Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1310/11/AZb
z 28 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1310/11/AZb
Data
2011.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku usług szkoleniowych świadczonych w ramach Projektu



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 16 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 16 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 16 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka świadczy usługi w zakresie szkoleń. W ramach prowadzonej działalności w zakresie kształcenia Spółka organizuje i przeprowadza szkolenia otwarte (skierowane do nieokreślonego kręgu odbiorców) oraz zamknięte (przygotowywane na zlecenie konkretnego Klienta).

Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy, zgodnie z przepisem art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W dniu 3 sierpnia 2011r. Spółka złożyła wniosek o jej wykreślenie z ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

W 2010r. Spółka podpisała umowę (dalej: Umowa) ze spółką D. na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu „…” (dalej: Projekt).

Koszty Projektu w 100% pokryte zostaną ze środków publicznych, które D. uzyska w drodze dofinansowania w ramach konkursu organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP), w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Środki na finansowanie Projektu zostaną przekazane przez PARP na rachunek bankowy D., który będzie służył wyłącznie do otrzymywania i przekazywania przez D. środków pieniężnych związanych z realizacją Projektu.

Projekt przewiduje przeprowadzenie szkoleń dla absolwentów kierunków technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn.

Szkolenia obejmują takie zagadnienia, jak: efektywność energetyczna, praktyczne aspekty gospodarowania energią, techniczne sposoby poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, metody oszczędzania energii w urządzeniach i instalacjach produkcyjnych, praktyczne możliwości ograniczenia energochłonności oraz techniczne przygotowanie przedsiębiorstw do przedsięwzięć energooszczędnych.

Szkolenia adresowane są do przedsiębiorców oraz pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw sektora budowlanego i przetwórstwa przemysłowego.

W ramach realizacji Projektu Spółka podejmie następujące działania:

  1. Rekrutację uczestników szkoleń, w szczególności Spółka:
    • zapewni osobę na stanowisko Specjalisty ds. rekrutacji i organizacji szkoleń w wymiarze miesięcznym przez okres 24. miesięcy (tj. w planowanym okresie realizacji Projektu),
    • przygotuje oraz opublikuje 16 artykułów sponsorowanych pod hasłem „…”, promujących ideę Projektu, problematykę efektywności energetycznej, wagę zdobywania umiejętności technicznych w zakresie zwiększenia efektywności energetycznej przedsiębiorstw, możliwości i korzyści płynących z efektywności energetycznej,
    • przygotuje oraz opublikuje 48 ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie regionalnej i branżowej, informujących o naborze na organizowane szkolenia,
    • zorganizuje i przeprowadzi w okresie realizacji Projektu 32 spotkania rekrutacyjne na obszarze całego kraju (średnio 2 spotkania rekrutacyjne/województwo), podczas których przedstawi potencjalnym zainteresowanym pełną ofertę szkoleniową oraz warunki udziału w Projekcie,
    • podejmie i będzie utrzymywała w okresie realizacji Projektu kontakty z uczestnikami szkoleń w celu zainteresowania ich ofertą szkoleniową, a następnie potwierdzania uczestnictwa w szkoleniu oraz informowania o ewentualnych zmianach organizacyjnych.
  2. Organizację i przeprowadzenie szkoleń, w szczególności:
    • zapewnienie dwóch osób ds. organizacji i obsługi szkoleń w wymiarze miesięcznym każdy, wspierających organizację szkoleń i zapewniających ich obsługę logistyczną, na terenie 8. województw każdy,
    • przygotowanie materiałów szkoleniowych z 6. tematów w formie prezentacji multimedialnych i/lub skryptów merytorycznych opracowanych przez wysokiej klasy praktyków/specjalistów ds. efektywności,
    • przeprowadzenie 384 szkoleń ogólnych mających na celu podniesienie umiejętności technicznych 4608 uczestników w zakresie zwiększania efektywności energetycznej obejmujących VI Modułów.

W ramach Umowy D. wypłaci Spółce wynagrodzenie z tytułu organizacji i przeprowadzania szkoleń, pod warunkiem przeprowadzenia wymaganej liczby szkoleń i przeszkolenia wymaganej liczby osób kwalifikujących się do udziału w Projekcie.

Wynagrodzenie to będzie przekazywane Spółce przez D. z rachunku bankowego służącego wyłącznie do finansowania Projektu. Wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP.

Wynagrodzenie z tytułu rekrutacji uczestników, organizacji i przeprowadzenia szkoleń będzie kalkulowane jako suma wynagrodzenia z tytułu następujących działań:

  • zatrudnienie Specjalisty ds. rekrutacji i organizacji szkoleń (wynagrodzenie Specjalisty ds. rekrutacji i organizacji szkoleń),
  • zakup artykułów sponsorowanych,
  • publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych,
  • wyjazdy na spotkania rekrutacyjne,
  • rekrutacja uczestników - telefony, faksy,
  • rekrutacja uczestników - wysyłka listów.
  • wynagrodzenie osób ds. organizacji i obsługi szkoleń,
  • opracowanie materiałów szkoleniowych z 6. tematów,
  • przeprowadzenie szkoleń ogólnych,
  • najem sal szkoleniowych,
  • wyżywienie uczestników,
  • noclegi uczestników.

Wynagrodzenie zostanie wypłacone na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur VAT.

Jakkolwiek Umowa przewiduje odrębne kwoty wynagrodzenia z tytułu każdej z wymienionych powyżej czynności, na fakturze wskazana zostanie łączna kwota wynagrodzenia, bez podziału na poszczególne koszty.

Do faktury załączona zostanie specyfikacja wskazująca kwoty należne z tytułu poszczególnych działań stanowiących podstawę kalkulacji wynagrodzenia.

Informacja o Spółce jako wykonawcy wskazanych powyżej zadań została zawarta we Wniosku o dofinansowanie przygotowanym przez D. na konkurs organizowany przez PARP.

Zgodnie z treścią wniosku, cyt. : „Na etapie planowania Projektu dokonano wyboru wykonawcy usług szkoleniowych – (nazwa Wnioskodawcy), które posiada doświadczenie w obszarze EE (...).”

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 listopada 2011r. Wnioskodawca wskazał w zakresie zdarzenia przyszłego, że:

  1. W ramach Projektu Wnioskodawca nie świadczy usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  2. Ustawa o VAT nie zawiera definicji ani pojęcia „kształcenie zawodowe” ani pojęcia „przekwalifikowania zawodowego”.
    Definicja taka zawarta została natomiast w przepisie art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 23 marca 2011r., dalej: Rozporządzenie), które to przepisy bezpośrednio obowiązują w polskim systemie prawnym.
    Zgodnie z przepisem art. 44 Rozporządzenia, sekcji I „Zwolnienia dotyczące niektórych czynności wykonywanych w interesie publicznym", cyt.:
    „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.”
    Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę w ramach Projektu obejmują takie zagadnienia, jak: efektywność energetyczna, praktyczne aspekty gospodarowania energią, techniczne sposoby poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, metody oszczędzania energii w urządzeniach i instalacjach produkcyjnych, praktyczne możliwości ograniczenia energochłonności oraz techniczne przygotowanie przedsiębiorstw do przedsięwzięć energooszczędnych.
    Wiedza ta może zostać wykorzystana przez pracowników technicznych i inżynierów pracujących m.in. w branżach takich jak budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn w celu poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw tych branży.
    Szkolenia organizowane przez Spółkę w ramach Projektu zostaną przeprowadzone dla absolwentów kierunków studiów technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn.
    W zamieszczonej we wniosku opinii Wnioskodawcy wiedza techniczna przekazywana w podczas szkoleń jest bezpośrednio związana z zawodem uczestników szkoleń, ponieważ będzie lub może być wykorzystywana w wykonywanej przez nich pracy.
    Szkolenia w opisanym powyżej zakresie przeprowadzane dla absolwentów kierunków technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn, w opinii Wnioskodawcy pozostają zatem w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem wykonywanym przez tych absolwentów oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie ich wiedzy.
    Wnioskodawca pragnie jednakże podkreślić, iż odpowiedź na pytanie, czy przedstawiony powyżej zakres przedmiotowy szkoleń spełnia definicje usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT stanowi interpretację przepisów prawa, a nie element stanu faktycznego.
    Wnioskodawca wnosi do Ministra Finansów o dokonanie przedmiotowej interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
  3. Realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  4. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  5. Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia „finansowanie”.
    W takim przypadku, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia, należy przyjąć zwyczajowe jego znaczenie. Zwyczajowe znaczenie pojęcia „finansować” zostało zawarte w Popularnym Słowniku Języka Polskiego pod. Red. prof. Bogusława Dunaja, cyt.: „Dostarczać finansów na wykonanie jakichś prac, realizację przedsięwzięć itp.”
    Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym środki finansowe na przeprowadzenie szkoleń będą przekazywane przez PARP.
    PARP jest agencją rządową podlegającą Ministrowi Gospodarki.
    Zadaniem PARP jest zarządzanie funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich. PARP udziela wsparcia pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej oraz ze środków budżetu państwa.
    Jako, że PARP jest agencją rządową, przekazywane przez PARP pieniądze na przeprowadzenie przez Spółkę szkoleń pochodzą ze środków publicznych tj. z funduszy Unii Europejskiej lub budżetu państwa.
    PARP będzie przekazywała środki finansowe na realizację Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy D.
    Rachunek ten będzie służył wyłącznie do rozliczania Projektu, a wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP. Oznacza to, iż pieniądze na wypłatę wynagrodzenia Spółki pochodzić będą w całości z dofinansowania wypłaconego przez PARP w celu realizacji Projektu.
    Co warte podkreślenia, w ramach Projektu D. nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia w związku z realizacją projektu, a jedynie środki finansowe na pokrycie jego kosztów (tzw. wydatki kwalifikowane).
    Powyższa okoliczność potwierdza, iż dopiero świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe są finansowane przez PARP, a D. jest jedynie podmiotem pośredniczącym w tym finansowaniu.
    W świetle powyższego, w opinii Spółki, przeprowadzane przez Spółkę szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych.
    Powyższe stanowisko zostało również jednoznacznie potwierdzone przez Ministra Finansów w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego w analogicznych do Spółki sprawach, np.
    • Interpretacja z dnia 30 marca 2011r., nr IPPP2/443-954/10-5/MM, cyt.: „W ocenie tut. Organu podatkowego wskazany w tych przepisach termin „finansowanie ze środków publicznych" należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych.”
    • Interpretacja z dnia 29 czerwca 2011r., nr ILPP4/443-282/11-6/ISN,
    • Interpretacja z dnia 5 maja 2011r., nr IPPP1-443-526/11-4/Igo.
    Wskazana powyżej odpowiedź na pytanie MF stanowi wyłącznie stanowisko Wnioskodawcy w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
    Wnioskodawca pragnie jednakże podkreślić, iż odpowiedź na pytanie, czy świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu usługi są w całości finansowane ze środków publicznych w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT stanowi interpretację przepisów prawa, a nie element stanu faktycznego.
    Wnioskodawca wnosi do Ministra Finansów o dokonanie przedmiotowej interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT.
  6. Beneficjentem świadczonych przez Wnioskodawcę usług są uczestnicy szkoleń, natomiast faktura za świadczenie tych usług wystawiana jest przez Wnioskodawcę na rzecz D. Pracownicy D. nie biorą udziału w szkoleniach organizowanych w ramach Projektu.
  7. W opinii Spółki dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń są ściśle związane i niezbędne do wykonania usługi szkoleniowej.
    Usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu polegają na rekrutacji uczestników szkoleń, organizacji oraz przeprowadzeniu szkoleń, przy czym:
    • rekrutacja uczestników jest dokonywana w celu przeprowadzenia szkolenia,
    • organizacja szkoleń (przygotowanie materiałów itp.) jest dokonywana w celu ich przeprowadzenia.
    Zarówno zatem rekrutacja uczestników, jak organizacja szkoleń są czynnościami pomocniczymi podejmowanymi wyłącznie w celu przeprowadzenia szkoleń. Czynności te są ściśle związane ze świadczonymi przez Spółkę usługami szkoleniowymi i są niezbędne w celu przeprowadzenia szkoleń. Brak rekrutacji uczestników szkoleń oraz brak organizacji szkoleń uniemożliwiłyby bowiem przeprowadzenie przez Spółkę szkoleń.
    Wskazana powyżej odpowiedź na pytanie MF stanowi wyłącznie stanowisko Wnioskodawcy w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
    Wnioskodawca pragnie bowiem podkreślić, iż odpowiedź na pytanie, czy:
    • dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń są ściśle związane z wykonaniem usługi szkoleniowej, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
    • dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń są niezbędne do wykonania usługi szkoleniowej, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 17 ustawy o VAT
    stanowi interpretację przepisów prawa, a nie element stanu faktycznego.
    Wnioskodawca wnosi do Ministra Finansów o dokonanie przedmiotowej interpretacji.
  8. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz D. stanowi dla D. dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.
  9. Środki, którymi D. płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.
  10. Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, cyt.: „Wynagrodzenie to będzie przekazywane Spółce przez D. z rachunku bankowego służącego wyłącznie do finansowania Projektu. Wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP.”
    Zgodnie z powyższym Wnioskodawca otrzyma zapłatę od D. z rachunku bankowego na którym będą wyłącznie środki publiczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 14 listopada 2011r.):

Czy w ramach Projektu Wnioskodawca świadczy usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT...

Czy świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu usługi są w całości finansowane ze środków publicznych w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT...

Czy dodatkowe czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu przeprowadzenia szkoleń należy uznać za usługi ściśle związane z wykonaniem usługi szkoleniowej, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT...

Czy dodatkowe czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu przeprowadzenia szkoleń należy uznać za niezbędne do wykonania usługi podstawowej (szkoleniowej), w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 17 pkt 1 ustawy o VAT...

Czy usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu podlegają zwolnieniu z VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu podlegają zwolnieniu z VAT.

Uzasadnienie:

Zwolnienie z VAT usług przeprowadzenia szkoleń.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwolnieniu z VAT podlega świadczenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z powyższym przepisem zwolnieniu z VAT podlega świadczenie usług szkoleniowych jeżeli:

  • szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

oraz

  • szkolenia będą w całości finansowane ze środków publicznych.

W przypadku szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu oba wskazane powyżej warunki zostaną spełnione, o czym świadczą poniższe wyjaśnienia.

Kształcenie zawodowe.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia „kształcenie zawodowe”.

Definicja taka zawarta została natomiast w przepisie art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 23 marca 2011r, dalej: Rozporządzenie), które to przepisy bezpośrednio obowiązują w polskim systemie prawnym.

Zgodnie z przepisem art. 44 Rozporządzenia, sekcji I „Zwolnienia dotyczące niektórych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, cyt.:

„Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.”

Szkolenia obejmują takie zagadnienia, jak: efektywność energetyczna, praktyczne aspekty gospodarowania energią, techniczne sposoby poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, metody oszczędzania energii w urządzeniach i instalacjach produkcyjnych, praktyczne możliwości ograniczenia energochłonności oraz techniczne przygotowanie przedsiębiorstw do przedsięwzięć energooszczędnych.

Wiedza ta może zostać wykorzystana przez pracowników technicznych i inżynierów pracujących m.in. w branżach takich jak budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn w celu poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw tych branży.

Szkolenia organizowane przez Spółkę w ramach Projektu zostaną przeprowadzone dla absolwentów kierunków studiów technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn.

Wiedza techniczna przekazywana w podczas szkoleń jest bezpośrednio związana z zawodem uczestników szkoleń, ponieważ będzie lub może być wykorzystywana w wykonywanej przez nich pracy.

Szkolenia w opisanym powyżej zakresie przeprowadzane dla absolwentów kierunków technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn, pozostają zatem w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem wykonywanym przez tych absolwentów oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie ich wiedzy.

Z uwagi zatem na fakt, iż:

  • Spółka organizuje szkolenia dla absolwentów kierunków technicznych,
  • szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem wykonywanym przez tych absolwentów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych,

należy uznać, iż organizowane przez Spółkę szkolenia stanowią świadczenie usług w zakresie kształcenia zawodowego.

Finansowanie szkoleń ze środków publicznych.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia „finansowanie”.

W takim przypadku, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia, należy przyjąć zwyczajowe jego znaczenie. Zwyczajowe znaczenie pojęcia „finansować” zostało zawarte w Popularnym Słowniku Języka Polskiego pod. Red. prof. Bogusława Dunaj a, cyt.: „Dostarczać finansów na wykonanie jakichś prac, realizację przedsięwzięć itp.”

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym środki finansowe na przeprowadzenie szkoleń będą przekazywane przez PARP.

PARP jest agencją rządową podlegającą Ministrowi Gospodarki.

Zadaniem PARP jest zarządzanie funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich. PARP udziela wsparcia pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej oraz ze środków budżetu państwa.

Jako, że PARP jest agencją rządową, przekazywane przez PARP pieniądze na przeprowadzenie przez Spółkę szkoleń pochodzą ze środków publicznych tj. z funduszy Unii Europejskiej lub budżetu państwa.

PARP będzie przekazywała środki finansowe na realizację Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy D.

Rachunek ten będzie służył wyłącznie do rozliczania Projektu, a wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP. Oznacza to, iż pieniądze na wypłatę wynagrodzenia Spółki pochodzić będą w całości z dofinansowania wypłaconego przez PARP w celu realizacji Projektu.

Co warte podkreślenia, w ramach Projektu D. nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia w związku z realizacją projektu, a jedynie środki finansowe na pokrycie jego kosztów (tzw. wydatki kwalifikowane).

Powyższa okoliczność potwierdza, iż dopiero świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe są finansowane przez PARP, a D. jest jedynie podmiotem pośredniczącym w tym finansowaniu.

W świetle powyższego należy uznać, iż przeprowadzane przez Spółkę szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych.

W konsekwencji, jako, że usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu:

  • stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego,
  • są w całości finansowane ze środków publicznych

usługi te podlegają zwolnieniu z VAT.

Powyższe stanowisko zostało również jednoznacznie potwierdzone przez Ministra Finansów w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego w analogicznych do Spółki sprawach, np.:

Interpretacja z dnia 30 marca 2011r., nr IPPP2/443-954/10-5/MM, cyt.: „W ocenie tut. Organu podatkowego wskazany w tych przepisach termin „finansowanie ze środków publicznych” należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych.”

Interpretacja z dnia 29 czerwca 2011r., nr ILPP4/443-282/11-6/ISN, cyt.: „Z przedstawionych informacji wynika, że Spółka prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Zajmuje się m.in. organizacją i przeprowadzaniem kursów zawodowych jako Zleceniobiorca dla firm i instytucji (Zleceniodawców), które otrzymują dofinansowanie na realizację Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie, które otrzymują Zleceniodawcy na realizację Projektów stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu (...)

Z opisu sprawy wynika jednak, iż Wnioskodawca świadczyć będzie usługi polegające na organizacji i przeprowadzaniu kursów, które jak wskazał, będą kursami zawodowymi.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż spełnione zostaną przesłanki warunkujące zwolnienie dla realizowanych przez Spółkę szkoleń, bowiem będą one kursami zawodowymi i finansowane będą w całości ze środków publicznych.”

Interpretacja z dnia 5 maja 2011r., nr IPPP1-443-526/11 -4/Igo, cyt.: „Zleceniodawca realizuje projekt na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet Projektu, zgodnie z którym Zleceniodawca dokonuje zakupu usług i materiałów. Zleceniodawca między innymi musi dokonywać zakupu usług i materiałów zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej.

Reasumując, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizacji i przeprowadzaniu kursów. Organizowane szkolenia, jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku, są kursami zawodowymi.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest pierwsza z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń. Ponadto, z uwagi, iż szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych, usługa w stosunku tylko i wyłącznie do tych szkoleń, będzie korzystać od 01.01.2011r. ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.”

Zwolnienie z VAT dodatkowych czynności podejmowanych w celu przeprowadzenia szkoleń.

Zwolnieniu z VAT podlegają również dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Oznacza to, iż zwolnieniu z VAT podlega również świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związanych z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego jeżeli:

  • świadczenie tych usług lub dostawa tych towarów są niezbędne do wykonania usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego oraz
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu polegają na rekrutacji uczestników szkoleń, organizacji oraz przeprowadzeniu szkoleń, przy czym:

  • rekrutacja uczestników jest dokonywana w celu przeprowadzenia szkolenia,
  • organizacja szkoleń (przygotowanie materiałów itp.) jest dokonywana w celu ich przeprowadzenia.

Zarówno zatem rekrutacja uczestników, jak organizacja szkoleń są czynnościami pomocniczymi podejmowanymi wyłącznie w celu przeprowadzenia szkoleń. Czynności te są ściśle związane ze świadczonymi przez Spółkę usługami szkoleniowymi i są niezbędne w celu przeprowadzenia szkoleń. Brak rekrutacji uczestników szkoleń oraz brak organizacji szkoleń uniemożliwiłyby bowiem przeprowadzenie przez Spółkę szkoleń.

Jako, że:

  • w ramach Projektu Spółka będzie świadczyła usługi przeprowadzenia szkoleń oraz
  • wszystkie czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu będą ściśle związane z przeprowadzeniem szkoleń i będą niezbędne do ich przeprowadzenia,

należy uznać, iż wszystkie czynności podejmowane przez Spółkę w ramach Projektu są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego i jako takie podlegają zwolnieniu z VAT.

W świetle powołanych powyżej przepisów, orzeczeń ETS i sądów administracyjnych oraz interpretacji Ministra Finansów należy uznać, iż wszystkie usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu podlegają zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w art. 43 ust. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m. in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że w ramach Projektu Spółka nie świadczy usług jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawca nie spełnia wymogów dla zwolnienia od podatku określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak zatem wynika z powołanych wyżej regulacji, dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”, wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka podpisała umowę z odrębnym podmiotem na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu „…”. Projekt przewiduje przeprowadzenie szkoleń dla absolwentów kierunków technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn. Szkolenia adresowane są do przedsiębiorców oraz pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw sektora budowlanego i przetwórstwa przemysłowego.

Ponadto Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że ustawa o VAT nie zawiera definicji ani pojęcia „kształcenie zawodowe” ani pojęcia „przekwalifikowania zawodowego”. Definicja taka zawarta została natomiast w przepisie art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 23 marca 2011r., dalej: Rozporządzenie), które to przepisy bezpośrednio obowiązują w polskim systemie prawnym.

Zgodnie z przepisem art. 44 Rozporządzenia, sekcji I „Zwolnienia dotyczące niektórych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, cyt.: „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.”

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę w ramach Projektu obejmują takie zagadnienia, jak: efektywność energetyczna, praktyczne aspekty gospodarowania energią, techniczne sposoby poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, metody oszczędzania energii w urządzeniach i instalacjach produkcyjnych, praktyczne możliwości ograniczenia energochłonności oraz techniczne przygotowanie przedsiębiorstw do przedsięwzięć energooszczędnych.

Wiedza ta może zostać wykorzystana przez pracowników technicznych i inżynierów pracujących m.in. w branżach takich jak budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn w celu poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw tych branży.

Szkolenia organizowane przez Spółkę w ramach Projektu zostaną przeprowadzone dla absolwentów kierunków studiów technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn.

W opinii Wnioskodawcy wiedza techniczna przekazywana w podczas szkoleń jest bezpośrednio związana z zawodem uczestników szkoleń, ponieważ będzie lub może być wykorzystywana w wykonywanej przez nich pracy.

Szkolenia w opisanym powyżej zakresie przeprowadzane dla absolwentów kierunków technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn, w opinii Wnioskodawcy pozostają zatem w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem wykonywanym przez tych absolwentów oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie ich wiedzy.

Wnioskodawca pragnie jednakże podkreślić, iż odpowiedź na pytanie, czy przedstawiony powyżej zakres przedmiotowy szkoleń spełnia definicje usług w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT stanowi interpretację przepisów prawa, a nie element stanu faktycznego.

Zauważyć w tym miejscu należy – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż jeżeli przedmiotowe szkolenia w zakresie takich zagadnień, jak: efektywność energetyczna, praktyczne aspekty gospodarowania energią, techniczne sposoby poprawy efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach, metody oszczędzania energii w urządzeniach i instalacjach produkcyjnych, praktyczne możliwości ograniczenia energochłonności oraz techniczne przygotowanie przedsiębiorstw do przedsięwzięć energooszczędnych, przeprowadzane przez Wnioskodawcę dla absolwentów kierunków technicznych takich jak m.in. budownictwo, energetyka, inżynieria środowiskowa, czy mechanika i budowa maszyn, obejmować będą nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, wówczas należy uznać, że opisane usługi szkoleniowe stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że realizowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o VAT warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w 2010r. Spółka podpisała umowę ze spółką D. na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu „…”. Koszty Projektu w 100% pokryte zostaną ze środków publicznych, które D. uzyska w drodze dofinansowania w ramach konkursu organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP), w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Środki na finansowanie Projektu zostaną przekazane przez PARP na rachunek bankowy D., który będzie służył wyłącznie do otrzymywania i przekazywania przez D. środków pieniężnych związanych z realizacją Projektu.

W ramach Umowy D. wypłaci Spółce wynagrodzenie z tytułu organizacji i przeprowadzania szkoleń, pod warunkiem przeprowadzenia wymaganej liczby szkoleń i przeszkolenia wymaganej liczby osób kwalifikujących się do udziału w Projekcie.

Wynagrodzenie to będzie przekazywane Spółce przez D. z rachunku bankowego służącego wyłącznie do finansowania Projektu. Wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP.

Informacja o Spółce jako wykonawcy wskazanych powyżej zadań została zawarta we Wniosku o dofinansowanie przygotowanym przez D. na konkurs organizowany przez PARP.

Zgodnie z treścią wniosku, cyt. : „Na etapie planowania Projektu dokonano wyboru wykonawcy usług szkoleniowych – (nazwa Wnioskodawcy), które posiada doświadczenie w obszarze EE (...).”

Ponadto Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia „finansowanie”. W takim przypadku, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia, należy przyjąć zwyczajowe jego znaczenie. Zwyczajowe znaczenie pojęcia „finansować” zostało zawarte w Popularnym Słowniku Języka Polskiego pod. Red. prof. Bogusława Dunaja, cyt.: „Dostarczać finansów na wykonanie jakichś prac, realizację przedsięwzięć itp.”

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym środki finansowe na przeprowadzenie szkoleń będą przekazywane przez PARP. PARP jest agencją rządową podlegającą Ministrowi Gospodarki. Zadaniem PARP jest zarządzanie funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich. PARP udziela wsparcia pochodzącego z funduszy Unii Europejskiej oraz ze środków budżetu państwa.

Jako, że PARP jest agencją rządową, przekazywane przez PARP pieniądze na przeprowadzenie przez Spółkę szkoleń pochodzą ze środków publicznych tj. z funduszy Unii Europejskiej lub budżetu państwa.

PARP będzie przekazywała środki finansowe na realizację Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy D. Rachunek ten będzie służył wyłącznie do rozliczania Projektu, a wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP. Oznacza to, iż pieniądze na wypłatę wynagrodzenia Spółki pochodzić będą w całości z dofinansowania wypłaconego przez PARP w celu realizacji Projektu.

Co warte podkreślenia, w ramach Projektu D. nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia w związku z realizacją projektu, a jedynie środki finansowe na pokrycie jego kosztów (tzw. wydatki kwalifikowane). Powyższa okoliczność potwierdza, iż dopiero świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe są finansowane przez PARP, a D. jest jedynie podmiotem pośredniczącym w tym finansowaniu.

W opinii Spółki, przeprowadzane przez Spółkę szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych. Wskazana powyżej odpowiedź na pytanie MF stanowi wyłącznie stanowisko Wnioskodawcy w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Wnioskodawca pragnie jednakże podkreślić, iż odpowiedź na pytanie, czy świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu usługi są w całości finansowane ze środków publicznych w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT stanowi interpretację przepisów prawa, a nie element stanu faktycznego.

Odnosząc się do powyższego należy przywołać przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), zgodnie z którymi środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak stanowi art. 5 ust. 3 ww. ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

W myśl art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) w art. 2 pkt 1 określono, iż beneficjent to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, korzystająca z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7.

Natomiast publicznymi środkami krajowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, środki budżetów jednostek samorządu terytorialnego, środki innych jednostek sektora finansów publicznych, a także inne środki jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych, z kolei publicznymi środkami wspólnotowymi są środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju (art. 2 pkt 10 i art. 2 pkt 11 ww. ustawy).

Definicja projektu została zawarta w art. 2 pkt 9 ww. ustawy, zgodnie z którą projekt to przedsięwzięcie realizowane w ramach działania, będące przedmiotem umowy o dofinansowanie projektu między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją wdrażającą albo działającą w imieniu instytucji zarządzającej instytucją pośredniczącą, albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7, lub współfinansowane ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca zawarł umowę z odrębnym podmiotem (D.) na przeprowadzenie szkoleń w ramach Projektu. Podmiot ten uzyska dofinansowanie w ramach konkursu organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (koszty Projektu w 100% pokryte zostaną ze środków publicznych).

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz D. stanowi dla D. dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Środki, którymi D. płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, cyt.: „Wynagrodzenie to będzie przekazywane Spółce przez D. z rachunku bankowego służącego wyłącznie do finansowania Projektu. Wpłaty pieniędzy na ten rachunek będą dokonywane wyłącznie przez PARP.” Zgodnie z powyższym Wnioskodawca otrzyma zapłatę od D. z rachunku bankowego na którym będą wyłącznie środki publiczne.

W ocenie Wnioskodawcy, przeprowadzane przez Spółkę szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż jeżeli zapłata wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę tytułem świadczonych przez niego w ramach Projektu usług szkoleniowych nastąpi w całości środkami uznawanymi za środki publiczne w rozumieniu przytoczonych wyżej przepisów, wówczas uznać należy, że przedmiotowe usługi będą w całości finansowane ze środków publicznych w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc zatem przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż opisane we wniosku usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz będą w całości finansowane ze środków publicznych, tym samym w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach realizacji Projektu Spółka podejmie następujące działania:

  1. Rekrutację uczestników szkoleń, w szczególności Spółka:
    • zapewni osobę na stanowisko Specjalisty ds. rekrutacji i organizacji szkoleń w wymiarze miesięcznym przez okres 24. miesięcy (tj. w planowanym okresie realizacji Projektu),
    • przygotuje oraz opublikuje 16 artykułów sponsorowanych pod hasłem „…”, promujących ideę Projektu, problematykę efektywności energetycznej, wagę zdobywania umiejętności technicznych w zakresie zwiększenia efektywności energetycznej przedsiębiorstw, możliwości i korzyści płynących z efektywności energetycznej,
    • przygotuje oraz opublikuje 48 ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie regionalnej i branżowej, informujących o naborze na organizowane szkolenia,
    • zorganizuje i przeprowadzi w okresie realizacji Projektu 32 spotkania rekrutacyjne na obszarze całego kraju (średnio 2 spotkania rekrutacyjne/województwo), podczas których przedstawi potencjalnym zainteresowanym pełną ofertę szkoleniową oraz warunki udziału w Projekcie,
    • podejmie i będzie utrzymywała w okresie realizacji Projektu kontakty z uczestnikami szkoleń w celu zainteresowania ich ofertą szkoleniową, a następnie potwierdzania uczestnictwa w szkoleniu oraz informowania o ewentualnych zmianach organizacyjnych.
  2. Organizację i przeprowadzenie szkoleń, w szczególności:
    • zapewnienie dwóch osób ds. organizacji i obsługi szkoleń w wymiarze miesięcznym każdy, wspierających organizację szkoleń i zapewniających ich obsługę logistyczną, na terenie 8. województw każdy,
    • przygotowanie materiałów szkoleniowych z 6. tematów w formie prezentacji multimedialnych i/lub skryptów merytorycznych opracowanych przez wysokiej klasy praktyków/specjalistów ds. efektywności,
    • przeprowadzenie 384 szkoleń ogólnych mających na celu podniesienie umiejętności technicznych 4608 uczestników w zakresie zwiększania efektywności energetycznej obejmujących VI Modułów.

W ramach Umowy D. wypłaci Spółce wynagrodzenie z tytułu rekrutacji uczestników, organizacji i przeprowadzenia szkoleń, które będzie kalkulowane jako suma wynagrodzenia z tytułu następujących działań:

  • zatrudnienie Specjalisty ds. rekrutacji i organizacji szkoleń (wynagrodzenie Specjalisty ds. rekrutacji i organizacji szkoleń),
  • zakup artykułów sponsorowanych,
  • publikacja ogłoszeń rekrutacyjnych,
  • wyjazdy na spotkania rekrutacyjne,
  • rekrutacja uczestników - telefony, faksy,
  • rekrutacja uczestników - wysyłka listów.
  • wynagrodzenie osób ds. organizacji i obsługi szkoleń,
  • opracowanie materiałów szkoleniowych z 6. tematów,
  • przeprowadzenie szkoleń ogólnych,
  • najem sal szkoleniowych,
  • wyżywienie uczestników,
  • noclegi uczestników.

Wynagrodzenie zostanie wypłacone na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur VAT.

Jakkolwiek Umowa przewiduje odrębne kwoty wynagrodzenia z tytułu każdej z wymienionych powyżej czynności, na fakturze wskazana zostanie łączna kwota wynagrodzenia, bez podziału na poszczególne koszty. Do faktury załączona zostanie specyfikacja wskazująca kwoty należne z tytułu poszczególnych działań stanowiących podstawę kalkulacji wynagrodzenia.

Z treści wniosku wynika, że w ocenie Wnioskodawcy dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń są ściśle związane i niezbędne do wykonania usługi szkoleniowej.

Usługi świadczone przez Spółkę w ramach Projektu polegają na rekrutacji uczestników szkoleń, organizacji oraz przeprowadzeniu szkoleń, przy czym:

  • rekrutacja uczestników jest dokonywana w celu przeprowadzenia szkolenia,
  • organizacja szkoleń (przygotowanie materiałów itp.) jest dokonywana w celu ich przeprowadzenia.

Zarówno zatem rekrutacja uczestników, jak organizacja szkoleń są czynnościami pomocniczymi podejmowanymi wyłącznie w celu przeprowadzenia szkoleń. Czynności te są ściśle związane ze świadczonymi przez Spółkę usługami szkoleniowymi i są niezbędne w celu przeprowadzenia szkoleń. Brak rekrutacji uczestników szkoleń oraz brak organizacji szkoleń uniemożliwiłyby bowiem przeprowadzenie przez Spółkę szkoleń.

Wnioskodawca podkreślił jednak, iż odpowiedź na pytanie, czy:

  • dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń są ściśle związane z wykonaniem usługi szkoleniowej, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
  • dodatkowe czynności podejmowane przez Spółkę w celu przeprowadzenia szkoleń są niezbędne do wykonania usługi szkoleniowej, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 17 ustawy o VAT,

stanowi interpretację przepisów prawa, a nie element stanu faktycznego.

Odnosząc się do powyższego zaznaczyć należy, że art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przewiduje także zwolnienie od podatku dla świadczenia usług i dostawy towarów ściśle związanych z usługami wymienionymi w tym przepisie. Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z powyższymi usługami, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Tym samym świadczenia dodatkowe związane z realizacją opisanych we wniosku szkoleń będą również zwolnione od podatku pod warunkiem, że będą ściśle z tymi usługami związane, lub wręcz będą elementem kompleksowej usługi szkoleniowej.

Jak ponadto stanowi art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.

Warunki, które powinny być spełnione, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane, znaleźć można m.in. w wyroku w sprawie C-434/05 (Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Frlesland – Horizon College).

Po pierwsze, zarówno działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT (odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inna instytucja działająca w dziedzinie kształcenia).

Po drugie, zwolnienie z VAT przysługuje dla świadczeń, które są konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Przykładowo bez wykorzystania tych towarów i usług nie byłoby gwarancji, że nauczanie miałoby taką samą wartość.

Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa. Zgodnie z tą regulacją zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo edukacyjnymi) mają zastosowanie, jeżeli:

  • świadczenie usług i dostawa towarów są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  • świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
  • świadczenie usług i dostawa towarów są wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,
  • świadczenie usług i dostawa towarów są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • głównym celem świadczenia usług i dostawy towarów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeżeli w niniejszej sprawie są spełnione poniższe warunki, tj.:

  • dodatkowe czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) podejmowane przez Spółkę są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są niezbędne w celu realizacji usługi podstawowej,
  • świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
  • świadczenie usług i dostawa towarów są wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,
  • głównym celem świadczenia usług i dostawy towarów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,

wówczas należy uznać, iż wskazane we wniosku czynności pomocnicze również będą korzystały ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Reasumując stwierdzić należy, iż jeżeli opisane we wniosku usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz będą w całości finansowane ze środków publicznych, wówczas w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Zwolnienie od podatku wynikające ze wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT znajdzie zastosowanie również do czynności pomocniczych wykonywanych przez Wnioskodawcę w związku z przeprowadzanymi szkoleniami przy spełnieniu warunków wynikających z niniejszej interpretacji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wobec powyższego należy podnieść, że ciężar wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego spoczywa na składającym wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Organ podatkowy nie może w tym względzie zastępować Wnioskodawcy – nie jest on bowiem uprawniony ani do zakreślania granic stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), ani do ustalania we własnym zakresie, czy podany przez Wnioskodawcę stan faktyczny odpowiada stanowi rzeczywistemu. Zatem wszelkie negatywne konsekwencje nienależytego przedstawienia stanu faktycznego spoczywają na Wnioskodawcy.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj