Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-1095/15-2/AW
z 8 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2015 r. (data wpływu 26 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT w oparciu o dyspozycję art. 86 ust. 2a i ust. 2b ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozliczenia podatku VAT w oparciu o dyspozycję art. 86 ust. 2a i ust. 2b ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Ośrodek (dalej: O.) z siedzibą w W. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. O. jest instytucją gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych utworzoną w celu realizacji zadań publicznych z zakresu kultury fizycznej. Zgodnie ze Statutem O. przedmiotem działalności O. jest tworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej, w tym realizacja zadań związanych z przygotowaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich, igrzysk głuchych, mistrzostw świata lub mistrzostw Europy, w szczególności przez:

  1. budowę, przebudowę, montaż, remont i utrzymanie obiektów sportowych,
  2. świadczenie usług w zakresie szkolenia sportowego dla polskich związków sportowych i innych podmiotów działających w zakresie kultury fizycznej przy wykorzystaniu obiektów sportowych,
  3. współorganizowanie zawodów sportowych,
  4. oddawanie do korzystania obiektów sportowych.

W ramach realizacji celów statutowych O. otrzymuje z Ministerstwa Sportu i Turystyki dotację. Na podstawie art. 29 ust 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie O. otrzymuje dotację celową na realizację zadania polegającego na bieżącym utrzymaniu i zarządzaniu obiektami sportowymi Centralnego Ośrodku Sportu w celu tworzenia optymalnych warunków dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej. Dotacja przyznawana jest corocznie.


Jak wynika z art. 29 ust. 1a ustawy o sporcie w ramach zadań, o których mowa w ust. 1 (zadań realizowanych przez O.), minister właściwy do spraw kultury fizycznej może udzielić instytucji gospodarki budżetowej pod nazwą Ośrodek, dla której jest organem założycielskim, dotacji celowej z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury fizycznej, na realizację zadań publicznych związanych z zapewnieniem warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych do szkolenia sportowego w zakresie:

  1. bieżącego utrzymania obiektów sportowych i zarządzania nimi;
  2. przygotowania kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzyskach paraolimpijskich, igrzyskach głuchych, mistrzostwach Świata lub mistrzostwach Europy.

Wszelkie czynności związane z wykorzystaniem obiektów sportowych, na które O. otrzymuje wskazaną dotację stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.


Poza powyższą dotacją O. otrzymuje również dotacje inwestycyjne na realizacje zadań inwestycyjnych na podstawie umów podpisywanych z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Dotacje tego typu przeznaczane są na inwestycje infrastrukturalne, które po oddaniu do używania przeznaczone są wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Otrzymywane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez O. usług a co za tym idzie nie są wliczane do podstawy opodatkowania.


Cała działalność O. jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg. odpowiedniej stawki - co do zasady 23% lub 8%. W jednostkach organizacyjnych O. w S., C. oraz W. występuje sprzedaż zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. sprzedaż niektórych usług medycznych świadczonych przez podmioty lecznicze takie jak: hydroterapia, masaże lecznicze, EKG itp. Ponadto w kilku ośrodkach O. udostępnia też lokale na cele mieszkalne. W związku z powyższym O. rozlicza podatek od towarów i usług wskaźnikiem 99%.

W każdym przypadku realizacji zadań określonych Statutem czynności te stanowią odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymywane dotacje nie mają jakiegokolwiek związku z czynnościami wykonywanymi na rzecz Skarbu Państwa. Otrzymywane dotacje nie są zatem związane z jakąkolwiek działalnością inną niż działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z otrzymywaniem dotacji, o których mowa w stanie faktycznym wniosku, O. od dnia 1 stycznia 2016 r. jest obowiązany do odliczania podatku naliczonego z uwzględnieniem art. 86 ust. 2a i ust. 2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Otrzymywane dotacje, o których mowa w stanie faktycznym wniosku nie są związane z wykonywaniem jakichkolwiek czynności, dla których beneficjentem jest Ministerstwo Sportu i Turystyki, a działalności O. w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że O. nie jest zobowiązany do odliczania od dnia 1 stycznia 2016 r. podatku naliczonego z uwzględnieniem art. 86 ust. 2a i ust. 2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku przedmiotem działalności O. jest szeroko rozumiane wykorzystywanie posiadanych obiektów sportowych do świadczenia usług w zakresie sportu i kultury fizycznej. Poza sporadycznymi przypadkami, czynności wykonywane przez O. podlegają opodatkowaniu stawkami 23% i 8%. Cała zatem działalność O. wymieniona w Statucie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. a co za tym idzie O. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem współczynnika proporcji określonego w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie przepisy dotyczące odliczania podatku naliczonego w przypadku, gdy nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie dokonywanych zakupów do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT oraz do działalności, która nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem (jak wskazano O. takiej działalności nie wykonuje).


Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r.) w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Natomiast zgodnie z ust. 2b w art. 86 sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy stanu prawnego, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2016 r., oceny prawnej stanowiska dokonuje się na podstawie przepisów, w brzmieniu obowiązującym 1 stycznia 2016 r. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Dalsze przepisy, tj. art. 86 ust. 2b – 2h ww. ustawy regulują zasady sposobu określania proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast art. art. 90b i 90c ustawy reguluje obowiązki dotyczące dokonywania ewentualnej korekty podatku odliczonego wg art. 86 ust. 2a-2h.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, określa zakres odliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz art. 8 ust. 5 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową), a także cele prywatne, które z założenia nie mają nic wspólnego z działalnością gospodarczą podatnika, przy czym we wskazanych w art. 86 ust. 2a ustawy przypadkach, wykorzystanie towarów i usług do celów osobistych nie skutkuje zastosowaniem art. 86 ust. 2a ustawy.


Z okoliczności sprawy wynika, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie ze statutem przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej, w tym realizacja zadań związanych z przygotowaniem kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich, igrzysk paraolimpijskich, igrzysk głuchych, mistrzostw świata lub mistrzostw Europy, w szczególności przez:

  1. budowę, przebudowę, montaż, remont i utrzymanie obiektów sportowych,
  2. świadczenie usług w zakresie szkolenia sportowego dla polskich związków sportowych i innych podmiotów działających w zakresie kultury fizycznej przy wykorzystaniu obiektów sportowych,
  3. współorganizowanie zawodów sportowych,
  4. oddawanie do korzystania obiektów sportowych.

W związku z realizacją celów statutowych Wnioskodawca otrzymuje z Ministerstwa Sportu i Turystyki dotację celową na realizację zadania polegającego na bieżącym utrzymaniu i zarządzaniu obiektami sportowymi Wnioskodawca w celu tworzenia optymalnych warunków dla szkolenia sportowego prowadzonego przez polskie związki sportowe i inne podmioty działające w zakresie kultury fizycznej. Dotacja przyznawana jest corocznie.

Wszelkie czynności związane z wykorzystaniem obiektów sportowych, na które Zainteresowany otrzymuje dotację stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Poza powyższą dotacją Wnioskodawca otrzymuje również dotacje inwestycyjne na realizacje zadań inwestycyjnych na podstawie umów podpisywanych z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Dotacje tego typu przeznaczane są na inwestycje infrastrukturalne, które po oddaniu do używania przeznaczone są wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy otrzymywane dotacje nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Zainteresowanego usług a co za tym idzie nie są wliczane do podstawy opodatkowania. Cała działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg. odpowiedniej stawki (23% lub 8%). W niektórych jednostkach organizacyjnych Zainteresowanego występuje sprzedaż zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto w kilku ośrodkach udostępniane są też lokale na cele mieszkalne. W związku z powyższym Wnioskodawca rozlicza podatek od towarów i usług wskaźnikiem 99%. Zainteresowany wskazał, że w każdym przypadku realizacji zadań określonych statutem czynności te stanowią odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymywane dotacje nie mają jakiegokolwiek związku z czynnościami wykonywanymi na rzecz Skarbu Państwa. Otrzymywane dotacje nie są zatem związane z jakąkolwiek działalnością inną niż działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że Zainteresowany nie wykonuje czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług, a prowadzona działalność gospodarcza jest opodatkowana lub ewentualnie zwolniona od podatku, zatem norma art. 86 ust. 2a ustawy o VAT nie będzie mieć zastosowania do rozliczeń podatku od towarów i usług Wnioskodawcy. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę nie wykraczają poza działalność gospodarczą.


Zatem - w związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2016 r. art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług - Zainteresowany nie będzie zobowiązany do stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w ww. przepisie, według zasad zaprezentowanych w art. 86 ust. 2b ustawy.


Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj