Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-312/15-2/TR
z 22 czerwca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach hobby i swojej pasji jaką jest programowanie, Zainteresowana tworzy niekiedy rozszerzenia (małe aplikacje/programy) internetowe wykorzystywane przez różne osoby do tworzenia witryn internetowych. Służą one przykładowo do informowania że witryna/strona internetowa używa cookies (wprowadzono kilka lat temu taki wymóg), czy też zabezpieczenia witryny/strony internetowej przed atakami hakerskimi. Takie rozszerzenia były umieszczane w różnego rodzaju repozytoriach i bankach rozszerzeń/programów, skąd są pobierane nieodpłatnie. Przez parę lat nazbierało się tego trochę, więc Wnioskodawczyni postanowiła to uporządkować i umieścić w jednym miejscu jako zbiór swoich rozszerzeń.

Wnioskodawczyni umieściła na stronie z tymi rozszerzeniami/programami możliwość przekazywania dowolnej kwoty na swoje konto za pomocą mechanizmów płatności internetowych (istnieją takie mechanizmy stworzone przez dostawców płatności internetowych na taką i podobne okoliczności). Faktycznie istnieje taki zwyczaj, że jeżeli ktoś uzna, iż rozszerzenie/program jest bardzo zadowalający, to jeśli jest taka możliwość, przelewa dowolną sumę na konto twórcy, aby w ten sposób podziękować i zmotywować do rozwijania danego oprogramowania lub tworzenia nowego. Panuje zasada całkowitej dowolności co do kwot jak i samego faktu wpłaty – chcesz to wpłacasz – tyle ile chcesz, chcesz to nie wpłacasz wcale, ale i tak korzystasz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób Zainteresowana ma opodatkować taki dochód w przypadku jego zaistnienia?
  2. Czy następstwem takiej wpłaty powinno być przesłanie zaliczki na podatek dochodowy za ewentualny miesiąc, w którym sytuacja zaistniała, czy też rozliczenie i wpłata należnego urzędowi skarbowemu podatku powinna nastąpić po rozliczeniu rocznym podatku od osób fizycznych na zasadach ogólnych?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

  1. Ze względu na specyfikę ewentualnego dochodu, brak jakiejkolwiek systematyczności, zasad i pełną dowolność po stronie osób przekazujących kwoty pieniężne, jak również brak elementów typowych dla sprzedaży towarów i usług, dochód taki należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych według obowiązujących w danym roku stawek i progów podatkowych na zasadzie dochodu z innych źródeł.
  2. Zaistniała kwota dochodu powstała w wyniku sytuacji opisanej powyżej powinna zostać ujęta jako całość w rozliczeniu rocznym za rok, w którym powstała i rozliczona w ten właśnie sposób bez wcześniejszego zaliczkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu kryją się więc wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również – zgodnie z utrwalonym orzecznictwem – przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Równocześnie, przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że Wnioskodawczyni umieściła na stronie internetowej z rozszerzeniami/programami możliwość przekazywania dowolnej kwoty na swoje konto za pomocą mechanizmów płatności internetowych (istnieją takie mechanizmy stworzone przez dostawców płatności internetowych na taką i podobne okoliczności). Istnieje taki zwyczaj, że jeżeli ktoś uzna, iż rozszerzenie/program jest bardzo zadowalający, to jeśli jest taka możliwość, przelewa dowolną sumę na konto twórcy, aby w ten sposób podziękować i zmotywować do rozwijania danego oprogramowania lub tworzenia nowego. Panuje zasada całkowitej dowolności co do kwot jak i samego faktu wpłaty – chcesz to wpłacasz – tyle ile chcesz, chcesz to nie wpłacasz wcale, ale i tak korzystasz.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego kwoty otrzymane przez Zainteresowaną będą stanowiły podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy podatkowej, a który należy rozliczyć na zasadach ogólnych – bez wcześniejszego zaliczkowania – w rocznym zeznaniu podatkowym i – w zależności od wyniku tegoż rozliczenia – na Zainteresowanej może ciążyć ewentualny obowiązek zapłaty podatku dochodowego według skali podatkowej określonej w art. 27 tejże ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj