Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-758/15-2/RM
z 5 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2015 r. (data wpływu 9 września 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy urządzeń wymienionych w poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 września 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy urządzeń wymienionych w poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. [dalej: Spółka] prowadzi działalność w branży IT jako dostawca produktów sieciowych i telekomunikacyjnych, dokonująca sprzedaży sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, a także usług dodatkowych wsparcia przed i po sprzedaży, szkoleń, kampanii promocyjnych, homologacji i lokalizacji produktów, konsultacji technicznych. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wśród towarów, które Spółka posiada w swojej ofercie, znajdują się tzw. komputery mobilne (przenośne) [dalej: Urządzenia]. Urządzenia te są wykorzystywane jako terminale mobilne do zbierania i przesyłania danych poprzez skanowanie kodów kreskowych lub ich ręczne wpisywanie poprzez klawiaturę. Następnie dane są przesyłane za pomocą łączy bezprzewodowych do innych jednostek powiązanych podmiotu korzystającego z tych Urządzeń. Nie są więc one użytkowane jako samodzielne urządzenia, lecz stanowią element systemu wykorzystywanego przez serwer danego użytkownika, odpowiadający za zbieranie danych.


Z uwagi na powyższe, Urządzenia posiadają m.in.:

  • moduł skanujący kody kreskowe ID lub 1D/2D, chociaż zdarzają się modele, w których dane są wpisywane ręcznie przez użytkownika,
  • system operacyjny: Windows Mobile, Windows CE lub Android (procesor i pamięć),
  • klawiaturę.

Urządzenia spełniają także wygórowane normy predysponujące je do pracy w trudnych warunkach (np. mogą być wykorzystywane do pracy w temperaturze od -20°C, są odporne na upadek na twarde powierzchnie z wysokości 1.8 m, posiadają wysoką klasę szczelności IP54 do 68).


Urządzenia można dodatkowo wyposażać w kolejne moduły, takie jak nowy system odczytu kodów kreskowych, aparat lub kamerę, czytniki RFiD o różnej częstotliwości, karty sieci WI-FI, komórkowej lub moduły GPS. Urządzenia mogą mieć funkcję umożliwiającą nadawanie komunikatów głosowych do jednego lub grupy użytkowników. Nie zmienia to jednak faktu, że ich głównym przeznaczeniem jest skanowanie i przesyłanie kodów kreskowych.

Z uwagi na funkcję tych Urządzeń (zbieranie danych przy pomocy skanerów kodów kreskowych lub czytników- RFiD) posiadają one znacznie mniejsze zasoby pamięci i zwykle inny system operacyjny niż typowe komputery przenośne, takie jak laptopy czy notebooki.


W praktyce dostarczane Urządzenia są urządzeniami specjalistycznymi, wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa, a nie przez indywidualnych użytkowników. W szczególności są one użytkowane w transporcie i logistyce, produkcji, dystrybucji, w zarządzaniu stanami magazynowymi lub obsługą zamówień, jak również są wykorzystywane przez instytucje publiczne. Każdorazowo jednak rodzaj tych Urządzeń, jak i sposób konfiguracji jest uzależniony od potrzeb konkretnego nabywcy. Przykładowo, firma kurierska korzysta z innej konfiguracji Urządzeń niż producent towarów, bowiem używa skanerów z bliskiej odległości głównie do sczytywania danych z paczek czy przesyłek. Z kolei operator magazynu u producenta towarów skanuje kod kreskowy z całej palety umieszczonej na najwyższym stopniu magazynu wysokiego skanowania, a więc korzysta ze skanera laserowego.

Urządzenia są klasyfikowane przez producentów pod kodem CN 8471 30 00, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg, składające się co najmniej z jednostki centralnej, klawiatury i monitora.


Z uwagi na powyższe, Spółka klasyfikuje Urządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. [dalej: PKWiU] w grupowaniu o symbolu 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy do dostawy Urządzeń opisanych przez Spółkę w stanie faktycznym, mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki, do dostawy Urządzeń opisanych w stanie faktycznym nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT, ponieważ Urządzenia nie są objęte katalogiem towarów wymienionych w tym załączniku, w szczególności nie mieszczą się w poz. 28a. W konsekwencji, dostawa Urządzeń przez Spółkę podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. podmiotem zobowiązanym do jej rozliczenia będzie każdorazowo Spółka.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne (...) nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy [dalej: Załącznik], z zastrzeżeniem ust. lc, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższy przepis określa zakres i warunki stosowania szczególnych zasad opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostawy towarów wymienionych w Załączniku do ustawy o VAT, polegających na przeniesieniu obowiązku rozliczenia podatku VAT z dostawcy na nabywcę tych towarów (dalej: odwrotne obciążenie).


Na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 605, dalej: Ustawa Nowelizująca), katalog towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia wskazany w załączniku nr 11 do ustawy o VAT został rozszerzony m.in. o poz. 28a, pod którą zostały ujęte towary klasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy.

Zgodnie zaś ze słowniczkiem do ustawy o VAT zawartym w art. 2 tego aktu, przez oznaczenie „PKWiU ex” rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Oznacza to więc, iż nie wszystkie towary, które dla celów statystycznych są klasyfikowane pod pozycją PKWiU 26.20.11.0, podlegają regulacjom w zakresie odwrotnego obciążenia dla celów podatku VAT. Zgodnie z brzmieniem poz. 28a Załącznika, ustawodawca objął nowymi regulacjami wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy.


W konsekwencji, dostawy towarów innych niż komputery przenośne typu tablet, notebook lub laptop, nie są objęte art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.


Nie podlegają więc tym regulacjom Urządzenia, które dostarcza Spółka.


Przedmiotowe Urządzenia są wprawdzie klasyfikowane do grupowania PKWiU 26.20.11.0 jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, jednak nie mieszczą się w zawężonej grupie towarów objętych poz. 28a Załącznika. Jak bowiem wskazano w stanie faktycznym, Urządzenia służą przede wszystkim skanowaniu kodów kreskowych. Nie są więc wykorzystywane do analogicznych celów jak laptopy czy urządzenia im podobne (np. wizualizacji, przetwarzania danych, korzystania z Internetu).

Świadczy o tym specyfika tych Urządzeń. Jak wskazano w stanie faktycznym, Urządzenia nie są stosowane samodzielnie, niezależnie, lecz jako element systemu wykorzystywanego przez serwer danego użytkownika, a dodatkowo posiadają mniejsze zasoby pamięci, jak również inny system operacyjny niż typowe komputery przenośne (laptopy, notebooki, tablety). Spełniają również bardziej wygórowane normy, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do pracy w trudnych warunkach. Ponadto, sam fakt występowania w Urządzeniach skanera (jako specjalistycznego modułu do przebiegowego odczytywania kodu kreskowego) powoduje, że stanowią one urządzenia specjalistyczne, posiadające zastosowanie przemysłowe, w odróżnieniu od laptopów, notebooków, tabletów, które towarami bardzo popularnymi, stosowanymi zarówno w firmach, jak i w dużej mierze w celach niebiznesowych przez prywatne osoby fizyczne, podobnie jak telefony komórkowe i konsole do gier, wymienione w poz. 28b i 28c Załącznika. Sprzęt specjalistyczny, taki jak Urządzenia, nie powinien być objęty Załącznikiem, gdyż byłoby to sprzeczne z intencją ustawodawcy.

Celem zmian wprowadzonych od 1 lipca 2015 r. Ustawą Nowelizującą w zakresie rozszerzenia stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia jest ograniczenie oszustw i nadużyć w zakresie podatku VAT w obrocie niektórymi towarami z kategorii elektroniki. Przy czym procedery oszustw dotyczyły towarów elektronicznych popularnych na rynku, łatwo zbywalnych, przeznaczonych głównie do sprzedaży detalicznej, które były przedmiotem obrotu w dużych ilościach, przez wiele podmiotów w łańcuchu dostaw, w którym pojawiały się nowe firmy (tzw. „słupy”), często bez żadnego uzasadnienia ekonomicznego. Powyższe wnioski wynikają m.in. z Listu ostrzegawczego do przedsiębiorców z dnia 28 sierpnia 2014 r. przygotowanego przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki - pismo dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pt. „Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki informują o zagrożeniu oszustwami w zakresie podatku VAT, zidentyfikowanymi w obrocie elektroniką”.

Stanowisko Spółki znajduje wprost potwierdzenie w rządowym uzasadnieniu do projektu Ustawy Nowelizującej, w którym w odniesieniu do zakresu towarów objętych poz. 28a Załącznika wskazano, że: „Celem regulacji jest objęcie mechanizmem odwróconego obciążenia wyłącznie komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmujących również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, notebook, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook itp.). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak np. przenośne terminale umożliwiające odczytywanie kodów kreskowych czy przenośne urządzenia do identyfikacji biometrycznej (zdolne do zbierania np. odcisków palców, obrazów tęczówki oka czy zdjęć twarzy). W konsekwencji tego, zaproponowana poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT, tj. 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne, została zawężona wyłącznie do komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki i laptopy (dodano przedrostek ex).”

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki dostarczane przez nią Urządzenia, jako terminale, których nadrzędną funkcją jest skanowanie (odczytywanie) kodów kreskowych, nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT. W rezultacie, obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostaw przedmiotowych Urządzeń każdorazowo spoczywa na Spółce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Pod pojęciem sprzedaży – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniu 1 lipca 2015 r. weszły w życie zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług wynikające z ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 605), zwanej dalej „ustawą zmieniającą”. Niniejsza ustawa przewiduje m.in. rozszerzenie i doprecyzowanie przepisów w zakresie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów, w celu zapewnienia większej skuteczności i uszczelnienia systemu VAT za pomocą tego mechanizmu.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.


Zgodnie z ww. przepisami, w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

W załączniku nr 11 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c Ustawodawca wymienił następujące towary:

  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 – przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 – telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,
  • zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 – konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacja, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, PKWiU ex 26.30.22.0 – telefony komórkowe, w tym smartfony, PKWiU ex 26.40.60.0 – konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (nawet przenośne), z wyłączeniem części i akcesoriów, takich jak np. kasety z grami, sterowniki gier, kierownice, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jest dostawcą produktów sieciowych i telekomunikacyjnych. Dokonuje sprzedaży sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, w tym tzw. komputerów mobilnych (przenośnych) [dalej: Urządzenia]. Urządzenia te są wykorzystywane jako terminale mobilne do zbierania i przesyłania danych poprzez skanowanie kodów kreskowych lub ich ręczne wpisywanie poprzez klawiaturę. Następnie dane są przesyłane za pomocą łączy bezprzewodowych do innych jednostek powiązanych podmiotu korzystającego z tych Urządzeń. Nie są one użytkowane jako samodzielne urządzenia, lecz stanowią element systemu wykorzystywanego przez serwer danego użytkownika, odpowiadający za zbieranie danych.


Z uwagi na powyższe, Urządzenia posiadają m.in.:

  • moduł skanujący kody kreskowe ID lub 1D/2D, chociaż zdarzają się modele, w których dane są wpisywane ręcznie przez użytkownika,
  • system operacyjny: Windows Mobile, Windows CE lub Android (procesor i pamięć),
  • klawiaturę.

Urządzenia spełniają także wygórowane normy predysponujące je do pracy w trudnych warunkach. Urządzenia te można dodatkowo wyposażać w kolejne moduły, takie jak nowy system odczytu kodów kreskowych, aparat lub kamerę, czytniki RFiD o różnej częstotliwości, karty sieci WI-FI, komórkowej lub moduły GPS. Urządzenia mogą mieć funkcję umożliwiającą nadawanie komunikatów głosowych do jednego lub grupy użytkowników. Jednak ich głównym przeznaczeniem jest skanowanie i przesyłanie kodów kreskowych.


Z uwagi na funkcję tych Urządzeń (zbieranie danych przy pomocy skanerów kodów kreskowych lub czytników- RFiD) posiadają one znacznie mniejsze zasoby pamięci i zwykle inny system operacyjny niż typowe komputery przenośne, takie jak laptopy czy notebooki.


W praktyce dostarczane Urządzenia są urządzeniami specjalistycznymi, wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa, a nie indywidualnych użytkowników. W szczególności są one użytkowane w transporcie i logistyce, produkcji, dystrybucji, w zarządzaniu stanami magazynowymi lub obsługą zamówień, jak również są wykorzystywane przez instytucje publiczne. Każdorazowo jednak rodzaj tych Urządzeń, jak i sposób konfiguracji jest uzależniony od potrzeb konkretnego nabywcy.


Jak wskazał Wnioskodawca, Urządzenia są klasyfikowane przez producentów pod kodem CN 8471 30 00, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg, składające się co najmniej z jednostki centralnej, klawiatury i monitora.


Z uwagi na powyższe, Spółka klasyfikuje Urządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. w grupowaniu o symbolu 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w związku z tak przyjętą klasyfikacją PKWiU, do dostawy Urządzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a Załącznika nr 11 do ustawy o VAT.


Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy należy stwierdzić, że stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Symbole dotyczące towarów z poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy zawierają dodatkowe oznaczenie „ex”, co oznacza, zgodnie z przywołanym wyżej art. 2 pkt 30 ustawy, że zakres wyrobów lub usług znajdujący się w tych pozycjach jest węższy niż określony w danym grupowaniu PKWiU.


Analiza poszczególnych pozycji załączników do ustawy o VAT opatrzonych znakiem „ex”, w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU, prowadzi do wniosku, że w załącznikach tych pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania PKWiU, a druga część (za myślnikiem) zawiera określone ograniczenia.


Zatem w przypadku towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy i oznaczonych znakiem „ex” z użyciem słowa „wyłącznie”, mechanizmem odwrotnego obciążenia określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podlegają towary wymienione po myślniku.


Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Urządzenia o których mowa w analizowanej sprawie, zaklasyfikowane wg. PKWiU w grupowaniu 26.20.11.0 - nie zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy jako te, dla których znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.


Ma on zastosowanie jedynie do sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 26.20.11.0 – komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy.


Tym samym Urządzenia będące przedmiotem niniejszej analizy nie podlegają procedurze „odwrotnego obciążenia” lecz opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ Organ podatkowy nie jest właściwy do dokonywania klasyfikacji statystycznej towarów bądź usług, ani do oceny poprawności klasyfikacji. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi (…) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Zatem interpretację wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę w opisie sprawy klasyfikacji PKWiU.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj