Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/4512-1-533/15-4/SJ
z 6 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2015 r. (data wpływu 7 lipca 2015 r.) uzupełnionym pismem z 12 września 2015 r. (data wpływu 15 września 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia adresu jaki winien widnieć na drukowanym przez kasę paragonie fiskalnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia adresu jaki winien widnieć na drukowanym przez kasę paragonie fiskalnym. Wniosek uzupełniono 15 września 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest lekarzem psychiatrą. Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą: Indywidualna Praktyka Psychiatryczna (...). pod adresem: (...) Pod tym adresem znajduje się gabinet lekarski, w którym Zainteresowany przyjmuje pacjentów. Dodatkowo Wnioskodawca udziela porad lekarskich wyjazdowo w domu pacjenta.

Na paragonie z kasy fiskalnej znajduje się adres prowadzonej działalności gospodarczej, czyli miejsca, gdzie znajduje się gabinet lekarski.

Jak wskazał Zainteresowany w uzupełnieniu do wniosku, w odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „czy to, że Wnioskodawca świadczy swoje usługi również w domu pacjenta oznacza, że Zainteresowany świadczy swoje usługi również w miejscu niestałym? Jeśli tak, to w zgłoszeniu w Urzędzie Skarbowym jaki adres/jakie adresy zostały podane i który z adresów jest adresem siedziby?” – praktykę psychiatryczną prowadzi głównie w siedzibie firmy w (...) i ten adres jest podany w Urzędzie Skarbowym jako adres głównego miejsca wykonywania działalności. Ponadto, Wnioskodawca udziela porad psychiatrycznych w domach pacjentów, czyli w miejscach niestałych. Natomiast w miejscu zamieszkania, czyli w (...) nie prowadzi działalności gospodarczej i ten adres nie jest zgłoszony w Urzędzie Skarbowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na paragonie z kasy fiskalnej w tej sytuacji może znajdować się adres, pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza, czyli (...), a nie adres zamieszkania Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z 12 września 2015 r.), zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, na paragonie z kasy fiskalnej w opisanej sytuacji może znajdować się adres siedziby firmy, czyli ...

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących § 8.1 p.1 paragon fiskalny zawiera co najmniej imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika.

Artykuł ten, zdaniem Wnioskodawcy, daje możliwość wyboru w przypadku prowadzenia działalności w miejscach niestałych podania na paragonie fiskalnym adresu siedziby lub miejsca zamieszkania.

W przypadku Zainteresowanego, w związku z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której Wnioskodawca przyjmuje pacjentów z różnymi zaburzeniami psychicznymi, Zainteresowany nie chciałby ujawniać na paragonie swojego adresu zamieszkania z uwagi na jego bezpieczeństwo, a zwłaszcza bezpieczeństwo jego rodziny.

W związku z tym Wnioskodawcy zależałoby na tym, aby na paragonie z kasy fiskalnej znajdował się adres siedziby, czyli adres, pod którym zgłoszona jest działalność gospodarcza i znajduje się gabinet lekarski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu – podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jednocześnie stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Z kolei, jak wynika z zapisu art. 111 ust. 6a ustawy – kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia – podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących – podatnicy, prowadząc ewidencję m.in. wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny.

Stosownie do § 2 pkt 12 cyt. rozporządzenia – przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany przez kasę dla nabywcy w momencie sprzedaży dokument potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży.

Jak wynika z § 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia – paragon fiskalny zawiera co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Jednocześnie paragon fiskalny musi być czytelny i umożliwiać nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji. Paragon fiskalny może zawierać w miejscu określonym dla nazwy, o której mowa w ust. 1 pkt 6, również opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy (§ 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas).

Zauważyć należy, że zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących – rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;
  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

Z zapisu § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia wynika, że w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuszcza możliwość ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej przez podatnika w dwóch lub większej ilości miejsc przy użyciu tylko jednej kasy rejestrującej pod warunkiem, że podatnik będzie na niej ewidencjonował każdą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, a na drukowanym przez kasę paragonie fiskalnym umieszczony będzie adres:

  • wszystkich punktów, w których świadczy usługę lub
  • jeden adres tj. siedziby lub jego miejsca zamieszkania.

Należy także wskazać, że zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia paragon fiskalny jest dokumentem fiskalnym. Dokument ten spełnia określone funkcje m.in.: kontrolną i informacyjną. Funkcje te są szczególnie istotne zarówno z punktu widzenia nabywcy – konsumenta, jak i organów podatkowych. Realizacja ww. funkcji jest możliwa jednak wtedy, gdy dokument ten zawiera wprowadzone w sposób prawidłowy dane wymienione w § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie kas.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest lekarzem psychiatrą i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą: Indywidualna Praktyka Psychiatryczna (...) pod adresem: (...) Pod tym adresem znajduje się gabinet lekarski, w którym Zainteresowany przyjmuje pacjentów. Dodatkowo Wnioskodawca udziela porad lekarskich wyjazdowo w domu pacjenta. Na paragonie z kasy fiskalnej znajduje się adres prowadzonej działalności gospodarczej, czyli miejsca, gdzie znajduje się gabinet lekarski. Jak wskazał Zainteresowany, praktykę psychiatryczną prowadzi głównie w siedzibie firmy w (...) i ten adres jest podany w Urzędzie Skarbowym jako adres głównego miejsca wykonywania działalności. Ponadto, Wnioskodawca udziela porad psychiatrycznych w domach pacjentów, czyli w miejscach niestałych. Natomiast w miejscu zamieszkania nie prowadzi działalności gospodarczej i ten adres nie jest zgłoszony w Urzędzie Skarbowym.

Na tle powyższego opisu sprawy Zainteresowany powziął wątpliwości, czy na paragonie z kasy fiskalnej może znajdować się adres, pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza, a nie adres zamieszkania.

Wobec powyższego, jeśli w zawiadomieniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego złożonym przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, Wnioskodawca wskazał określone miejsca używania kasy oraz wskazał na charakter tej kasy, to w przypadku prowadzenia praktyki Zainteresowany może zastosować kasę rejestrującą, dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych, z której wydruk w postaci paragonu fiskalnego będzie zawierał tylko adres siedziby praktyki (tj. adres głównego miejsca wykonywania działalności) lub miejsce zamieszkania podatnika.

Skoro zatem Wnioskodawca wskazał w zawiadomieniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określone miejsce wykonywania działalności, to na paragonie z kasy fiskalnej winien znajdować się adres, pod którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza Zainteresowanego, czyli adres: (...), a nie adres zamieszkania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj