Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-941/11/CJS
z 17 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-941/11/CJS
Data
2011.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dochód
modernizacja
spadek
spłata kredytu
sprzedaż
zniesienie współwłasności


Istota interpretacji
Skutki odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w spadku oraz w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 17 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 lipca 2009r. na podstawie orzeczenia Sadu Rejonowego Wydział II Cywilny wnioskodawczyni weszła w posiadanie nieruchomości składajacej się z działki budowlanej i usytulowanego na niej budynku (dom jednorodzinny) z roku 1965 (rozbudowany w 1975). Postanowienie to stwierdza, że wnioskodawczyni nabyła spadek po ojcu zmarłym w dniu 22 grudnia 2002 roku w 1/3 częci całości spadku (co stanowiło 1/6 tej nieruchomości) Pozostałą część nieruchomości otrzymała przez nieodpłatne zniesienie współwłasności.Wartość rynkowa tej nieruchomości określona dla celów spadkowych oraz dla celów zniesienia współwasności wyniosła 419 000 (czterysta dziewiętnaście tysięcy złotych). Wartość ta została wyliczona przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 25 maja 2009r. Operat ten określa wartość oraz dokładny stan techniczny nieruchomości. W okresie od listopada 2009r. do lipca 2011r. na podstawie decyzji udzielającej wnioskodawyczni pozwolenia na przebudowę budynku mieszkalnego, wnioskodacwyzni przeprowadziła modernizację tego domu. Celem tych zabiegów było polepszenie komfortu mieszkaniowego dla niej i jej rodzinny.

Do przeprowadzenia modernizacji została wykonana inwentaryzacja obiektu, plany przebudowy, oraz projekt wykończenia. Prace prowadzone były przez podnajmowane firmy oraz nadzorowane przez uprawnionego Inspektora Budowlanego, który to dokonywał odpowiednich wpisów do książki budowy. Środki na ten cel wnioskodawczyni pozyskała ze sprzedaży swojego mieszkania oraz z kredytu bankowego w wysokości 977 000 złotych. Wartość końcowa domu została wyliczona przez rzeczoznawcę majątkowego do celów kredytowych. Do lipca tego roku wnioskodawczyni wydała 750 000 zł na rzeczony cel. Wszystkie prace jakie były wykonywane oraz zakupy materiałów robiła z przeświadczeniem, że robi to dla siebie z zamiarem mieszkania w tym domu. Nadzór banku nie kwestionował nakładów, które ponosiła w celu podniesienia wartości (środki na nie pozyskała z kredytu). W czerwcu tego roku firma w której wnioskodawczyni jest zatrudniona poinformowała ją, że musi się przeprowadzić do H. i podjąć tam pracę w centrali firmy. Do tej pory już 2 krotnie wnioskodawczyni pracowała poza granicami naszego kraju, ale za każdym razem były to kontrakty terminowe, a w chwili obecnej musi podjąć tam pracę na czas nieokreślony. Dodatkowym faktem mającym wpływ na decyzję o wyjeździe jest to, że posiada dziecko w wieku 1,5 roku. Decyzja o wyjeździe skutkowała sprzedażą domu. Cena jaką uzyskała ze sprzedaży domu to 1 000 000 zł (jeden milion złotych) w tym 520 000 tysięcy stanowiło potrącenie za nabywane przez nią mieszkanie, spłata pozostałego kredytu na konto Banku w wysokości 450 000 zł oraz 30 000 na rachunek wnioskodawczyni (pozostałe 2 kwoty są przybliżone gdyż zapłata ich ma nastąpić do końca roku 2011 i zostanie zaktualizowana przez bank na dzień spłaty).

W związku z powyższym zadano pytania:

Czy sprzedaż tej nieruchomości pociąga za sobą konieczność zapłaty podatku od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości ...

Czy istnieje bezwzgledna potrzeba posiadania faktur za poniesione koszty modernizacji, czy też wystarczą dokumenty świadczące o poniesionych nakładach (wyceny dokonane przez uprawnionych rzeczoznawców majątkowych, księga budowy świadcząca o przeprowadzonych etapach prac)...

Zdaniem wnioskodawczyni, nie zachodzi obowiązek zapłaty podatku, gdyż nakłady poniesione na modernizacje są większe niz 480 000, oraz kwota ta stanowiła spłatę zaciagnietego kredytu na modernizację. Pozostałą kwotę 520 000 wnioskodawczyni wydatkowała na zakup mieszkania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w dniu 23 lipca 2009r. na podstawie orzeczenia sądu rejonowego weszła w posiadanie nieruchomości składającej się z działki budowlanej i posadowionego na niej domu jednorodzinnego.

Sąd w przedmiotowym postanowieniu ustalił, że wnioskodawczyni nabyła po zmarłym w dniu 22 grudnia 2002r. ojcu udział wynoszący 1/3 części spadku (co stanowiło 1/6 przedmiotowej nieruchomości). Pozostałą cześć nieruchomości wnioskodawczyni otrzymała w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności.

Wątpliwości wnioskodawczyni budzi sposób opodatkowania przychodu jaki uzyskała z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zasad opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości istotne znaczenie ma data nabycia udziałów w przedmiotowej nieruchomości.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości (udziału w nieruchomości). Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobierców do tego spadku od momentu jego otwarcia. Tak więc dniem nabycia spadku przez spadkobiercę jest data śmierci spadkodawcy.

Natomiast zgodnie z art. 195 Kodeksu cywilnego współwłasność jest instytucją prawa cywilnego polegającą na tym, że własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom. Współwłaścicielom przysługują części wspólnego prawa własności (tzw. udziały), którymi mogą swobodnie rozporządzać. Dopóki więc istnieje współwłasność można mówić tylko o istnieniu udziałów w tym prawie, o ich nabywaniu i zbywaniu.

Zatem celem postępowania o zniesienie współwłasności w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jest nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, która stanowi przedmiot współwłasności.

Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy wyłącznie wówczas, jeżeli nabyte na własność mienie mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego. Nie zmienia tego fakt, że zniesienia współwłasności dokonuje się bez spłat i dopłat. Zatem jeżeli przy dokonaniu zniesienia współwłasności wystąpiło przysporzenie majątku ponad udział posiadany przed zniesieniem współwłasności oznacza to, że dla udziału w nieruchomości nabytego w drodze zniesienia współwłasności dniem nabycia będzie dzień, w którym nastąpiło zniesienie współwłasności. W konsekwencji należny jest podatek dochodowy z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, jednakże należny jest nie od całości osiągniętego przychodu lecz od nadwyżki (różnicy) pomiędzy wartością nieruchomości należnych z tytułu działu spadku, a należnością przypadającą z tytułu spadku.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w 2011r. sprzedała nieruchomość, do której prawo własności nabyła sekwencyjnie udziałami w następujący sposób:

  • udział wynoszący 1/6 - odziedziczony w spadku po ojcu w 2002r.,
  • pozostałą część nieruchomości w 2009r. w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności na podstawie orzeczenia sądu.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania na grunt opisanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że w wyniku nieodpłatnego zniesienia współwłasności wnioskodawczyni nabyła całą nieruchomość, a więc doszło do nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy. Z chwilą dokonania zniesienia współwłasności miało zatem miejsce nowe nabycie, w części przekraczającej udział spadkowy.

Stwierdzić zatem należy, że sprzedaż przez wnioskodawczynię nieruchomości w 2011r. w odniesieniu do udziału wynoszącego 1/6 nie będzie w ogóle podlegała opodatkowaniu, gdyż udział ten nabyty został przez wnioskodawczynię w 2002r. Od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia tj. od końca 2002r. do daty sprzedaży upłynęło zatem 5 lat, o jakich mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe oznacza, że przychód w wysokości 1/6 z tytułu sprzedaży nieruchomości przez wnioskodawczynię w ogóle nie będzie podlegał opodatkowaniu.

Opodatkowaniu może podlegać natomiast przychód w wysokości odpowiadającej udziałowi, jaki w nieruchomości wnioskodawczyni nabyła w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności w 2009r.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych sprzedaży udziału w przedmiotowej nieruchomości nabytego w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności w 2009r. zastosować należy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r. Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl natomiast art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zaznaczyć więc należy, że ustalając dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości w części nabytej przez wnioskodawczynię w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności w 2009r. wnioskodawczyni ma prawo pomniejszyć przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości o nakłady, które zostały przez nią poczynione w czasie jej posiadania, a które zwiększyły wartość nieruchomości. Nakłady te muszą być udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Tym samym ich wartość nie może wynikać z ustaleń dokonanych przez biegłego rzeczoznawcę na podstawie wystawianych przez niego opinii, jak chce wnioskodawczyni.

Ponadto nakłady były ponoszone na całą nieruchomość, zarówno w udziale nabytym w spadku jak i w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności. Wobec tego nie całą wysokość nakładów (właściwie udokumentowanych fakturami VAT) wnioskodawczyni może odliczyć od przychodu ze sprzedaży przypadającego na udział nabyty w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności. Nakłady te w 1/6 przypadają na udział nabyty w spadku i nie mogą być odliczone od przychodu przypadającego na udział nabyty w drodze zniesienia współwłasności.

Kwota przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przypadająca na udział nabyty w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności pomniejszona o wartość proporcjonalnie przypadającą na ten udział nakładów udokumentowanych fakturami VAT, poczynionych przez wnioskodawczynię podlega opodatkowaniu 19% podatkiem jako dochód z opłatnego zbycia nieruchomości.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r., wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W świetle art. 21 ust. 25 ww. ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    • nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    • nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    • nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    • budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    • rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    – położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    • spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    • spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa lit. a),
    • spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit a) lub b)
    – w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

W myśl art. 21 ust. 28 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

– przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30 ww. ustawy). Innymi słowy w przepisie tym wprowadzono zakaz kumulowania ulg oraz dwukrotnego odliczania tych samych wydatków.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawczyni kwotę uzyskaną ze sprzedaży nieruchomości w wysokości 1. 000 000 zł przeznaczyła na nabycie mieszkania i spłatę pozostałego kredytu w kwocie 450 000 zł zaciągniętego na remont zbywanej nieruchomości.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Mając zatem na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziału nabytego przez wnioskodawczynię w 2009r. w przedmiotowej nieruchomości w części wydatkowanej na nabycie mieszkania spełnia przesłanki do zwolnienia w tej części uzyskanego dochodu na podstawie art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a) lub b) ww. ustawy.

Natomiast osobnego rozważenia wymaga odpowiedź na pytanie, czy spłata kredytu zaciągniętego na przebudowę budynku mieszkalnego, daje wnioskodawczyni prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż przepis art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy mówi, że wydatkiem poniesionym na cel mieszkaniowy może być spłata kredytu oraz odsetek od kredytu zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia na cel określony w pkt 1. Celem tym może być bez wątpienia remont budynku mieszkalnego. Przepis nie mówi wprawdzie, że kredyt ten nie może być zaciągnięty na remont budynku zbywanego, a jedynie, że ma być zaciągnięty przed dniem uzyskania przychodu. Jednakże spłaty takiego kredytu wnioskodawczyni zwolnić z podatku nie może, gdyż wcześniej jako koszt uzyskania przychodu odliczeniu podlegają wydatki na remont budynku poniesione przez wnioskodawczynię jako nakłady zwiększające wartość budynku, o których mowa w art. 22 ust. 6d ustawy. Z zaciągniętego kredytu wnioskodawczyni finansowała remont budynku mieszkalnego. Skoro kwotę pochodzącą z kredytu wnioskodawczyni wydatkowała na remont budynku, to uwzględnienie spłaty kredytu jako wydatku poniesionego na cele mieszkaniowe oznaczałoby, że wnioskodawczyni odliczałaby dwukrotnie te same wydatki, a tego zabrania wprost art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując stwierdzić należy, iż przychód jaki wnioskodawczyni uzyskała w 2011r. ze sprzedaży udziału nabytego w spadku po ojcu nie podlega w ogóle opodatkowaniu z uwagi na upływ 5 letniego okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziału w ww. nieruchomości, który wnioskodawczyni nabyła w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności w 2009r. podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym wnioskodawczyni będzie miała prawo pomniejszyć tę część przychodu o koszty uzyskania przychodu czyli wyłącznie o nakłady, które zostały przez nią poczynione w czasie posiadania przedmiotowej nieruchomości, a które zwiększyły wartość przedmiotowej nieruchomości, jednakże nakłady te muszą być udokumentowane fakturą VAT, w przeciwnym razie spowoduje to brak podstaw prawnych do pomniejszenia tak uzyskanego przez wnioskodawczynię przychodu o poniesione przez nią nakłady.

Ponadto kosztami uzyskania przychodu mogą być tylko nakłady w części przypadającej proporcjonalnie na część nieruchomości nabytej w 2009r. Skoro bowiem przychód ze zbycia odpowiadający części nieruchomości nabytej w 2002r. w ogóle nie podlega opodatkowaniu to wydatki poniesione proporcjonalnie na remont tej części nieruchomości nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu w części przypadającej na cześć nieruchomości nabytej w 2009r.

Mając zatem na uwadze powyższe, stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj