Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1380/11/AL
z 14 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1380/11/AL
Data
2011.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
bilety
przekazanie nieodpłatne
świadczenie usług
teatr


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wstępu na spektakle w celu ich promocji.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011r. (data wpływu 31 sierpnia 2011r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 listopada 2011r. (data wpływu 25 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wstępu na spektakle w celu ich promocji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wstępu na spektakle w celu ich promocji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2011r. (data wpływu 25 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 listopada 2011r. znak: IBPP1/443-1380/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Teatr jako instytucja kultury (wpisany do rejestru instytucji kultury) świadczy usługi kulturalne – spektakle teatralne.

Teatr jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Teatr umożliwia nieodpłatny wstęp na spektakle w celu ich promocji .głównie przedstawicielom innych instytucji, organizatorowi i innym osobom (głównie dziennikarzom) na zaproszenie Dyrektora oraz innym kontrahentom Teatru, z którym zawarto stosowne umowy na świadczenia promocyjne w formie bezpłatnych zaproszeń na spektakle.

Zgodnie z posiadaną interpretacją Naczelnika Urzędu Skarbowego znak xxx z dnia 14 lipca 2004r. Teatr opodatkowywał wydawane bezpłatnie bilety i zaproszenia stawką podatku VAT (7%, a po zmianie ustawy 8%) ponieważ czynność ta wg organu nie mogła być uznana za czynność związaną z działalnością podatnika, gdyż zasadą świadczonych przez Teatr usług jest ich odpłatność.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 listopada 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż możliwość nieodpłatnego wstępu na spektakle w celu ich promocji wynika każdorazowo z decyzji Dyrektora Teatru i jest wynikiem istniejącej tradycji, która nakazuje umożliwienie bezpłatnego wstępu zarówno dziennikarzom – krytykom teatralnym, autorom spektaklu (reżyser, scenograf, tłumacz itp) jak i przedstawicielom organizatora (Urząd Miasta).Dotyczy to przede wszystkim spektakli premierowych jak i pojedynczych decyzji zaproszeń na spektakle repertuarowe.

Nieodpłatny wstęp na spektakle dla ww. osób ma na celu propagowanie działalności Teatru co w przyszłości powinno przyczynić się do zwiększenia liczby widzów, a tym samym zwiększenia wpływów ze spektakli.

Nieodpłatny wstęp odbywa się na podstawie zaproszeń imiennych lub na okaziciela. Zaproszenia te dla celów zablokowania miejsc, a także z powodów statystycznych odnosi się do systemu sprzedaży teatru jako „zaproszenia lub bilety O”.

Umowy zawarte z kontrahentami na świadczenia promocyjne dotyczą emisji na antenie radiowej spotów promujących spektakle teatralne lub zamieszczenia w prasie reklamy spektakli oraz rozprowadzania nieodpłatnie wśród swoich słuchaczy lub czytelników dostarczonych przez Teatr biletów wstępu na spektakle repertuarowe. W ww. przypadkach transakcje takie wyceniane są odpowiednio do stawek rynkowych i dokumentowane przez strony stosownymi fakturami VAT.

Mogą zdarzyć się jednak sytuacje, w których materiał informacyjny w mediach ukazuje się w związku z ich zadaniami statutowymi (np. w radiowym magazynie kulturalnym - zapowiedź premiery). Wówczas Teatr dla wzmocnienia efektu promocyjnego dostarcza do redakcji kilka bezpłatnych zaproszeń dla słuchaczy, czytelników itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. uregulowania powinny być nadal stosowane przez Teatr, czy wobec nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług w części dotyczącej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy należy bezpłatne bilety i zaproszenia potraktować jako nieodpłatne świadczenie usług ściśle związane z główną działalnością Teatru i w związku z tym nie podlegającą opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne wydanie biletów i zaproszeń jest związane z prowadzoną przez działalnością (statutową) .

Nieodpłatne bilety wstępu, zaproszenia na spektakle teatralne są przekazywane z myślą o przyszłym świadczeniu usług kulturalnych w zakresie wstępu na odpłatne przedstawienia teatralne.

W związku w powyższym Wnioskodawca uważa, że czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z przepisem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z dniem 1 kwietnia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W ww. przepisie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT przyjęto, że jako odpłatne świadczenie usług należy traktować nie tylko wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, lecz także użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów.

Warto także podkreślić, że zgodnie z pkt 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu podlegać będzie każde nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, nawet wówczas, gdy z tytułu tych usług nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego (co pozostaje w zgodności z art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 ze zm.)).

Nie jest natomiast opodatkowane mające charakter usługi użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika i nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na cele działalności gospodarczej podatnika.

A zatem podlega opodatkowaniu:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza – jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów,
  2. nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie podlega natomiast opodatkowaniu:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza – jeżeli podatnikowi nie przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów,
  2. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów działalności gospodarczej podatnika – niezależnie od tego, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów,
  3. nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej podatnika, niezależnie od tego, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca – Teatr jako instytucja kultury świadczy usługi kulturalne – spektakle teatralne.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Teatr umożliwia nieodpłatny wstęp na spektakle w celu ich promocji .głównie przedstawicielom innych instytucji, organizatorowi i innym osobom (głównie dziennikarzom) na zaproszenie Dyrektora oraz innym kontrahentom Teatru, z którym zawarto stosowne umowy na świadczenia promocyjne w formie bezpłatnych zaproszeń na spektakle.

Możliwość nieodpłatnego wstępu na spektakle w celu ich promocji wynika każdorazowo z decyzji Dyrektora Teatru i jest wynikiem istniejącej tradycji, która nakazuje umożliwienie bezpłatnego wstępu zarówno dziennikarzom - krytykom teatralnym, autorom spektaklu (reżyser, scenograf, tłumacz itp) jak i przedstawicielom organizatora (Urząd Miasta). Dotyczy to przede wszystkim spektakli premierowych jak i pojedynczych decyzji zaproszeń na spektakle repertuarowe.

Nieodpłatny wstęp na spektakle dla ww. osób ma na celu propagowanie działalności Teatru co w przyszłości powinno przyczynić się do zwiększenia liczby widzów, a tym samym zwiększenia wpływów ze spektakli.

Nieodpłatny wstęp odbywa się na podstawie zaproszeń imiennych lub na okaziciela. Zaproszenia te dla celów zablokowania miejsc, a także z powodów statystycznych odnosi się do systemu sprzedaży teatru jako „zaproszenia lub bilety O”.

Mogą zdarzyć się również sytuacje, w których materiał informacyjny w mediach ukazuje się w związku z ich zadaniami statutowymi (np. w radiowym magazynie kulturalnym - zapowiedź premiery). Wówczas Teatr dla wzmocnienia efektu promocyjnego dostarcza do redakcji kilka bezpłatnych zaproszeń dla słuchaczy, czytelników itp.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny w niniejszej sprawie występuje kwestia nieodpłatnego świadczenia usług kulturalnych poprzez umożliwienie nieodpłatnego wstępu na spektakle teatralne organizowane przez Wnioskodawcę. Potwierdzeniem wstępu są w tym przypadku bilety i zaproszenia wydawane określonym podmiotom nieodpłatnie.

A zatem w niniejszej sprawie koniecznym jest ustalenie czy w myśl art. 8 ust.2 pkt 2 ustawy o VAT będzie podlegało opodatkowaniu nieodpłatne świadczenie usługi wstępu na spektakle teatralne Wnioskodawcy.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Skoro Wnioskodawca umożliwia nieodpłatny wstęp na spektakle w celu ich promocji, a możliwość nieodpłatnego wstępu na spektakle jest wynikiem istniejącej tradycji, która nakazuje umożliwienie bezpłatnego wstępu zarówno dziennikarzom – krytykom teatralnym, autorom spektaklu (reżyser, scenograf, tłumacz) jak i przedstawicielom organizatora (Urząd Miasta), a co najważniejsze nieodpłatny wstęp na spektakle dla ww. osób ma na celu propagowanie działalności Teatru, co w przyszłości powinno przyczynić się do zwiększenia liczby widzów, a tym samym zwiększenia wpływów ze spektakli, powyższe bezsprzecznie wskazuje na związek świadczonych usług z działalnością gospodarczą (kulturalną) Wnioskodawcy. Również umożliwienie bezpłatnego wstępu (za bezpłatnymi zaproszeniami) słuchaczom i czytelnikom radiowego magazynu kulturalnego ma na celu wzmocnienie efektu promocyjnego repertuaru teatralnego Wnioskodawcy, co również wskazuje na związek czynności z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

A zatem nieodpłatny wstęp na spektakle w celu ich promocji nie podlega opodatkowaniu VAT jako działanie wykonane z myślą o przyszłym świadczeniu usług kulturalnych w zakresie wstępu na spektakl – czyli są to nieodpłatne świadczenia wykonane do celów działalności gospodarczej podatnika.

Zatem należy stwierdzić, że nieodpłatne wydawanie przedmiotowych biletów i zaproszeń jest związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj