ILPP2/443-1482/11-8/AD, Dyrektor - ILPP2/443-1482/11-5/AD">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1482/11-5/AD
z 26 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1482/11-5/AD
Data
2012.01.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
podatek od towarów i usług
stawka
stawki podatku
świadczenie usług
usługi
usługi rekreacyjne
zajęcie


Istota interpretacji
Czy pobyt pozostałych osób dorosłych, rodzin, przebywających w gospodarstwie bez noclegów, bez dodatkowych atrakcji (prócz pobytu na terenie) Wnioskodawca może opodatkowywać podatkiem VAT w wysokości 8%?



Wniosek ORD-IN 354 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) oraz pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 3 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług pobytu w gospodarstwie agroturystycznym (bez możliwości korzystania z dodatkowych atrakcji i bez noclegu) dla osób dorosłych i rodzin – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług pobytu w gospodarstwie agroturystycznym (bez możliwości korzystania z dodatkowych atrakcji i bez noclegu) dla osób dorosłych i rodzin. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, sformułowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska, oświadczenie, o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej oraz pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 3 stycznia 2012 r.) o potwierdzenie dokonania opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na obszarze 2,5 ha gruntu Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo agroturystyczne. Poza agroturystyką prowadzi działalność gospodarczą – dwa sklepy handlowe, wynajem pomieszczeń. W związku z powyższym Zainteresowany jest płatnikiem podatku dochodowego oraz podatku VAT. Pod wynajem turystom posiada 5 pokoi noclegowych.

W gospodarstwie agroturystycznym jest tzw. „małe zoo”, w którym jest około 50 gatunków zwierząt. Teren wyposażony jest dodatkowo w:

  • plac zabaw dla dzieci z piaskownicą, huśtawkami, trampolinami;
  • drewniany wigwam zadaszony, z tarasem widokowym, grilem;
  • ławki i kilka altanek do odpoczynku;
  • wyznaczone ognisko;
  • stajnię z końmi do jazdy.

Osoby korzystające z noclegów mają możliwość poruszania się po całym gospodarstwie (bez dodatkowych atrakcji) bez opłat. Noclegi Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem VAT w wysokości 8%.

Do gospodarstwa przybywają osoby nie korzystające z noclegów na pobyt jednodniowy w szczególności:

  • dzieci ze szkół w ramach lekcji przyrody;
  • dzieci ze szkół, przedszkoli, kolonii letnich z opiekunami w ramach zajęć rekreacyjnych, Dnia Dziecka itp.;
  • osoby zorganizowane np. ze związku emerytów, osób niepełnosprawnych, spotkań integracyjnych, okolicznościowych.

Osoby te obok zwiedzania mają możliwość: pieczenia kiełbasek, ziemniaków przy ognisku, na grilu, zjedzenia np. grochówki lub spożycia własnego posiłku.

Od tych osób Zainteresowany pobiera opłaty z tytułu pobytu w gospodarstwie. Opłaty te są objęte podatkiem dochodowym i podatkiem VAT (8%).

Dodatkowe atrakcje jak przejazdy bryczkami, kuligi, oprowadzani na koniu, jazda na lonży itp. Wnioskodawca opodatkowuje stawką 23%.

Dodatkowe atrakcje Zainteresowany wykonuje sam, nie zleca ich wykonania innym podmiotom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pobyt pozostałych osób dorosłych, rodzin przebywających w gospodarstwie bez noclegów, bez dodatkowych atrakcji (prócz pobytu na terenie) Wnioskodawca może opodatkowywać podatkiem VAT w wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, pobyt pozostałych osób dorosłych, rodzin, przebywających w gospodarstwie bez noclegów, bez dodatkowych atrakcji (prócz pobytu na terenie) traktuje on jako rekreację (poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT) i powinien zastosować 8% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust.1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wskazuje, że ze stawki obniżonej 8% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.) korzystają „pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” bez względu na symbol PKWiU.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu.

W przypadku usług wymienionych w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem usługi te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zatem, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają „pozostałe usługi związane z rekreacją” lecz wyłącznie w zakresie wstępu.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na obszarze 2,5 ha gruntu Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo agroturystyczne. W gospodarstwie agroturystycznym jest tzw. „małe zoo”, w którym jest około 50 gatunków zwierząt. Teren wyposażony jest dodatkowo w:

  • plac zabaw dla dzieci z piaskownicą, huśtawkami, trampolinami;
  • drewniany wigwam zadaszony, z tarasem widokowym, grilem;
  • ławki i kilka altanek do odpoczynku;
  • wyznaczone ognisko;
  • stajnię z końmi do jazdy.

Do gospodarstwa przybywają m.in. osoby niekorzystające z noclegów na pobyt jednodniowy, w tym osoby zorganizowane np. ze związku emerytów, osób niepełnosprawnych, spotkań integracyjnych, okolicznościowych.

W gospodarstwie Wnioskodawca, oprócz możliwości samego przebywania na terenie gospodarstwa, niezależnie oferuje możliwość pieczenia kiełbasek, ziemniaków przy ognisku, na grilu, zjedzenia np. grochówki lub spożycia własnego posiłku oraz dodatkowe atrakcje jak przejazdy bryczkami, kuligi, oprowadzanie na koniu, jazda na lonży. Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stawki podatku do usług pobytu w gospodarstwie bez noclegu, dodatkowych atrakcji oraz możliwości skorzystania z pieczenia kiełbasek, ziemniaków przy ognisku, na grilu, zjedzenia np. grochówki lub spożycia własnego posiłku.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie mógł opodatkować pobyt wskazanych „pozostałych osób dorosłych, rodzin, przebywających w gospodarstwie” 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności kwestii opodatkowania podatkiem VAT usług noclegowych i dodatkowych atrakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj