Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-2.4512.156.2016.2.MR
z 20 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT. Wniosek uzupełniono w dniu 12 grudnia 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), oraz związkiem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857, z późn. zm., dalej: „Ustawa o sporcie”). Wnioskodawca działa na podstawie statutu (dalej: „Statut”). Ponadto, zgodnie ze Statutem, Wnioskodawca w wykonywaniu swoich zadań przestrzega statutów, regulaminów, innych przepisów Międzynarodowej Federacji Związków Piłki Nożnej (dalej „FIFA”) oraz Europejskiej Unii Piłkarskiej (dalej: „UEFA”) oraz Polskiego Związku Piłki Nożnej (dalej: „PZPN”) i innych przepisów prawa.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wartość sprzedaży opodatkowanej wykonanej przez Wnioskodawcę nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 150.000 zł, przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Statut określa, że celem działalności Wnioskodawcy jest m.in.:

  1. Organizacja, rozwój i popularyzacja sportu, piłki nożnej oraz prowadzenie współzawodnictwa sportowego klubów.
  2. Podejmowanie działań na rzecz promocji piłkarstwa amatorskiego i nieamatorskiego, w tym profesjonalnego.
  3. Ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków związku, zawodników, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy piłkarskich.
  4. Pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczenie ich na prowadzenie działalności statutowej Wnioskodawcy.
  5. Organizacja szkoleń dla animatorów sportu, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy piłkarskich.

Dla osiągnięcia powyżej wymienionych celów, Wnioskodawca może podpisywać umowy sponsorskie oraz może świadczyć usługi reklamowe.

Obecnie do Wnioskodawcy zgłosiły się firmy chętne do uzyskania statusu sponsora na zasadach:

  1. w zamian za zobowiązanie się Wnioskodawcy do podjęcia określonych działań, w tym:
    do umieszczenia na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz na wszystkich wydawnictwach informacji o firmie z zaznaczeniem, że firma jest Sponsorem Wnioskodawcy; umieszczenia na stronie internetowej w podokręgach informacji o firmie Sponsora; reklamowania firmy Sponsora na zawodach sportowych organizowanych na terenie województwa i w kraju; umieszczenia na koszulkach kadr Wnioskodawcy logo firmy Sponsora, czy też nadania rozgrywkom piłkarskim nazwy Sponsora lub zobowiązania do zakupu sprzętu sportowego dla drużyny wskazanej przez Sponsora,
  2. bez oczekiwania na określone świadczenie wzajemne.

Opisane w pkt 1 czynności stanowią jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej instytucji. Jest to bez wątpienia forma reklamy, której przedmiotem jest firma sponsorująca i jej produkty. Sponsorowanie w tej formie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku, co może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Opisana w pkt 2 postawa Sponsora to sytuacja, w której Wnioskodawca dobrowolnie może zdecydować się na umieszczenie informacji, że Sponsor uczestniczył w sfinansowaniu danego przedsięwzięcia, przy czym umieszczenie tej informacji nie ma znamion czynności reklamowych. Jest to czynność typu naming opportunities, w ramach której Wnioskodawca jest zobowiązany do honorowania donatora pod warunkiem wypełnienia obowiązków i procedur określonych w umowie z nim oraz w dokumencie wewnętrznym o nazwie „Zasady przyjmowania darowizn i honorowania donatorów”. W ramach naming opportunities, Wnioskodawca jako obdarowany uhonoruje darczyńcę (Sponsora) za otrzymane wsparcie poprzez zamieszczenie odpowiednio nazwy Sponsora, np. na stronie internetowej Związku, czy koszulkach kadry piłkarskiej związkowej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Opisane w tym punkcie 1 i 2 czynności to działalność reklamowo-promocyjna, stanowiąca element marketingu zleceniodawcy – kontrahenta Wnioskodawcy.

Należy przypomnieć, że marketing jest procesem społecznym i zarządczym, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów (definicja za P. Kotler). Podstawowe narzędzia marketingu, 4P to:

  • produkt,
  • cena,
  • dystrybucja,
  • promocja, którą można z kolei scharakteryzować jako zespół instrumentów i działań pełniących funkcję informacyjną w systemie komunikowania się instytucji z otoczeniem i służących pozyskiwaniu akceptacji dla pełnionych przez nie funkcji.

Działania promocyjne prowadzi się w oparciu o zespół instrumentów, które składają się na kompozycję tzw. mieszankę promocyjną. Należą do nich:

  • reklama,
  • public relations i publicity,
  • sprzedaż osobista,
  • oferta promocyjna.

Zatem, jako czynności reklamowo-promocyjne należą niewątpliwie do działalności marketingowej. Tak, czy inaczej czynności podjęte przez Wnioskodawcę stanowią jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. A taki sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie w takiej formie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe, otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie finansowe od Sponsora, z którym wiąże się wykonywanie na rzecz Sponsora określonych czynności, stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług w tym:

  • za umieszczenie na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz na wszystkich wydawnictwach informacji o firmie z zaznaczeniem, że firma jest Sponsorem Wnioskodawcy;
  • za umieszczenie na stronie internetowej w podokręgach informacji o firmie Sponsora;
  • reklamowanie firmy Sponsora na zawodach sportowych organizowanych na terenie województwa i w kraju;
  • za umieszczenie na koszulkach kadr Wnioskodawcy logo firmy Sponsora,
  • czy też nadanie rozgrywkom piłkarskim nazwy Sponsora;
  • lub informacji o otrzymaniu takiego tytułu na oficjalnej stronie Wnioskodawcy i odczytanie tej informacji na każdym meczu piłkarskim nadzorowanym przez Wnioskodawcę w wybranej przez Darczyńcę kolejce rozgrywkowej.

Różnica zdarzeń opisanych w pkt 1 i pkt 2 polega na tym, że te wymienione w pkt 1 są dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Sponsora jako warunkujące podpisanie umowy w ogóle – ww. czynności stanowią warunek podpisania umowy z Wnioskodawcą i tylko po ich spełnieniu Sponsor decyduje się na zapłatę określonej kwoty na rzecz Wnioskodawcy. Takie oczekiwane przez ewentualnych Sponsorów na spełnienie świadczenia wzajemnego to nic innego jak czynności wypełniające definicję usług reklamowych, które w konstrukcji art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT jednoznacznie wykluczają przedmiotowo możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Z kolei czynności opisane w pkt 2 to te same czynności, ale wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Sponsora dobrowolnie, tzn. bez spełnienia jego oczekiwań ale niejako „w nagrodę” za wspieranie Wnioskodawcy i w zakresie w jakim ustali Zarząd Wnioskodawcy, a nie w jakim by Sponsor oczekiwał. W takim wypadku Wnioskodawca może wyróżniać Sponsorów – Darczyńców Stowarzyszenia, a także osoby w szczególny sposób zaangażowane w działania pomocowe na rzecz realizacji celów Wnioskodawcy, poprzez ich uhonorowanie w postaci:

  1. Dyplomów,
  2. Odznaczeń,
  3. Statuetek i medali okolicznościowych,
  4. Zaproszeń na organizowane przez Wnioskodawcę wyjazdy integracyjne,
  5. Zaproszeń na okolicznościowe bankiety i spotkania,
  6. Certyfikatów Sponsorskich upoważniających m.in.:
    • do posługiwania się tytułem „Partnera (…)” do 12 miesięcy od dnia wpłaty,
    • informacji o otrzymaniu takiego tytułu na oficjalnej stronie Wnioskodawcy i jednorazowym odczytaniu tej informacji na każdym meczu piłkarskim nadzorowanym przez Wnioskodawcę w wybranej przez Darczyńcę kolejce rozgrywkowej,
    • obecność loga przedsiębiorstwa lub innej osoby wskazanej przez Darczyńcę na głównej stronie internetowej Wnioskodawcę,
    • tytuł „Złoty (…)”,
    • miejsce na koszulce Kadry Wnioskodawcy (wybór kadry wg decyzji Zarządu Wnioskodawcy),
    • nazwy którejś z rozgrywek ligowych Wnioskodawcy.

Nadanie powyższych tytułów i wyróżnień dokonywane jest przez Zarząd Wnioskodawcy z inicjatywy własnej, na wniosek Prezydium Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Prezesa Zarządu, Walnego Zgromadzenia Członków lub samego Darczyńcy (Sponsora).

W sytuacji opisanej w pkt 1 wniosku, Sponsor otrzymuje ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze jak najbardziej marketingowym, bowiem przy wykorzystaniu narzędzi marketingowych, które stanowi „promocja”, która z kolei wykorzystuje do tego celu m.in. reklamę. Podstawowe 4P marketingu to:

  • Product – Produkt,
  • Price – Cena,
  • Place – Dystrybucja,
  • Promotion – Promocja.

Jak bezpośrednio widać „Reklama” nie była zaliczana do jednego z 4 podstawowych elementów Marketingu MIX.

Reklama jest natomiast jedną ze składowych czwartego elementu Marketingu MIX, czyli – Promocji. Promocja, dzielona jest dalej na:

  • Promocję masową,
  • Sprzedaż osobistą,
  • Promocję sprzedaży.

Dopiero w skład promocji masowej zalicza się: reklamę (advertising) i public relations. Uznawanie zatem reklamy jako pojęcia równoważnego z marketingiem jest ogromnym uproszczeniem. Marketing nie równa się Reklamie. Reklama jest jedynie jedną ze składowych Marketingu. Istnieje wiele skomplikowanych definicji zarówno marketingu i reklamy, m.in.:

Reklama jest: pojedynczym elementem procesu marketingowego, tworzy ona historie produktów lub usług w taki sposób, aby zwrócić na nie uwagę konsumentów. Reklama jest płatną formą publicznego komunikatu wykorzystującego różnorodne środki przekazu (telewizja, gazety, billboardy, radio, internet) do rozpowszechniania informacji o towarach, usługach. Komunikat jest kierowany do obecnych i potencjalnych klientów.

Natomiast Marketing to: systematyczne planowanie, wdrażanie oraz kontrola wszystkich działań biznesowych, realizacja strategii i elementów taktycznych mających na celu zaspokojenie potrzeb klienta we właściwy sposób i doprowadzenie do procesu sprzedaży produktu lub usługi tak, aby firma mogła realizować swoją misję, rozwijać się i wytyczać kierunki rozwoju rynku (oczywiście te założenia powinny być oparte o cele firmy i misję i strategie działania).

Marketing jest procesem, który jest realizowany od momentu powstania firmy poprzez cały okres jej obecności na rynku.

W sytuacji opisanej w pkt 2 wniosku, jest to forma darowizny, w zamian za którą Sponsor Darczyńca, może oczekiwać określone zachowanie ze Strony Wnioskodawcy.

W takim wypadku Wnioskodawca może wyróżniać Sponsorów – Darczyńców Stowarzyszenia, a także osoby w szczególny sposób zaangażowane w działania pomocowe na rzecz realizacji celów Wnioskodawcy poprzez ich uhonorowanie w postaci:

  1. Dyplomów,
  2. Odznaczeń,
  3. Statuetek i medali okolicznościowych,
  4. Zaproszeń na organizowane przez Wnioskodawcę wyjazdy integracyjne,
  5. Zaproszeń na okolicznościowe bankiety i spotkania,
  6. Certyfikatów Sponsorskich upoważniających m.in.:
    • do posługiwania się tytułem „Partnera (…)” w okresie do 12 miesięcy od dnia wpłaty,
    • informacji o otrzymaniu takiego tytułu na oficjalnej stronie Wnioskodawcy i jednorazowym odczytaniu tej informacji na każdym meczu piłkarskim nadzorowanym przez Wnioskodawcę w wybranej przez Darczyńcę kolejce rozgrywkowej,
    • obecność loga przedsiębiorstwa lub innej osoby wskazanej przez Darczyńcę na głównej stronie internetowej Wnioskodawcy,
    • tytuł „Złoty (…)”,
    • miejsce na koszulce Kadry Wnioskodawcy (wybór kadry wg decyzji Zarządu Wnioskodawcy),
    • nazwy którejś z rozgrywek ligowych Wnioskodawcy.

Nadanie powyższych tytułów i wyróżnień dokonywane jest przez Zarząd Wnioskodawcy z inicjatywy własnej, na wniosek Prezydium Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Prezesa Zarządu, Walnego Zgromadzenia Członków lub samego Darczyńcy (Sponsora).

W odpowiedzi na pytanie o treści: „Czy w sytuacji opisanej w pkt 2 wniosku, Wnioskodawca nie będzie świadczył na rzecz Sponsora usługi, za którą otrzymywałby jakiekolwiek wynagrodzenie, tj. czy z tytułu wykonywanych czynności Sponsor nie otrzyma żadnego świadczenia wzajemnego od Wnioskodawcy? wskazano, że:

„W takim wypadku Stowarzyszenie może wyróżniać Sponsorów – Darczyńców Stowarzyszenia, a także osoby szczególny sposób zaangażowane w działania pomocowe na rzecz realizacji celów Wnioskodawcy poprzez ich uhonorowanie w opisanej wyżej postaci.

Nadanie powyższych tytułów i wyróżnień dokonywane jest przez Zarząd Wnioskodawcy z inicjatywy własnej, na wniosek Prezydium Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Prezesa Zarządu, Walnego Zgromadzenia Członków lub samego Darczyńcy (Sponsora) i co należy podkreślić w zakresie zależnym od Wnioskodawcy a nie od Sponsora – Darczyńcy”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jeżeli przyjąć, że Wnioskodawca nie uzyska wpływów z innych źródeł z tytułu wykonania odpłatnych czynności w jednym roku podatkowym, to czy po przekroczeniu sumy kwoty 150.000 zł z wpływów w tym okresie z umów podpisanych na zasadach opisanych w pytaniu nr 1, na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy o VAT stanie się czynnym podatnikiem VAT i począwszy od kwoty przychodu przekraczającego limit zwolnienia będzie musiało naliczyć i odprowadzić do Skarbu Państwa podatek VAT w wysokości 23% od kwoty wynagrodzenia netto oraz wypełniać obowiązki związanie ze składaniem deklaracji w podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że przedmiot oczekiwanego przez Sponsorów zobowiązania do wypełnienia określonych przez Wnioskodawcę czynności, w tym: – do umieszczenia na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz na wszystkich wydawnictwach informacji o firmie z zaznaczeniem, że firma jest sponsorem Wnioskodawcy, – umieszczenia na stronie internetowej w podokręgach informacji o firmie Sponsora, – reklamowania firmy Sponsora na zawodach sportowych organizowanych na terenie województwa i w kraju, – umieszczenia na koszulkach kadr Wnioskodawcy logo firmy Sponsora, – czy też nadania rozgrywkom piłkarskim nazwy Sponsora, – lub zobowiązania do zakupu sprzętu sportowego dla drużyny wskazanej przez Sponsora, nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz wypełnia definicyjnie zakres usług reklamowych, i jako taki podlega na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką podstawową, zwolnienie, z którego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, korzysta Wnioskodawca, zostanie utracone począwszy od czynności, którą przekroczono kwotę 150.000 zł wpływów od Sponsorów, w oparciu o umowy zawierające ww. zobowiązanie Wnioskodawcy (art. 113 ust. 5 tejże ustawy), a począwszy od miesiąca następującego po tym zdarzeniu, co do zasady Wnioskodawca będzie miał obowiązek składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe VAT-7 za okresy miesięczne lub kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu lub kwartale.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei w myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-42,
    3. usług ubezpieczeniowych
    – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast przepis art. 113 ust. 5 stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.


Ponadto, w świetle regulacji art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15 są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei obowiązek składania deklaracji wprowadza przepis art. 99 ustawy.

I tak w art. 99 ust. 1 ustawy, wskazano, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Art. 99 ust. 3 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz związkiem sportowym w rozumieniu przepisów Ustawy o sporcie. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, bowiem wartość sprzedaży opodatkowanej wykonanej przez Wnioskodawcę nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 150.000 zł.

Wnioskodawca w ramach realizacji swoich celów statutowych zamierza wykonywać m.in. czynności wymienione w pkt 1 opisu sprawy, wynikające z podpisanej ze Sponsorem umowy za wynagrodzeniem.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii obowiązku rejestracji jako czynny podatnik podatku VAT w sytuacji przekroczenia kwoty 150.000 zł w związku z uzyskiwaniem wpływów z wynagrodzenia za czynności świadczone przez Wnioskodawcę w ramach podpisanej umowy ze Sponsorem, zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy oraz obowiązku naliczenia i odprowadzenia do Skarbu Państwa podatku VAT w wysokości 23% od kwoty wynagrodzenia netto z tytułu ww. czynności.

W interpretacji nr 3063-ILPP1-2.4512.97.2016.2.MR z dnia 20 grudnia 2016 r., wskazano, że wymienione w pkt 1 opisu sprawy czynności świadczone przez Wnioskodawcę w ramach podpisanej umowy ze Sponsorem, z której wynika, że Wnioskodawca zobowiązany będzie do podjęcia określonych działań, będą stanowiły usługi podlegające opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy wskazać, że – co do zasady – o ile wartość sprzedaży nie przekroczy w roku podatkowym kwoty określonej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu wpływów z wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług wymienionych w pkt 1 opisu sprawy w ramach podpisanej umowy ze Sponsorem, Wnioskodawca zobowiązany będzie do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Zatem, w sytuacji przekroczenia w roku 2016 kwoty 150.000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, w związku z uzyskiwaniem wpływów z wynagrodzenia z czynności wymienionych w pkt 1 opisu sprawy wykonywanych w ramach podpisanej umowy ze Sponsorem, przy założeniu, że Wnioskodawca nie uzyskuje wpływów z innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT – na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy – Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem VAT.

Tym samym, Wnioskodawca utraci zwolnienie od podatku od towarów i usług począwszy od czynności, w związku z którą przekroczy kwotę 150.000 zł i w tym przypadku począwszy od miesiąca następującego po przekroczeniu ww. kwoty sprzedaży, będzie miał obowiązek składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne lub kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu lub kwartale.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150 000 zł i nie przekroczyła 200 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – art. 18 ust. 2 ww. ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką w wysokości 23% czynności wykonywanych w ramach podpisanych ze Sponsorem umów została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 20 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPP-2.4512.97.2016.2.MR. Z kolei, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności wykonywanych na rzecz darczyńców jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 20 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPP-2.4512.155.2016.2.MR.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj