Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-603/15/BJ
z 6 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 sierpnia 2015 r. (data wpływu 11 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „”
  • prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „”

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. „”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r. W okresie od 21 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. zrealizowała projekt inwestycyjny pn. „” na podstawie umowy o przyznanie pomocy z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania „” objętego PROW na lata 2007–2013. Celem realizowanego projektu była poprawa infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez rozbudowę wodociągu. Realizację przedmiotowej umowy wykonawca robót budowlanych rozpoczął 29 sierpnia 2014 r., a zakończył 28 stycznia 2015 r. Protokół odbioru końcowego robót: 10 lutego 2015 r.

Operacja obejmowała:

a.opracowanie dokumentacji projektowej,

b.budowę sieci wodociągowej w miejscowościach: K. przez M. do K. (4,069 km sieci wodociągowej).

W ramach robót budowlanych wykonano roboty ziemne dotyczące przygotowania terenu pod budowę oraz roboty w zakresie budowy wodociągów:

c.budowę sieci wodociągowej w miejscowości: Ł. (ok. 2,018 km sieci wodociągowej). W ramach robót budowlanych wykonano roboty ziemne dotyczące przygotowania terenu pod budowę oraz roboty w zakresie budowy wodociągów.

d.budowę sieci wodociągowej w miejscowości: M. (ok. 0,549 km sieci wodociągowej). W ramach robót budowlanych wykonano roboty ziemne dotyczące przygotowania terenu pod budowę oraz roboty w zakresie budowy wodociągów.

Projekt obejmował przewody wodociągowe rozdzielcze bez przyłączy do budynków. Inwestorem była Gmina K. i po zakończeniu inwestycji jest właścicielem powstałej infrastruktury. Mieszkańcy Gminy K. zaopatrują się w wodę z istniejącego wodociągu komunalnego oraz studni i wodociągów prywatnych. Rozbudowa sieci wodociągowej miała na celu poprawę stanu zaopatrzenia w wodę całej Gminy K. oraz umożliwić korzystanie z wody spełniającej wymagania stawiane wodzie do picia, będącej pod stałą kontrolą służb sanitarnych, a tym samym zmniejszyć ryzyko zachorowań związanych ze złą jakością wody. Wybudowana sieć rozdzielcza prowadzona była przez tereny prywatne (posesje, ogrody, pola), w poprzek i wzdłuż dróg prywatnych, gminnych i w poprzek drogi powiatowej. Roboty budowlane prowadzone były przy udziale inspektora nadzoru inwestorskiego. Koszt całkowity inwestycji wyniósł 1 090 911,03 zł (w tym kwota dofinansowania w wysokości 646 364,00 zł). W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym. W ramach realizowanej inwestycji Gmina nabywała towary i usługi związane ze sporządzeniem dokumentacji projektowej oraz wykonaniem prac budowlanych. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Po zakończonej inwestycji powstała infrastruktura jest utrzymywana przez Gminę K. w sposób ciągły.

Gmina realizuje zadania z zakresu gospodarki wodno–ściekowej w regionie co zapewnia długotrwałe użytkowanie sieci. Zostały zawarte umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, którzy zostali podłączeni do sieci. Beneficjenci są obciążani opłatami za dostarczanie wody w wyniku których Gmina osiąga dochody i odprowadza VAT należny. Zatem przedmiotowa inwestycja służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zdarzenie II.

W okresie od 13 marca 2015 r. do 30 czerwca 2015 r. Gmina zrealizowała projekt inwestycyjny pn. „” na podstawie umowy o przyznanie pomocy z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego PROW na lata 2007–2013.

Celem realizowanego projektu była poprawa Infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez budowę zbiornika wody pitnej dla sieci wodociągowej Gminy K. oraz remont sieci wodociągowej w miejscowości K. i Ł. Roboty budowlane prowadzone były przy udziale inspektora nadzoru inwestorskiego. Koszt całkowity inwestycji wyniósł 1048 682,16 zł (w tym kwota dofinansowania w wysokości 616153,00 zł). W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym. Okres wykonywania robót budowlanych w zakresie remontu sieci wodociągowej: 8 kwietnia 2015 r. do 3 czerwca 2015 r. Data protokołu odbioru końcowego: 8 czerwca 2015 r. Okres wykonywania robót budowlanych w zakresie budowy zbiornika: 13 marca 2015 – 15 czerwca 2015 r. Data protokołu odbioru końcowego: 26 czerwca 2015 r.

Operacja obejmowała:

1.Remont sieci wodociągowej w miejscowościach K. i Ł. na długości ok. 3,077 km

W latach 1996–2000 została wybudowana część sieci wodociągowej w postaci: rurociąg sieci rozdzielczej, ujęcia wody, stacja uzdatniania wody, pompy wodociągowe i zbiorniki żelbetowe pokryte ze środków własnych oraz z wniesionych darowizn przez mieszkańców. Od 24 lipca 2000 r. do 31 grudnia 2009 r. Gmina użytkowała w całości sieć, prowadziła samodzielnie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, w wyniku których uzyskiwała dochody z tego tytułu. Gmina część wybudowanej sieci z tego okresu wniosła w 2010 roku aportem do S. Wodociągów Sp. z o.o. natomiast pozostałą część w/w wodociągu stanowiącego nieruchomości, urządzenia i Instalacje służące do zbiorowego zaopatrzenia w wodę jak: armatura, zbiorniki, studnie, pompownie, wydzierżawiła S. Wodociągom Sp. z o.o. w okresie od 20 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. (zawarta umowa dzierżawy w dniu 23 marca 2010 r. z czego co miesiąc otrzymywała przychód w postaci czynszu dzierżawnego).

Obiekty sieci wodociągowej oddanej wówczas w dzierżawę S. Wodociągom Sp. z o.o. to:

  1. Sieć wodociągowa z armaturą o łącznej długości 101 029 mb tj:
    • sieć magistralna o długości 18 806 mb, – rozpoczęcie budowy 23 października 1998 r. oddanie do użytkowania 25 maja 2000 r., – sieć rozdzielcza, przytacza o długości 48212 mb, – rozpoczęcie budowy 23 października 1998 r. oddanie do użytkowania 25 maja 2000 r.
    • sieć zasilająca o długości 1930 mb, – rozpoczęcie budowy 23 października 1998 r. oddanie do użytkowania 21 maja 2001 r.
    • sieć rozdzielcza, przyłącza o długości 23560 mb, – rozpoczęcie budowy 23 października 1998 r. oddanie do użytkowania 21 maja 2001 r.
    • przewody doprowadzające o długości 318 mb, – rozpoczęcie budowy 10 kwietnia 2003 r. oddanie do użytkowania 10 lipca 2003 r.
    • przewody doprowadzające o długości 1246 mb, – rozpoczęcie budowy 10 kwietnia 2003 r. oddanie do użytkowania 10 lipca 2003 r.
    • przyłącza o długości 6957 mb, – rozpoczęcie budowy 10 kwietnia 2003 r. oddanie do użytkowania 10 lipca 2003 r.
  2. Zbiornik Nr 1 K. dz.299/2 – rozpoczęcie budowy 10 kwietnia 2003 r. oddanie do użytkowania 10 lipca 2003 r.
  3. Pompownia Nr 1, zbiornik nr 4 dz.80/3 – rozpoczęcie budowy 23 października 1998 r. oddanie do użytkowania 25 maja 2000 r.
  4. Posadowa M. Studnia R–5 dz. 91/1 – agregat pompowy firmy O gena typ–S0036 z silnikiem o mocy 2.2 kW,
  5. Posadowa M. Studnia R–7 dz. 110/5 – agregat pompowy firmy O gena typ–S0036 z silnikiem o mocy 2.2 kW,
  6. Studnia R–8 dz. 216/5 – agregat pompowy firmy O gena typ–GB.0.08.1.1 z silnikiem SM6 o mocy 2.2 kW,
  7. Sterowanie studniami radiowe Sterownik PCEIP 55 CD 39 PT/RR częstotliwość 40.38000 [Mhz] z odstępem miedzy kanałowym 12.5 kHZ.

W późniejszym czasie od 2 stycznia 2012 r. zostały zawarte kolejno umowy dzierżawy na lata 2012; 2013; 2014; 2015 na obiekty wymienione powyżej od ppkt a–c z wyłączeniem studni tj. ppkt d–g. Gmina wcześniej nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie w/w obiektów.

W zakresie rzeczowym projektu inwestycyjnego dotyczącego remontu sieci wodociągowej w miejscowościach K. i Ł. na długości ok. 3,077 km znalazły się obiekty będące przedmiotem dzierżawy w ppkt a dot. sieci magistralnej o długości 18 806 mb wybudowanej w okresie od 23 października 1998 r. do 25 maja 2000 r.

Ponieważ zrealizowana inwestycja przyczyniła się do zwiększenia wartości środka trwałego, w związku z powyższym w dniu 29 czerwca 2015 r. Gmina K. zwróciła się do UMWM z wnioskiem o wyrażenie zgody na przeniesienie posiadania wyremontowanej sieci wodociągowej na rzecz S. Wodociągów Sp. z o.o. poprzez zawarcie aneksu do umowy dzierżawy z dnia 30 grudnia 2014 r.

W dniu 29 lipca 2015 r. Gmina K. otrzymała zgodę na zawarcie aneksu do umowy dzierżawy, wprowadzającym zapisy dotyczące trwałości projektu i zachowania celu zgodnie z zapisami Umowy o przyznanie pomocy.

2.Budowę zbiornika wody pitnej dla sieci wodociągowej Gminy K.

W związku z budową zbiornika wykonano roboty budowlane, budynek komory zasuw, pomieszczenia dla awaryjnej chlorowni, płytę pod zbiornik oraz ogrodzenie, instalacje sanitarne, instalacje elektryczne oraz roboty związane z zagospodarowaniem terenu. Powstały środek trwały został dopuszczony do obrotu 12 czerwca 2015 r.

Obiekt zrealizowany został w ramach rozbudowy istniejącej sieci wodociągowej dostarczającej wodę mieszkańcom Gminy K. (infrastruktury technicznej położonej w obrębie J. Gmina C.). Nowopowstały zbiornik oraz działka na której został usytuowany zbiornik stanowi własność Gminy K.

Woda płynąca przez magistralę na której wybudowano zbiornik jest rozprowadzana na teren Gminy K poprzez sieci wodociągowe, które w części są:

  • przedmiotem dzierżawy z S. Wodociągami Sp. z o.o.;
  • wniesione aportem w 2010 r. do S. Wodociągów Sp. z o.o.;
  • w posiadaniu Gminy K. w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze Środków UE (PROW, MRPO).

Do istniejących na terenie Gminy K. sieci wodociągowych sukcesywnie wykonywane są przyłącza. Gmina K. na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami przyłączonymi do sieci będących w posiadaniu gminy obciąża opłatami za dostarczenie wody. Z kolei w odniesieniu do sieci będących przedmiotem dzierżawy Gmina K. płaci czynsz.

Natomiast w odniesieniu do sieci wodociągowych będących przedmiotem aportu w 2010 r. S. Wodociągi Sp. z o.o. na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami terenu Gminy K. obciążają opłatami za dostarczenie wody. Zatem przedmiotowa inwestycja służy czynnościom opodatkowanym.

W ramach zrealizowanego powyżej projektu dotyczącego remontu sieci wodociągowej oraz budowy zbiornika Gmina nabywała towary i usługi – związane m.in. ze sporządzeniem dokumentacji projektowej (kwiecień 2014 r.); wykonaniem prac budowlanych (czerwiec 2015 r.); pełnieniem nadzoru (czerwiec 2015 r.).

W związku z realizacją powyższych projektów inwestycyjnych pn. „” i pn. „” Gmina nie odliczała podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w. związku z realizacją projektu pod nazwą „”?
  2. Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod nazwą: „”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdarzenie 1:

W odniesieniu do zrealizowanego projektu Gmina ma możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących w/w inwestycji tj. od poniesionych kosztów związanych z dokumentacją projektową oraz rozbudową wodociągu.

Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT jest operatorem i pobiera opłaty od Użytkowników indywidualnych.

W myśl art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wykazano w opisie realizowana inwestycja służy Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych i stanowi źródło przychodów oraz Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT, a więc spełnia ten warunek.

W odniesieniu do poniesionych kosztów na dokumentację projektową (luty, kwiecień 2014 r.) oraz rozbudowę wodociągu (grudzień 2014 r.; luty 2015 r.), od których na bieżąco nie odliczono dotychczas podatku VAT, Gmina ma możliwość odliczyć podatek VAT poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 składanych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10-13 ustawy VAT

Zdarzenie 2:

W odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. „” Gmina ma również prawo do odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

Wybudowany zbiornik w J. jest własnością Gminy K. i żeby woda dostarczana poprzez sieć wodociągową trafiała do mieszkańców terenu Gminy K. nie jest możliwe aby nie przepływała przez ten zbiornik. Również remont sieci wodociągowej dotyczy odcinka, który jest w dzierżawie w Wodociągowej Sp. z o.o., a więc służy wykonywaniu czynności opodatkowanych. W odniesieniu do poniesionych kosztów na dokumentację projektową (kwiecień 2014 r.); nadzór inwestorski (czerwiec 2015 r.) oraz budowę zbiornika i remont sieci wodociągowej (czerwiec 2015 r.), od których na bieżąco nie odliczono dotychczas podatku VAT, Gmina ma możliwość odliczyć podatek VAT poprzez złożenie korekt deklaracji VAT-7 składanych za okresy, w których wystąpiło prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zgodnie z art. 86 ust. 10–13 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosowanie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do 86 ust. 10b pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Jak wynika z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl 86 ust. 13 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., co do zasady podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku spełnienia łącznie trzech przesłanek, wynikających z treści art. 86 ust. 10 oraz ust. 10b pkt 1 ustawy tj.:

  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Tak więc niezadeklarowany w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych podatek naliczony nie przepada jeszcze przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, z uwagi powołany przepis ust. 13, przewidujący możliwość jego zadeklarowania w formie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego. Tak więc dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego decydujące znaczenie będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z obecnymi lub przyszłymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie bowiem z podstawową zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje w określonych terminach wskazanych przez ustawodawcę (nawet jeśli w momencie realizacji prawa do odliczenia towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Zwrócić również należy uwagę, iż cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1515), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2). Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Stosownie do regulacji art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 782), do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r. W okresie od 21 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. zrealizowała projekt inwestycyjny pn. „”. Realizację przedmiotowej umowy wykonawca robót budowlanych rozpoczął 29 sierpnia 2014 r., a zakończył 28 stycznia 2015 r. Protokół odbioru końcowego robót: 10 lutego 2015 r. W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie był kosztem kwalifikowanym. W ramach realizowanej inwestycji Gmina nabywała towary i usługi związane ze sporządzeniem dokumentacji projektowej oraz wykonaniem prac budowlanych. Ponoszone w tym zakresie wydatki zostały udokumentowane wystawionymi na Gminę przez wykonawców/dostawców fakturami VAT. Gmina realizuje zadania z zakresu gospodarki wodnościekowej w regionie co zapewnia długotrwałe użytkowanie sieci. Zostały zawarte umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, którzy zostali podłączeni do sieci. Beneficjenci są obciążani opłatami za dostarczanie wody w wyniku których Gmina osiąga dochody i odprowadza VAT należny. Zatem przedmiotowa inwestycja służy czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W okresie od 13 marca 2015 r. do 30 czerwca 2015 r. Gmina zrealizowała projekt inwestycyjny pn. „”. Celem realizowanego projektu była poprawa Infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę poprzez budowę zbiornika wody pitnej dla sieci wodociągowej Gminy K. oraz remont sieci wodociągowej w miejscowości K. i Ł. Operacja obejmowała remont sieci wodociągowej w miejscowościach K. i Ł. na długości ok. 3,077 km. Od 24 lipca 2000 r. do 31 grudnia 2009 r. Gmina użytkowała w całości sieć, prowadziła samodzielnie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, w wyniku których uzyskiwała dochody z tego tytułu. Gmina część wybudowanej sieci z tego okresu wniosła w 2010 roku aportem do S. Wodociągów Sp. z o.o. natomiast pozostałą część w/w wodociągu stanowiącego nieruchomości, urządzenia i Instalacje służące do zbiorowego zaopatrzenia w wodę jak: armatura, zbiorniki, studnie, pompownie, wydzierżawiła S. Wodociągom Sp. z o.o. w okresie od 20 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. (zawarta umowa dzierżawy w dniu 23 marca 2010 r. z czego co miesiąc otrzymywała przychód w postaci czynszu dzierżawnego). W późniejszym czasie od 2 stycznia 2012 r. zostały zawarte kolejno umowy dzierżawy na lata 2012; 2013; 2014; 2015. W zakresie rzeczowym projektu inwestycyjnego dotyczącego remontu sieci wodociągowej w miejscowościach K. i Ł. znalazły się obiekty będące przedmiotem dzierżawy dot. sieci magistralnej wybudowanej w okresie od 23 października 1998 r. do 25 maja 2000 r. Przedmiotowy projekt obejmował również zadanie inwestycyjne dotyczące budowy zbiornika wody pitnej dla sieci wodociągowej Gminy. Powstały środek trwały został dopuszczony do obrotu 12 czerwca 2015 r. Obiekt zrealizowany został w ramach rozbudowy istniejącej sieci wodociągowej dostarczającej wodę mieszkańcom Gminy K. (infrastruktury technicznej położonej w obrębie J. Gmina C.). Nowopowstały zbiornik oraz działka na której został usytuowany zbiornik stanowi własność Gminy K.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji inwestycji polegającej na rozbudowie sieci wodociągowej dla Gminy oraz budowie zbiornika wody pitnej dla sieci wodociągowej Gminy oraz remoncie sieci wodociągowej w miejscowości K. i Ł., należy jeszcze raz zauważyć, że prawo to przysługuje w zakresie w jakim zakupy bezspornie związane są z realizowaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Odpłatnie realizowane przez Gminę na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych czynności w zakresie dostarczania wody mieszkańcom, którzy zostali podłączeni do sieci wodociągowej oraz dzierżawa na rzecz S. Wodociągów sp. z o.o. stanowią niewątpliwie czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższe czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowane są jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, podlegające opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 tej ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż nabywane przez Gminą towary i usługi związane z realizacją opisanych we wniosku zadań inwestycyjnych polegających na rozbudowie sieci wodociągowej dla Gminy oraz budowie zbiornika wody pitnej dla sieci wodociągowej Gminy oraz remoncie sieci wodociągowej w miejscowości K. i Ł., wykorzystywane są do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. dostarczanie wody mieszkańcom oraz dzierżawa sieci na rzecz spółki z o.o.). Tym samym Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poczynione zakupy dotyczące tych zadań inwestycyjnych, o ile oczywiście nie zachodzą inne wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT. Gmina będzie mogła pomniejszyć podatek VAT należny o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupów zrealizowanych w ramach opisanych we wniosku zadań inwestycyjnych, w trybie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, który przewiduje możliwość jego zadeklarowania w formie korekty deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku. Należy podkreślić, że podatnik może dokonać korekty deklaracji jedynie za okres rozliczeniowy w którym wystąpiło prawo do odliczanie podatku naliczonego, nie mając wyboru złożenia korekty za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga,, że interpretacja traci ważność w przypadku zamiany któregokolwiek elementu przestawionego we wniosku stanu faktycznego lub zamiany stanu prawnego

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj