Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1310/11/MO
Data
2011.01.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
łączenie spółek
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy w związku z planowanym dokonaniem połączenia (opisanym w zdarzeniu przyszłym powyżej) uzyskane przez Wnioskodawcę zezwolenie z dnia 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przestanie obowiązywać, a tym samym czy Wnioskodawca utraci korzyści podatkowe wynikające z posiadania ww. zezwolenia?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca w wyniku połączenia się z innymi spółkami kapitałowymi, w trybie art. 492 § 1 KSH nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o pdop – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 października 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca w wyniku połączenia się z innymi spółkami kapitałowymi, w trybie art. 492 § 1 KSH nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o pdop.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca posiada zezwolenie z dnia 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej wydane na podstawie art. 16 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 2 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w oparciu, o które korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, planowane jest dokonanie połączenia Wnioskodawcy z dwoma innymi spółkami akcyjnymi. Połączenie ma nastąpić w trybie przepisu art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (łączenie się przez przejęcie). Wnioskodawca będzie spółką przejmującą.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z planowanym dokonaniem połączenia (opisanym w zdarzeniu przyszłym powyżej) uzyskane przez Wnioskodawcę zezwolenie z dnia 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przestanie obowiązywać, a tym samym czy Wnioskodawca utraci korzyści podatkowe wynikające z posiadania ww. zezwolenia...
Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku dokonania opisanego w zdarzeniu przyszłym połączenia, zezwolenie z dnia 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej "Zezwolenie") nie przestanie obowiązywać, a tym samym, Wnioskodawca nadal będzie mógł korzystać ze zwolnień podatkowych wynikających z faktu posiadania Zezwolenia, w tym przede wszystkim będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "UPDOP"). Zgodnie z przepisem art. 494 § 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej. Na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej. Z kolei zgodnie z przepisem art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej "Ordynacja Podatkowa"), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Natomiast zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, powyższy przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych). W ocenie Wnioskodawcy, powyższe regulacje dotyczą praw, koncesji, ulg i zezwoleń przysługujących przed połączeniem spółce przejmowanej i których beneficjentem po dokonaniu połączenia stanie się spółka przejmująca. Uregulowanie kwestii ich dalszego obowiązywania było konieczne z uwagi na ustanie bytu prawnego spółki przejmowanej wraz z jej przejęciem przez spółkę przejmującą. Natomiast powyższe regulacje nie znajdują zastosowania do praw, koncesji, ulg i zezwoleń przysługujących przed połączeniem spółce przejmującej, albowiem nie traci ona bytu prawnego w wyniku połączenia, dlatego też, wszystkie uzyskane przed połączeniem przez spółkę przejmującą decyzje, koncesje i zezwolenia zachowują swoją moc i stanowią wiążące źródło praw i obowiązków. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 UPDOP, powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Skoro zatem w wyniku połączenia opisanego w zdarzeniu przyszłym Zezwolenie nadal będzie stanowić źródło praw i obowiązków Wnioskodawcy, to nie utraci on zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 34 UPDOP. Jednakże, zwolnienie to będzie obejmowało jedynie dochody uzyskane z tytułu działalności prowadzonej w ramach strefy ekonomicznej. Zatem, konieczne będzie dokonanie przez Wnioskodawcę precyzyjnego rozdziału przychodów i kosztów uzyskania przychodu związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz poza strefą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|