Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-87/13/PS
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja została założona w 1998 roku. Fundacja została powołana między innymi w celu wspierania przedsięwzięć gospodarczych, kulturalnych, oświatowych mających na celu rozwój i aktywizację regionu. Cele Fundacji realizowane są poprzez organizowanie pomocy finansowej dla rozwoju przemysłu regionalnego w tym udzielanie pożyczek niekomercyjnych, wspomaganie finansowe przedsięwzięć z zakresu kulturalnych, oświatowych, ochrony zdrowia, pomocy społecznej itp. Zgodnie z ustawą o Fundacjach i ustawą o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz statutem, Fundacja prowadzi działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych, posiada fundusz pożyczkowy, z którego udzielane są pożyczki dla osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, spełnia wszystkie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, tj.:


  • prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów,

  • działalność jest wyłączną statutową działalnością Fundacji i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów mieszczących się w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ww. ustawy,

  • prowadzi działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych,

  • cały dochód Fundacji przeznaczany jest na cele statutowe.


Fundacja ma statutowy kolegialny organ kontroli i nadzoru, odrębny od organu zarządzającego, statut Fundacji zawiera zakazy, o których mowa w art. 20 pkt 6 ww. ustawy. Organizacja pożytku publicznego może prowadzić działalność nieodpłatną, działalność odpłatną lub działalność gospodarczą. Fundacja jako organizacja pożytku publicznego prowadzi działalność:


  • nieodpłatną polegającą na wspieraniu finansowym - dotowaniu przedsięwzięć kulturalnych, oświatowych, pomocy społecznej, itp. - między innymi art. 4 ust. 1 pkt 14,15,16,17 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • gospodarczą, służącą realizacji celów statutowych w zakresie wspomagania rozwoju przedsiębiorczości poprzez udzielanie pożyczek zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.


Fundacja posiada fundusz pożyczkowy, z którego udzielane się pożyczki dla przedsiębiorców w szczególności z powiatu gołdapskiego na preferencyjnych warunkach. Działalność gospodarcza służąca realizacji celów statutowych generuje dochód. Dochód stanowi nadwyżkę sumy przychodów (odsetki, prowizje i inne) nad kosztami uzyskania przychodu (czynsz, energia, wynagrodzenia i inne). Dochód zgodnie ze statutem Fundacji przeznaczany jest na cele statutowe. Część dochodu Fundacja przeznacza na cele statutowe na działalność nieodpłatną, a część na działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego udzielane są pożyczki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Fundacja prosi o interpretację, czy wypracowany dochód przeznaczony na cele statutowe na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego Fundacja udziela pożyczki jest wolny od podatku?


Fundacja uważa, że wypracowany dochód przeznaczony na cele statutowe na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego Fundacja udziela pożyczek jest wolny od podatku. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową. Fundacja uważa, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z ustawą i przeznaczają te dochody na działalność statutową.

Fundacja działa zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - prowadzi działalności wspomagającą rozwój gospodarczy w tym rozwój przedsiębiorczości i zgodnie ze statutem art. 17 zysk przeznacza na działalność statutową - powiększenie funduszu pożyczkowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Fundacja jako organizacja pożytku publicznego działająca na rzecz rozwoju przedsiębiorczości w regionie, wygenerowany dochód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, przeznaczony na cele statutowe (na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego) jest wolny od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z treści art. 17 ust. 1b ww. ustawy wynika z kolei, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.), tj.:


  • prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

  • może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

  • nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

  • ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

  • członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

  • statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 6 omawianego artykułu


Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i przeznaczają te dochody na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących wypełnianiu tych zadań. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Zwrócić uwagę trzeba na to, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie (a więc w przepisie art. 17 ust. 1) nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele, niż wymienione w tych przepisach. Zatem już ten przepis, art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego także w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Jednocześnie przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Nie ma podstaw do uznania, że z uregulowania art. 17 ust. 1b ustawy, pozwalającego na znacznie późniejsze niż moment uzyskania wydatkowanie dochodu, wynika brak bezpośredniego związku pomiędzy przeznaczeniem lub wydatkowaniem dochodu a celem określonym w ustawie.

Wobec tego, o możliwości zwolnienia od podatku osiągniętego dochodu decyduje zasadniczo (oprócz wymogu, iż nie może to dotyczyć działalności gospodarczej) cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Fundacja, która jest organizacją pożytku publicznego, została powołana między innymi w celu wspierania przedsięwzięć gospodarczych, kulturalnych, oświatowych mających na celu rozwój i aktywizację regionu. Cele Fundacji realizowane są poprzez:


  • organizowanie pomocy finansowej dla rozwoju przemysłu regionalnego w tym udzielanie pożyczek niekomercyjnych,
  • wspomaganie finansowe przedsięwzięć z zakresu kulturalnych, oświatowych, ochrony zdrowia, pomocy społecznej itp.


Fundacja prowadzi zatem działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych, w zakresie wspomagania rozwoju przedsiębiorczości poprzez udzielanie pożyczek zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wnioskodawca posiada fundusz pożyczkowy, z którego udzielane są pożyczki dla osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Fundacja wskazuje, że spełnia wszystkie wymagania określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Działalność gospodarcza służąca realizacji celów statutowych generuje dochód, który stanowi nadwyżkę sumy przychodów (odsetki, prowizje i inne) nad kosztami uzyskania przychodu (czynsz, energia, wynagrodzenia i inne). Część dochodu Fundacja przeznacza bezpośrednio na cele statutowe, tj. na działalność nieodpłatną, a część na działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych, tj. na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego udzielane są pożyczki dla realizacji celów statutowych.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, iż ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody na prowadzenie działalności pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też innych. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na niegospodarczą działalność statutową.

Wobec tego, o możliwości zwolnienia od podatku osiągniętego dochodu decyduje zasadniczo (oprócz wymogu, iż nie może to dotyczyć działalności gospodarczej) cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Dokonując wykładni przywołanego przepisu nie można pominąć, iż ustawodawca posłużył się pojęciem „działalności statutowej” a nie „działalności określonej w statucie”. Oznacza to, że zwolnienie to nie ma zastosowania do dochodów przeznaczonych na działalność, która jest określona w statucie organizacji pożytku publicznego, lecz nie może być uznana za działalność statutową w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 tej ustawy. Wśród wymienionych tam sfer zadań publicznych znajduje się działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości. W związku z tym należy uznać, iż taka działalność jest działalnością statutową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W analizowanym przypadku Fundacja realizuje ww. cel jakim jest działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości poprzez prowadzenie funduszu pożyczkowego. Zatem finansowanie statutowej działalności pożytku publicznego poprzez powiększenie kapitału prowadzanego funduszu pożyczkowego uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, dochód przeznaczony na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego Fundacja udziela pożyczek, będącego realizacją celu statutowego, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj