Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/4510-1-157/15-4/AO
z 16 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 8 kwietnia 2015 r. (data wpływu 10 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 6 lipca 2015 r. (data wpływu 8 lipca 2015 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (dalej także jako: Uczelnia) jest niepubliczną uczelnią wyższą, która w ramach swojej działalności zamierza w roku akademickim 2015/2016 uruchomić dwa programy stypendialne dla studentów finansowane ze środków niepochodzących z funduszu pomocy materialnej, o którym mowa w art. 103 ust. 1 w zw. z art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: pr.s.w.).

Pierwszy program obejmuje stypendia (świadczenia pomocy materialnej) przyznawane studentom w ramach własnego funduszu stypendialnego, utworzonego na podstawie art. 104 ust. 1 pr.s.w. Zgodnie z przyjętym programem, stypendia mają być wypłacane, jako jednorazowe świadczenia.

Stypendium będzie przyznawane na podstawie wyników konkursu. Planowane są dwa rodzaje stypendiów, o których mowa w art. 104 ust. 1 pr.s.w.:

  1. jednorazowe albo okresowe stypendium, bez dodatkowych zobowiązań ze strony studenta;
  2. jednorazowe albo okresowe stypendium, z obowiązkiem uczestniczenia ze strony Uczelni w projektach realizowanych wspólnie z prywatnymi partnerami Uczelni.

Środki funduszu, o którym mowa w ust. 104 ust. 1 pr.s.w. pochodzić będą w przeważającej części z darowizn partnerów biznesowych Uczelni.

Drugi program stypendialny obejmuje stypendia przyznawane na podstawie art. 173b pr.s.w., jako stypendia w nauce dla najlepszych studentów, wypłacane przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące państwowymi lub samorządowymi osobami prawymi, w zamian za odbycie u tych osób praktyk studenckich. Stypendium będzie przyznawane na podstawie wyników konkursu.

Także w ramach drugiego programu, planuje się utworzyć dwa rodzaje stypendiów:

  1. bez dodatkowych zobowiązań ze strony studenta;
  2. z obowiązkiem uczestniczenia ze strony Uczelni w projektach realizowanych wspólnie z prywatnymi partnerami Uczelni.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z 6 lipca 2015 r. (data wpływu 8 lipca 2015 r.) Wnioskodawca wyjaśnił co następuje.

Na wstępie Wnioskodawca wskazał, że do wszystkich opisywanych stanów faktycznych we wniosku stosowana jest ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, a nie ustawa o systemie oświaty. Prezentowane stany faktyczne w całości odnoszą się wyłącznie do funkcjonowania wyłącznie niepublicznej uczelni, której działanie reguluje ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym.


Dodatkowo, Wnioskodawca doprecyzował, że stany faktyczne opisane w treści wniosku odnoszą się wyłącznie do zdarzeń przyszłych. Wnioskodawca nie prowadzi obecnie działalności polegającej na świadczeniu pomocy materialnej studentom w sposób opisany we wniosku, lecz planuje rozpocząć tego rodzaju działalność.

W odpowiedzi na wezwanie w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca poniżej wskazał na cele statutowe wynikające z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ze statutu Wnioskodawcy.

Zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, zwrot „cel statutowy” użyty w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu (wyrok NSA w Warszawie z 3 marca 2015 r. sygn. II FSK 910/13).

Wobec powyższego, Wnioskodawca wskazał, że cele działania uczelni w ujęciu ustawowym, wskazane zostały expressis verbis w art. 13 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i jako takie stanowią cele statutowe Wnioskodawcy. Dodatkowo, Wnioskodawca zawarł ww. cele w treści swojego statutu, w § 5:

„1. Podstawowymi zadaniami Uczelni są:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej,
  2. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich, a także transfer technologii do gospodarki,
  3. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury narodowej, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  9. stwarzanie studentom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
    1. procesie kształcenia,
    2. badaniach naukowych,
  10. prowadzenie działalności oświatowej.

2. Uczelnia wykonując zadania określone w ust. 1 współpracuje w szczególności z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, przedsiębiorcami, stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi”.

Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, że wszelkie dochody, które będzie otrzymywać od podmiotów trzecich przekazywane będą na rzecz funduszu stypendialnego i tym samym, przeznaczane będą na realizację celów statutowych, w szczególności w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej oraz prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenia usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich, a także transferu technologii do gospodarki.

Wobec powyższego, Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność na podstawie statutu polegającą na kształceniu studentów oraz naukową, a zatem realizuje cele tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zasadność powyższego stanowiska potwierdza przywołana przez Wnioskodawcę w treści wniosku interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 października 2013 r nr IBPBI/2/423-1212/13/CzP.

Odnosząc powyższe do przedstawionych celów statutowych, zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy przeznaczony i wydatkowany na realizację ww. celów statutowych (kształcenie studentów, działalność naukowa) w ramach prowadzenia funduszu stypendialnego, o którym mowa w art. 104 pr.s.w. oraz wypłaty na tej podstawie stypendiów, spełnia przesłanki zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy darowizny przekazywane na rzecz funduszu stypendialnego Uczelni, o którym mowa w art. 104 ust. 1 pr.s.w., będą zwolnione z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochody przekazywane na statutowe cele naukowe, naukowo-techniczne, oświatowe, w tym również polegające na kształceniu studentów?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywanie przez Uczelnię od podmiotów prywatnych darowizn, przeznaczanych na finansowanie programu stypendialnego, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna i oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury i sportu - w części, w jakiej dochody te przeznaczone są na te cele.

Wnioskodawca do swoich celów statutowych zalicza m.in.

  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich, a także transfer technologii do gospodarki.

Z powyższego wynika, że Uczelnia prowadzi działalność dającą możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, ze zwolnienia wynikającego z tego przepisu korzystają również dochody, których źródłem jest otrzymana darowizna.

Takie stanowisko zajęte zostało chociażby w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 października 2013 r. nr IBPBI/2/423-1212/13/CzP, w której to organ podatkowy stwierdził: „Jeżeli wydatek bezpośrednio wiąże się z realizacją celów statutowych, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. (...) Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność na podstawie statutu polegającą na kształceniu studentów oraz naukową, a zatem realizuje cele tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż dochód Wnioskodawcy przeznaczony i wydatkowany na realizację ww. celów statutowych (kształcenie studentów, działalność naukowa), spełnia przesłanki zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Taka, a nie inna konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.

I tak, przychodami podatkowymi, o których mowa w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Natomiast z treści art. 15 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie treść art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych regulacji wynika zatem, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone, a następnie wydatkowane wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane w niniejszej sprawie zwolnienie – zgodnie z art. 17 ust. 1a cyt. ustawy – nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że poza ww. ograniczeniami, przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uzależnia możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od źródła pochodzenia przychodów. I tak, źródłem tym może być zarówno działalność statutowa, działalność gospodarcza, jak i inna.

Podsumowując, należy więc stwierdzić, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny od podatku będzie dochód podmiotów, prowadzących określoną w tym przepisie działalność, niezależnie od źródeł pochodzenia dochodów (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), który zostanie w myśl art. 17 ust. 1b tej ustawy, przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie danego podmiotu).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Uczelnia w ramach swojej działalności zamierza w roku akademickim 2015/2016 uruchomić dwa programy stypendialne dla studentów finansowane ze środków niepochodzących z funduszu pomocy materialnej, o którym mowa w art. 103 ust. 1 w zw. z art. 173 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (dalej: pr.s.w.). Pierwszy program obejmuje stypendia (świadczenia pomocy materialnej) przyznawane studentom w ramach własnego funduszu stypendialnego, utworzonego na podstawie art. 104 ust. 1 pr.s.w. Zgodnie z przyjętym programem, stypendia mają być wypłacane, jako jednorazowe świadczenia. Wnioskodawca wskazał, że środki funduszu, o którym mowa w art. 104 ust. 1 pr.s.w. pochodzić będą w przeważającej części z darowizn partnerów biznesowych Uczelni. Dodatkowo Wnioskodawca podkreślił, że wszelkie dochody, które będzie otrzymywać od podmiotów trzecich przekazywane będą na rzecz funduszu stypendialnego i tym samym, przeznaczane będą na realizację celów statutowych Uczelni, w szczególności w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy zawodowej oraz prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenia usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich, a także transferu technologii do gospodarki.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że darowizny otrzymywane przez Uczelnię od podmiotów prywatnych są przychodem podatkowych zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, generującym dochód, jednakże w sytuacji, gdy Uczelnia przeznaczy je na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, dochód ten będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Podsumowując, darowizny otrzymywane przez Uczelnię i przekazywane na rzecz Jej funduszu stypendialnego, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, będą zwolnione z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako dochody przekazywane na statutowe cele naukowe, naukowo-techniczne, oświatowe, w tym również polegające na kształceniu studentów.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto podkreślić należy, że określenie celów statutowych jednostki musi być precyzyjne i niebudzące wątpliwości. Cele statutowe danego podmiotu, będące warunkiem wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu. Zauważyć przy tym należy, że cele statutowe nie mogą być ustalane przez Organ w drodze wykładni postanowień tegoż statutu, ponieważ Organ nie jest do tych czynności upoważniony. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem w sprawie.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowo informuje się, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj