Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/4511-1-423/15-4/TR
z 14 sierpnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 23 kwietnia 2015 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym w dniach: 5 oraz 10 sierpnia (daty odpowiednio: uiszczenia brakującej opłaty oraz wpływu pisma z 6 sierpnia 2015 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn – w zakresie świadczenia otrzymywanego od użytkowników serwisu oraz podatku dochodowego od osób fizycznych – w zakresie opodatkowania przychodów.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z 22 lipca 2015 r. nr ILPB2/4515-1-30/15-2/WM, ILPB2/4511-1-423/15-2/TR, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Ponadto, pouczono Zainteresowanego, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie zostało wysłane 22 lipca 2015 r. i skutecznie doręczone 4 sierpnia 2015 r., zaś w dniach: 5 oraz 7 sierpnia 2015 r. (daty odpowiednio: uiszczenia brakującej opłaty oraz nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego pisma z 6 sierpnia 2015 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku) podanie zostało uzupełnione.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1 lutego 2015 r. Wnioskodawca zaczął streamować (transmisja video on-line) na portalu A transmisję z rozgrywek gier komputerowej.

Powyższe polega na tym, że Zainteresowany gra w gry komputerowe transmitując je w czasie rzeczywistym widzom portalu A. Wnioskodawca czyni to, ponieważ gry komputerowe są Jego pasją, którą chciał się podzielić z innymi.

Zainteresowany nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia od portalu A. Użytkownicy tego portalu (widzowie) także nie mają żadnego obowiązku uiszczania opłat w zamian za oglądanie transmisji rozgrywek Wnioskodawcy. Mogą oni natomiast – całkowicie dobrowolnie – bez uzyskania żadnych dodatkowych korzyści wysłać na rzecz Zainteresowanego darowiznę pieniężną za pomocą portalu B. Kwoty te wysyłają w USD, która przy wypłacie środków z B na rachunek bankowy Wnioskodawcy zostają przekonwertowane na PLN – po kursie ustalonym przez serwis B.

Użytkownicy (widzowie) serwisu A mogą wysyłać dowolną kwotę pieniężną w walucie USD. Zazwyczaj raz na tydzień Zainteresowany wypłaca środki zgromadzone na serwisie B na własny rachunek bankowy; przelew taki przychodzi w tytule z nazwą złożoną z samych cyfr. Wszystkie darowizny są zapisane w formie elektronicznej na serwisie B. Wszystkie przelewy na rachunek bankowy Wnioskodawcy są zapisane w formie elektronicznej na koncie Zainteresowanego.

Wnioskodawca może udokumentować każdą transakcję.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy powyższe darowizny podlegają zgłoszeniu pojedynczemu lub zbiorczemu do urzędu skarbowego?
  2. Czy darowizny, o których mowa powyżej, podlegają opodatkowaniu; jeżeli tak to od jakiej wielkości (od jednej osoby lub zbiorczej) otrzymanej darowizny?
  3. Czy powyższe darowizny Zainteresowany winien wykazać w zeznaniu rocznym PIT i czy wtedy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym; jeżeli tak, to w jakiej wysokości?

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na cytowane wyżej pytanie nr 3, tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast odniesieniu do pytań nr: 1 i 2, dotyczących podatku od spadków i darowizn 14 sierpnia 2015 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna nr ILPB2/4515-1-30/15-4/WM.

Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też wspólnikiem spółki cywilnej, ani też spółek osobowych, otrzymywane przychody w formie darowizny powinny być ewidencjonowane odrębnie od poszczególnych darczyńców. Z chwilą przekroczenia wartości 4 902 zł od jednej osoby należy zgłosić przychód do urzędu skarbowego i opłacić podatek od darowizn.

Wobec powyższego, Zainteresowany stoi na stanowisku, że w realiach badanej sprawy nie wystąpi podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu kryją się więc wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również – zgodnie z utrwalonym orzecznictwem – przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Równocześnie, przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany transmituje za pośrednictwem portalu A rozgrywki komputerowe, w których bierze udział. Widzowie, będący użytkownikami ww. portalu, w zamian za możliwość oglądania transmisji ww. rozgrywek mogą uiszczać dobrowolne opłaty na rzecz Wnioskodawcy. Powyższe odbywa się z wykorzystaniem systemu B, tj. za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Z wniosku wynika, że Zainteresowany traktuje przedmiotowe świadczenie jako darowiznę.

Z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „darowizna” należy odwołać się do odpowiednich przepisów regulujących tą instytucję prawną.

Definicję legalną ww. pojęcia zawiera art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.). Na mocy ww. przepisu przez pojęcie „darowizny” należy rozumieć typ umowy nazwanej, określonej w ustawie, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Istotą darowizny, jako czynności nieodpłatnej jest brak po stronie darczyńcy ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego. Celem, jaki leży u podstaw darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy.

Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego – do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów). Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze.

Zatem, aby dane świadczenie mogło być zakwalifikowane jako darowizna, musi zostać zawarta umowa, na mocy której dochodzi o otrzymania świadczenia spełniającego następujące przesłanki:

  • darczyńca zobowiązuje się do dokonania świadczenia na rzecz obdarowanego;
  • świadczenie to ma charakter nieodpłatny;
  • do jego realizacji dochodzi kosztem majątku darczyńcy;
  • obdarowany nie jest zobowiązany do świadczenia wzajemnego.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że skoro użytkownicy portalu A uiszczają opłaty w zamian za możliwość oglądania transmisji rozgrywek komputerowych z udziałem Wnioskodawcy, to tym samym występuje element ekwiwalentności świadczeń, który niweczy ostatecznie możliwość zakwalifikowania przedmiotowego świadczenia jako darowizny.

Na powyższe, nie ma wpływu fakt, że opłaty, o których mowa we wniosku, są uiszczane dobrowolnie. Podkreślić bowiem należy, że podstawą uiszczenia świadczenia jest świadczenie wzajemne polegające na możliwości obejrzenia transmisji rozgrywek komputerowych.

W konsekwencji na gruncie badanej sprawy nie znajdzie zastosowania norma wyrażona w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że kwoty otrzymane przez Zainteresowanego tytułem udostępniania widzom transmisji rozgrywek komputerowych stanowią podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy podatkowej, a który należy rozliczyć na zasadach ogólnych w rocznym zeznaniu podatkowym. W zależności od wyniku tegoż rozliczenia na Zainteresowanym może ciążyć ewentualny obowiązek zapłaty podatku dochodowego według skali podatkowej określonej w art. 27 tejże ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj