Interpretacja Ministra Finansów
DD3.8222.2.373.2015.OBQ
z 25 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2014 r. Nr ITPB2/415-491/14/MM wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Pana … (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 kwietnia 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej „nagrody ministra”, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 29 lipca 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając – na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 29 kwietnia 2014 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest studentem 3-go roku Akademii …, Wydziału …. Akademia …jest uczelnią publiczną. W listopadzie 2013 r. Wnioskodawca złożył – za pośrednictwem Uczelni – wniosek o przyznanie nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej.


Zgodnie z Regulaminem Przyznawania Nagród, Nagrodę może otrzymać student, który spełnia łącznie następujące warunki:


  1. zaliczył kolejny rok studiów:
  2. nie powtarzał roku studiów w okresie zaliczonych lat studiów, chyba że niezaliczenie roku studiów wynikało z przyczyn zdrowotnych lub z powodu urodzenia dziecka:
  3. uzyskał w okresie zaliczonych lat studiów średnią ocen nie niższą niż:


    1. 4,5 – jeżeli najwyższą oceną w skali ocen jest 5,00,
    2. 4,7 – jeżeli najwyższą oceną w skali ocen jest 5,50,
    3. 5,00 – jeżeli najwyższą oceną w skali ocen jest 6,00,


  4. został w okresie zaliczonych lat studiów laureatem konkursu ogólnopolskiego lub międzynarodowego lub ma inne znaczące osiągnięcia artystyczne.


W dniu 2 grudnia 2013 r. Wnioskodawcy została przyznana Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie 20.000 zł. Kwotę tę Wnioskodawca otrzymał w grudniu 2013 r.

Ww. nagroda została Wnioskodawcy przyznana na podstawie art. 7a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 maja 2012 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania dorocznych nagród za osiągniecia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury (Dz. U. z 2012 r. poz. 210) oraz na podstawie art. 173 ust. 1 pkt 4 i art. 178 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym.

W lutym 2014 r. Wnioskodawca otrzymał PIT-8C z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w którym w części D, w poz. 24 został określony rodzaj przychodu jako Nagroda ministra oraz w poz. 25 podana kwota przychodu 20.000 zł.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy jednorazowo otrzymana ww. nagroda korzysta ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, jednorazowa nagroda jest formą pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym, tj. rodzajem stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia artystyczne dla studentów wyższej uczelni, działającej na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, wypłaconej z budżetu państwa, czyli spełnia wszystkie przesłanki do zwolnienia z opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że w identycznej sytuacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wydał interpretację indywidualną uznając, że przychód wynikający z nagrody Ministra spełnia warunki zwolnienia z podatku dochodowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznał za prawidłowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, Minister Finansów stwierdza co następuje.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą PIT”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Tym samym, standardem prawa podatkowego jest wynikający z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ciążący na wszystkich podmiotach obowiązek uiszczania podatku dochodowego (....), a zwolnienia (...) stanowią wyjątek, istotne odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej, to jest powszechności i równości opodatkowania (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 maja 1996 r., sygn. akt K 22/95).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT, wolne od podatku są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.


Przytoczony przepis stanowi wyjątek od wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy PIT zasady powszechności opodatkowana, a co za tym idzie jego zastosowanie wymaga łącznego spełnienia następujących warunków:


  • otrzymane świadczenie musi być pomocą materialną,
  • pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty lub Prawa o szkolnictwie wyższym,
  • źródłem finasowania pomocy materialnej musi być budżet państwa, budżet jednostek samorządu terytorialnego lub środki własne szkół i uczelni,
  • beneficjentem pomocy materialnej musi być uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich lub osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia.


Niespełnienie którejkolwiek z ww. przesłanek wyklucza możliwość objęcia otrzymanego świadczenia dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT.

Odnosząc powyższe do informacji przedstawionych we wniosku należy zauważyć, iż niewątpliwie, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT dotyczące charakteru otrzymanego świadczenia, źródła finansowania oraz beneficjenta otrzymanego świadczenia (nagrody pieniężnej) są spełnione. Nie jest natomiast spełniony warunek, zgodnie z którym pomoc materialna musi być przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty lub ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Należy bowiem zauważyć, iż złożenie do rektora uczelni wniosku o przyznanie nagrody, stosownie do postanowień art. 173 ust. 1 pkt 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, lub otrzymanie nagrody za wyniki w nauce dla studentów uczelni wyższej działającej na podstawie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, nie jest równoznaczne z przyznaniem pomocy materialnej na podstawie przepisów tej ustawy lub przepisów o systemie oświaty.

Obowiązujące przepisy w sposób precyzyjny określają zasady i tryb przyznawania pomocy materialnej dla uczącej się młodzieży. Przyznanie pomocy materialnej dla studentów na podstawie wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym określa ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz wydane na podstawie art. 187 tej ustawy rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłacania studentom stypendiów ministra za wybitne osiągnięcia.

Na podstawie art. 178 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia przyznawane jest przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego na wniosek rektora uczelni zaopiniowany przez radę podstawowej jednostki organizacyjnej, a w przypadku uczelni nieposiadającej podstawowej jednostki organizacyjnej – przez senat uczelni. Wniosek o przyznanie tego stypendium dla studentów uczelni wojskowych, służb państwowych, artystycznych, medycznych oraz morskich wymaga opinii ministra nadzorującego uczelnię.

Zgodnie z art. 181 ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia może być przyznane studentowi szczególnie wyróżniającemu się w nauce lub posiadającemu wybitne osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe. Szczegółowe kryteria przyznawania stypendium określa wskazane wyżej rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W świetle powyższego, nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury udzielona - jak wynika z treści wniosku – przyznana na podstawie art. 7a ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.) nie jest świadczeniem pomocy materialnej dla studentów udzielonym na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym. Nie jest również świadczeniem pomocy materialnej przyznanym na podstawie przepisów o systemie oświaty, tj. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, gdyż ze swej istoty system oświaty nie dotyczy szkół wyższych oraz kształcenia studentów. Powyższe wyklucza zatem możliwość zastosowania względem nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT, bowiem nagroda ta nie spełnia jednego z warunków, tj. nie została przyznana na podstawie przepisów o systemie oświaty lub Prawa o szkolnictwie wyższym.

Tym samym, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymana nagroda korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy PIT.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 29 lipca 2014 r. Nr ITPB2/415-491/14/MM, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj