Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-201/12/JP
z 14 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-201/12/JP
Data
2012.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
infrastruktura
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
teren


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012r. (data wpływu 28 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 18 kwietnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 kwietnia 2012r. Nr IBPP4/443-201/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina wytyczyła na terenie sołectwa, przy ul. P, obszar tzw. Strefy Przemysłowej. Zgodnie z aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy oznaczony jest on symbolami: … i zaklasyfikowany jako tereny przemysłu nieuciążliwego i rzemiosła, tereny obiektów produkcyjnych, składów, magazynów i usług. Na wskazanym terenie dopuszcza się również realizację obiektów i budynków użyteczności publicznej.

Z uwagi na potrzeby inwestorów, którzy bez odpowiedniej kanalizacji deszczowej mieli problemy z uzyskaniem pozwolenia na budowę, wyniknęła potrzeba budowy odpowiedniej kanalizacji deszczowo-burzowej na terenie Strefy. Projekty budowlane uwzględniały istnienie infrastruktury tego rodzaju.

Ponadto, w efekcie utwardzenia gruntu okazało się, że inwestycje zakłóciły naturalną gospodarkę wodną (w przeszłości całość stanowiły pola uprawne). Gmina spotykała się ze skargami mieszkańców, którym po obfitych opadach, na polach wokół strefy gromadziła się woda.

W latach 2009-2010 Gmina zrealizowała na terenie Strefy Przemysłowej inwestycję w zakresie budowy kanalizacji deszczowej odwadniającej działki gminne w tym rejonie. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w maju 2009r. W trakcie jej trwania (tj. w listopadzie 2009r.) Gmina sprzedała działkę w rejonie Strefy na rzecz podmiotu, który jest obecnie największym inwestorem w Strefie. Jednocześnie kontynuowana była nadal zaplanowana inwestycja.

Zdecydowana większość działek położonych w Strefie, należących do Gminy została sprzedana lub wydzierżawiona. Pozostałe, nieliczne działki oczekują na nabywców/inwestorów. Działki te mają charakter działek budowlanych niezabudowanych. Wszystkie działki gminne w rejonie Strefy Przemysłowej, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone zostały pod inwestycje. Czynności sprzedaży, jak również dzierżawy nieruchomości podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Niezabudowane działki gminne, jako działki budowlane i przeznaczone pod zabudowę nie korzystały ze zwolnienia z VAT i podlegały opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

W związku z powyższym wątpliwości Gminy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów/usług związanych z realizowaną inwestycją.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż kanalizacja deszczowa Strefy Przemysłowej nie stanowi środka trwałego Gminy. Po zrealizowaniu inwestycji w latach 2009-2010 została ona przekazana Zarządzeniem Wójta z dnia 28 lutego 2011r. do jednostki budżetowej (Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej). Jednostka ta, działając w imieniu i na rzecz Gminy, zajmuje się między innymi utrzymaniem (gospodarowaniem) kanalizacji deszczowej oraz zabezpieczeniem jej niezakłóconego funkcjonowania (odbioru wód deszczowych). Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Podmioty prowadzące oraz podmioty, które będą prowadziły działalność gospodarczą na terenie Strefy Przemysłowej nie będą ponosiły opłat z tytułu odprowadzania wód deszczowych z ich terenów. Ani Gmina ani jednostka budżetowa zajmująca się utrzymaniem kanalizacji deszczowej nie będą pobierały żadnych opłat w związku z przedmiotową kanalizacją.

Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych w zakresie odprowadzania wód deszczowych. Wody będą odprowadzane samoistnie, w ramach istniejącej infrastruktury funkcjonującej w ramach sprzedanych, dzierżawionych czy też przeznaczonych do sprzedaży przez Gminę (jako podatnika VAT) terenów w obszarze Strefy Przemysłowej. Jednocześnie, dnia 28 lutego 2011r. Zarządzeniem Wójta kanalizacja deszczowa została nieodpłatnie przekazana do jednostki budżetowej (Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej). Jednostka ta nie pobiera żadnych opłat w związku z kanalizacją deszczową, a jedynie działając w imieniu i na rzecz Gminy wykonuje czynności faktyczne zmierzające do jej właściwego utrzymania.

Inwestycja w zakresie kanalizacji deszczowej została zrealizowana w celu przygotowania do użytkowania terenu (m.in. uzyskania pozwoleń na budowę), który jest dzierżawiony, został sprzedany czy też ma w przyszłości zostać sprzedany. Kanalizacja deszczowa sama z siebie nie będzie bezpośrednio generowała obrotu opodatkowanego VAT i podatku należnego. Sprzedaż czy też dzierżawa przedmiotowych gruntów budowlanych była/jest natomiast opodatkowana podatkiem VAT przez Gminę jako podatnika VAT. Gmina występowała w tym przypadku w roli inwestora oraz działała w ramach zawieranych z nabywcami/wydzierżawiającymi umów cywilnoprawnych. Związek pomiędzy zrealizowaną inwestycją w zakresie kanalizacji deszczowej a czynnościami opodatkowanymi miał charakter pośredni.

Opisywaną sytuację zdaniem Wnioskodawcy, można porównać z zakupem wyposażenia biura (niegenerujących obrotu i podatku należnego) przez kancelarię prawną w celu świadczenia usług doradczych. W takiej sytuacji również zakupione towary nie powodują powstania obrotu opodatkowanego podatkiem VAT generującego podatek należy. Dopiero świadczenie usług doradczych stanowi czynności opodatkowane VAT.

Pomijając powyższe uzupełnienie stanu faktycznego warto wskazać, iż art. 86 ustawy o VAT nie nakazuje istnienia bezpośredniego związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami z czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną oraz orzeczniczą związek taki może mieć również charakter pośredni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei ust. 2 tego artykułu stanowi, że „działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego spełniają zatem przesłanki do bycia podatnikiem VAT. Jednakże cyt. przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zawęża zakres ich działalności w charakterze podatnika do tego rodzaju transakcji, które nie pozostają w związku z wykonywanymi przez ww. jednostki zadaniami (nałożonymi na nie odrębnymi przepisami prawa i do realizacji których zostały powołane). Powyższe wyłączenie nie dotyczy „czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Badając zatem kwestię, czy w danym stanie faktycznym określona jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika VAT, a tym samym przysługiwać jej może prawo do odliczenia podatku naliczonego, konieczne jest sprawdzenie, czy działa ona jak przedsiębiorca oraz, czy wykonuje określone czynności na podstawie umów prawa cywilnego.

Jeżeli organ władzy publicznej wykonuje czynności w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej, to jest on podatnikiem VAT z tego tytułu. Stanowisko takie zaprezentował np. Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w wyroku z dnia 8 grudnia 2009r., sygn. akt I FSK1333/08, uznając za prawidłowe stanowisko Ministra Finansów, w ramach którego Minister twierdził, że z uwagi na fakt działania przez gminę w charakterze podatnika VAT, dokonana przez nią dostawa terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę (budowlanych) podlegała opodatkowaniu obowiązującą wówczas stawką podstawową 22%. Sąd wskazał ponadto: „Przewidziane w art. 15 ust. 6 u.pt.u. wyłączenie z opodatkowania podmiotów określonych w tym przepisie stanowi implementację art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku - 77/338/EEC (Dz. U. UE L z 13 czerwca 1977r.) oraz art. 13 obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE i dotyczy jedynie czynności wykonywanych przez wskazane w tych przepisach podmioty w zakresie zadań publicznych, co wynika ze sformułowania ("...w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane...”- ust. 6 art. 15 u.p.t.u). Jeżeli więc organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje czynności w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem na podstawie umowy cywilnoprawnej, jest podatnikiem VAT z tego tytułu i to na podstawie ogólnej definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u. Przepis ust. 6 art. 15 u.p.t.u. nie może więc być samodzielną podstawą do określenia, czy i kiedy organ władzy publicznej jest podatnikiem podatku VAT. Przepis ten stanowi jedynie dopełnienie treści art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u. wyłączając z opodatkowania podatkiem VAT organy władzy publicznej, ale jedynie w zakresie wykonywanych przez niego zadań publicznych”.

Wytyczając obszar Strefy, uwzględniając ją w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, przygotowując grunt pod przyszłe inwestycje, w tym częściowo na gruntach już zbytych w trakcie trwania budowy kanalizacji deszczowej, Gmina nie działała w charakterze organu władzy publicznej, lecz działała tak jak prywatny inwestor na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podobnie, sprzedając lub wydzierżawiając (względnie wystawiając na sprzedaż) działki budowlane w rejonie strefy Gmina działała i działa, jakby była przedsiębiorcą. Ponadto na podkreślenie zasługuje fakt, że ewentualne umowy sprzedaży oraz dzierżawy nieruchomości stanowią właśnie umowy cywilnoprawne, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Reasumując, w przypadku, gdy Gmina dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (np. sprzedaż i dzierżawa nieruchomości), tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów zajmujących się wyłącznie prowadzeniem działalności gospodarczej - będzie traktowana jak podatnik VAT. Wykonując bowiem czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów prawa cywilnego, niezależnie od swoich celów i zadań, Gmina postępuje w sposób tożsamy do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które to podmioty stanowią lub mogłyby stanowić konkurencję dla Gminy. W rezultacie na zasadach właściwych dla innych podatników i w oparciu o obowiązujące takie podmioty reguły, Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z ogólną zasadą, wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W stanie faktycznym przedmiotowego wniosku, Gmina realizowała inwestycję budowy kanalizacji deszczowej na działkach, które w chwili rozpoczęcia tej inwestycji należały do Gminy. Całość inwestycji miała na celu uregulowanie gospodarki wodnej na terenie Strefy Przemysłowej tak, aby spełniała wymagania inwestorów, wymogi wynikające z prawa budowlanego oraz, aby prowadzona tam działalność nie zakłócała gospodarki wodnej przyległych nieruchomości. W związku z powyższą inwestycją Gmina ponosiła określone wydatki, tj. wydatki na nabycie towarów lub usług w celu jej realizacji. Poniesione przez Gminę wydatki miały na celu realizację komercyjnej inwestycji - przyciągnięcie przedsiębiorców do stworzonej Strefy Przemysłowej, oraz stworzenie im odpowiednich warunków do prowadzenia w tejże Strefie działalności gospodarczej. Co więcej, większość działek gminnych zlokalizowanych w Strefie została sprzedana albo wydzierżawiona. Pozostałe z działek przeznaczone są do sprzedaży. Sprzedaż lub dzierżawa takich działek nie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT. Ponadto, podkreślenia wymaga fakt, że projekty budowlane uwzględniały istnienie takiej infrastruktury.

W związku z powyższym, w opinii Gminy, w sposób bezpośredni można powiązać zakupy inwestycyjne dokonywane przez Gminę z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. z opodatkowanymi czynnościami cywilnoprawnymi, jakimi są sprzedaż i dzierżawa gminnych nieruchomości. Nabyte w ramach realizacji ww. inwestycji towary i usługi posłużyły bądź posłużą do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Tym samym należy uznać, że Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) w okresie 2009r. – 2010r. zrealizował na terenie Strefy Przemysłowej inwestycję w zakresie budowy kanalizacji deszczowej odwadniającej działki gminne w tym rejonie.

Kanalizacja deszczowa Strefy Przemysłowej nie stanowi środka trwałego Gminy. Po zrealizowaniu inwestycji Zarządzeniem Wójta kanalizacja deszczowa została nieodpłatnie przekazana do jednostki budżetowej (Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej). Jednostka ta nie pobiera żadnych opłat w związku z kanalizacją deszczową, a jedynie działając w imieniu i na rzecz Gminy wykonuje czynności faktyczne zmierzające do jej właściwego utrzymania.

Podmioty prowadzące oraz podmioty, które będą prowadziły działalność gospodarczą na terenie Strefy Przemysłowej nie będą ponosiły opłat z tytułu odprowadzania wód deszczowych z ich terenów. Ani Gmina ani jednostka budżetowa zajmująca się utrzymaniem kanalizacji deszczowej nie będą pobierały żadnych opłat w związku z przedmiotową kanalizacją. Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych w zakresie odprowadzania wód deszczowych. Wody będą odprowadzane samoistnie, w ramach istniejącej infrastruktury funkcjonującej w ramach sprzedanych, dzierżawionych czy też przeznaczonych do sprzedaży przez Gminę (jako podatnika VAT) terenów w obszarze Strefy Przemysłowej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wszystkie działki gminne w rejonie Strefy Przemysłowej, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone zostały pod inwestycje.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej.

Na wstępie należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. do końca 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. do końca 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym)

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na budowie kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej. Po zrealizowaniu inwestycji została ona nieodpłatnie przekazana do jednostki budżetowej, zajmującej się między innymi utrzymaniem (gospodarowaniem) kanalizacji deszczowej oraz zabezpieczeniem jej niezakłóconego funkcjonowania (odbioru wód deszczowych). Kanalizacja deszczowa nie stanowi środka trwałego Gminy.

Powyższe wskazuje, iż ewentualne obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu odprowadzania wód deszczowych stanowiłyby obroty jednostki budżetowej, będącej odrębnym od Gminy podmiotem. Skoro Gmina, przekazała środek trwały podmiotowi, który go zagospodarowuje, oznacza iż nie zamierzała bezpośrednio czerpać z efektów inwestycji żadnych korzyści finansowych. Tym samym w momencie dokonywania zakupów związanych z realizacją inwestycji, Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT - Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową kanalizacji deszczowej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie jeżeli dokonane zakupy towarów i usług mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, bowiem inwestycja związana jest z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. nieodpłatnym przekazaniem środka trwałego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na budowie kanalizacji deszczowej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki (nabycie towarów lub usług) związane z budową kanalizacji deszczowej na terenie Strefy Przemysłowej, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj