Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP3.4512.620.2016.1.APR
z 5 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2016 r. (data wpływu 11 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od dnia 5 stycznia 2016 r. jest Pan zarejestrowany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - produkcja wyrobów nożowniczych i sztućców (PKD 25.71.Z). Zajmuje się Pan produkcją kolekcjonerskich noży, unikatowych breloków, obrączek i innych wyrobów z metali (nieszlachetnych). Do produkcji noży i reszty produktów nabywa lub będzie nabywał określone materiały, m.in. stal, tytan, mosiądz, patynę. Materiały te poddawane są odpowiedniej obróbce w wyniku czego powstają produkty końcowe, tj. noże i reszta produktów z przeznaczeniem na sprzedaż.

Noże Pana produkcji nie są przeznaczone do użytku codziennego, w szczególności nie są nożami stołowymi. Nie są produkowane w ilościach masowych. Mają charakter wyłącznie kolekcjonerski, są produktami wyrabianymi ręcznie i unikatowymi.

W związku z prowadzoną działalnością dokonuje Pan zakupów objętych „postępowaniem celnym”. Na tą okoliczność właściwy naczelnik urzędu celnego nadał numer EORI. Nie wyklucza Pan, że w przyszłości dokonywać będzie zakupu towarów akcyzowych, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu towarów (na cele produkcji noży lub wyposażenia warsztatu), a także wewnątrzwspólnotowej dostawy Pana wyrobów i ich eksportu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prowadząc działalność polegającą na produkcji i dostawie noży kolekcjonerskich (i innych unikatowych wyrobów z różnych metali nieszlachetnych) może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT, o którym mowa w przepisach art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc działalność polegającą na produkcji i dostawie noży kolekcjonerskich i innych wyrobów, jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT, o którym mowa w przepisach art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy o VAT). Towarami w rozumieniu ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Przez dostawę towarów rozumie się z kolei przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Działalność gospodarcza na gruncie podatku VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Obejmuje ona w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).


Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 1-3 i 5 ustawy o VAT, podatnikami są również m.in. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:


  1. na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;
  2. uprawnione do korzystania z procedury celnej obejmującej uszlachetnianie czynne, odprawę czasową, przetwarzanie pod kontrolą celną, w tym również osoby, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki związane z tymi procedurami;
  3. dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów; (…)
    5. nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


    1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
    2. nabywcą jest:


      1. w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
      2. w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna nie będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,


    3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


Powyższe przepisy określają więc zakres podmiotów i czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawodawca przewidział jednak w art. 113 ustawy o VAT zwolnienie podmiotowe z podatku. Skorzystać z niego mogą podatnicy, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł netto (ust. 1). Zwolnienie to przysługuje również podatnikowi, który w trakcie roku rozpocznie wykonywanie czynności opodatkowanych VAT, a przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł netto (ust. 9). Ze zwolnienia tego podatnik może zrezygnować (ust. 4) lub stracić do niego prawo wskutek przekroczenia progu wartości sprzedaży (ust. 5 i 10).


Przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zawiera katalog wyłączeń z możliwości zastosowania opisanego wyżej zwolnienia podmiotowego. Zgodnie z tym przepisem, zwolnienia nie stosuje się do podatników:


  1. dokonujących dostaw:


    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:


      1. energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0)
      2. wyrobów tytoniowych,
      3. samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,


    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;


  2. świadczących usługi:


    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;


  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


Nawiązując do przepisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, stwierdził Pan, że nie skorzystają ze zwolnienia podatnicy, którzy dokonują dostawy m.in. noży stołowych z ostrzami stałymi, srebrzonych inaczej niż platerowanie (ex 25.71.11.0 - pozycja 4 Załącznika nr 12 do ustawy o VAT). Z uwagi na kształt i przeznaczenie, noże Pana produkcji nie są nożami stołowymi i nie nadają się do codziennego użytku domowego. Mają one charakter kolekcjonerski, są produktami wyrabianymi ręcznie i unikatowymi. Przeznaczone głównie dla kręgu osób o zainteresowaniach taką tematyką, „śledzących” fora tematyczne. Ich cena jest wielokrotnie wyższa niż ceny stosowane dla noży stołowych, mogą więc stanowić prezent na różne okazje.

Nawiązując z kolei do przepisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, który stanowi, że ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy dokonujący dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym (w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym), wskazał Pan, że nie może wykluczyć, że w przyszłości nabywać będzie towary, na które nałożono akcyzę (materiały przeznaczone do produkcji moich wyrobów). Nie będzie Pan jednak dokonywał dostaw tych towarów (w czystej postaci). Towary te będą wykorzystywane do produkcji wyrobów (m.in. noże), które to wyroby później trafią do sprzedaży. Produkt końcowy nie będzie zatem stanowił wyrobu akcyzowego. Należy więc uznać, że w rozumieniu przepisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT nie będzie Pan podmiotem dokonującym dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Podsumowując stwierdził Pan, że prowadząc działalność polegającą na produkcji i dostawie noży kolekcjonerskich i innych wyrobów, o których mowa w opisie stanu faktycznego, może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie przepisu art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy zaznaczyć, że interpretację wydano przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy, w tym dostaw towarów wymienionych w Załączniku nr 12.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj