Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3.4512.668.2016.1.AT
z 8 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2016 r. (data wpływu 21 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 24 października 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości w drodze zamiany – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 października 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 października 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości w drodze zamiany.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Jest właścicielem nieruchomości położonych na jej terenie i planuje zbycie działek o numerze ewid. … (…ha), … (…ha), … (…ha). Przedmiotowe nieruchomości zostaną przeznaczone na zamianę. W ramach zamiany Gmina otrzyma od Parafii … inny grunt, tj. działkę o numerze ewid. … (…ha), którego wartość przewyższa wartość gruntu gminnego. W wyniku transakcji Gmina będzie zobowiązana dopłacić Parafii różnicę. Wartość gruntów została określona przez rzeczoznawcę majątkowego.

Teren przedmiotowych działek należących do Gminy nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. W rejestrze gruntów i budynków prowadzonym przez Starostwo Powiatowe, działki: …, …, … stanowią grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr-RVI). Działki stanowią część cmentarza i znajdują się na nim nagrobki.

Gmina otrzymała działkę w drodze komunalizacji w 1994 r., nie odliczyła podatku VAT naliczonego z tytułu dostawy gruntu oraz nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie.

Parafia nie jest podatnikiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dostawa działek będących własnością Gminy, będzie opodatkowana stawką podstawową 23%, czy będzie podlegała zwolnieniu VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, bądź art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. „(Dz. U.2016.710. z dnia 2016.05.25).”?


Zdaniem Wnioskodawcy, mimo braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego przedmiotowe działki, nie wydania decyzji o warunkach zabudowy oraz sklasyfikowania w rejestrze gruntów i budynków prowadzonym przez Starostwo Powiatowe działki …, …, … jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr-RVI), Gmina nie ma podstaw do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Zwolnienie od podatku, na podstawie przytoczonego wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, są dostawy nieruchomości spełniające łącznie 2 warunki, tj.: przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany, teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.

Przedmiotowe działki w rejestrze gruntów i budynków prowadzonym przez Starostwo Powiatowe stanowią grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr-RVI), jednakże znajduje się na nich cmentarz, który jest budowlą, zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U.2016.290 j.t. z dnia 2016.03.08). Stanowi on, że ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Jak wskazano w ustawie, cmentarz jest budowlą, a zatem dostawa działek, na których jest on usytuowany nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Analiza przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że planowana dostawa nieruchomości jest terenem zabudowanym i nie będzie podlegała zwolnieniu z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie powyższych przepisów, znajdujące się na przedmiotowym gruncie obiekty zabudowy cmentarza (nagrobki) należy uznać za budowle na gruncie podatku VAT. Zatem należy zastosować zwolnienie przedmiotowe, zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Gminie w stosunku do ww. obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem dostawa przedmiotowych gruntów będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj