IPPP3/443-456/12-2/RD, Dyrektor - IPPP3/443-456/12-3/RD">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-456/12-3/RD
z 18 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-456/12-3/RD
Data
2012.06.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
prezent
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na upominki, oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom upominków z logo firmy.



Wniosek ORD-IN 768 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2012 r. (data wpływu 23.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na (upominki),
  • jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom upominków z logo firmy.

UZASADNIENIE

W dniu 23.04.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na upominki oraz opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom upominków z logo firmy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą wykonując czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”) na podstawie ustawy z 11 marca 2004 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2011 roku nr 177 poz. 1054 ze zm. dalej: Ustawa VAT). W ramach tej działalności Spółka ponosi wydatki związane z organizacją różnego rodzaju spotkań z kontrahentami bądź wewnętrznych spotkań pracowniczych. W szczególności Spółka nabywa towary i usługi celem przekazania ich bądź zużycia podczas tych spotkań. Jednocześnie Spółka nie prowadzi ewidencji osób otrzymujących bądź zużywających towary lub korzystających z usług nabywanych do organizacji spotkań.

Z punktu widzenia klasyfikacji różnych zdarzeń objętych zakresem niniejszego wniosku, można wydzielić następującą sytuację: Przekazanie upominków (w tym butelki napoju alkoholowego, np. wina) kontrahentom Spółki podczas spotkań biznesowych, przy czym cena jednostkowa netto upominku (liczona wg ceny nabycia) nie przekracza bądź przekracza 10 zł netto. Część upominków o wartości przekraczającej 10 zł netto ma nadrukowane logo Spółki (np. plecak z logo firmy).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1a Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z nabycia towarów (w tym napojów alkoholowych, np. butelki wina) przeznaczonych do przekazania kontrahentom...

1b Czy przekazanie kontrahentom towarów (w tym np. butelki wina) będzie oznaczało konieczność rozpoznania obowiązku podatkowego w podatku należnym VAT, w szczególności z tytułu wykonania czynności zrównanych (na podstawie art. 7 Ustawy VAT) z odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spotkania z kontrahentami mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki, w ramach której Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT. A zatem koszty tych spotkań — w tym nabywane i przekazywane kontrahentom upominki także mają związek z omawianymi czynnościami. Z tego powodu Spółka uważa, iż przysługuje jej prawo wyrażone w art. 86 ust. 1 Ustawy VAT do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z zakupu upominków.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazania towarów na cele związane z działalnością przedsiębiorstwa będą opodatkowane VAT na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy VAT z wyjątkiem sytuacji w których:

  1. cena jednostkowa nabycia bądź koszt wytworzenia towaru przekazywanego kontrahentowi nie przekroczy 10 zł netto.
  2. cena jednostkowa nabycia bądź koszt wytworzenia towaru przekazywanego kontrahentowi przekroczy 10 zł netto, lecz będzie to towar z nadrukowanym logo Spółki (np. plecak z nadrukowanym logo spółki)

Powyższe wynika wprost z art. 7 ust. 3 i 4 Ustawy VAT. Gdyby Spółka prowadziła ewidencje pozwalającą na ustalenie tożsamości osób obdarowanych wówczas wyłączenie z opodatkowania mogłoby nastąpić gdyby wartość łączna wszystkich prezentów przekazanych danej osobie wciąg roku nie przekroczyłaby kwoty 100 zł.

Podobnie, na mocy wspominanego art. 7 ust. 3, w przypadku, gdy upominek ma formę drukowanego materiału reklamowego. W opinii Spółki, taką formę przyjmie każdy upominek przekazany kontrahentowi, który będzie mieć nadrukowane dane identyfikujące darczyńcę, czyli nazwę lub logo Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na (upominki),
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania klientom upominków z logo firmy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami. Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W ramach działalności Spółka ponosi wydatki związane z organizacją różnego rodzaju spotkań z kontrahentami. W szczególności Spółka nabywa towary i usługi celem ich zużycia podczas tych spotkań. Jedna z opisanych sytuacji to przekazanie upominków (np. butelki wina) czy plecaka z logo firmy kontrahentom Spółki podczas spotkań biznesowych.

W świetle przedstawionych okoliczności spotkania z kontrahentami – jak wskazuje Wnioskodawca mają związek z działalnością gospodarczą Spółki w ramach której Spółka wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż nabywane upominki, przekazywane kontrahentom podczas spotkań biznesowych mają związek pośredni z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem nabywane przez Wnioskodawcę towary nie służą dalszej odsprzedaży, ani nie są wykorzystywane do wytworzenia wyrobów i usług będących przedmiotem obrotu.

Reasumując, Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na (upominki) będące przedmiotem nieodpłatnego przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, zwłaszcza w ramach wszelkiego rodzaju działań o charakterze reklamowym, promocyjnym, bowiem poniesione wydatki na ich nabycie miały związek z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca powziął również wątpliwość odnośnie sytuacji kiedy Spółka dokona odliczenia podatku VAT naliczonego, czy będzie zobowiązana do rozpoznania podatku VAT należnego w związku z nieodpłatnym przekazywaniem upominków kontrahentom podczas spotkań biznesowych.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z powyższego wynika, iż dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie 2 przesłanki:

  • podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary (inne niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki) należące do jego przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Jak również opodatkowaniem nie są objęte czynności nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, że Wnioskodawca podczas spotkań biznesowych z kontrahentami dokonuje przekazania upominków (np. butelki wina). Cena jednostkowa netto upominku (liczona wg ceny nabycia ) często nie przekracza 10 zł netto. Niemniej jednak zdarzają się sytuacje, w których cena jednostkowa upominku przekracza ten limit. Niektóre upominki o wartości przekraczającej 10zł netto mają nadrukowane logo Spółki (np. plecak z logo firmy). Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że nie prowadzi ewidencji osób otrzymujących bądź zużywających towary.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych”. Stąd też zasadnym w takiej sytuacji będzie posłużenie się definicjami słownikowymi i potocznym rozumieniem pojęć. Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN) reklama to: 1 „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”, 2. „plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi”; informacja to m. in. „wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś”; natomiast drukować oznacza: 1. „odbijać litery, tekst, rysunki na papierze za pomocą różnych technik i maszyn drukarskich”, 2. „oddawać do druku, publikować”, 3. ‚„wytłaczać deseń na tkaninie”. Ponadto wg definicji pochodzącej z leksykonu PWN przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty, itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Powyższa definicja pozostaje w zgodzie z wyżej zdefiniowanymi pojęciami: reklama. informacja, drukować. Celem ww. materiałów jest informacja o sprzedawanym asortymencie, co w efekcie ma prowadzić do zwiększenia obrotów.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż za drukowane materiały informacyjne i reklamowe można uznać materiały przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Jednak nośniki z nadrukiem, które oprócz charakteru reklamowo-informacyjnego, wyraźnie określonego w sposób zawężający w przepisie art. 7 ust. 3, będą miały również charakter użytkowy, takie jak wymieniony we wniosku plecak z logo firmy nie może być uznany za drukowany materiał reklamowy i informacyjny, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem produkt ten będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy. I w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy, który uważa iż każdy upominek przekazywany kontrahentowi z logo Spółki nie podlega opodatkowaniu uznać należy za nieprawidłowe.

Zgodzić natomiast należy się z Wnioskodawcą, iż w sytuacji gdy jednostkowa cena nabycia przekazywanych upominków np. butelki wina (bez podatku) w momencie ich przekazywania nie będzie przekraczała 10 zł, wówczas towary te nie będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. W odniesieniu zaś do przekazywanego alkoholu w formie prezentu (niespełniającego definicji prezentu o małej wartości) zauważyć należy, iż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług przeznaczonych do zużycia podczas spotkań oraz opodatkowania nieodpłatnych czynności na rzecz pracowników i kontrahentów wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj