Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/4513-1-18/15-4/TK
z 23 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2015 r. (data wpływu 13 kwietnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2015 r. (data wpływu 20 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodu osobowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lipca 2015 r. (data wpływu 20 lipca 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą, zamierza kupić na terytorium Polski samochód osobowy. Na chwilę zakupu samochód ten będzie zarejestrowany jako samochód osobowy. Przed zakupem samochód ten zostanie sprowadzony do kraju jako auto z homologacją auta ciężarowego. Importer zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zapłaci akcyzy w momencie wprowadzenia pojazdu na polski obszar celny. Po sprowadzeniu samochodu do kraju, importer dostosuje pojazd do homologacji auta osobowego co zostanie potwierdzone stosownymi badaniami na okręgowej stacji badań pojazdów i odpowiednią zmianą wpisu w dowodzie rejestracyjnym z auta ciężarowego na auto osobowe.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że w chwili zakupu samochód ten będzie zarejestrowany jako samochód osobowy o kodzie CN 8703 24 90 (samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi oraz samochodami wyścigowymi, wyposażone w silniki tłokowe wewnętrznego spalania z zapłonem iskrowym, pojemności skokowej > 3000 cm3 używane). Przed zakupem samochód ten zostanie sprowadzony do kraju (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) jako samochód z homologacją samochodu ciężarowego (CN 8704 21 39). Importer zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zapłaci akcyzy w momencie wprowadzenia pojazdu na polski obszar celny. Po sprowadzeniu samochodu do kraju i jego zarejestrowaniu jako samochód ciężarowy, importer zmieni przeznaczenie samochodu i dostosuje samochód do homologacji samochodu osobowego, co zostanie potwierdzone stosownymi badaniami na okręgowej stacji badań pojazdów i odpowiednią zmianą wpisu w dowodzie rejestracyjnym z samochodu ciężarowego na samochód osobowy. W chwili sprzedaży Wnioskodawcy samochód ten (sprowadzony jako samochód ciężarowy) będzie zarejestrowany w kraju jako samochód osobowy (CN 8703 24 90). Wnioskodawca obawia się, aby nabywając to auto nie był obowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kupując taki samochód, jak opisano w stanie faktycznym, tj. samochód, który został sprowadzony do Polski przez sprzedawcę w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego jako samochód ciężarowy, a następnie (po dokonaniu pierwszej rejestracji na terytorium kraju, a przed zakupem przez Wnioskodawcę) zmienione zostanie jego przeznaczenie na samochód osobowy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty w przyszłości podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, kupując samochód opisany wstanie faktycznym nie będzie w przyszłości pociągnięty do odpowiedzialności za niezapłaconą akcyzę przez Urząd Celny ani Urząd Skarbowy. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, między innymi samochodów osobowych. Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy. w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W niniejszej sprawie Zainteresowany zamierza nabyć samochód osobowy o kodzie CN 8703, który będzie zarejestrowany jako samochód osobowy. Samochód ten zostanie sprowadzony do kraju jako auto z homologacją auta ciężarowego. Importer zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zapłaci akcyzy w momencie wprowadzenia pojazdu na polski obszar celny. Czynności dokonane po tej rejestracji, tj. przerobienie samochodu ciężarowego na samochód osobowy oraz jego przerejestrowanie lub dalsza sprzedaż, nie są przedmiotem opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 100 ustawy. Z ww. przepisu wynika bowiem, że w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub pierwsza sprzedaż samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zatem, skoro nabywany przez Wnioskodawcę samochód osobowy jest już zarejestrowany na terytorium kraju to związane z nim transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą, a co za tym idzie, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego. Podobne stanowisko znaleźć można w wielu interpretacjach podatkowych. Jako przykład wskazać należy interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 grudnia 2012 r. o sygnaturze IPPP3/443-921/12-4/KB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy, Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie (art. 3 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 7d ust. 1 ustawy, WIA jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów, która określa:

  1. klasyfikację wyrobu akcyzowego albo samochodu osobowego w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) albo
  2. rodzaj wyrobu akcyzowego przez opis tego wyrobu w takim stopniu szczegółowości, który jest wystarczający do określenia opodatkowania wyrobu akcyzowego akcyzą, organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi lub oznaczania znakami akcyzy tych wyrobów.

W myśl art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 3 ustawy, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 100 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 100 ust. 5 ustawy, Na potrzeby niniejszego działu za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza kupić na terytorium Polski samochód osobowy. W chwili zakupu samochód ten będzie zarejestrowany jako samochód osobowy o kodzie CN 8703 24 90 (samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi oraz samochodami wyścigowymi, wyposażone w silniki tłokowe wewnętrznego spalania z zapłonem iskrowym, o pojemności skokowej >3000 cm3 używane). Przed zakupem samochód ten zostanie sprowadzony do kraju (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) jako auto z homologacją auta ciężarowego (CN 8704 21 39). Importer zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zapłaci akcyzy w momencie wprowadzenia pojazdu na polski obszar celny. Po sprowadzeniu samochodu do kraju i jego zarejestrowaniu jako samochód ciężarowy, importer zmieni przeznaczenie samochodu i dostosuje samochód do homologacji auta osobowego co zostanie potwierdzone stosownymi badaniami na okręgowej stacji badań pojazdów i odpowiednią zmianą wpisu w dowodzie rejestracyjnym z auta ciężarowego na auto osobowe. W chwili sprzedaży Zainteresowanemu samochód ten (sprowadzony jako samochód ciężarowy) będzie zarejestrowany w kraju jako samochód osobowy (CN 8703 24 90).

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy nabywając ten samochód będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższe zauważyć należy, że w przypadku gdy podmiot, który dokona nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu ciężarowego o kodzie CN 8704 21 39 i dokona jego rejestracji jako samochodu ciężarowego zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, to czynności dokonane po tej rejestracji, a wiec zmiana przeznaczenia samochodu i dostosowanie samochodu do homologacji samochodu osobowego o kodzie CN 870324 90 i potwierdzenie stosownymi badaniami na okręgowej stacji badań pojazdów oraz zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym z samochodu ciężarowego na samochód osobowy i dalsza sprzedaż nie są już przedmiotem opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 100 ustawy.

Z tego przepisu wynika bowiem, że w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import, nabycie wewnątrzwspólnotowe lub pierwsza sprzedaż samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zatem, skoro nabywany przez Wnioskodawcę samochód osobowy jest już zarejestrowany na terytorium kraju, to związane z nim transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu akcyzą, a co za tym idzie, Zainteresowany nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Reasumując, Wnioskodawca kupując samochód, który został sprowadzony do Polski przez sprzedawcę w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego jako samochód ciężarowy o kodzie CN 8704, a następnie (po dokonaniu pierwszej rejestracji na terytorium kraju, a przed zakupem przez Zainteresowanego) został przerobiony na samochód osobowy, nie będzie zobowiązany do zapłaty w przyszłości podatku akcyzowego.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze treść pytania zawartego we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do Niego.

Końcowo należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że w postępowaniu, w przedmiocie wydania interpretacji, jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem la Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, że w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, że stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj