioskodawcę jako płatnika zaliczki na podatek VAT z tytułu WNT paliw silnikowych, będzie przedmiotem dalszej dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu. Dostawa wewnątrzwspólnotowa albo eksport będą dokonywane przez kontrahentów Spółki bezpośrednio ze składów podatkowych Wnioskodawcy.

W związku ze zmianami w ustawie akcyzowej wprowadzonymi przez „pakiet paliwowy”, Spółka pragnie potwierdzić czy będzie ona uprawniona do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegającą w części na dalszej odprzedaży paliw silnikowych poza granice kraju, przy założeniu, że zostały spełnione inne warunki określone w nowym art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej oraz że Wnioskodawca pobrał i wpłacił w należytej wysokości zaliczkę na podatek VAT z tytułu dokonanego nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka będzie uprawniona do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego (w rozumieniu ustawy akcyzowej) paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju, które będą prowadzić działalność gospodarczą polegającą w części na dalszej dostawie wewnątrzwspólnotowej albo eksporcie paliw silnikowych ze składów podatkowych Wnioskodawcy, przy założeniu, że zostały spełnione inne warunki określone w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej oraz została pobrana i uiszczona przez Spółkę jako płatnika zaliczka na podatek VAT w należytej wysokości?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka będzie uprawniona do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego (w rozumieniu ustawy akcyzowej) paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju, które będą prowadzić działalność gospodarcza polegającą w części na dalszej dostawie wewnątrzwspólnotowej albo eksporcie paliw silnikowych ze składów podatkowych Wnioskodawcy, przy założeniu, że zostały spełnione inne warunki określone w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej oraz została pobrana i uiszczona przez Wnioskodawcę jako płatnika zaliczka na podatek VAT w należytej wysokości.


Zgodnie z nową treścią art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej, obowiązującą od 1 sierpnia 2016 r., podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem, że podmiot na rzecz którego nabywane są te paliwa, łączenie spełni następujące warunki:

  1. będzie posiadać koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą,
  2. będzie właścicielem nabywanych paliw,
  3. będzie posiadać:
    1. siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywać te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
    2. oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywać te paliwa na potrzeby prowadzonej działalności na terytorium kraju przez ten oddział.


Kontrahenci Wnioskodawcy będą posiadać koncesje na obrót paliwami silnikowymi z zagranicą i będą właścicielami tego paliwa. Ponadto będą posiadać siedzibę, miejsce zamieszkania lub oddział na terytorium kraju.


W opinii Spółki należy uznać za spełnioną również przesłankę nabycia paliwa na rzecz prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium kraju. Za działalność gospodarczą prowadzoną na terenie kraju należy bowiem uznać również dostawę paliw silnikowych z znajdujących się na terytorium Polski składów podatkowych na rzecz podmiotów zagranicznych z innych państw członkowskich Unii Europejskiej albo państw trzecich.

Ustawa akcyzowa nie definiuje pojęcia „prowadzenia działalności gospodarczej”. W związku z tym miarodajne dla oceny czy dana działalność jest działalnością gospodarczą, są przepisy Ordynacji podatkowej i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej,


Zgodnie z art. 3 pkt 9 Ordynacji podatkowej pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się „każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców”.

Natomiast zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej „działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły”.


Nie ulega wątpliwości, że działalność prowadzona przez kontrahentów Spółki spełnia obydwie powyższe definicje działalności gospodarczej. W szczególności ma ona charakter zorganizowany, ciągły, zarobkowy i handlowy.


Konsekwentnie zatem należy uznać, że kontrahenci Spółki to przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, względnie są to przedsiębiorcy zagraniczni prowadzący oddział w rozumieniu art. 85 ust. 1 tej ustawy.


Nie ulega też wątpliwości, że nabywane przez nich za pośrednictwem Wnioskodawcy paliwa silnikowe są wykorzystywane do ich działalności gospodarczej. Stanowią one bowiem przedmiot ich działalności gospodarczej jaką jest obrót paliwami, na którą to działalność uzyskali stosowną koncesję w rozumieniu regulacji prawa energetycznego. Dotyczy to zarówno paliw sprzedawanych w Polsce, jak i w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu.

Należy również podkreślić, że dostawa wewnątrzwspólnotowa albo eksport będzie dokonywana bezpośrednio ze składów podatkowych Spółki, nie wcześniej niż po obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu przez Wnioskodawcę na rachunek Izby Celnej zaliczki na podatek VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych w należytej wysokości.

Skoro zatem kontrahenci Spółki spełniają warunki uznania ich działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu Ordynacji podatkowej i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - jak również podlegają określonym w nich obowiązkom - to każda taka działalność jest jednocześnie działalnością na terytorium kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Na podstawie art. 48 ust. 9 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa, łącznie spełnia następujące warunki:

  1. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą;
  2. jest właścicielem nabywanych paliw;
  3. posiada:
    1. siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo
    2. oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;
  4. przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się magazynowaniem oraz przeładunkiem paliw płynnych. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność poprzez sieć baz paliw, stanowiących składy podatkowe, w których magazynowane są usługowo wyroby akcyzowe należące do podmiotów trzecich. Wnioskodawca prowadzi składy podatkowe, do których będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowe na rzecz innych podmiotów. Podmiotami tymi są przedsiębiorcy z siedzibą/miejscem zamieszkania na terenie kraju bądź oddziały przedsiębiorców zagranicznych w Polsce działające zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Część z paliw nabywanych przez Wnioskodawcę na rzecz tych podmiotów po przyjęciu do składu podatkowego na terenie kraju oraz pobraniu i odprowadzeniu przez Wnioskodawcę jako płatnika zaliczki na podatek VAT z tytułu WNT paliw silnikowych, będzie przedmiotem dalszej dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu. Dostawa wewnątrzwspólnotowa albo eksport będą dokonywane przez kontrahentów Spółki bezpośrednio ze składów podatkowych Wnioskodawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego (w rozumieniu ustawy) paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju, które będą prowadzić działalność gospodarczą polegającą w części na dalszej dostawie wewnątrzwspólnotowej albo eksporcie paliw silnikowych ze składów podatkowych Wnioskodawcy, przy założeniu że zostały spełnione inne warunki określone w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej oraz została pobrana i uiszczona przez Wnioskodawcę jako płatnika zaliczka na podatek VAT w należytej wysokości.

Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z cytowanego powyżej art. 48 ust. 9 ustawy wynika, że podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji, na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te paliwa spełnia łącznie warunki wymienione w tym przepisie tj. posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, jest właścicielem nabywanych paliw, posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo posiada oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i nabywa te paliwa na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział oraz przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju paliw.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju, o których mowa w przedmiotowym wniosku. Zgodnie z art. 48 ust. 9 pkt 3 ustawy jednym z warunków nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych na rzecz innego podmiotu jest posiadanie przez ten podmiot siedziby lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywanie tych paliw na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo posiadanie oddziału z siedzibą na terytorium kraju i nabywanie tych paliw na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział. Zatem stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie w przypadku, gdy podmioty, na rzecz których Wnioskodawca będzie dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (podmioty posiadające siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działające poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju) będą prowadziły działalność gospodarczą polegającą w części na dalszej odsprzedaży paliw silnikowych poza granice kraju (dostawa wewnątrzwspólnotowa albo eksport paliw silnikowych ze składów podatkowych Wnioskodawcy) zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 48 ust. 9 pkt 3 ustawy tj. warunek, aby przedmiotowe paliwa silnikowe były nabywane na potrzeby działalności gospodarczej na terytorium kraju. Tym samym Wnioskodawca będzie uprawniony do dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego (w rozumieniu ustawy) paliw silnikowych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w kraju albo działających poprzez oddział z siedzibą na terytorium kraju, które będą prowadzić działalność gospodarczą polegającą w części na dalszej dostawie wewnątrzwspólnotowej albo eksporcie paliw silnikowych ze składów podatkowych Spółki, przy założeniu, że zostały spełnione inne warunki określone w art. 48 ust. 9 ustawy akcyzowej oraz została pobrana i uiszczona przez Spółkę jako płatnika zaliczka na podatek VAT w należytej wysokości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj