Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-378/11/MS
z 1 czerwca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-378/11/MS
Data
2011.06.01
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi
usługi hotelarskie
Istota interpretacji
opodatkowanie świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011r. (data wpływu 24 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2011r. (data wpływu 27 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 30 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24 lutego 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2011r. (data wpływu 27 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-372-378/11/MS z dnia 18 maja 2011r. oraz pismem z dnia 30 maja 2011r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Prowadzi działalność gospodarczą rolniczą oraz pozarolniczą, w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m. in.:
Zgodnie z odpowiedzią z GUS z dnia 04 lutego 2005r. powyższe usługi i towary mają klasyfikację PKD z 2004r.: ad. 1) 01.42.z, ad. 2) 01.42.z, ad. 3) 01.22.z, ad. 4) 85.20.z. Po zastosowaniu klucza powiązań powyższe usługi i towary maja kody PKD z 2008r.: ad. 1) 01.62.z, ad. 2) 01.62.z, ad. 3) 01.43.10.0, ad. 4) 75.00.z. Odpowiednio symbole PKWiU na podstawie klasyfikacji z 2008r. przedstawiają się następująco: ad. 1) 01.62.10, ad. 2) 01.62.10, ad. 3) 01.43.10.0, ad. 4) 75. ad 5) Natomiast wg informacji z GUS nasienie ogierów wg PKWiU z 2004r. ma symbol 15.11.40-90.00 (Odpady zwierzęce niejadalne, pozostałe), co po zastosowaniu klucza powiązań wg PKWiU z 2008r. ma symbol 10.11.60.0 (odpady zwierzęce, surowe niejadalne). ad. 6) Wg klasyfikacji PKWiU z 2008r. - symbol 01.4. ad. 7) Wg klasyfikacji PKWiU z 2008r. - symbol 55. Wobec powyższego stawki VAT zgodnie z przepisami podatku od towarów i usług wg stanu prawnego na dzień 01 stycznia 2011r. kształtują się następująco:
W piśmie z dnia 26 maja 2011r. stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 3 stycznia 2011r. Wnioskodawca stwierdził, że pensjonat dla koni czyli czasowe przyjmowanie koni do stajni z zapewnieniem opieki i wyżywienia bez usług weterynaryjnych - to usługa polegająca na tym, że do stajni zostaje przywieziony koń/klacz którym zostaje zapewniony postój w boksie, wyżywienie (słoma, owies, siano), wyprowadzanie na pastwiska, korzystanie z karuzeli. Usługa czasowego przyjmowania koni do stajni różni się od przyjmowania zwierząt gospodarskich do schroniska:
Powyższe przywołane różnice wprost wskazują, iż stajnia nie jest tożsama ze schroniskiem, a zatem usługa czasowego pobytu koni w stajni tzw. pensjonat dla koni nie jest działalnością prowadzoną przez schroniska i nie może być utożsamiania z działalnością schronisk dla bezdomnych zwierząt. Wnioskodawca świadczy usługi czasowego przyjmowania koni do stajni w celu zarobkowym na rzecz osób prywatnych i/lub firm - sklasyfikowanych w lutym 2005r. przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi jako PKD 01.42.Z. Kluczem powiązań po zmianie PKD - wg obecnego PKD 2007 01.62.Z, co porównuje się z PKWiU 2008 Nr 01.62.10. Wnioskodawca podtrzymuje, iż właściwa stawka powinna być 8%. Pobór nasienia od ogierów własnych i przygotowanie go do wysyłki dla odbiorcy - to usługa polegająca na pobraniu i przygotowaniu nasienia od ogierów zarodowych do wysyłki, a w szczególności polega na pobraniu, konfekcjonowaniu i wprowadzaniu do obrotu nasienia ogierów które jest czynnością jednorazową lub wielokrotną, a zakończenie usługi następuje dopiero po zaźrebieniu klaczy odbiorcy (nabywcy) i tym samym wymagalna płatność za tą usługę następuje dopiero po zakończeniu usługi czyli po zaźrebieniu klaczy. Pobór nasienia od ogierów własnych i przygotowanie go do wysyłki celem sprzedaży nasienia dla odbiorcy - polega na pobraniu, konfekcjonowaniu i wprowadzaniu do obrotu, czyli dokonaniu wysyłki nasienia dla odbiorcy, a sprzedaż (dostawa) zakończona jest w momencie wydania nasienia odbiorcy. Powyższe nie jest uzależnione od zaźrebienia klaczy i nie stanowi usługi lecz zwykłą dostawę towarów w postaci nasienia od ogierów zarodowych własnych. Odnosząc się do PKWiU 01.43.10.0, wg posiadanej klasyfikacji GUS z 2005r. działalność usługowa polegająca na poborze nasienia od ogierów własnych i przygotowaniu go do wysyłki dla odbiorcy mieści się pod Nr PKD 01.22.Z chów i hodowla owiec, kóz, koni, ostów, mułów i osło¬mułów (PKD 2004). Stosując klucze przejścia GUS PKD 2004 Nr 01.22.Z jest odpowiednikiem PKD 2007 Nr 01.43.Z „chów i hodowla koni i pozostałych zwierząt koniowatych”. Analogicznym odpowiednikiem PKD 2007 Nr 01.43.Z w PKWiU 2008 jest 01.43.10 -„konie i pozostałe zwierzęta koniowate żywe”. Żadnej innej klasyfikacji tutaj nie można doszukać się w schemacie klasyfikacji PKWiU 2008 na stronach GUS. Tym samym na powyższej podstawie Wnioskodawca dokonał klasyfikacji ww. usługi do Nr 01.43.10 PKWiU 2008. Wnioskodawca podtrzymuje nadal, iż dla ww. usługi stawka VAT powinna być 8% zgodnie z zał. nr 3 do ustawy pozycja 14 (ex 1.4.). Sprzedaż nasienia polega na dostarczeniu nasienia do odbiorcy, który staje się jego właścicielem, jest to czynność samodzielna i polega na przeniesieniu na nabywcę jako właściciela prawa do rozporządzania towarem. Nie jest to usługa unasienniania zwierząt świadczona przez xxx. Ponadto w piśmie z dnia 30 maja 2011r. odnosząc się do kwestii poboru nasienia od ogierów własnych i przygotowaniu go do wysyłki dla odbiorcy, dla której to czynności wymagalna płatność uzależniona jest od zaźrebienia klaczy Wnioskodawca stwierdził, że w ramach prowadzonej przez niego działalności dokonuje jedynie pobrania konfekcjonowania i wprowadzenia do obrotu nasienia od ogierów własnych. Wnioskodawca nie zajmuje się samym procesem inseminacji. Zatem czynność ta jest w zasadzie dostawą towarów – PKWiU 10.11.60.0 (odpady zwierzęce niejadalne) powinna zostać opodatkowana stawką VAT 5%. W związku z powyższym zadano następujące pytania: Czy wskazane powyżej stawki podatku VAT obowiązujące od 01 stycznia 2011r. dotyczące sprzedaży towarów wyżej wymienionych dla poszczególnych rodzajów działalności wg PKWiU są prawidłowe... Jeśli okazałoby się, iż którakolwiek ze stawek wyżej wskazanych dla konkretnych rodzajów działalności jest nieprawidłowa - to jakie są właściwe stawki VAT wg PKWiU dla poszczególnych ww. rodzajów działalności... Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011r.), stawki VAT, które Wnioskodawca wskazał powyżej są prawidłowe, ponieważ:
Zdaniem Wnioskodawcy wyżej wymienione stawki VAT dla poszczególnych rodzajów działalności podane i umotywowane powyżej są prawidłowe. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich uznaje się za prawidłowe. Na wstępie należy zauważyć, że niniejszą pisemną interpretacją załatwiono sprawę w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich, natomiast w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przepisem art. 5a ustawy o VAT Podkreślić należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z cyt. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w poz. 163 jako usługi opodatkowane stawką podatku w wysokości 8% wymieniono sklasyfikowane do grupowania PKWiU 55 „usługi związane z zakwaterowaniem”. Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą rolniczą oraz pozarolniczą, w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m. in. usługi hotelarskie. Wnioskodawca oświadczył, że przedmiotowe usługi zostały zakwalifikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 55. Pod symbolem PKWiU 55, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, sklasyfikowane zostały usługi hotelarskie. W świetle powołanych wyżej przepisów należy zatem stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi hotelarskie zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 55 - usługi w zakresie zakwaterowania, będą podlegały opodatkowaniu stawką 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Ponadto informuje się, że w pozostałym zakresie wskazanym we wniosku z dnia 3 stycznia 2011r. zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia. Na marginesie należy zaznaczyć, iż obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe. Interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji świadczonych usług) lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.