Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-647/14/AZb
z 6 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 23 czerwca 2014 r., uzupełnionym pismem z 22 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 22 września 2014 r. (data wpływu 25 września 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 września 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu rehabilitacji dla osób fizycznych - fizjoterapeutów i rehabilitantów. Dokonuje tego w ramach działalności gospodarczej. Klientami są osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcy. Szkolenia przybierają formę albo konferencji połączonej z prezentacją lub technicznego szkolenia, podczas którego kursanci uczą się wykonywać zabiegi rehabilitacyjne oraz obsługiwać sprzęt potrzebny do prowadzenia zabiegów. Szkolenia prowadzi też jako wykonawca (podwykonawca) podmiotu, który otrzymał dofinansowanie z UE na zorganizowanie takiego szkolenia.




  1. Wnioskodawca zamierza prowadzić projekt (szkolenie) finansowany częściowo z UE. Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.
    W całości projekt jest finansowany ze środków publicznych. Natomiast szczegółowo struktura finansowania projektu wygląda tak, że 85% kwoty dotacji pochodzi ze środków UE (konkretnie w tym przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego) a 15% z Budżetu Państwa - tj. polski wkład do finansowania przedsięwzięć w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
  2. Drugim projektem który Wnioskodawca zamierza przeprowadzić jest: Projekt „…” realizowany przez Izbę Gospodarczą współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt realizowany jest w terminie od 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. na terenie całego Województwa. Jest finansowany w 100% z UE.
  3. Trzecim projektem, który zamierza realizować Wnioskodawca jest: „…”. Projekt jest realizowany przez Uniwersytet i jest współfinansowany przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jest finansowany w 100% z UE.

Wszystkie wskazane powyżej projekty są współfinansowane przez Unie Europejską. Wnioskodawca osobiście i za pomocą pracowników, będzie wykonywał szkolenia na zamówienie podmiotów, które bezpośrednio realizują projekt. Zgłaszając swoja ofertę na wykonanie usług szkolenia Wnioskodawca musi podać w swojej ofercie cenę ze wskazaniem wartości podatku od towarów i usług. Zamawiający usługi twierdzą, że oferenci winni stosować zwolnienie z podatku od towarów i usług w związku z wykonywanymi usługami finansowanymi w powyższy sposób.

W uzupełnieniu wniosku z 22 września 2014 r., w odniesieniu do projektu (szkolenia) wskazanego w pkt 1 w poz. 68 wniosku (opis zdarzenia przyszłego), Wnioskodawca wskazał, że:

  1. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jeżeli tak to z jakiego tytułu i od kiedy, Wnioskodawca podał, że nie jest.
    1. Projekt wygrała firma Fundacja.
      Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.
    2. Realizacją szkolenia specjalistycznego (M.S., K.C.) zajmuje się Wnioskodawca.
    3. Środki pozyskała firma (odrębna od Wnioskodawcy) Fundacja.
      W ramach projektu: Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.
    4. Płatność będzie przebiegać następująco: Fundacja, w ramach projektu: Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, będzie płacić za zrealizowane szkolenia M.S. (szkolenie kompleksowe K.C. ) i K.C. (szkolenia modułowe).
  2. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, kto jest/będzie dla Wnioskodawcy Zleceniodawcą, z kim i kiedy Wnioskodawca podpisał/podpisze umowę na przeprowadzenie szkolenia, oraz do jakich konkretnie świadczeń (do wykonania jakich czynności) na rzecz Zleceniodawcy będzie zobowiązany Wnioskodawca zgodnie z tą umową, Wnioskodawca podał - Fundacja. W ramach umów, które zostaną zawarte, firma Wnioskodawcy ma zrealizować specjalistyczne szkolenia z zakresu fizjoterapii:
    • M.S.,
    • K.C..
  3. Szkolenie dotyczy nowoczesnych metod z fizjoterapii związanych z koncepcją K.C.. Uczestnicy to fizjoterapeuci, lekarze, specjaliści związani z fizjoterapią i rehabilitacją.
  4. (od a do h). W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy w ramach ww. szkolenia Wnioskodawca będzie świadczył jakiekolwiek usługi doradcze (jeśli tak to należało odpowiedzieć na pytania zawarte w punktach a – h), Wnioskodawca wskazał, że nie będzie świadczył usług doradczych. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii.
  5. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
  6. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca ma status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - jeśli tak to należy wskazać czy wszystkie usługi, będące przedmiotem zapytania, Wnioskodawca będzie świadczył jako taka jednostka w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, Wnioskodawca odpowiedział, że nie ma.
  7. Nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
    M.S.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
    K.C.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne), ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie)
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie)
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu
  8. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeśli tak to należało wskazać na podstawie jakich przepisów systemu oświaty tę akredytację uzyskał oraz czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz doradcze (jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), są (będą) objęte tą akredytacją (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca podał, że nie posiada.
  9. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz doradcze (jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należało wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego z których te formy i zasady wynikają (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca odpowiedział, że świadczone usługi mają charakter szkoleniowy. Szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii.
  10. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz usługi doradcze (jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę) stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług) oraz czy z umowy zawartej z Zleceniodawcą wynika (będzie wynikało), że zapłata za przedmiotowe czynności wykonane przez Wnioskodawcę nastąpi w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca wskazał, że środki będę wypłacane przez Fundację w ramach realizacji Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.
    Wnioskodawca posiada oświadczenie od firmy Fundacja o źródle finansowania całości szkoleń. 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 15% z Budżetu Państwa.
  11. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy też świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz usługi doradcze (jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę) stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane nie w całości ale w co najmniej 70% ze środków publicznych (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług) oraz czy z umowy zawartej z Zleceniodawcą wynika (będzie wynikało), że zapłata za przedmiotowe czynności wykonane przez Wnioskodawcę nastąpi nie w całości ale co najmniej w 70% ze środków publicznych, przy czym należało mieć na uwadze, że nie jest istotny sposób finansowania całego projektu lecz rodzaj środków jakimi Wnioskodawca otrzyma zapłatę za wykonaną usługę, Wnioskodawca podał, że 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 15% z Budżetu Państwa.
  12. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca (jako podwykonawca), będzie posiadał dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych przez niego usług będą środki publiczne, Wnioskodawca podał, że tak, oświadczenie - Prezes Zarządu - Fundacja.
  13. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii.
  14. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, kto kieruje dane osoby na przedmiotowe szkolenia, Wnioskodawca wskazał, że Fundacja.
  15. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, w jaki sposób osoby biorące udział w szkoleniach oraz usługach doradczych (jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, wykonywanej pracy (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał:
    M.S.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
    K.C.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.


    1. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Zleceniodawcy stanowić usługi ściśle związane z projektem realizowanym przez Zleceniodawcę ramach projektu.
      85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 15% z Budżetu Państwa.
    2. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii dla uczestników projektu. Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę dla zakwalifikowanych uczestników projektu są bezpłatne w ramach realizacji Projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.
      85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 15% z Budżetu Państwa.
      Zleceniodawca nie jest wstanie sam wykonać szkoleń specjalistycznych.
  16. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, że jeżeli podmiotem realizującym projekt jest Wnioskodawca, to należy wskazać: a) czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie stanowi dopłatę do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych (ewentualnie doradczych) i jaki stanowi % tej ceny, b) czy uczestnicy szkoleń (lub ich pracodawcy) wnoszą jakieś opłaty za szkolenia czy też uczestniczą w nich bezpłatnie, Wnioskodawca podał, że:
    1. Wnioskodawca wykonuje część usługi, dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w 100% pokrywa cenę świadczonych usług szkoleniowych.
    2. Bezpłatnie.
    W odniesieniu do projektu „…” wskazanego w pkt 2 w poz. 68 wniosku (opis zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca wskazał, że:







  17. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jeżeli tak to z jakiego tytułu i od kiedy, Wnioskodawca podał, że nie.
    1. Izba Gospodarcza informuje, że szkolenia w ramach projektu „…” będą odbywać się w xxx i będą prowadzone przez firmę: Rehabilitacja xxx.
      Firma podzleca Wnioskodawcy wykonanie specjalistycznych szkoleń K.C.
    2. Wnioskodawca przeprowadzi szkolenia z zakresu K.C.
      Wnioskodawca zamierza prowadzić projekt, tj. prowadzić szkolenie jako wykonawca (podwykonawca) podmiotu który dofinansowanie na niniejszy projekt uzyskał z UE.
    3. Przepływ środków: Izba Gospodarcza - płaci Rehabilitacji xxx - płaci Wnioskodawcy za wykonanie szkoleń K.C. (składowa projektu).
  18. Umowa będzie podpisana z wykonawcą Rehabilitacja xxx a Wnioskodawcą za wykonanie szkoleń K.C.
  19. Na pytanie tut. organu, jakiej tematyki będzie dotyczyć przedmiotowe szkolenie i kto będzie jego uczestnikiem, Wnioskodawca wskazał - Nowoczesne metody z fizjoterapii – K.C. Odbiorcami będą fizjoterapeuci, lekarze, specjaliści.
  20. (od a do h). W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy w ramach ww. szkolenia Wnioskodawca będzie świadczył jakiekolwiek usługi doradcze (jeśli tak to należało odpowiedzieć na pytania zawarte w punktach a – h), Wnioskodawca podał, że nie będzie świadczył usług doradczych. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii.
  21. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty
  22. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca ma status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - jeśli tak to należało wskazać, czy wszystkie usługi, będące przedmiotem zapytania, Wnioskodawca będzie świadczył jako taka jednostka w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, Wnioskodawca odpowiedział, że nie ma.
  23. Nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
    M.S.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
    K.C.
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
  24. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeśli tak to należało wskazać na podstawie jakich przepisów systemu oświaty tę akredytację uzyskał oraz czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), są (będą) objęte tą akredytacją (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał, że nie posiada.
  25. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należało wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego z których te formy i zasady wynikają (należy podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi mają charakter szkoleniowy. Szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii.
  26. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług) oraz czy z umowy zawartej z Zleceniodawcą wynika (będzie wynikało), że zapłata za przedmiotowe czynności wykonane przez Wnioskodawcę nastąpi w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca wskazał, że środki będę wypłacane przez:
    Izba Gospodarcza - płaci Rehabilitacji xxx – płaci Wnioskodawcy za wykonanie szkoleń K.C. (składowa projektu).
    Informacja publiczna PIG.
    Wsparcie szkoleniowe oferowane w ramach projektu stanowi pomoc de minimis i jest w 100% dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
  27. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy też świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane nie w całości ale w co najmniej 70% ze środków publicznych (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług) oraz czy z umowy zawartej z Zleceniodawcą wynika (będzie wynikało), że zapłata za przedmiotowe czynności wykonane przez Wnioskodawcę nastąpi nie w całości ale co najmniej w 70% ze środków publicznych, przy czym należało mieć na uwadze, że nie jest istotny sposób finansowania całego projektu lecz rodzaj środków jakimi Wnioskodawca otrzyma zapłatę za wykonaną usługę, Wnioskodawca wskazał: Informacja publiczna PIG.
    Wsparcie szkoleniowe oferowane w ramach projektu stanowi pomoc de minimis i jest w 100% dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
  28. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca (jako podwykonawca), będzie posiadał dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych przez niego usług będą środki publiczne, Wnioskodawca wskazał, że nie jest w posiadaniu, może oświadczenie pozyskać. Rehabilitacja xxx, która realizuje projekt PIG.
  29. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy. Szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii, w celu podniesienia umiejętności.
  30. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, kto kieruje dane osoby na przedmiotowe szkolenia, Wnioskodawca wskazał, że Fundacja.
  31. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, w jaki sposób osoby biorące udział (korzystające) w usługach, o których mowa we wniosku (w tym usługach doradczych, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, wykonywanej pracy (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał:
    M.S.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
    K.C.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
    1. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Zleceniodawcy stanowić usługi ściśle związane z projektem realizowanym przez Zleceniodawcę w ramach projektu.
      Informacja publiczna PIG.
      Wsparcie szkoleniowe oferowane w ramach projektu stanowi pomoc de minimis i jest w 100% dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
    2. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii dla uczestników projektu. Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę dla zakwalifikowanych uczestników projektu są bezpłatne w ramach w ramach realizacji projektu PIG.
    3. Zleceniodawca nie jest wstanie sam wykonać szkoleń specjalistycznych.
  32. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, że jeżeli podmiotem realizującym projekt jest Wnioskodawca, to należy wskazać: a) czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie stanowi dopłatę do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych (ewentualnie doradczych) i jaki stanowi % tej ceny, b) czy uczestnicy szkoleń (lub ich pracodawcy) wnoszą jakieś opłaty za szkolenia czy też uczestniczą w nich bezpłatnie, Wnioskodawca podał, że:
    1. Wnioskodawca wykonuje część usługi, dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w 100% pokrywa cenę świadczonych usług szkoleniowych.
      Informacja publiczna PIG.
      Wsparcie szkoleniowe oferowane w ramach projektu stanowi pomoc de minimis i jest w 100% dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
    2. Bezpłatnie.
    W odniesieniu do projektu „...” wskazanego w pkt 3 w poz. 68 wniosku (opis zdarzenia przyszłego) wskazać należy:






  33. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, jeżeli tak to z jakiego tytułu i od kiedy, Wnioskodawca wskazał, że nie.
  34. Zgodnie z wezwaniem tut. organu należało wyjaśnić: a) kto jest/będzie podmiotem realizującym projekt - czy tym podmiotem będzie Wnioskodawca czy też wskazany we wniosku Uniwersytet, b) kto uzyskał/uzyska środki publiczne na realizację projektu, Wnioskodawca czy podmiot odrębny od Wnioskodawcy (jaki – czy będzie nim Uniwersytet), c) jaki będzie dokładnie przepływ środków publicznych, kto, komu i za co będzie płacił tymi środkami na poszczególnych etapach obrotu. W odpowiedzi Wnioskodawca wskazał:
    1. Uniwersytet,
    2. Uniwersytet,
    3. Uniwersytet -> Wnioskodawca za każdy wykonany etap realizacji szkolenia, 3 etapy – 5 dni, 4 dni, 6 dni - rozliczenie proporcjonalnie do ilości dni.
  35. Zleceniodawca to Uniwersytet. Podpisana umowa z Wnioskodawcą. Umowa z dnia 25 lipca 2014 r. Uniwersytet z Wnioskodawcą.
    Świadczenia zgodnie z umową - specjalistyczne szkolenie M.S. dla pracowników uczelni.
  36. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, jakiej tematyki będzie dotyczyć przedmiotowe szkolenie i kto będzie jego uczestnikiem, Wnioskodawca podał, że pracownicy Uniwersytetu, nowoczesne metody fizjoterapii.
  37. (od a do h). W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy w ramach ww. szkolenia Wnioskodawca będzie świadczył jakiekolwiek usługi doradcze (jeśli tak to należało odpowiedzieć na pytania zawarte w punktach a – h), Wnioskodawca wskazał, że nie będzie świadczył usług doradczych. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii.
  38. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
  39. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca ma status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - jeśli tak to należało wskazać czy wszystkie usługi, będące przedmiotem zapytania, Wnioskodawca będzie świadczył jako taka jednostka w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, Wnioskodawca podał, że nie ma.
  40. Nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
    M.S.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
    K.C.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
    3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
    4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
    5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
  41. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca posiada akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeśli tak to należało wskazać na podstawie jakich przepisów systemu oświaty tę akredytację uzyskał oraz czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), są (będą) objęte tą akredytacją (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał, że nie posiada.
  42. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należało wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego z których te formy i zasady wynikają (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi mają charakter szkoleniowy. Szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii.
  43. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości ze środków publicznych (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług) oraz czy z umowy zawartej z Zleceniodawcą wynika (będzie wynikało), że zapłata za przedmiotowe czynności wykonane przez Wnioskodawcę nastąpi w całości ze środków publicznych, Wnioskodawca wskazał, że środki będą wypłacane przez Uniwersytet w ramach realizacji projektu - nowoczesność i przyszłość regionu.
    Zamawiający szkolenia Uniwersytet - wskazuje, iż usługa stanowiąca przedmiot umowy - szkolenie, jako usługa kształcenia zawodowego zwolniona jest z podatku VAT na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 246, poz. 1649).
    Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy. Szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii.
  44. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy też świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku (w tym usługi doradcze, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane nie w całości ale w co najmniej 70% ze środków publicznych (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług) oraz czy z umowy zawartej z Zleceniodawcą wynika (będzie wynikało), że zapłata za przedmiotowe czynności wykonane przez Wnioskodawcę nastąpi nie w całości ale co najmniej w 70% ze środków publicznych, przy czym należało mieć na uwadze, że nie jest istotny sposób finansowania całego projektu lecz rodzaj środków jakimi Wnioskodawca otrzyma zapłatę za wykonaną usługę, Wnioskodawca wskazał, że: Informacja Zamawiający szkolenia Uniwersytet wskazuje, iż usługa stanowiąca przedmiot umowy - szkolenie, jako usługa kształcenia zawodowego zwolniona jest z podatku VAT na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 246, poz. 1649). Również pismo potwierdzające źródło finansowania szkoleń.
  45. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca (jako podwykonawca), będzie posiadał dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych przez niego usług będą środki publiczne, Wnioskodawca odpowiedział: pismo potwierdzające źródło finansowania szkoleń od Uniwersytetu.
  46. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii dla uczestników projektu.
  47. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, kto kieruje dane osoby na przedmiotowe szkolenia, Wnioskodawca podał, że Uniwersytet.
  48. W odpowiedzi na pytanie tut. organu, w jaki sposób osoby biorące udział (korzystające) w usługach, o których mowa we wniosku (w tym usługach doradczych, jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, wykonywanej pracy? (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca wskazał, że:
    M.S.:
    Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:
    1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
    2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
    3. określić kliniczne priorytety terapii,
    4. obrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
    5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
    6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
    1. dysfunkcję,
    2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
  49. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
  50. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
  51. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.
K.C.:

Absolwent kursu powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań:

  1. zebrać w odpowiedni sposób wywiad, ukierunkowujący dalszą terapię,
  2. ocenić, diagnozować, klasyfikować ruch w odniesieniu do bólu z perspektywy zaburzenia kontroli motorycznej biorąc pod uwagę aspekty biomechaniki i neurofizjologii,
  3. określić kliniczne priorytety terapii,
  4. dobrać odpowiednie strategie w sposób indywidualny dla danego pacjenta,
  5. zastosować odpowiedni feedback (oraz aplikacje terapeutyczne) ułatwiające reedukacje niekontrolowanego ruchu i ułatwiające proces terapii,
  6. opracować i przeprowadzić kompleksowy plan rehabilitacji uwzględniający:
  1. dysfunkcję,
  2. miejsce i kierunek niekontrolowanego ruchu (globalnie),
  3. miejsce i kierunek niekontrolowanego ślizgu (lokalnie),
  4. restrykcje mięśniowo-powięziowe i stawowe,
  5. zaburzenie odpowiedzi zwrotnych organizmu.

56.

  1. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Zleceniodawcy stanowić będą usługi ściśle związane z projektem realizowanym przez Zleceniodawcę w ramach projektu.
    Wnioskodawca wykonuje część usługi, dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w 100% pokrywa cenę świadczonych usług szkoleniowych, skierowani uczestnicy nic już nie dopłacają.
  2. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii dla uczestników projektu. Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę dla zakwalifikowanych uczestników projektu są bezpłatne w ramach realizacji projektu Uniwersytetu.
    Zleceniodawca nie jest wstanie sam wykonać szkoleń specjalistycznych.

57.

W odpowiedzi na pytanie tut. organu, że jeżeli podmiotem realizującym projekt jest Wnioskodawca, to należało wskazać: a) czy otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie stanowi dopłatę do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych (ewentualnie doradczych) i jaki stanowi % tej ceny, b) czy uczestnicy szkoleń (lub ich pracodawcy) wnoszą jakieś opłaty za szkolenia czy też uczestniczą w nich bezpłatnie, Wnioskodawca podał, że:

  1. Wnioskodawca wykonuje część usługi, dofinansowanie w ramach realizowanego projektu w 100% pokrywa cenę świadczonych usług szkoleniowych, skierowani uczestnicy nic już nie dopłacają.
  2. Bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wskazane usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, współfinansowane przez Unię Europejską, są zwolnione z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie usługi wykonywane w ramach ww. projektów będą korzystały ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług. Minister Finansów w interpretacji ogólnej nr PT1/033/46/751/KCO/13/14/RD50004 z 30 maja 2014 r., wskazał, że wszystkie środki z UE, mieszczą się w kategorii środków budżetowych, oraz że ze zwolnienia korzystają nie tylko wykonawcy projektów finansowanych z UE, ale również podwykonawcy (Wnioskodawca). Jednocześnie wskazano, że świadczenie przez bezpośrednio otrzymującego dofinansowanie ze środków publicznych usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (na rzecz uczestników szkolenia lub/i ich pracodawców) nie oznacza, że świadczone przez podwykonawców (dalszych podwykonawców) poszczególne czynności stanowią w konkretnym przypadku usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (mimo tego że wszystkie te czynności, wykonywane łącznie, składają się na taką usługę). Ponadto zgodnie z rozporządzeniem MF z 20 grudnia 2013 r., ze zwolnienia korzystają również usługi kształcenia zawodowego, jeśli są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W naszej ocenie wszystkie ww. projekty są finansowane ze środków UE, co najmniej w 70%, zatem korzystają ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące trzech zdarzeń przyszłych w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku:



  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r., poz. 1722 ze zm.) obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie wynika, że pojęcia używane do opisania zwolnień stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego i mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Jednocześnie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE, powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią odstępstwa od ogólnej zasady powszechności opodatkowania. Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami realizowanymi przez te zwolnienia oraz z zasadą neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system podatku VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 132 powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zatem Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Ponadto Wnioskodawca nie ma statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo - rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, zatem również nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.



Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu rehabilitacji dla osób fizycznych - fizjoterapeutów i rehabilitantów. Dokonuje tego w ramach działalności gospodarczej. Klientami są osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, jak i przedsiębiorcy. Szkolenia przybierają formę albo konferencji połączonej z prezentacją lub technicznego szkolenia, podczas którego kursanci uczą się wykonywać zabiegi rehabilitacyjne oraz obsługiwać sprzęt potrzebny do prowadzenia zabiegów. Szkolenia prowadzi też jako wykonawca (podwykonawca) podmiotu, który otrzymał dofinansowanie z UE na zorganizowanie takiego szkolenia.

  1. Wnioskodawca zamierza prowadzić projekt (szkolenie) finansowany częściowo z UE. Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.
    W całości projekt jest finansowany ze środków publicznych. Natomiast szczegółowo struktura finansowania projektu wygląda tak, że 85% kwoty dotacji pochodzi ze środków UE (konkretnie w tym przypadku Europejskiego Funduszu Społecznego) a 15% z Budżetu Państwa - tj. polski wkład do finansowania przedsięwzięć w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
  2. Drugim projektem który Wnioskodawca zamierza przeprowadzić jest: Projekt „…” realizowany przez Izbę Gospodarczą współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt realizowany jest w terminie od 1 kwietnia 2014 r. do 30 czerwca 2015 r. na terenie całego Województwa. Jest finansowany w 100% z UE.
  3. Trzecim projektem, który zamierza realizować Wnioskodawca jest: „...”. Projekt jest realizowany przez Uniwersytet i jest współfinansowany przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jest finansowany w 100% z UE.

Wszystkie wskazane powyżej projekty są współfinansowane przez Unie Europejską. Wnioskodawca osobiście i za pomocą pracowników, będzie wykonywał szkolenia na zamówienie podmiotów, które bezpośrednio realizują projekt.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy wykonywane przez niego usługi, współfinansowane przez Unię Europejską, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie koniecznym jest zatem rozstrzygnięcie, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach poszczególnych projektów stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Odnośnie projektu wskazanego w pkt 1 Wnioskodawca podał, że w ramach umów, które zostaną zawarte, firma Wnioskodawcy ma zrealizować specjalistyczne szkolenia z zakresu fizjoterapii: M.S., K.C. Szkolenie dotyczy nowoczesnych metod z fizjoterapii związanych z koncepcją K.C. Uczestnicy to fizjoterapeuci, lekarze, specjaliści związani z fizjoterapią i rehabilitacją. Wnioskodawca podał, że przedmiotowe usługi stanowić będą nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii.

W przypadku projektu wskazanego w pkt 2 „…” Wnioskodawca podał, że firma Rehabilitacja xxx podzleca Wnioskodawcy wykonanie specjalistycznych szkoleń K.C. Wnioskodawca zamierza prowadzić projekt, tj. prowadzić szkolenie jako wykonawca (podwykonawca) podmiotu który dofinansowanie na niniejszy projekt uzyskał z UE. Przedmiotowe szkolenie będzie dotyczyć nowoczesnych metod z fizjoterapii – K.C. Odbiorcami będą fizjoterapeuci, lekarze, specjaliści. Wnioskodawca podał, że przedmiotowe usługi stanowić będą nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii dla uczestników projektu.

Z kolei w odniesieniu do projektu wskazanego w pkt 3 „...” Wnioskodawca wskazał, że na mocy umowy z 25 lipca 2014 r. zawartej pomiędzy Uniwersytetem a Wnioskodawcą, realizowane są świadczenia zgodnie z umową - specjalistyczne szkolenie M.S. dla pracowników uczelni. Przedmiotowe szkolenie obejmuje nowoczesne metody fizjoterapii, uczestnikami są pracownicy Uniwersytetu. Świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii. Usługi będą miały na celu podniesienie umiejętności i rozwój z zakresu fizjoterapii. Będzie to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Wobec powyższego uznać należy, że skoro przedmiotowe usługi szkoleniowe z zakresu fizjoterapii czy też nowoczesnych metod fizjoterapii, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach opisanych we wniosku projektów, stanowić będą nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia w celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych, tym samym uznać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Powyższe oznacza, że zostanie spełniona pierwsza z przesłanek wynikająca wprost z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednakże, jak zaznaczono powyżej, powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Należy jednak zwrócić uwagę, że Wnioskodawca wskazał w treści wniosku, że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Ponadto w odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz doradcze (jeśli takie będą świadczone przez Wnioskodawcę), będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jeżeli tak, to należało wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf), wraz z nazwą aktu prawnego z których te formy i zasady wynikają (należało podać odrębnie do każdego rodzaju usług), Wnioskodawca odpowiedział (w stosunku do usług świadczonych w ramach wszystkich trzech powyżej opisanych projektów), że świadczone usługi mają charakter szkoleniowy, szkolenia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii, jednakże w treści wniosku nie wskazał żadnych odrębnych przepisów, z których miałyby wynikać formy i zasady prowadzonych przez niego szkoleń. W konsekwencji uznać należy, że przedmiotowe usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że przedmiotowe usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę w zakresie wskazanym w treści wniosku nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a oraz lit. b ustawy, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z ww. przepisu tj. usługi te nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub też nie będą świadczone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją.

Natomiast w celu dokonania oceny, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektów będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, konieczne jest stwierdzenie, czy jest spełniona trzecia z przesłanek wskazanych w ww. przepisie, tj. czy usługi te będą finansowane w całości ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, że Projekt, o którym mowa w pkt 1 zdarzenia przyszłego, wygrała firma Fundacja. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet: VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie: 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Realizacją szkolenia specjalistycznego (M.S., K.C.) zajmuje się Wnioskodawca.

Środki pozyskała firma (odrębna od Wnioskodawcy) Fundacja.

Płatność będzie przebiegać następująco: Fundacja, w ramach projektu, będzie płacić za zrealizowane szkolenia M.S. (szkolenie kompleksowe K.C. ) i K.C. (szkolenia modułowe).

Środki będę wypłacane przez Fundację w ramach realizacji ww. Projektu. Wnioskodawca posiada oświadczenie od firmy Fundacja o źródle finansowania całości szkoleń. 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 15% z Budżetu Państwa.

Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę dla zakwalifikowanych uczestników projektu są bezpłatne w ramach realizacji projektu.

Jak zaznaczył Wnioskodawca, świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Zleceniodawcy stanowią usługi ściśle związane z projektem realizowanym przez Zleceniodawcę ramach projektu. Zleceniodawca nie jest wstanie sam wykonać szkoleń specjalistycznych.

W odniesieniu do projektu „…” wskazanego w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że firma Rehabilitacja xxx podzleca Wnioskodawcy wykonanie specjalistycznych szkoleń K.C. Wnioskodawca zamierza prowadzić projekt, tj. prowadzić szkolenie jako wykonawca (podwykonawca) podmiotu który dofinansowanie na niniejszy projekt uzyskał z UE.

Przepływ środków: Izba Gospodarcza - płaci Rehabilitacji xxx - płaci Wnioskodawcy za wykonanie szkoleń K.C. (składowa projektu). Umowa będzie podpisana z wykonawcą Rehabilitacja xxx a Wnioskodawcą za wykonanie szkoleń K.C.

Wnioskodawca wskazał, że środki będę wypłacane przez: Izba Gospodarcza - płaci Rehabilitacji xxx – płaci Wnioskodawcy za wykonanie szkoleń K.C. (składowa projektu). Wsparcie szkoleniowe oferowane w ramach projektu stanowi pomoc de minimis i jest w 100% dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę dla zakwalifikowanych uczestników projektu są bezpłatne w ramach w ramach realizacji projektu.

Jak zaznaczył Wnioskodawca, świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Zleceniodawcy stanowią usługi ściśle związane z projektem realizowanym przez Zleceniodawcę w ramach projektu. Zleceniodawca nie jest wstanie sam wykonać szkoleń specjalistycznych.

Z kolei odnosząc się do projektu wskazanego w pkt 3 opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że podmiotem realizującym projekt jest Uniwersytet i ten podmiot uzyskał środki publiczne na realizację projektu. Przepływ środków publicznych: Uniwersytet -> Wnioskodawca za każdy wykonany etap realizacji szkolenia, 3 etapy – 5 dni, 4 dni, 6 dni - rozliczenie proporcjonalnie do ilości dni.

Zleceniodawca to Uniwersytet. Umowa z dnia 25 lipca 2014 r. podpisana przez Uniwersytet z Wnioskodawcą. Świadczenia zgodnie z umową - specjalistyczne szkolenie M.S. dla pracowników uczelni.

Wnioskodawca wskazał, że środki będą wypłacane przez Uniwersytet w ramach realizacji projektu.

W odpowiedzi na pytanie tut. organu, czy Wnioskodawca (jako podwykonawca), będzie posiadał dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych przez niego usług będą środki publiczne, Wnioskodawca odpowiedział: pismo potwierdzające źródło finansowania szkoleń od Uniwersytetu.

Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę dla zakwalifikowanych uczestników projektu są bezpłatne w ramach realizacji projektu Uniwersytetu.

Jak zaznaczył Wnioskodawca, świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Zleceniodawcy stanowić będą usługi ściśle związane z projektem realizowanym przez Zleceniodawcę w ramach projektu. Zleceniodawca nie jest wstanie sam wykonać szkoleń specjalistycznych.

Należy wskazać, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.), gdyż w myśl art. 5 ust. 1 tej ustawy środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych.
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Należy zwrócić uwagę, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, uzależnia stosowanie zwolnienia od podatku od tego, czy świadczona przez dany podmiot usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego będzie finansowana w 100% ze środków publicznych. Powyższy wymóg finansowania w określonej wysokości przedmiotowej usługi ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne. Powyższego nie wyklucza fakt, że w świadczeniu tej usługi uczestniczą podmioty trzecie w charakterze podwykonawców (niezależnie od tego, którym z kolei zleceniobiorcą w ewentualnym łańcuchu podwykonawców jest dany podwykonawca). Wydatkowanie przekazanych na realizację danego projektu środków publicznych przez ich dysponenta na realizację poszczególnych jego części (całości) przez podwykonawców, oznacza bowiem, że poszczególne części (całość) projektu realizowane przez podwykonawców są – z ekonomicznego punktu widzenia - finansowane ze środków publicznych. W konsekwencji względem nich znajduje zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie (przy spełnieniu pozostałych warunków). Przedmiotowy warunek „finansowania ze środków publicznych” jest zatem spełniony zarówno w przypadku, gdy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy przedmiotową usługę, jak również gdy w realizację tej usługi zaangażowany jest podwykonawca (kolejni podwykonawcy). Istotne jest jedynie to, żeby środki publiczne stanowiły rzeczywiste (w znaczeniu ekonomicznym) źródło finansowania przedmiotowych usług (co zakłada istnienie ścisłego związku pomiędzy otrzymanymi środkami publicznymi a realizowanymi świadczeniami). Podwykonawca korzystający ze zwolnienia winien zatem posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych w ramach opisanych projektów podstawą do zwolnienia ww. usług będzie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Usługi te będą bowiem kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz będą finansowane w całości ze środków publicznych. Bezpośrednim beneficjentem ww. środków w przypadku projektów opisanych w pkt 1 i pkt 3 jest Zleceniodawca Wnioskodawcy, zaś w przypadku projektu opisanego w pkt 2 Wnioskodawca jest podwykonawcą podmiotu, który pozyskał dofinansowanie. Tak więc, usługi te będą korzystały ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu, o ile źródłem ich finansowania będą ww. środki publiczne a Wnioskodawca będzie posiadać stosowną dokumentację potwierdzającą fakt finansowania usług tymi środkami.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, że wszystkie usługi wykonywane w ramach ww. projektów będą korzystały ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj