Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP3.4512.831.2016.1.EJ
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) uzyskał dofinansowanie dla projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Beneficjent Programu zobowiązany jest do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Inwestorem przedmiotowego projektu i bezpośrednim beneficjentem odpowiedzialnym za przygotowanie i realizację projektu będzie jednostka samorządu terytorialnego Gmina reprezentowana przez Burmistrza Miasta. Za wdrożenie projektu odpowiedzialne będą wyznaczone komórki Urzędu Miasta.

W ramach projektu przewidziano następujące zadania:

  1. Zakup i dostawa Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z wdrożeniem
  2. Zakup i dostawa sprzętu teleinformatycznego
  3. Zaprojektowanie i wykonanie portalu Urzędu Miasta oraz Biuletynu Informacji Publicznej
  4. Rozwój systemu GIS
  5. Promocja.

Zakres inwestycji będzie obejmował powstanie nowego portalu Urzędu Miasta oraz Biuletynu Informacji Publicznej, które wprowadzą nową jakość komunikacji. Uruchomienie nowych, łatwych w obsłudze kanałów komunikacji da Urzędowi skuteczne narzędzie do realizacji usług elektronicznych. W Portalu UM powstaną spójne ze sobą moduły/obszary funkcjonalne takie jak: informacyjny, komunikacji Urząd-Obywatel, e-Usług, konsultacji społecznych, budżetu partycypacyjnego. Portal będzie mieć możliwość tworzenia podportali. Zostanie rozbudowany także System Informacji o terenie poprzez opracowanie i uruchomienie dodatkowych modułów, tj. zgłoszenia dla użytkowników publicznych oraz Przyjazne miasto. Z kolei aplikacja mobilna zapewni dostęp do usług zbiorów danych przestrzennych z poziomu urządzeń przenośnych. Zostanie również wdrożony kompleksowy system obiegu dokumentów w pełni wypełniający definicję Elektronicznego Zarzadzania Dokumentacją (EZD).

Opisane wyżej systemy zostaną ze sobą w pełni zintegrowane. Wszystkie elementy teleinformatyczne wdrożone w projekcie będą zapewniały bezpieczeństwo przetwarzania danych. W ramach zadania zostanie także zakupiony i dostarczony sprzęt teleinformatyczny do siedziby beneficjenta. Zakup nowoczesnego i specjalistycznego sprzętu jest niezbędny dla właściwego działania, przygotowania i realizacji całego projektu.

W zakresie promocji projektu zostanie wykonana tablica pamiątkowa oraz odbędzie się konferencja na zakończenie projektu, w związku z którą nie zostaną poniesione żadne koszty, gdyż zostanie ona zrealizowana przez pracowników Urzędu Miejskiego. Od momentu podpisania umowy w sposób ciągły będzie prowadzona promocja projektu za pośrednictwem strony internetowej beneficjenta, w związku z czym nie zostaną poniesione żadne koszty. Podobnie informacja, która ukaże się w lokalnej gazecie po podpisaniu umowy o dofinansowanie oraz na zakończenie projektu, nie będzie wiązała się z poniesieniem kosztów przez beneficjenta.

Powstały portal będzie ogólnodostępny i bezpłatny dla mieszkańców oraz wszystkich osób zainteresowanych. Gmina nie planuje sprzedaży, dzierżawy, najmu ani pobierania opłat związanych z przedmiotem projektu (m.in. zakupiony sprzęt teleinformatyczny), tym samym nie przewiduje się przychodów z tytułu funkcjonowania przedmiotowej infrastruktury.

W chwili obecnej będą uruchamiane procedury przetargowe. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (VAT jest kosztem kwalifikowanym w projekcie).

System będący rezultatem niniejszego projektu odpowiada zarówno na potrzeby obywateli (gdyż umożliwi im przystępne otrzymywanie informacji dzięki stałemu dostępowi poprzez stronę internetową), jak i wspomaga pracę urzędu biorącego udział w projekcie, co z kolei przekłada się na poprawę efektywności pracy administracji. Projekt ukierunkowany jest na efektywną współpracę oraz wymianę danych pomiędzy jednostkami samorządu oraz poprawienie komunikacji na linii władze lokalne – społeczeństwo. Dzięki inwestycji społeczność lokalna, przedsiębiorcy, potencjalni inwestorzy oraz każda osoba czy organizacja będą mieli możliwość posługiwania się w kontaktach z poszczególnymi urzędami narzędziami on-line, co jest szczególnie ważne dla osób niepełnosprawnych, które mogą mieć problemy z dojazdem do budynków administracji publicznej.

Projekt będzie realizowany zgodnie z zapisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Wdrażane systemy informatyczne zapewnią wymianę danych pomiędzy swoimi bazami. Systemy będą otwarte co umożliwi w przyszłości rozbudowę lub wymianę danych z innymi systemami zewnętrznymi.

Systemy zapewnią integrację z ogólnokrajową platformą EPUAP oraz regionalną platformą SEKAP. Systemy zapewnią bezpieczeństwo wymiany danych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wdrożone systemy w żaden sposób nie dublują pod względem celów i funkcji platform i systemów ogólnokrajowych. Celem realizowanego projektu jest zbudowanie podstaw do uruchomienia nowych łatwych w obsłudze kanałów komunikacyjnych pomiędzy klientem a urzędem, jednostkami administracji samorządowej lub państwowej. Umożliwienie dostępu do elektronicznych usług publicznych w szerokim zakresie przyczyni się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz dostosuje sposób komunikacji z urzędem do obowiązujących standardów i wymogów przepisów prawnych.

Obszar eUsług to spójny katalog wszystkich usług elektronicznych, które będą realizowane przez Urząd. Zakłada się, że w przypadku eUsług realizowanych na poziomie 1 i 2 katalog będzie umożliwiał czytelnikowi pobranie formularzy w formacie DOC lub PDF w celu umożliwienia ich wydrukowania. W przypadku eUsług realizowanych na wyższych poziomach (jako formularze elektroniczne), poza opisem i szczegółowymi informacjami katalog będzie zawierał bezpośredni link do platformy SEKAP lub ePUAP, na której realizowana będzie eUsługa. Konieczne jest zapewnienie integracji zarówno z platformą SEKAP lub ePUAP, na której realizowana będzie eUsługa. Konieczne jest zapewnienie integracji zarówno z platformą SEKAP i ePUAP. Projekt zakłada realizację e-usług na kilku poziomach:

  1. Usługa on-line na poziomie 1 – Informacja
  2. Usługa on-line na poziomie 2 – Interakcja.
  3. W ramach tej grupy usług zostanie opublikowany opis załatwienia sprawy wraz z formularzem w postaci dokumentu pdf.doc. Planuje się realizację min. 10 usług na poziomie drugim,
  4. Usługa on-line na poziomie 3 – Dwustronna interakcja.
  5. W ramach tej usługi zostaną opracowane formularze elektroniczne lub dostosowane na podstawie dostępnych szablonów z platformy SEKAP i opublikowane na ePUAP i SEKAP oraz umieszczenie informacji na portalu eUrząd. Planuje się opublikowanie min. 20 e-usług na poziomie trzecim. Dodatkowo realizowane będzie dokonywanie zgłoszeń przez nowe moduły systemu GIS z wykorzystaniem aplikacji mobilnej w zakresie m.in. uszkodzeń obiektów małej architektury lub uszkodzeń nawierzchni dróg, nielegalnego wysypiska śmieci, innych dewastacji mienia.
  6. Usługa on-line na poziomie 4 – Transakcja.
  7. Poprzez poziom 4 należy rozumieć obsługiwanie transakcji, podejmowanie decyzji on-line, dostarczanie usług oraz obsługę płatności. W ramach tej grupy zostaną wykonane 2 usługi pozwalające na realizację procedury z wykorzystaniem możliwości dokonania płatności poprzez mechanizm udostępniany przez ePUAP z opcją generowania potwierdzenia wykonanej płatności z formie Elektronicznego Poświadczenia Opłaty (EPO).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będzie realizowała projekt pn. „…”. Zakres inwestycji będzie obejmował powstanie nowego portalu Urzędu Miasta oraz Biuletynu Informacji Publicznej, które wprowadzą nową jakość komunikacji. W ramach zadania zostanie także zakupiony i dostarczony sprzęt teleinformatyczny do siedziby beneficjenta. Powstały portal będzie ogólnodostępny i bezpłatny dla mieszkańców oraz wszystkich osób zainteresowanych. Gmina nie planuje sprzedaży, dzierżawy, najmu ani pobierania opłat związanych z przedmiotem projektu (m.in. zakupiony sprzęt teleinformatyczny), tym samym nie przewiduje się przychodów z tytułu funkcjonowania przedmiotowej infrastruktury. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych dla Wnioskodawcy, dokumentujących nabywane w celu realizacji ww. projektu towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że powstały portal będzie ogólnodostępny i bezpłatny dla mieszkańców oraz wszystkich osób zainteresowanych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, stosownie do powołanych wyżej unormowań Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełni przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniających do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego realizując projekt pn. „…”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w szczególności, gdy powstały system będzie wykorzystywany do obsługi czynności generujących podatek należny po stronie Wnioskodawcy (Gminy) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj